Ga naar inhoud

Rijgedrag bij schoonmaken hok/ren

BaasjevanBrownie

Aanbevolen berichten

Mijn konijntje Brownie is in het asiel een week op koppelvakantie geweest en is nu 2 weken terug samen met Ukkie. Het gaat supergoed, ze liggen bij elkaar, likken elkaar en maken binkies. Twee gelukkige konijntjes. Brownie is zindelijk, gebruikt trouw zijn wctje in de ren, maar Ukkie (klein ding dat nu de baas is 😉) keutelt overal. Zal wel territorium afbakenen zijn, maar baal er wel van. Ik heb het in het begin zo gelaten, maar moet toch af en toe het hok en de ren schoonmaken, zeker nu de keutels zich beginnen op te stapelen. Zodra ik iets weghaal begint het rijgedrag weer en bijten en sproeit ze overal. Brownie wordt dat ook zat en bijt van zich af, dus het komt de sfeer niet ten goede als ik opruim. Heb al van alles geprobeerd, schoonmaken in delen, haar keutels overscheppen naar het wctje, niet alles opruimen en wat keutels laten liggen. Maar bij iedere kleine verandering in hoeveelheid keutels begint het rijden weer, terwijl ik dat gedrag verder niet zie. Ik schep het ook alleen weg en gebruik geen schoonmaakmiddel.

Hoe lang kan dit gedrag duren en hoe moet ik tot die tijd de boel schoon houden? En wanneer kan ik beginnen met zindelijkheidstraining? En gaat dat nog slagen als ze er nu aan went om overal te plassen en keutelen? In de ren ligt zand, dus dat maakt het ook wel lastig om overal de keutels uit te halen.

Alvast bedankt voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste weken is dat wel normaal, al heb ik de laatste twee keer geluk gehad (even afkloppen, ik wil dat het zo blijft) en zaten ze van begin af aan braaf op de bak. Hoe oud is de voedster en is ze gecastreerd? Mijn eerste voedster begon ook enorm te sproeien en te rijden, vaak schijnzwanger een aantal weken na de koppeling. We hebben haar laten helpen en het gedrag is als sneeuw voor de zon verdwenen en nooit meer teruggekomen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels al drie weken nu zo. Ik heb geen idee hoe oud ze is, ze is van het asiel en daar hebben ze haar gedumpt in het bos gevonden met een boel andere konijnen die ze helaas niet hebben kunnen vangen. Ze stopte met eten in het asiel en ze hebben haar eerst gerust moeten stellen en aan het eten moeten zien te krijgen voor ze gekoppeld kon worden. Uiteindelijk at ze kleine beetjes en hebben ze dat opgevoerd. Gelukkig leeft ze hier onder invloed van Brownie helemaal op, eet hartstikke goed en maakt binkies en ze likken elkaar heel lief en zijn de hele dag samen. Alleen als ik keutels wegschop even minder leuk 😕

Maar om op je vraag terug te komen: ze weten niet hoe oud ze is en of ze gesteriliseerd is en gezien haar eerdere stress en stoppen met eten denk ik ook niet dat ik dat moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als dit zo blijft is dat ook voor niemand prettig. Het is even een ingreep, maar wel één waar iedereen de rest van haar leven plezier van kan hebben. Inclusief zijzelf, heeft ze meer rust in haar kont en kan ze ook geen baarmoederkanker ontwikkelen. Ik zou het niet te snel van tafel schuiven, vroeg of laat komen er toch momenten dat medische noodzaak voorgaat. Het is niet gek dat gedumpte konijntjes even flink bij moeten komen hoor, je weet ook niet hoe lang ze in dat bos heeft gezeten. Dat is echt langdurig heftige stress..

Je kunt er wel vanuit gaan dat een gedumpt konijn niet gesteriliseerd is. Iemand die zijn konijn dumpt gaat heus niet zo'n kostbare operatie laten doen..

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .