Ga naar inhoud

Dieetvoeding bij mijn konijn


Fietje1979

Aanbevolen berichten

Hallo ik ben nieuw hier maar als ik met vragen zat rond mijn konijn kwam ik altijd hier terecht op dit forum!

zo heb ik al veel weetjes in praktijk kunnen stellen!

maar nu heb ik een probleem,mijn konijn Charlie is een week opgenomen geweest bij de dierenarts met een blaas vol kristallen zijn blaasje is een hele week gespoeld en nu is hij terug thuis met 2 problemen hij moet calciumarme voeding eten zoals timotheehooi en calcium arme groenten en fruit (niet gemakkelijk) van het hooi wil hij bijna niet eten en van het speciale krachtvoer niets dus blijf ik over met andijvie loof van wortel ijsbergsla wat hij ook niet wil eten!!

gevolg zijn buikje rammelt ( zal ook wel van de verdoving zijn) zijn appeltje en peer gaat nog en gedroogd brood maar ik weet het dat mag hij niet veel hebben alhoewel hij niet te dik staat!

hebben jullie een oplossing om hem meer te laten eten en hebben jullie nog meer tips ivm voeding dat hij wel mag want sommige sites steken elkaar tegen!

met dank van een ongerust baasje 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedroogd brood is echt niet goed voor konijnen, altijd al niet, maar al helemaal niet als er problemen zijn met calcium!

Appel en peer zijn beide fruitsoorten en ook niet goed voor de darmen, dat mag eigenlijk maar met mate.

Maar het is wel heel belangrijk dat de spijsvertering blijft werken, je wil er ook geen stilvallende darmen bovenop. Zorg dus echt dat er wel eten in blijft gaan, al zijn het elke keer maar kleine beetjes.

 

Als hij deze brok niet wil eten, zou je verder kunnen kijken naar andere brokken die laag zijn in calcium.

Timothee hooi is er van een aantal verschillende merken, en er zit tussen de merken best verschil in. Ik zou dus zeker aanraden daar wat verschillende soorten van te kopen en te proberen wat hij lekker vind. De ene soort bevat bijv. meer jong gras, terwijl het andere wat langer door heeft mogen groeien. Zo heb je dus zelfs binnen de soorten timothy hooi nog best wat verschillen.

 

 

 

Hier staat verder ook veel uitleg over calcium in konijnenvoer:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/calcium-konijnenvoer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van dat brood weet ik wel hij krijgt er een 1 cm van maar wist niet dat er verschillende soorten van het hooi bestaat heb dit moeten bestellen op een medische site omdat er in de Belgische winkels niets te vinden valt niet in onze Aveve winkels toch 

ja de appel en peer krijgt hij niet iedere dag  probeer nu radijsgroen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou eens in de webwinkel kunnen kijken hier op de website, om een idee te krijgen van hoeveel soorten er zijn 😉

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/timothy-hooi/

 

Oh, let niet op de voorraad, echt, de webwinkel is volledig geplunderd op het moment 😄  Ik zou bijna zeggen, "bestel alsjeblief niet bij mij nu". 🤣  Maar ik lever wel naar België, verzendkosten 7.50 euro tot 20 kg / in normaal formaat doos.

 

En er zijn vast ook wel winkels in België te vinden die een wat ruimer assortiment timothy hooi hebben.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Groenten die je nog misschien nog niet hebt geprobeerd met een laag calciumgehalte: bloemkool, chinese kool, koolraap, veldsla, komkommer, paprika, pastinaak, wortelpeterselie, rucola, bladselderij (alleen vers!), bleekselderij, asperge, courgette, pompoen en tomaat

 

Fruit dat in geringe mate mag: ananas, appel, banaan, peer, aardbei, bosbes, framboos, zwarte bes, kers, kiwi, mandarijn, meloen, nectarine, sinaasappel, perzik (verschillende meningen over, maar alleen de pit bevat giftige stoffen net als bij nectarine), druif en braam

 

Kruiden die wel mogen: berkenblad, berkenbast, brandnetel (alleen vers, wel even een nachtje laten liggen vanwege de brand die er in zit), dille, kamille, paardenbloem (alleen vers! niet teveel, want calciumgehalte is hoog, maar door vochtafdrijvende werking kan het in kleine hoeveelheid geen kwaad), duizendblad en weegbree

aangepast door Kolino
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Je zou eens in de webwinkel kunnen kijken hier op de website, om een idee te krijgen van hoeveel soorten er zijn 😉

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/timothy-hooi/

 

Oh, let niet op de voorraad, echt, de webwinkel is volledig geplunderd op het moment 😄  Ik zou bijna zeggen, "bestel alsjeblief niet bij mij nu". 🤣  Maar ik lever wel naar België, verzendkosten 7.50 euro tot 20 kg / in normaal formaat doos.

 

En er zijn vast ook wel winkels in België te vinden die een wat ruimer assortiment timothy hooi hebben.

Heb intussen wel besteld ander hooi

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden zei Kolino:

Groenten die je nog misschien nog niet hebt geprobeerd met een laag calciumgehalte: bloemkool, chinese kool, koolraap, veldsla, komkommer, paprika, pastinaak, wortelpeterselie, rucola, bladselderij (alleen vers!), bleekselderij, asperge, courgette, pompoen en tomaat

 

Fruit dat in geringe mate mag: ananas, appel, banaan, peer, aardbei, bosbes, framboos, zwarte bes, kers, kiwi, mandarijn, meloen, nectarine, sinaasappel, perzik (verschillende meningen over, maar alleen de pit bevat giftige stoffen net als bij nectarine), druif en braam

 

Kruiden die wel mogen: berkenblad, berkenbast, brandnetel (alleen vers, wel even een nachtje laten liggen vanwege de brand die er in zit), dille, kamille, paardenbloem (alleen vers! niet teveel, want calciumgehalte is hoog, maar door vochtafdrijvende werking kan het in kleine hoeveelheid geen kwaad), duizendblad en weegbree

Rucola bevat veel calcium heb ik gelezen of ben ben ik fout de paprika mag ik de rode geven of alleen de groene? Die gebruiken wij hier wel veel in de keuken 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterkers, selderie, paksoi, witlof, komkommer, boerenkool en andijvie bevatten weinig calcium. En als je verse kruiden wil geven, hebben koriander en peterselie maar heel weinig calcium. Als "snoepje" kunnen appel en wortel ook, daar zit ook amper calcium in.

 

1 uur geleden zei Fietje1979:

de paprika mag ik de rode geven of alleen de groene? Die gebruiken wij hier wel veel in de keuken 

Beide paprika's bevatten even weinig calcium, dus dat maakt in principe niet uit. Veel konijnen zijn ook dol op paprika!

 

1 uur geleden zei Fietje1979:

Rucola bevat veel calcium heb ik gelezen

Dat heb ik ook gelezen. Rucola zou ik niet geven.

 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rode en groene paprika mag.

Heb het nog even voor je uitgezocht, per 100 gram rucola is het 152mg calcium, dat is nog niet zo hoog als bij bijvoorbeeld peterselie, maar zeker vergelijkbaar met spinazie. Ik heb de lijst via een dierenarts. Ik zou rucola dan ook beperken, het is ook niet zo dat je helemaal geen calcium meer mag geven.

Waterkers staat overal weer dat het niet mag 😕 Calciumgehalte daarvan is behoorlijk hoog, dat zit boven de 200. Meer dus dan in rucola.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Kolino:

Groenten die je nog misschien nog niet hebt geprobeerd met een laag calciumgehalte: bloemkool, chinese kool, koolraap, veldsla, komkommer, paprika, pastinaak, wortelpeterselie, rucola, bladselderij (alleen vers!), bleekselderij, asperge, courgette, pompoen en tomaat

 

Fruit dat in geringe mate mag: ananas, appel, banaan, peer, aardbei, bosbes, framboos, zwarte bes, kers, kiwi, mandarijn, meloen, nectarine, sinaasappel, perzik (verschillende meningen over, maar alleen de pit bevat giftige stoffen net als bij nectarine), druif en braam

 

Kruiden die wel mogen: berkenblad, berkenbast, brandnetel (alleen vers, wel even een nachtje laten liggen vanwege de brand die er in zit), dille, kamille, paardenbloem (alleen vers! niet teveel, want calciumgehalte is hoog, maar door vochtafdrijvende werking kan het in kleine hoeveelheid geen kwaad), duizendblad en weegbree

Rucola bevat veel calcium heb ik gelezen of ben ben ik fout de paprika mag ik de rode geven of alleen de groene? Die gebruiken wij hier wel veel in de keuken 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Kolino:

Groenten die je nog misschien nog niet hebt geprobeerd met een laag calciumgehalte: bloemkool, chinese kool, koolraap, veldsla, komkommer, paprika, pastinaak, wortelpeterselie, rucola, bladselderij (alleen vers!), bleekselderij, asperge, courgette, pompoen en tomaat

 

Fruit dat in geringe mate mag: ananas, appel, banaan, peer, aardbei, bosbes, framboos, zwarte bes, kers, kiwi, mandarijn, meloen, nectarine, sinaasappel, perzik (verschillende meningen over, maar alleen de pit bevat giftige stoffen net als bij nectarine), druif en braam

 

Kruiden die wel mogen: berkenblad, berkenbast, brandnetel (alleen vers, wel even een nachtje laten liggen vanwege de brand die er in zit), dille, kamille, paardenbloem (alleen vers! niet teveel, want calciumgehalte is hoog, maar door vochtafdrijvende werking kan het in kleine hoeveelheid geen kwaad), duizendblad en weegbree

Rucola bevat veel calcium heb ik gelezen of ben ben ik fout de paprika mag ik de rode geven of alleen de groene? Die gebruiken wij hier wel veel in de keuken 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Fietje1979:

Andijvie eet hij idd graag maar kan dat niet iedere dag geven 

Ga zeker eens de paprika proberen en komkommer 

ijsbergsla is hij al beu 🙄 en wortel ook eet er niet meer van 

Aha. IJsbergsla is ook niet zo goed voor konijnen, dat bevat veel lactucarium, iets wat konijnen niet zo goed kunnen verwerken.

Laat ons maar weten wat hij van de paprika en komkommer vindt, ben benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn krijgt ook calcium arm. 

Hij krijgt Science selective Four+ brokken. En Timothee hooi.

Milo is ook een slechte hooi eter. Al moet ik zeggen dat hij de Timothee hooi wel lekker vind. Eerst gooide ik er wat gedroogde kruiden en dergelijke doorheen om het aantrekkelijker te maken. 

Brokjes afwegen. Ipv de 25 gram per kilo lichaamsgewicht proberen dat wat af te bouwen. Ze gaan de hooi vaak wel eten als ze honger hebben naar mijn idee. 

 

Groenten proberen te blijven geven. Konijntjes moeten vaak even wennen aan nieuwe dingen. Soms duurt het een tijdje voor ze iets echt gaan eten. 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei KonijnMar:

Mijn konijn krijgt ook calcium arm. 

Hij krijgt Science selective Four+ brokken. En Timothee hooi.

Milo is ook een slechte hooi eter. Al moet ik zeggen dat hij de Timothee hooi wel lekker vind. Eerst gooide ik er wat gedroogde kruiden en dergelijke doorheen om het aantrekkelijker te maken. 

Brokjes afwegen. Ipv de 25 gram per kilo lichaamsgewicht proberen dat wat af te bouwen. Ze gaan de hooi vaak wel eten als ze honger hebben naar mijn idee. 

 

Groenten proberen te blijven geven. Konijntjes moeten vaak even wennen aan nieuwe dingen. Soms duurt het een tijdje voor ze iets echt gaan eten. 

Succes!

Het nieuwe hooi probeer ik al 2 weken en het nada het brokvoer ook niets ik hoor zijn buikje rommelen maar hij eet zijn groenvoer heb radijsjes gegeven en dat gaat nog morgen probeer ik komkommer en van vandaag komt er nieuw timotheehooi toe 

niet gemakkelijk want ijsberg sla at hij wel maar hier gelezen dat ze dat niet goed verteren (wist ik niet ) ben zo een beetje leek op dat vlak 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-12-2020 at 21:45 zei Bambi&Fendi:

Aha. IJsbergsla is ook niet zo goed voor konijnen, dat bevat veel lactucarium, iets wat konijnen niet zo goed kunnen verwerken.

Laat ons maar weten wat hij van de paprika en komkommer vindt, ben benieuwd!

Komkommer smaakt wel blijkbaar niet gedacht 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het algemeen is het niet zo een probeem als je af en toe een klein beetje geeft van een suikerrijk product. Het zijn wel gewoon natuurlijke suikers, niet bewerkt.  Maar het is beter om het niet dagelijks en niet in grote hoeveelheden te geven. Paprika, wortel, pompoen en fruitsoorten geef je daarom met mate. Ook sla en koolsoorten (zeker die met vaste kroppen) kun je het best met mate geven. 

 

Zelf heb ik geen konijnen die op calcium dieet staan, daar hoef ik dus niet op te letten. Ik pak meestal of witlof of andijvie als basisgroente, dat krijgen ze best ruim. Dat zijn ook groenten die in een calcium arm dieet passen. Welke soort het is ligt een beetje aan de prijs / het seizoen, maar ik wissel ze ook wel een beetje om en om af voor variatie. Meestal koop ik 1x per week in, dus eten ze een week dezelfde basisgroente. 

Dat vul ik dan aan met seizoensgroenten. Ik koop meestal 3 of 4 soorten groente speciaal voor de konijnen, verder krijgen ze restjes van wat we zelf eten en geplukt gras en kruiden uit de tuin. 

De "restjes" van wat we zelf eten kan ook best wortel, sla of kool zijn, maar omdat we zelf het grootste deel dan eten, is dat eigenlijk altijd al wel met mate en niet structureel. Ook een paar stukjes appel, banaan of ander fruit stop ik er incidenteel wel eens in ( 1 a 2 keer per week). 

Op die manier houd je het ook een beetje betaalbaar. 

 

 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Evee:

Over het algemeen is het niet zo een probeem als je af en toe een klein beetje geeft van een suikerrijk product. Het zijn wel gewoon natuurlijke suikers, niet bewerkt.  Maar het is beter om het niet dagelijks en niet in grote hoeveelheden te geven. Paprika, wortel, pompoen en fruitsoorten geef je daarom met mate. Ook sla en koolsoorten (zeker die met vaste kroppen) kun je het best met mate geven. 

 

Zelf heb ik geen konijnen die op calcium dieet staan, daar hoef ik dus niet op te letten. Ik pak meestal of witlof of andijvie als basisgroente, dat krijgen ze best ruim. Dat zijn ook groenten die in een calcium arm dieet passen. Welke soort het is ligt een beetje aan de prijs / het seizoen, maar ik wissel ze ook wel een beetje om en om af voor variatie. Meestal koop ik 1x per week in, dus eten ze een week dezelfde basisgroente. 

Dat vul ik dan aan met seizoensgroenten. Ik koop meestal 3 of 4 soorten groente speciaal voor de konijnen, verder krijgen ze restjes van wat we zelf eten en geplukt gras en kruiden uit de tuin. 

De "restjes" van wat we zelf eten kan ook best wortel, sla of kool zijn, maar omdat we zelf het grootste deel dan eten, is dat eigenlijk altijd al wel met mate en niet structureel. Ook een paar stukjes appel, banaan of ander fruit stop ik er incidenteel wel eens in ( 1 a 2 keer per week). 

Op die manier houd je het ook een beetje betaalbaar. 

 

 

 

Andijvie en witloof eet hij graag gelukkig en wortels komen zeker 1 maal ook op tafel hier dan krijgt hij ook iedere keer een deeltje van en vroeger was dat het maar door zijn dieet nu te moeten aanpassen en hij geen brokvoer en hooi meer at ben ik beginnen panikeren 

nu ander hooi gekocht waar hij wel van eet maar het brokvoer laat hij nog altijd liggen 

omdat ik gewend was dat hij brokvoer at en dus genoeg at was ik niet zo bezig met zijn groenvoer maar nu kan ik niet anders 

maar heb de indruk dat hij genoeg zal hebben aan zijn andijvie en witloof en wortel en komkommer blijkbaar!

hij is 4 jaar en is niet te dik volgens de veearts dus moet ik wel iets goed doen🤗

het zit gewoon in mijn hoofd misschien dat hij te weinig eet ,ik weet het niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .