Ga naar inhoud

Vraag over de versheid van hooi


Newby1981

Aanbevolen berichten

Ik ging gisteren een voorraad hooi bestellen en zei tegen m'n man zal ik 1 zak bestellen of gelijk 3 want de garage ligt al zo vol en ook ivm de versheid en houdbaarheid. Hij zei die hooi is al geoogst en ligt klaar in zakken in magazijnen dus of het nou daar ligt of hier in de garage maakt niet uit. 

Maar weet iemand of dit ook echt klopt? Dan zou ik bij wijze van spreken nu al hooi kunnen bestellen en in de originele verpakking kunnen bewaren in de garage tot het voorjaar?

En hoelang blijft hooi eigenlijk goed? (als je het bewaard in de originele verpakking in een droge maar koele ruimte (zoals de garage)  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi wordt in de zomermaanden geoogst, en is bedoeld om de winter mee door te komen, tot er in het voorjaar daarna weer nieuwe oogst komt. Het maakt dus inderdaad niet uit of het bij jou thuis ligt, of in een magazijn ergens. Als je de ruimet hebt, kun je het dus inderdaad prima zelf bewaren. 

Ik zou er dan alleen wel op letten dat het klimaat waar je het bewaard goed is. Hooi droogt verder in, bewaar het dus niet in een afgesloten plastic zak of bak, want dan krijg je condens en schimmels. Het moet niet vochtig zijn, wel ventileren. Hooi dat in plastic zit, heeft als het goed is ook altijd ergens gaatjes in het plastic zitten om die reden. En niet in het licht / de zon liggen, want dan verliest het snel kleur en voedingsstoffen. 

Het best is hooi gevoerd binnen 1 jaar na oogsten, qua voedingswaarden en kwaliteit. Maar het gaat nooit echt over de datum in de zin van dat het slecht wordt. Het veranderd alleen steeds meer in stro 😉 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info! Dan kan ik net zo goed grote hoeveelheden bestellen en klaar leggen in de garage. We hebben een klein raam in de garage maar het ligt zeker nooit in het zonlicht. Er zitten inderdaad altijd kleine gaatjes in die zakken hooi maar ik zal voor de zekerheid even checken of dit bij al die zakken / merken zo is en dan prik ik er zelf gaatjes in desnoods. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Iemand ook enig idee hoelang gedroogde kruiden goed blijven?

Als je ze niet in plastic bewaard, maar wel op een donkere afgesloten plek, dan kunnen ze heel lang goed blijven. Ik denk minstens wel een jaar, of zelfs langer. Natuurlijk wordt de werking van de kruiden wel minder naarmate je ze langer bewaard. Je kan het checken door eraan te ruiken en naar de kleur te kijken. Als er amper meer geur en kleur aan zit, dan zal de werking dus ook niets doen. Maar je kan ze dus wel lang bewaren... Als je ze al een hele poos hebt staan zou ik wel op schimmel checken, want dat wil je je konijnen niet geven natuurlijk 😉

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei BaasjevanBrownie:

Iemand ook enig idee hoelang gedroogde kruiden goed blijven?

Dat verschilt een beetje per  soort, als je het echt over gedroogde bladeren, steeltjes en bloemetjes hebt, wel 2 tot 3 jaar. 

Fruit en groenten blijft minder lang goed, ongeveer een jaar in gedroogde vorm. 

En hoe je het bewaart speelt ook mee. 

 

9 uur geleden zei BaasjevanBrownie:

 

Dankjewel voor je reactie. Kun je ze niet bewaren in de plastic zakjes waarin ze komen dan?

 

Dat kan,  maar is niet ideaal. Maar dan zou ik wel  aanraden er een gaatje in maken of het niet volledig afsluiten. 

 

Hier in de webwinkel verzend ik in plastic zakjes omdat dat een goedkope oplossing is, en praktisch tijdens het vervoer. Kruiden zijn beschermd tegen eventuele lekkages van vloeibare producten die meeverzonden zijn, het knoeit / kruimelt niet of nauwelijks. En het is goedkoop. Mensen betalen toch het liefst voor het product zelf, en niet voor de verpakking. 

 

Papieren zakken zijn wel een alternatief, maar zijn veel kwetsbaarder, scheuren sneller. Zeker als je met grotere zakken moet werken, bijvoorbeeld omdat iemand 1 kg kruiden besteld. En die zakken zijn minstens 10x zo duur. Maar de plastic zakken zijn niet ideaal voor lange termijn bewaren. Een dilemma waar ik nog wel eens mee zit. Er zijn bijvoorbeeld ook veel wel stevige papieren zakken, bewerkt met een plastic coating, die kunnen ook, maar dan is nog steeds het simpele plastic zakje duurzamer & goedkoper. 

 

Zelf bewaar ik de kruiden voor mijn konijnen in een blik, gewoon een ouderwetse koektrommel 😄 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb apart papieren zakken in verschillende maten gekocht en daar doe ik alles aan gedroogd spul in. Ik heb ook een grote rol bruin stevig inpakpapier waar ik zakken van kan vouwen als het nodig is. Hooi gaat in een jute zak. Soms als het mogelijk is om een goed pak hooi bij de boer te halen dan doe ik dat in "plakken" in kartonnen dozen. De papieren zakken gaan best lang mee, hoor. Ze zijn wel prijzig in aanschaf, dat wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Evee:

 

Zelf bewaar ik de kruiden voor mijn konijnen in een blik, gewoon een ouderwetse koektrommel 😄 

 

Dankjewel voor je reactie, maar koekblikken zijn toch ook redelijk luchtdicht? 

Misschien nog een leuk idee voor de webshop, om leuke bewaarblikken etc met konijnenopdruk te verkopen? Ik zie ze overal alleen met katten.

aangepast door BaasjevanBrownie
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei BaasjevanBrownie:

 

Dankjewel voor je reactie, maar koekblikken zijn toch ook redelijk luchtdicht? 

Misschien nog een leuk idee voor de webshop, om leuke bewaarblikken etc met konijnenopdruk te verkopen? Ik zie ze overal alleen met katten.

Klopt, maar ik doe het deksel niet vast er op, gewoon losjes. Dus er is altijd ventilatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .