Ga naar inhoud

Zijn mijn konijnen een kruising?

Bambi&Fendi
 Delen

Aanbevolen berichten

Hai,

Ik heb mijn twee konijnen sinds juni 2020, en bij de opvang hadden ze weinig informatie over de twee. Er werd gezegd dat het twee Nederlandse hangoor dwergen zijn, maar ik vraag me inmiddels af of dat wel klopt. Bij "dwergen" stel ik me hele kleine konijnen voor... Maar mijne zijn echt niet klein. Een dwerg zou zo'n 1,5 kilo wegen, en het maximale is toch echt 2. Mijne zijn zo'n 2,1 kilo, maar dat is een gezond gewicht voor ze, zei de dierenarts. Te dik zijn ze niet.

Ik had het niet aan de dierenarts gevraagd, want toen twijfelde ik nog niet aan het ras, dus weet niet welk ras hij ze zou schatten.

Ik heb op veel verschillende rassen gezocht, maar ze lijken er op geen een precies vind ik. Natuurlijk is elk konijn anders, maar ik kan gewoon niet geloven dat het dwergen zouden zijn. Een kruising dan? Want ze hebben ook zoveel lange haren op hun hoofd/nek, en het lijkt alsof ze een "baard" hebben. Die beschrijving komt dan weer overeen met een leeuwenkop, maar die hebben rechtopstaande oren, en mijne niet.

Zou het kunnen dat ze een kruising zijn? Of herkent iemand hier heel duidelijk een ras in?

(ik heb volgens mij nog twee foto's onder het kopje "over mij" op mijn profiel staan, maar ik krijg er hier maar een op)

IMG_20200804_162504945.jpg

aangepast door Bambi&Fendi
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zien er uit als dierenwinkelkonijnen. Daar kunnen ze natuurlijk ook best vandaan komen voor ze in de opvang kwamen. Daar fokken ze vooral op wat verkoopt: hangoren, aantrekkelijke kleurtjes en wat pluizig haar. 

Ik betwijfel of er echt nog een ras uit te halen is, ik denk niet dat dat nog te herleiden is. Dwergkonijnen zijn het niet. 

Ze zijn overigens wel heel schattig om te zien, wat waarschijnlijk ook de reden is dat ze zo zijn gefokt, ik vind het beige / geel kleurtje ook altijd wel mooi bij konijnen. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje is een kruising tussen een hangoor en een leeuwenkop, zijn pluche en de kleuren heeft hij van zijn vader, de oren zijn een mengelmoes. Ene oor hangt flap en het andere staat recht. Altijd. Dus het kan best een kruising zijn. Maar zoals @Evee al zegt, het lijken mij dierenwinkelkonijnen, maar je zegt dat je ze van een opvang hebt dus dat kan ook niet.

Weet de opvang er echt niks meer van af?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Ze zien er uit als dierenwinkelkonijnen. Daar kunnen ze natuurlijk ook best vandaan komen voor ze in de opvang kwamen. Daar fokken ze vooral op wat verkoopt: hangoren, aantrekkelijke kleurtjes en wat pluizig haar. 

Ik betwijfel of er echt nog een ras uit te halen is, ik denk niet dat dat nog te herleiden is. Dwergkonijnen zijn het niet. 

Ze zijn overigens wel heel schattig om te zien, wat waarschijnlijk ook de reden is dat ze zo zijn gefokt, ik vind het beige / geel kleurtje ook altijd wel mooi bij konijnen. 

Dat zou best kunnen... Alleen de opvang schreef "Nederlandse hangoordwerg" op in hun paspoort die ik meekreeg. Weet nu alleen niet wat ik dan op moet schrijven 😅 Mij leken het ook al geen dwergen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangoor?  (eigenlijk geen ras, maar zegt nog wel iets over het uiterlijk)

Kruising?

Of zoals ze op dierenasiels.com gebruiken voor honden "helemaal onherleidbaar bastaard" Maar dat vind ik altijd zo onaardig klinken haha.

Edit:

Misschien kunnen we het konijnenras "uniek" in het leven roepen voor dit soort konijntjes? Of "europees huisdierkonijn" ofzo 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Punky🐰:

Mijn konijntje is een kruising tussen een hangoor en een leeuwenkop, zijn pluche en de kleuren heeft hij van zijn vader, de oren zijn een mengelmoes. Ene oor hangt flap en het andere staat recht. Altijd. Dus het kan best een kruising zijn. Maar zoals @Evee al zegt, het lijken mij dierenwinkelkonijnen, maar je zegt dat je ze van een opvang hebt dus dat kan ook niet.

Weet de opvang er echt niks meer van af?

Nou ja, de oren van mijn konijnen hangen echt allebei...

En ze leefden voordat ze in de opvang kwamen bij andere mensen, maar die hadden ze al gauw gedumpt in de opvang toen ze nog heel jong waren. Die mensen kunnen ze best van de dierenwinkel hebben gehaald misschien

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Evee:

Hangoor?  (eigenlijk geen ras, maar zegt nog wel iets over het uiterlijk)

Kruising?

Of zoals ze op dierenasiels.com gebruiken voor honden "helemaal onherleidbaar bastaard" Maar dat vind ik altijd zo onaardig klinken haha.

Ah ja dat klinkt inderdaad niet zo lekker 😂. Ik zal "Nederlandse"  en "dwerg" wel doorstrepen zodat er alleen hangoor staat. Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Marjoleink:

Ook konijnen uit de opvang komen vaak oorspronkelijk uit de dierenwinkel of van een fokker. 

Zou inderdaad goed kunnen. Maar als ze oorspronkelijk uit de dierenwinkel/fokker komen, is er dan wel een grote kans dat ze uit hetzelfde nest komen? Want ze lijken echt vreselijk op elkaar... Ik moet altijd naar de kleine streepjes op Bambi's vacht kijken, anders haal ik ze niet uit elkaar. Ik heb de hele tijd gedacht dat ze broertje en zusje waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontzettend leuke konijntjes om te zien zeg 🥰 Ik zou je echt niet verder kunnen helpen met ras bepalen, maar ik kan je wel vertellen dat het gewicht opzich voor een NHD wel kan. Mijn hangoor is ook een echte NHD'er, en omdat papa en mama doodleuk om en nabij 2kilo waren, is mijn lieve vent dat ook 🙂 Met het gevolg hele dagen opmerkingen thuis "wat is het toch een dikkie he! En maar zeggen dat je een "dwerg" hebt". Nee mam, hij is gewoon groot, niet dik 🤭

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Rosinda:

Ontzettend leuke konijntjes om te zien zeg 🥰 Ik zou je echt niet verder kunnen helpen met ras bepalen, maar ik kan je wel vertellen dat het gewicht opzich voor een NHD wel kan. Mijn hangoor is ook een echte NHD'er, en omdat papa en mama doodleuk om en nabij 2kilo waren, is mijn lieve vent dat ook 🙂 Met het gevolg hele dagen opmerkingen thuis "wat is het toch een dikkie he! En maar zeggen dat je een "dwerg" hebt". Nee mam, hij is gewoon groot, niet dik 🤭

Qua gewicht zou NHD misschien nog net kunnen (hoewel het dan eigenlijk ook niet naar de rasstandaard gefokt is, dus is het dan eigenlijk wel een raskonijn?), maar qua bouw en vacht toch echt niet hoor 🤣

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua kleuren kan inderdaad zo een beetje alles wel. Maar een NHD hoort geen kuif te hebben. Ze hebben ook wel een specifiek soort vacht, hoewel het geen apart vachttype is. Franse hangoren hebben dat ook, echt een vrij volle ondervacht.

Wat de bouw betreft heeft het model van het konijn, de vorm van de oren, de vorm van het hoofd van de konijntjes op de foto niet veel met een NHD in overeenkomst.

Misschien dat er ooit wel een NHD in de lijnen heeft gezeten hoor, dat zou kunnen, maar echt raskonijnen zijn er niet meer uit te halen op de foto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Evee:

Qua kleuren kan inderdaad zo een beetje alles wel. Maar een NHD hoort geen kuif te hebben. Ze hebben ook wel een specifiek soort vacht, hoewel het geen apart vachttype is. Franse hangoren hebben dat ook, echt een vrij volle ondervacht.

Wat de bouw betreft heeft het model van het konijn, de vorm van de oren, de vorm van het hoofd van de konijntjes op de foto niet veel met een NHD in overeenkomst.

Misschien dat er ooit wel een NHD in de lijnen heeft gezeten hoor, dat zou kunnen, maar echt raskonijnen zijn er niet meer uit te halen op de foto.

Aha, dan weet ik dat ook weer. Heel erg bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Lienappelsien:

Heel veel konijnen zijn niet van een bepaald ras, maar gewoon heel leuke konijnen! En eerlijk gezegd, is dat ook niet veel leuker? 🙂 Dan heb je (bijna) unieke konijnen. 

Hahah uniek zijn ze zeker! Het maakt me ook niet veel uit of het nou raskonijnen zijn of niet... Maar gisteren vroeg iemand wat voor konijnen ik had, en ik zei Nederlandse hangoor dwerg, omdat dat in 't paspoort staat. Meteen realiseerde ik me ook dat het echt geen dwergen zijn. Toen ben ik op internet gaan zoeken, op kruisingen gaan Googlen, maar ik kwam er maar niet achter. Vandaar dat ik het ff vroeg 😄.

Maar ik ben heel blij met m'n twee unieke konijnen! Nu is het nog de vraag of ze wel uit hetzelfde nest komen, want ik heb ze altijd voorgesteld aan mensen als "broertje en zusje" 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook wel eens de vraag gekregen of ze van een bepaald ras zijn. Het is ook best grappig om op internet voor de lol gewoon eens te kijken naar welke rassen er zijn en vooral  wat de benamingen zijn voor de kleuren die konijnen kunnen hebben. 

5 uur geleden zei Punky🐰:

Maar uiteindelijk is elk konijntje uniek.

Daar heb je helemaal gelijk in! Ik bedoelde dat je dan ook qua uiterlijk een (bijna) uniek konijn hebt. Zo had ik het beter kunnen formuleren.

aangepast door Lienappelsien
  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .