Ga naar inhoud

Hoeveel voer per dag


Marry99

Aanbevolen berichten

Hangt ervan af welk voer je gebruikt en hoeveel je konijntjes wegen. Welk voer gebruik je? Als het van een huismerk is mag je 20 g per kg van hun volwassen gewicht geven, dus niet van hun huidige gewicht. Tenzij ze al volwassen zijn natuurlijk. Als het van een heel goed merk is, bv van science selective, dan mag je 10 g per kg van hun volwassen gewicht geven. Je kan zelf bepalen wanneer en hoe vaak je dat geeft. Als je je konijntjes bijvoorbeeld 40 g biks mogen krijgen per dag, kun je 20 gram in de ochtend en 20 gram in de avond. Of 40 g in de avond...

 

Ze moeten onbeperkt hooi kunnen eten, dat zorgt ervoor dat de darmen op gang blijven.

 

Ze moeten ook voldoende groenvoer geven, maar dat moet je echt opbouwen. Geef ook niet zomaar al het groenvoer. Sommigen kunnen giftig zijn, sommige moet je echt met mate geven, anders kan dat problemen veroorzaken.  Als je niet zeker bent of ze iets wel mogen zoek het dan even op. Er is ook een heel handige groenvoer wat wel wat niet lijst hier op BB. En dan nog iets, fruit en sommige groentes mag je echt niet teveel geven want dat bevat te veel suiker. 

 

Naast al dit raden wij hier ook geen snacks van de dierenwinkel aan. Science selective snoepjes wel hé! Graag zelfs! Maar die bolletjes of sticks ofzo, echt niet doen!

 

aangepast door Punky🐰
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef je biks of gemengd voer? Het risico van gemengd voer is dat ze alleen de lekkere dingen opeten, en dus niet alle voedingsstoffen binnenkrijgen.

De hoeveelheid die op de zak biks staat is meestal te veel. Op Science Selective staat geloof ik 20 of 25 gram per kilo, ik geef zelf 11 gram per kilo konijn van het volwassen gewicht. Maar het is altijd even zoeken waar ze het goed op doen. Een richtlijn is bijvoorbeeld dat ze het in maximaal 20 minuten op moeten hebben. Blijft er voer liggen, dan krijgen ze teveel. En ook als ze consequent hun blindedarmkeutels niet opeten betekent dat meestal dat ze teveel voer krijgen.

Verder onbeperkt hooi uiteraard, en groente, maar dat moet je inderdaad voorzichtig opbouwen.

Je vindt hier heel veel informatie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/category/konijnen-voeding

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor de reacties, ik gebruik zelf science selective. Ik geef als ik op sta 10 gram aan allebei en dan hooi hooi en nog eens hooi de hele dag door en dan rond de avond uren vaak tegen 17:00 a 19:00 nog een keer 10 gram biks en dan later op de avond wat komkommer zijn ze dol op of andere groen.

is dat zo een beetje goed want daar twijfel ik over. Ze wegen net een kilo is dat dan teveel 20 gram per dag?. De dierenarts zei pas dat ze wat aan de magere kant zijn, maar toen ik meer gaf aten ze de blindendarmkeutels niet op en deden ze enorm raar ben nu toch maar weer mijn oude ritme gaan volgen dan zijn ze veel energierijker

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Marry99:

Dankjewel voor de reacties, ik gebruik zelf science selective. Ik geef als ik op sta 10 gram aan allebei en dan hooi hooi en nog eens hooi de hele dag door en dan rond de avond uren vaak tegen 17:00 a 19:00 nog een keer 10 gram biks en dan later op de avond wat komkommer zijn ze dol op of andere groen.

is dat zo een beetje goed want daar twijfel ik over. Ze wegen net een kilo is dat dan teveel 20 gram per dag?. De dierenarts zei pas dat ze wat aan de magere kant zijn, maar toen ik meer gaf aten ze de blindendarmkeutels niet op en deden ze enorm raar ben nu toch maar weer mijn oude ritme gaan volgen dan zijn ze veel energierijker

Als je merkt dat je konijnen het met een bepaald aantal gram voer beter doet, zou ik dat gewoon aanhouden.

Zelf geef ik de mijne 's ochtends 40 gram en 's avonds 40 gram, dat lijkt veel vergelijken met wat jij geeft. Maar bij mij eten ze altijd de blindedarmkeutels op en laten ze nooit voer liggen en hebben ze t binnen een paar minuten op.

Sciene selective is trouwens een goed merk 🙂

 

Wat grappig dat ze komkommer zo lekker vinden, de mijne eten alles behalve komkommer! Je kan ze ook altijd andijvie geven, of rucola, paksoi, taugee... En zo nog een hele lijst 😉

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

Als je op die link klikt kom je de hele lijst tegen!

Veel succes met je konijnen! 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stoei daar ook nog mee, het advies is 20 gram per kilo konijn en goed in de gaten houden of ze voldoende hooi eten. Brownie, mijn dwergkonijntje van 1,1 kilo krijgt 20 gram brok en doet het daar goed op. Bij meer gaat hij minder hooi eten. Maar mijn nieuwe konijntje Ukkie uit het asiel is toch afgevallen bij 20 gram brok per dag, ze weegt nog maar 900 gram en voel ook erg haar ruggengraat, dus ben ik toch maar aan het bijvoeren. Best lastig als je twee konijnen hebt en de een kan blijven eten, maar dan niet voldoende hooi eet en de ander aan moet komen. Iemand daar tips voor? Scheelt het ook nog wat voor soort voer? Ik heb graanvrije brok, maar ook science Selective en beaphar (kreeg van alles mee van het asiel). Ik merk dat Brownie meer hooi eet bij de graanvrije brok, maar wellicht zijn dat ook minder calorieën en is dat voor Ukkie niet handig? 

Ze krijgen ook een bakje groenten iedere avond, klein stukje fruit en Ukkie wat erwtenvlokken om aan te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei BaasjevanBrownie:

Ik stoei daar ook nog mee, het advies is 20 gram per kilo konijn en goed in de gaten houden of ze voldoende hooi eten. Brownie, mijn dwergkonijntje van 1,1 kilo krijgt 20 gram brok en doet het daar goed op. Bij meer gaat hij minder hooi eten. Maar mijn nieuwe konijntje Ukkie uit het asiel is toch afgevallen bij 20 gram brok per dag, ze weegt nog maar 900 gram en voel ook erg haar ruggengraat, dus ben ik toch maar aan het bijvoeren. Best lastig als je twee konijnen hebt en de een kan blijven eten, maar dan niet voldoende hooi eet en de ander aan moet komen. Iemand daar tips voor? Scheelt het ook nog wat voor soort voer? Ik heb graanvrije brok, maar ook science Selective en beaphar (kreeg van alles mee van het asiel). Ik merk dat Brownie meer hooi eet bij de graanvrije brok, maar wellicht zijn dat ook minder calorieën en is dat voor Ukkie niet handig? 

Ze krijgen ook een bakje groenten iedere avond, klein stukje fruit en Ukkie wat erwtenvlokken om aan te komen.

Eten ze samen uit één bak? De mijne wegen/eten precies even veel dus die delen gewoon één voerbak. Maar zo te horen verschillen jouw konijnen best wel erg in hun eetgedrag, dus misschien een idee om ze apart te voeren. Als je ze dan ook op een aparte plek zet, dan kunnen ze even niet naar elkaar toe om de bak van de ander leeg te eten (bijvoorbeeld elk konijn aan een andere kant zetten, of er iets tussen zetten?) Dan kan je ze precies het voer en de hoeveelheid geven dat ze nodig hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Bambi&Fendi:

Als je merkt dat je konijnen het met een bepaald aantal gram voer beter doet, zou ik dat gewoon aanhouden.

Zelf geef ik de mijne 's ochtends 40 gram en 's avonds 40 gram, dat lijkt veel vergelijken met wat jij geeft. Maar bij mij eten ze altijd de blindedarmkeutels op en laten ze nooit voer liggen en hebben ze t binnen een paar minuten op.

Sciene selective is trouwens een goed merk 🙂

 

Wat grappig dat ze komkommer zo lekker vinden, de mijne eten alles behalve komkommer! Je kan ze ook altijd andijvie geven, of rucola, paksoi, taugee... En zo nog een hele lijst 😉

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

Als je op die link klikt kom je de hele lijst tegen!

Veel succes met je konijnen! 🙂

 dankjewel voor de reactie, bij allebei voel je de ruggen wervels en alles dus de dierenarts zei te mager en veel meer geven moest 10 gram meer erbij doen, daar kon de konijn niet niet goed tegen hij liet de blindendarmkeutels liggen en bleef hele dag liggen en niks meer eten vond dat niks, ben nu toch in kleine stapjes verder gegaan tot aan 20kg per gewicht en dat verdeelt.

is dat dan zo weinig voor 2 konijntjes van ongeveer een kilo? Ze krijgen appart bakje en het is afgewogen. En hoeveel groenvoer mogen ze dan savonds per keer, en die tauge mogen ze gewoon aantal van die steeltjes net als wij?

hoor het graag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat een gewicht van 1kg wel weinig is voor een bijna volgroeide Hollander. Ik heb er zelf één en die is iets meer dan 2kg. Zij krijgt 22 gram Science Selective per dag. Ze eet enorm veel hooi en krijgt daarnaast om de dag kruiden en groente (de ene dag droge kruiden, de andere dag verse groente; meestal paar bladeren witlof, paar bladeren andijvie, soms aangevuld met een paar takjes verse kruiden, zoals peterselie, selderij en munt). 
 

Hoeveel hooi, groente en kruiden eten jouw konijnen? De richtlijn voor de hoeveelheid hooi is ongeveer hun lichaamsgrootte per dag. Redden ze dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn de konijnen al volgroeid?
Wat is hun ideale volwassen gewicht?

 

1 kg voor een volwassen hollander is echt heel weinig, zijn het jonge konijnen in de groei? Of is het een kleiner formaat konijn dat simpelweg op een hollander lijkt, zonder een raskonijn te zijn? 

 

Een richtlijn om te starten is 20 gram biks per kg lichaamsgewicht van het volwassen konijn. Je moet dus weten wat het gezonde volwassen gewicht is / gaat zijn van jouw konijnen. Zijn ze nog niet volwassen, geef je ze al wel voeding naar het ideale volwassen gewicht. Dat is ruim, maar voor konijntjes in de groei wel prettig. 

 

Voor twee raszuivere Hollanders zou 2 a 2.5 kg volwassen gewicht per konijn normaal zijn. Je zou dus uit kunnen gaan voor jouw koppel dat ze samen 4 a 5 kg hebben aan gezond volwassen gewicht. Dan zou je dus om te starten 4x20 gram brokken per dag mogen geven. Dat zou 40 gram brok per voermoment zijn, als je in twee maaltijden de brokken aanbied. 

 

Bij die afgemeten hoeveelheid brokjes geef je onbeperkt hooi, je zoekt naar een goede balans waarbij de konijnen goed hooi eten en geen blinde darmkeutels laten liggen. Als je daar een goede balans in hebt gevonden, kun je andere dingen introduceren. Bijvoorbeeld vers groenvoer. Dat bouw je heel rustig op, en je blijft naar de conditie, het eetgedrag en de keutels van de konijnen kijken. Als de hoeveelheid groenvoer opbouwt, zul je waarschijnlijk met de hoeveelheid brokjes moeten zakken. Anders gaat het ten koste van het eten van hooi, en dat is echt het belangrijkste. Zo zoek je naar de ideale balans voor jouw konijnen. 

 

Voor gezonde konijnen is de 20gram brok per kg lichaamsgewicht van het ideale volwassen gewicht vaak aan de hoge kant. Maar er zijn ook konijntjes die juist wel die hoeveelheid nodig hebben, bijvoorbeeld als je niet zo veel bij geeft van groenvoer, knaaghout etc. Of als ze een kwetsbare gezondheid hebben waardoor ze moeite hebben om op gewicht te blijven. Ook is het ene konijn actiever dan het andere konijn, heeft het ene konijn meer leefruimte om energie te verbranden dan het andere konijn. Buitenkonijntjes eten vaak iets meer omdat ze in de kou zitten, hun lijfje op temperatuur moeten houden, dat verbrand wat meer energie dan een binnenkonijntje dat bij een comfortabele, stabiele binnentemperatuur gehouden word. Allemaal dingen die meespelen in de juiste hoeveelheden voeding. En daarom is er ook niet één juiste hoeveelheid voor alle konijnen. 

 

Voor het ene konijn zul je dus inderdaad op 10 gram brok per kg uit kunnen komen, maar een ander zit misschien wel op 30 gram per kg konijn. Dat geeft niets, het zijn richtlijnen en de bedoeling is dat je zelf gaat zoeken wat voor jouw individuele konijnen het juiste is. 

 

Een keertje blinde darmkeutels vinden kan gebeuren, is ook niet erg, maar als je het vaker / structureel ziet, dan is het vaak wel een voedingsprobleem (of wormbesmetting, of gewrichtsprobelemen of iets dergelijks). Maar dan is het wel verstandig om de oorzaak te achterhalen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ik zie nu je foto. Ze zijn nog maar 6 maanden, dus nog in de groei. Ook zie ik op de foto dat het geen raskonijnen zijn, er lijkt er maar één een beetje op een hollander van aftekening. Van de foto is het voor mij wel lastig in te schatten wat een ideaal gewicht voor deze konijntjes zou zijn. Een konijnkundige dierenarts kan je daar vaak wel mee adviseren (of een opvang, als ze daar vandaan komen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden zei Evee:

Ah ik zie nu je foto. Ze zijn nog maar 6 maanden, dus nog in de groei. Ook zie ik op de foto dat het geen raskonijnen zijn, er lijkt er maar één een beetje op een hollander van aftekening. Van de foto is het voor mij wel lastig in te schatten wat een ideaal gewicht voor deze konijntjes zou zijn. Een konijnkundige dierenarts kan je daar vaak wel mee adviseren (of een opvang, als ze daar vandaan komen).

Ja 6 maand nu ik denk dat de witten een misschien een hollander is maar de zwarte niet nee. Ze wogen 1,5 week geleden 1 kilo ongeveer allebei vandaar dat ik twijfel en per konijn 20 gram per dag geef daarnaast veel hooi eten ze ook en savonds wat groenvoer enzo dat gaat verder prima naar mijn idee, maar wat voor konijn is het dan ongeveer dacht eerst dwergkonijn dat werd mij bij de opvang gezegd maar toen weer hollanders en nu weet ik er niks meer van. Ze leven binnen bij mij gewoon en mogen los maar volgens iemand waren ze te mager dus ik snap er niks meer van

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei Marry99:

Ja 6 maand nu ik denk dat de witten een misschien een hollander is maar de zwarte niet nee. Ze wogen 1,5 week geleden 1 kilo ongeveer allebei vandaar dat ik twijfel en per konijn 20 gram per dag geef daarnaast veel hooi eten ze ook en savonds wat groenvoer enzo dat gaat verder prima naar mijn idee, maar wat voor konijn is het dan ongeveer dacht eerst dwergkonijn dat werd mij bij de opvang gezegd maar toen weer hollanders en nu weet ik er niks meer van. Ze leven binnen bij mij gewoon en mogen los maar volgens iemand waren ze te mager dus ik snap er niks meer van

Waarschijnlijk zijn dit gewoon rasloze konijntjes, die vanwege hun formaat (<2 kg) in de categorie dwerg vallen. Hollander is behalve een ras ook een aftekening, uiterlijk kenmerk, de typisch gekleurde vacht rond de oren. Ook black and tan gaat over het uiterijk, de zwarte vacht met bruine aftekeningen. 

 

Als ik jou was zou ik bij een konijnkundige dierenarts navragen wat het uiteindelijke gewicht van de konijnen gaat worden. Stel dat ze nu 1 kg wegen, maar als ze volgroeid zijn ideaal gezien 1,8 kg, dan moet je dus de brokken afwegen op basis van de 1,8 kg. 

Verder, omdat je nog geen groente bijvoerd maar alleen brok en hooi, kun je waarschijnlijk wel een hogere hoeveelheid brok geven, bijv. 15 gr per kg lichaamsgewicht. Maar dit kun je ook navragen als je bij de dierenarts het streefgewicht laat bepalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden zei happy211:

Waarschijnlijk zijn dit gewoon rasloze konijntjes, die vanwege hun formaat (<2 kg) in de categorie dwerg vallen. Hollander is behalve een ras ook een aftekening, uiterlijk kenmerk, de typisch gekleurde vacht rond de oren. Ook black and tan gaat over het uiterijk, de zwarte vacht met bruine aftekeningen. 

 

Als ik jou was zou ik bij een konijnkundige dierenarts navragen wat het uiteindelijke gewicht van de konijnen gaat worden. Stel dat ze nu 1 kg wegen, maar als ze volgroeid zijn ideaal gezien 1,8 kg, dan moet je dus de brokken afwegen op basis van de 1,8 kg. 

Verder, omdat je nog geen groente bijvoerd maar alleen brok en hooi, kun je waarschijnlijk wel een hogere hoeveelheid brok geven, bijv. 15 gr per kg lichaamsgewicht. Maar dit kun je ook navragen als je bij de dierenarts het streefgewicht laat bepalen.

Oke kun je op deze foto zien wat voor een het is of is het echt rasloos konijn allebei of een van de 2?

D64810FC-CD73-46A4-99C3-4D3479226F74.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is van een foto heel lastig schatten, maar ik denk als ik de oren en verhoudingen zo zie dat ze nog wel een aardig stukje moeten groeien, dat ze toch wel rond de 1.8 kg / 2 kg gaan uitkomen. 

Ik denk dat ze allebei rasloos zijn, mixjes, en dat maakt het best lastig om in te schatten hoeveel ze gaan wegen. Maar dan zouden ze op deze leeftijd toch nog wel wat zwaarder mogen zijn. 

 

Als het echte dwergkonijntjes waren, had dit gewicht wel kunnen kloppen. Maar als ik ze zo zie, vermoed ik toch niet dat dit echt dwergkonijntjes zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Evee:

Het is van een foto heel lastig schatten, maar ik denk als ik de oren en verhoudingen zo zie dat ze nog wel een aardig stukje moeten groeien, dat ze toch wel rond de 1.8 kg / 2 kg gaan uitkomen. 

Ik denk dat ze allebei rasloos zijn, mixjes, en dat maakt het best lastig om in te schatten hoeveel ze gaan wegen. Maar dan zouden ze op deze leeftijd toch nog wel wat zwaarder mogen zijn. 

 

Als het echte dwergkonijntjes waren, had dit gewicht wel kunnen kloppen. Maar als ik ze zo zie, vermoed ik toch niet dat dit echt dwergkonijntjes zijn. 

Oh oke ging er vanuit dat ik 2 dwergen had eigenlijk,  toen ineens iemand zei 2 hollanders en nu weet ik het niet had het er zo op verheugd enzo helemaal blij wouw 2 dwergen maar als ik het zo hoor zijn het dus geen broertjes van elkaar😅 heb er namelijk niet heel veel verstand van

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het broertjes zijn, als dat zo is, dan was het wel echt een "toverballen-nestje".  Het zou qua bouw op zich wel kunnen. 

Het blijven denk ik wel kleine konijntjes, maar geen echte dwergjes, die hebben nog net wat kleinere oortjes namelijk. Niet dat dat ze minder leuk maakt. Over het algemeen hebben de echte dwergjes ook sneller gezondheidsproblemen dan de "gewoon klein formaat" konijntjes. Dus wat dat betreft zou ik er zelf  eerder voordeel in zien 😉 

 

Twee rammetjes is wel een beetje een gok, laat ze in ieder geval zo vroeg mogelijk castreren. En denk na over een plan B, wat als de karakters straks niet blijken te matchen en het flink vechten gaat worden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Evee:

Ik weet niet of het broertjes zijn, als dat zo is, dan was het wel echt een "toverballen-nestje".  Het zou qua bouw op zich wel kunnen. 

Het blijven denk ik wel kleine konijntjes, maar geen echte dwergjes, die hebben nog net wat kleinere oortjes namelijk. Niet dat dat ze minder leuk maakt. Over het algemeen hebben de echte dwergjes ook sneller gezondheidsproblemen dan de "gewoon klein formaat" konijntjes. Dus wat dat betreft zou ik er zelf  eerder voordeel in zien 😉 

 

Twee rammetjes is wel een beetje een gok, laat ze in ieder geval zo vroeg mogelijk castreren. En denk na over een plan B, wat als de karakters straks niet blijken te matchen en het flink vechten gaat worden? 

Ja in februari laat ik ze casteren maar nu zijn ze helemaal aan elkar gehecht ze kunnen niet meer zonder elkaar, daarom dacht ik dat ze misschien niet gaan vechten😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Marry99:

Ja in februari laat ik ze casteren maar nu zijn ze helemaal aan elkar gehecht ze kunnen niet meer zonder elkaar, daarom dacht ik dat ze misschien niet gaan vechten😊

 

Helaas zegt dat niets. Ik zou toch nadenken en voorbereiden op een plan B. En dan heel hard hopen dat dat niet nodig gaat zijn.

 

Heb je plek voor 2 aparte koppels? Zo niet, dan kan het zijn dat je één van de twee weer moet afstaan om voor het konijn dat je houd wel een passende partner te zoeken. Als je plek hebt voor twee koppels kun je beide rammen houden en elk een eigen vriendin geven. Dan zou ik ze wel echt op karakter laten daten bij een opvang, dan heb je de beste kans op een gelukkig, verliefd koppel.

Twee rammen is niet gedoemd om te mislukken, het kan zijn dat ze wel goed blijven gaan. Maar ik denk dat dat een beetje een 50-50 kans is. Zorg dus dat je je toch voorbereid op dat het mis kan gaan. En dan duimen we mee dat het niet nodig gaat zijn voor dit duo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Marry99:

Ze krijgen appart bakje en het is afgewogen. En hoeveel groenvoer mogen ze dan savonds per keer, en die tauge mogen ze gewoon aantal van die steeltjes net als wij?

hoor het graag

Het dieet van een konijn bestaat uit 80% hooi, 5% brokjes, en 10-15% groenten. Dus ze mogen echt wel een bakje vol met groenten, niet alleen een paar steeltjes. Ik vul de voerbak van mijn konijnen gewoon 1x per dag tot de top met groenten. Je kan allerlei soorten groenten door elkaar geven, variatie vinden ze vast lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-12-2020 at 14:04 zei Marry99:

Ja in februari laat ik ze casteren maar nu zijn ze helemaal aan elkar gehecht ze kunnen niet meer zonder elkaar, daarom dacht ik dat ze misschien niet gaan vechten😊

Bij mijn vorige konijntjes zei de dierenwinkel ook dat als ze samen opgroeien van kleins af aan het wel goed gaat. Helaas mooi niet, vanaf hun puberteit werd het vechten en moest ik (bij mij voedsters) ze uit elkaar halen. Aparte maatjes voor zoeken, eigen hok en ren, hele tuin in beslag 🙈 Deze keer maar anders gedaan, gecastreerde ram en voedster. Echt zo jammer dat er nog steeds verkeerde voorlichting is, daarom vind ik deze site ook zo fijn. Voorkomt een hoop fouten maken.

Ik hoop dat jouw konijntjes een uitzondering zijn en maatjes blijven, maar zou wel een back up plan maken voor als het misgaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .