Ga naar inhoud

Binnen een uur ineens achteruit en geen spoed?!


Pebbles&bambam

Aanbevolen berichten

Toen ik vanmorgen met de hond ging wandelen liepen Bam Bam en Pebbles nog vrolijk rond. 

Toen ik vervolgens na de wandeling hun eten kwam brengen zat Bam Bam in een hoekje te trillen en kwam niet aanlopen. 

Ik kon hem ook zonder tegenstribbelen oppakken... Alarmbellen gingen af! 

De dierenarts spoed lijn gebeld, een chagrijnige vrouw nam op om vervolgens mee te delen dat het geen spoed is?! 

Om 9 uur gelijk naar m'n eigen dierenarts gebeld, en daar komt om 10 uur de konijn kundige dierenarts vanuit een andere praktijk naartoe om te onderzoeken. 

Heb voor de zekerheid al Cisaral drops gegeven. 

Hopen dat er niets aan de hand is! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Pebbles&bambam:

Toen ik vanmorgen met de hond ging wandelen liepen Bam Bam en Pebbles nog vrolijk rond. 

Toen ik vervolgens na de wandeling hun eten kwam brengen zat Bam Bam in een hoekje te trillen en kwam niet aanlopen. 

Ik kon hem ook zonder tegenstribbelen oppakken... Alarmbellen gingen af! 

De dierenarts spoed lijn gebeld, een chagrijnige vrouw nam op om vervolgens mee te delen dat het geen spoed is?! 

Om 9 uur gelijk naar m'n eigen dierenarts gebeld, en daar komt om 10 uur de konijn kundige dierenarts vanuit een andere praktijk naartoe om te onderzoeken. 

Heb voor de zekerheid al Cisaral drops gegeven. 

Hopen dat er niets aan de hand is! 


Ohh dat is vervelend zeg! Misschien zijn ze ergens van geschrokken, terwijl jij weg was. Klonk er ergens een heel hard geluid ofzo... Als ze geschrokken zijn, blijven ze vaak ook even in een hoekje zitten "bijkomen".

Maar ja, als dat binnen een paar minuten niet over is, zal dat het wel niet zijn. Of gaat het inmiddels weer beter?

Ben benieuwd wat de dierenarts zegt. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bam Bam was 2 graden onderkoeld, hij moest accuut verwarmd worden en beginnen met pijnstilling en doorgaan met de Cicaral Drops. Ook heeft hij dwangvoer gehad want hij heeft alle energie nu nodig om warm te worden. Hij en Pebbles zitten nu in het tuinhuisje opgesloten wat we proberen te verwarmen. Hij ligt lekker in het stro rustig te knabbelen en Pebbles is hem aan het wassen.

Straks toch even terug bellen naar de dierenarts die spoed dienst had want het was wel degelijk spoed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan beter je zieke konijn in dit geval naar binnen halen. Onderkoelde konijnen moeten veel meer verwarmd worden dan een verwarmde ruimte. Ik hou mijn konijn altijd bij me in een fleece dekentje waar ik mijn blote arm bij houd en een flesje met warm water. Net zolang tot er weer beweging komt in mijn nijn en ze weer nieuwsgierig wordt. Dan laat ik haar weer lopen en bied ik verschillend eten aan. Groenvoer, hooi en biks. Kijken of ze poept en plast. Ik denk dat het te weinig warmte geeft een verwarmt tuinhuisje.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden zei Pebbles&bambam:

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de konijnen naar binnen te halen. Het kacheltje kreeg het tuinhuisje goed warm maar als ik de deur dan open deed om te kijken was alle warmte weer weg. Ze zitten nu in een hondenbench op een klein donker kamertje, rustig tegen elkaar aan. Ik hoop dat hij snel opknapt! 

Dat hoop ik ook! Zei de dierenarts verder nog iets? Over de oorzaak, of hoe het kwam dat hij zich zo opeens voelde?

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei Bambi&Fendi:

Dat hoop ik ook! Zei de dierenarts verder nog iets? Over de oorzaak, of hoe het kwam dat hij zich zo opeens voelde?

Ze hebben hem nagekeken, en we hebben alles doorgenomen of er iets veranderd was of iets zou zijn gebeurd maar konden echt niets vinden. 

Hij had ook geen gas in z'n buikje, of iets op z'n tanden te zien. Heel vreemd! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels heeft hij wat sprietjes hooi op en maakte hij de mooiste bunnyflop 🥰

Dat zijn al goede signalen gelukkig. 

Om kwart over 4 moet ik proberen hem z'n eigen eten te geven. Eet hij dat niet moet ik om half 5 terugbellen naar de dierenarts en dan willen ze hem weer nakijken. 

Noodplan is al gemaakt, mochten ze langer binnen moeten zijn 😔

Dan halen we de ren los en zetten we deze in de garage met de kachel en gaan ze daar overwinteren.

Al hoop ik uiteraard dat meneer opknapt en weer naar buiten kan. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat als ze zo plots 'inzakken' er toch iets dwars zat in maagje/darmen maar dat het iets relatief kleins is wat wel heel veel pijn doet. Wat het dan precies is valt bijna niet te bevestigen/achterhalen. Soms voel je wel een beetje gas in het buikje, maar niet altijd en gas kan ook ontstaan omdat de darmen stilvallen omdat het konijn niet meer eet en apathisch wordt. De temperatuur daalt dan ook snel, waardoor het konijn zich nog ellendiger voelt en niet meer uit die vicieuze cirkel komt. Als je snel ingrijpt, eigenlijk precies met wat er nu hier gedaan is (warmte, pijnstilling, darmstimulans) dan heb je ze ook weer heel snel op de rit. Het komt snel en gaat net zo snel weer. Tenzij er niet of laat ingegrepen wordt natuurlijk, dan zijn er inmiddels veel bijkomende problemen en ben je heel ver van huis. Uiteraard geen garanties dat het bij jouw konijn ook zo loopt, maar het klinkt wel als zo'n typisch gevalletje.

 

Ik heb zelf eentje die dit gemiddeld één keer per jaar heeft. Zelfs een keer gehad dat ik er letterlijk bij stond dat hij het ene moment nog geknoeide brokjes naar binnen aan het schuiven was met een hele hoop heisa en opeens het andere moment een hoopje ellende. Maar met goed warmhouden, flinke dosis pijnstilling, emeprid en cisaral is hij ook binnen een uur weer aan het eten en scharrelen en nog even later pissig dat hij opgesloten zit 😅

 

ACtC-3dEdMZTvAAXUkpmH3WvHBn-VecAIXzSRiDINeXIBg8ieqJsnun-1DZkrg2R3VZnUPKjwpYw8VruCAJz2OiU9G1XOPje2jjNZ9uRWIu64Aqo_DtrQNkQRK0K9r-jQtRYJ2Bi-G3Zg2ErhMXsUNvwIInT=w687-h915-no?authuser=0

(Hij ligt hier uiteraard ook op een snuggle safe)

 

ACtC-3egAhwASgFjj-qzlDxMf5zjIt9_ZKa_YOOc52TrrZmEwqL5yR3hb-Ydp_5kq8s8m739upkSR2392l_NLnvN549d2YV-MQ5gfHq0EedwLY0OJou8taecUcITGvyLzdaPgvawdyoHBoW8E0AYTgdl670C=w687-h915-no?authuser=0

20 minuten later: Freddie regel even dat ik hier uit kom ben d'r wel weer zat van ja.

  • Bedankt 1
  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Dollie:

Mijn ervaring is dat als ze zo plots 'inzakken' er toch iets dwars zat in maagje/darmen maar dat het iets relatief kleins is wat wel heel veel pijn doet. Wat het dan precies is valt bijna niet te bevestigen/achterhalen. Soms voel je wel een beetje gas in het buikje, maar niet altijd en gas kan ook ontstaan omdat de darmen stilvallen omdat het konijn niet meer eet en apathisch wordt. De temperatuur daalt dan ook snel, waardoor het konijn zich nog ellendiger voelt en niet meer uit die vicieuze cirkel komt. Als je snel ingrijpt, eigenlijk precies met wat er nu hier gedaan is (warmte, pijnstilling, darmstimulans) dan heb je ze ook weer heel snel op de rit. Het komt snel en gaat net zo snel weer. Tenzij er niet of laat ingegrepen wordt natuurlijk, dan zijn er inmiddels veel bijkomende problemen en ben je heel ver van huis. Uiteraard geen garanties dat het bij jouw konijn ook zo loopt, maar het klinkt wel als zo'n typisch gevalletje.

 

Ik heb zelf eentje die dit gemiddeld één keer per jaar heeft. Zelfs een keer gehad dat ik er letterlijk bij stond dat hij het ene moment nog geknoeide brokjes naar binnen aan het schuiven was met een hele hoop heisa en opeens het andere moment een hoopje ellende. Maar met goed warmhouden, flinke dosis pijnstilling, emeprid en cisaral is hij ook binnen een uur weer aan het eten en scharrelen en nog even later pissig dat hij opgesloten zit 😅

 

ACtC-3dEdMZTvAAXUkpmH3WvHBn-VecAIXzSRiDINeXIBg8ieqJsnun-1DZkrg2R3VZnUPKjwpYw8VruCAJz2OiU9G1XOPje2jjNZ9uRWIu64Aqo_DtrQNkQRK0K9r-jQtRYJ2Bi-G3Zg2ErhMXsUNvwIInT=w687-h915-no?authuser=0

(Hij ligt hier uiteraard ook op een snuggle safe)

 

ACtC-3egAhwASgFjj-qzlDxMf5zjIt9_ZKa_YOOc52TrrZmEwqL5yR3hb-Ydp_5kq8s8m739upkSR2392l_NLnvN549d2YV-MQ5gfHq0EedwLY0OJou8taecUcITGvyLzdaPgvawdyoHBoW8E0AYTgdl670C=w687-h915-no?authuser=0

20 minuten later: Freddie regel even dat ik hier uit kom ben d'r wel weer zat van ja.

Heel erg bedankt voor dit bericht, dit geeft hoop! Hij eet ook al een klein beetje andijvie 🥳 Alleen is hij nog heel rustig en blijft maar liggen. Het handdoekje mag niet meer op hem liggen, dat vind hij niet meer prettig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan idd gewoon zomaar komen en weer gaan. Vaak darmen zoals Dollie al zegt. Ik heb mij dan ook nooit zo afgevraagd waar dat van komt. Die darmen hebben soms gewoon snel wat gedoe. Meestal als het opwarmen te lang duurt ga ik de darmpjes voorzichtig masseren. Ik heb vaak standaard pijnstiller en darm middelen in huis. Als dat niet snel genoeg herstelt ga ik ook naar de dierenarts want het kan ook ineens foute boel zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .