Ga naar inhoud

Kruiden interactie met geneesmiddelen


Aanbevolen berichten

Ollie heeft een heupdysplasie en staat daarvoor op de phen-pred (sterke pijnstiller met ontstekingsremmer en een beetje prednison). Waarschijnlijk zal ze hier de rest van haar leven op moeten, ze heeft behoorlijk veel nieuwe botvorming en dus ook artrose, waardoor er ontstekingen in het gewricht ontstaan. We zijn aan het proberen om de phen-pred wel voorzichtig iets af te bouwen naar een lagere dosering als dat lukt, omdat het eigenlijk natuurlijk niet de bedoeling is om het langdurig te gebruiken. Het is een beetje kiezen tussen twee kwaden, dus we kiezen er maar voor om haar op de phen-pred te houden zo lang ze het er goed op doet en de bijwerkingen voor lief te nemen (vroeg of laat zullen we moeten besluiten dat het niet meer konijnwaardig is, dus het is uiitstel van executie eigenlijk). 

Het afbouwen leek best goed te gaan, maar nu zag ik net dat ze toch weer zachtjes met haar pootje/heupje begint te stampen en gaat verzitten (wat ik zie als een uiting van pijn). Tussen haar achterpoten en bij haar geslachtsdelen is het nu ook weer een beetje nat. Ik weet niet of het van urine is of van het vochtige weer, maar ik vermoed van urine. Of ze heeft pijn en kan daardoor haar beken niet goed kantelen en wordt dus nat of de plasbak was nat en daar heeft ze met haar poten in gestaan. Dat laatste zou kunnen, omdat we nu alleen stro in de toiletjes hebben ilggen, omdat haar maatje werkelijk alles uit het toiletje graaft en ze dan dus in een leeg toiletje plassen. 

Maar, nu bedacht ik ook dat ik graag kruiden geef aan mijn konijnen. Wat ik geef varieert enorm en ik geef zowel vers als gedroogd. Ik weet dat er bepaalde kruiden zijn die een interactie hebben met geneesmiddelen, maar de dierenarts kon niet precies aangeven welke kruiden ik echt niet kan geven, omdat daar heel weinig wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is. Zou het voeren van kruiden die ik niet in combinatie met de phen-pred zou moeten geven er nog voor kunnen zorgen dat ze nu wat meer pijn heeft en achteruit lijkt te gaan? En zijn er mensen die verstand hebben van welke kruiden ik beter niet zou kunnen voeren in combinatie met pijnstillers en ontstekingsremmers? Ik heb al even in de webwinkel gekeken en zie dat ik in ieder geval geen echinacea, weegbree en peterselie kan geven. Of beter helemaal geen kruiden voor de zekerheid? Bijvoorbeeld ook geen verse dille, basilicum, selderij, koriander, rozemarijn etc?

 

Hopelijk zijn er mensen die hier een beetje verstand van hebben en tips kunnen geven! Ik ben er eigenlijk bang voor dat we mevrouwtje hier binnenkort aan gaan verliezen, maar ze is nog zó happy en lijkt het leven echt nog wel leuk te vinden. Maarja, als ze urinebrand krijgt doordat ze haar bekken niet kan kantelen, is dat ook niet zo konijnwaardig meer. Ze woont trouwens buiten en naar binnen verhuizen is niet echt een optie, want dan gaan ze heel veel kleiner wonen. Is het slim om uit voorzorg een snugglesafe op haar favoriete plekje neer te leggen? In het nachthok of op het nachthok?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn wel heel wat kruiden met een wisselwerking, maar het verschilt per kruid met welk medicijn dat dan werkt. Ik ben er ook geen expert in, maar weet wel dat prednison / prednisolon medicijnen zijn waar kruiden wel effect op kunnen hebben. 

 

Als je echt veilig wil zijn, zou ik de kruiden voor nu even weglaten. Verse kruiden met mate zal denk ik wel gaan, maar de gedroogde varianten (gedroogde kruidenmixen, kruidenbrokjes, enz) zou ik voorzichtig mee zijn, dat is toch in kleine hoeveelheden ook al snel wat geconcentreerder qua werkzame stoffen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .