Ga naar inhoud

jong konijn mee naar buiten


Nurlaiqa Kaplan

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik heb een twee maanden oud konijntje. Hee leuk ding, super nieuwschierig naar alles. Ik heb laatst zo een rugtas gekocht waarvan de voorkant van plastic is zodat je dier naar buiten kan kijken. Ik heb m al twee keer mee naar buiten genomen. Hij vond t volgens mij heel leuk want hij was er heel rustig in aan t slapen en keek hele tijd echt naar buiten enzo. Het is alleen nu winter en best koud dus ik wilde hem niet meer naar buiten meenemen. Maar als ik nou bijvoorbeeld een hete kruik met een trui eromheen op de bodem zet zodat ie lekker warm blijft, is dat een goede oplossing? Of zeggen jullie liever niet doen tot t voorjaar aangezien hij gewoon nog geen wintervacbt heeft? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat zelf sowieso niet doen, konijnen zijn toch het liefst op hun eigen plek en krijgen doorgaans veel stress van dit soort dingen, wij mensen interpreteren dat vaak zoals wij dat graag willen zien. Mijn voedster ging ook altijd languit in de reismand liggen in de auto, mijn moeder dacht dat ze lekker ontspannen was, maar ze was super gestresst. Los daarvan, gezien het temperatuur verschil al helemaal niet. Gedoe met kruiken waar hij niet vanaf kan als hij oververhit zou raken, nee, zeker niet. Temperatuur is echt een ding bij konijnen. Daar moet je niet mee rommelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei Eefje:

Ik zou dat zelf sowieso niet doen, konijnen zijn toch het liefst op hun eigen plek en krijgen doorgaans veel stress van dit soort dingen, wij mensen interpreteren dat vaak zoals wij dat graag willen zien. Mijn voedster ging ook altijd languit in de reismand liggen in de auto, mijn moeder dacht dat ze lekker ontspannen was, maar ze was super gestresst. Los daarvan, gezien het temperatuur verschil al helemaal niet. Gedoe met kruiken waar hij niet vanaf kan als hij oververhit zou raken, nee, zeker niet. Temperatuur is echt een ding bij konijnen. Daar moet je niet mee rommelen.

 

19 minuten geleden zei Eefje:

Ik zou dat zelf sowieso niet doen, konijnen zijn toch het liefst op hun eigen plek en krijgen doorgaans veel stress van dit soort dingen, wij mensen interpreteren dat vaak zoals wij dat graag willen zien. Mijn voedster ging ook altijd languit in de reismand liggen in de auto, mijn moeder dacht dat ze lekker ontspannen was, maar ze was super gestresst. Los daarvan, gezien het temperatuur verschil al helemaal niet. Gedoe met kruiken waar hij niet vanaf kan als hij oververhit zou raken, nee, zeker niet. Temperatuur is echt een ding bij konijnen. Daar moet je niet mee rommelen.

klinkt helemaal logisch! dankjewel 🙂 ik kon zelf niet echt bepalen wat nou het goede was maar dan hou ik t gewoon bij die twee keer. 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt wel als een heel aantrekkelijk idee. Het lijkt mij echt helemaal geweldig om mijn konijn in een tas of tuigje mee te nemen naarbuiten. Ik fantaseerde daar ook wel over vlak voordat ik konijnen had. Maar sinds ik ze heb, weet ik hoe stressgevoelig ze zijn. Ik vermoed dat ik ze er geen plezier mee doe, dus probeer ik het niet eens. Erg jammer. Ik ben stiekem wel een beetje jaloers op mensen met chiwawa's, die die beesten overal mee naartoe slepen.

 

Heb je een tam konijn? Het is vrij gemakkelijk om een konijn kunstjes te leren, zoals springen en op de achterpootjes lopen. Google maar eens 'konijnentrainen' (aan elkaar, bovenste website). Erg de moeite waard, en als je geen dwang gebruikt, maar alleen beloont, is het leuk voor mens én konijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-12-2020 at 18:54 zei Kenijn:

Het klinkt wel als een heel aantrekkelijk idee. Het lijkt mij echt helemaal geweldig om mijn konijn in een tas of tuigje mee te nemen naarbuiten. Ik fantaseerde daar ook wel over vlak voordat ik konijnen had. Maar sinds ik ze heb, weet ik hoe stressgevoelig ze zijn. Ik vermoed dat ik ze er geen plezier mee doe, dus probeer ik het niet eens. Erg jammer. Ik ben stiekem wel een beetje jaloers op mensen met chiwawa's, die die beesten overal mee naartoe slepen.

 

Heb je een tam konijn? Het is vrij gemakkelijk om een konijn kunstjes te leren, zoals springen en op de achterpootjes lopen. Google maar eens 'konijnentrainen' (aan elkaar, bovenste website). Erg de moeite waard, en als je geen dwang gebruikt, maar alleen beloont, is het leuk voor mens én konijn.

Ja idd hahahha. 
 

Ja mijn konijntje is erg tam. Houdt ook heel erg van aandacht! 

Dankjewel ga ik zeker doen. Heel toevallig dacht ik net aan hem trucjes leren. Denk dat dat een heel leuke bezigheid en uitdaging zou zijn!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden zei Nurlaiqa Kaplan:

Heel toevallig dacht ik net aan hem trucjes leren. Denk dat dat een heel leuke bezigheid en uitdaging zou zijn!

Als je konijn het leuk vindt, is dat inderdaad een hele leuke bezigheid!

Clicker-training werkt altijd goed bij konijnen, om ze dingen aan te leren. Misschien iets om in te verdiepen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is handig om een clicker te kopen en zo'n stok waarmee hondenbaasjes een balletje de verte in werpen (een targetstick).

 

Eerst moet je de clicker 'laden': je konijn moet de clicker gaan associëren met een beloning (een biksje). Dat doe je door een weekje elke dag 5 minuten bij je konijn te gaan zitten, een klikgeluid met de clicker te maken en meteen erna een beloning te geven. Herhaal dit per sessie tien keer ofzo. Bij de negende en tiende keer maak je het klikgeluid zonder direct te belonen. Dan kun je zien of je konijn uit zichzelf onrustig om zich heen gaat kijken, op zoek naar de beloning. Beloon dan alsnog. Je weet dan dat hij begrijpt dat een klikje een snoepje betekent.

 

Heb je deze stap gezet, dan kun je je konijn gaan leren de targetstick te volgen. Ga bij je konijn zitten en steek de stok voor je uit, de lucht in. Gaat je konijn nieuwsgierig aan het ronde uiteinde snuffelen, klik dan en beloon. Herhaal ook dit elke dag een keer of tien. Klik en beloon alleen als hij aan het bolletje snuffelt, en niet aan de stok zelf. Het gaat erom dat hij aan het bolvormige uiteinde van de stok gaat 'kleven'.

 

Gaat dat goed, houd de stok dan een stukje bij je konijn vandaan, houd 'm stil en kijk of hij er zelf heen loopt om het bolletje aan te raken. Zo ja, klik en beloon. Gaat dit meerdere keren goed, dan kun je de stok blijven bewegen zodat je konijn hem volgt. Zorg dat ie het uiteinde nét niet aanraakt en laat hem een tijdje volgen. Als je konijn de stok aanraakt, klik dan en beloon.

 

Pas als dit goed gaat, laat je je konijn over een lage hindernis (kan ook een rijst- of Brinta-verpakking op z'n zijkant zijn) springen door hem de stok te laten volgen. Laat hem na de sprong het uiteinde van de stok met z'n neusje raken, klik en beloon. Verhoog de hindernis echt heel geleidelijk.

 

Op de achterpootjes lopen: houd de targetstick in de lucht. Je konijn zal proberen hem aan te raken en op z'n achterpootjes gaan staan. Klik en beloon als hij het bolletje van de stok raakt. Vervolgens kun je de stok heel langzaam naar voren bewegen. Doet je konijn een stapje op z'n achterpoten, klik en beloon. Uiteindelijk kun je hem steeds meer stapjes op z'n achterpootjes laten doen. Hierbij is het belangrijk om de stok heel langzaam te bewegen, zodat je konijn 'neuscontact' met het bolvormige uiteinde kan houden.

 

Houd de trainsessies kort (5 tot 10 minuten) en frequent (bijvoorbeeld 1 of 2 keer per dag) en zorg dat een sessie positief eindigt, met een oefening die goed lukte (dus klik en beloning), zodat je konijn positieve associaties met het trainen houdt. Kijk hoeveel brokjes je gegeven hebt en geef hem bij de maaltijd wat minder, zodat hij niet te dik wordt. Beloon tijdens de training ook voortdurend met je stem, dus zeg op een blije manier 'Goed zo!' zodra je konijn ook maar een klein stapje in de goede richting beweegt. Ook je stem kan dan motiverend werken en z'n aandacht bij de training houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

512416_E_01.jpg

 

Vind je de clicker wat ingewikkeld, dan kun je die ook achterwege laten. In dat geval neem je een targetstick en leg je een biksje in het halfronde uiteinde. Laat je konijn het biksje vinden en opeten, dan snapt ie dat er biks in het uiteinde van de stok zit. Op den duur zal ie de stok spontaan gaan volgen, achter de biks aan. Laat hem de stok een poosje volgen voordat je het konijn toestaat het biksje te eten.

 

Op deze manier kun je een konijn gemakkelijk over een hindernis laten springen, achter de stok aan, en op z'n achterpootjes laten lopen (waarbij je de stok met biks boven z'n hoofd houdt en, als het konijn eenmaal op z'n achterpootjes staat, een stukje naar voren beweegt). Doet het konijn het goed, sta hem dan toe het biksje te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .