Ga naar inhoud

Herkennen konijnen verschillende mensen?


KaatjeKnakker

Aanbevolen berichten

Dat kunnen ze zeker wél! Het duidelijkste voorbeeld voor mij was toen ik een paar dagen de konijnen van mijn dochter verzorgde. Ze waren blij met hun verse eten en water, maar ze kwamen niet naar me toe en ik mocht ze niet aaien. Toen mijn dochter weer thuis kwam van haar paar dagen vakantie, rende de voedster direct naar haar toe om eens lekker geaaid te worden.

 

Mijn eigen konijnen worden altijd helemaal gek als er iemand naar de schuur loopt, want daar ligt hun eten. Alleen geeft mijn man ze nooit eten, en toch worden ze ook erg enthousiast als hij naar de schuur loopt. Dus of mijn konijnen ons nou uit elkaar kunnen houden, geen idee. Ik denk dat wij teveel bij elkaar horen.

 

Een vriendin van me die tijdens onze vakantie voor ze zorgde, mocht ze al vrij snel aaien. Andersom laten haar konijnen het echt niet toe dat ik ze aai, terwijl zijzelf dat wel mag.

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei KaatjeKnakker:

Hoi konijnen liefhebbers,

 

In hoeverre hebben jullie konijnen door welk persoon ze voor zich hebben? Kunnen ze jou onderscheiden van andere mensen?

 

Ik ben heel benieuwd!

Groetjes

Hoi,

 

Konijnen zijn super goed in geuren herkennen. Als ze nou eenmaal jouw geur hebben geroken, zullen ze je al heel snel herkennen. Je stem is ook heel belangrijk. Als je vaak tegen ze praat, en je komt pratend aanlopen, dan weten ze heus wel dat jij het bent! Ik maak altijd een geluid met mijn tong als ze eten krijgen, dus als ze dat horen worden ze ook enthousiast. In dat soort gewoontes herkennen zijn ze ook heel goed!


Maar ze kunnen jou zeker onderscheiden van andere mensen. Mijn konijnen zijn heel eenkennig. Ik mag de aaien, maar als een ander dat probeert, duiken ze weg. Die ruiken/klinken toch weer anders, en dat herkennen ze niet 😁

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke vraag! Je bent toch als mens altijd benieuwd wat ze denken!

Ik ben ervan overtuigd dat ze mensen herkennen. Mijn konijntje komt heel enthousiast op me afgerend , op me klimmen, me aflikken en dat doe hij bij mijn man niet 😉

Hij reageert er ook op als ik hem roep. Ook gaat hij met zijn kop schudden en binkies maken als ik naar buiten kom en dat doet hij bij anderen ook niet.

Ik vraag me wel af hoe het met hun geheugen zit, hoe lang ze mensen en plekken herkennen als ze ergens weg zijn geweest (vorige baasje/ verblijf etc.). Ik was ook bang dat hij na de koppelvakantie van een week misschien minder enthousiast naar mij zou zijn of weer opnieuw zou moeten wennen, maar dat was gelukkig niet het geval!

Vroeger had ik een heel eenkennig konijn, dat heel nukkig was en ook best agressief naar andere mensen kon zijn en ook echt kon aanvallen en bijten dan. Niemand durfde haar aan te halen, maar mij likte ze altijd helemaal af. Ik was natuurlijk dol op haar en weet zeker dat ze me herkende. Ik denk ook dat ze vooral je stem en geur herkennen, maar wellicht ook je contouren?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei BaasjevanBrownie:

Ik vraag me wel af hoe het met hun geheugen zit, hoe lang ze mensen en plekken herkennen als ze ergens weg zijn geweest (vorige baasje/ verblijf etc.).

Ik ook! Volgens mij best wel lang. Ik heb mijn konijnen in juni opgehaald van een konijnenopvang. Ze vonden de reiskoffer maar niets. En pas geleden moest ik mijn voedster steriliseren en haalde ik die reiskoffer weer tevoorschijn. Nou, ik had 'm nog niet neergezet en ze waren al bang. Dan blijkt het maar dat dat soort gebeurtenissen niet snel vergeten.

En ik heb ook iemand gezien die bijna langer dan een maand weg was geweest en het konijn hem duidelijk nog herkende... Dan verbaasd het me wel hoe goed hun geheugen is!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze het ook wel kunnen. Als ze mij zien of horen dan stormen ze naar voren (vooral omdat ze altijd eten van mij krijgen denk ik). Gaan ze aan mijn handen of voeten snuffelen of in mijn broek klimmen. Als mijn vriend naar buiten gaat voor een sigaretje dan blijven ze zitten of rennen ze zelfs achter het hok. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Bambi&Fendi:

Ik ook! Volgens mij best wel lang. Ik heb mijn konijnen in juni opgehaald van een konijnenopvang. Ze vonden de reiskoffer maar niets. En pas geleden moest ik mijn voedster steriliseren en haalde ik die reiskoffer weer tevoorschijn. Nou, ik had 'm nog niet neergezet en ze waren al bang. Dan blijkt het maar dat dat soort gebeurtenissen niet snel vergeten.

En ik heb ook iemand gezien die bijna langer dan een maand weg was geweest en het konijn hem duidelijk nog herkende... Dan verbaasd het me wel hoe goed hun geheugen is!

O wat schattig, daar hoop je eigenlijk ook op he? Dat jij net zo bijzonder voor ze bent, als zij voor jou 🥰

soms ook zo jammer dat je niets uit kan leggen of gerust kan stellen, bijv. met steriliseren/ castreren of vervoeren. Voel je je toch een beetje de boeman.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Bambi&Fendi:

Ik ook! Volgens mij best wel lang. Ik heb mijn konijnen in juni opgehaald van een konijnenopvang. Ze vonden de reiskoffer maar niets. En pas geleden moest ik mijn voedster steriliseren en haalde ik die reiskoffer weer tevoorschijn. Nou, ik had 'm nog niet neergezet en ze waren al bang. Dan blijkt het maar dat dat soort gebeurtenissen niet snel vergeten.

En ik heb ook iemand gezien die bijna langer dan een maand weg was geweest en het konijn hem duidelijk nog herkende... Dan verbaasd het me wel hoe goed hun geheugen is!

Leuke namen trouwens; Bambi en Fendi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker!

Mijn voedster Lien was een bang beestje toen ik haar kreeg. In de loop der jaren heb ik een vertrouwensband met haar opgebouwd en kan ik alles met haar doen. Ze komt altijd naar mij toe hupsen en ze is goed hanteerbaar, ook als het minder leuke dingen zijn zoals medicijnen geven.

Als er iemand anders voor de ren staat, zie je haar 'scannen', kijken en ruiken. En dan rent ze snel het tuinhuis in.

De enigen waarbij ze wat langer blijft zitten zijn mijn man en mijn moeder. Mijn moeder zorgt in de vakanties voor ze en heeft meer haar vertrouwen dan andere mensen. Maar alleen bij mij komt ze blij aanrennen en laat ze zich kroelen.

Ik voel me ook best gevleid dat ik die bijzondere relatie met haar heb.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei BaasjevanBrownie:

O wat schattig, daar hoop je eigenlijk ook op he? Dat jij net zo bijzonder voor ze bent, als zij voor jou 🥰

soms ook zo jammer dat je niets uit kan leggen of gerust kan stellen, bijv. met steriliseren/ castreren of vervoeren. Voel je je toch een beetje de boeman.

Haha ja inderdaad... Maar ik heb ze uit een opvang gehaald, en hun vorige situatie was niet zo fijn, dus ik denk dat ze nu allang blij zijn met het konijnenparadijsje waar ze nu in leven 😁

 

4 uur geleden zei BaasjevanBrownie:

Leuke namen trouwens; Bambi en Fendi

Dankje! 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dit, door die voorbeelden word ik helemaal warm!! Wat heerlijk dat het dus echt een bijzondere band kan zijn.

 

Mijn konijnen zijn zo mak geworden dat ze door iedereen geknuffeld en geaaid willen worden, daarom begon ik me af te vragen in hoeverre ze mensen dus herkennen. 

 

Ik leer ze kusjes geven als ik een kusgeluidje maak, maar toen m'n schoonzus vandaag dat geluidje maakte en ze bij haar zaten liepen ze naar mij toe om het kusje en dus brokje te halen, haha. 

  • Vind ik leuk 2
  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hadden een tijd terug twee voedsters in de tuin. De tuin heeft een hoge schutting dus kun je niemand aan zien komen. Als we thuis kwamen roepten we altijd de namen van ze voordat we de sleutel in het sleutelgat deden. We vroegen ons af of ze zich daar iets van aan trokken en hadden het getest. Een van ons bleef in de tuin en ik deed zonder iets te zeggen de sleutel in het sleutelgat en deed hem open. Zodra de sleutel in het sleutelgat ging keken ze verschrikt op en verstijfden helemaal, klaar om weg te rennen. Maar als ik eerst hun namen zei, trokken ze zich er niets van aan dat de poort open ging.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-12-2020 at 21:37 zei Bambi&Fendi:

Haha ja inderdaad... Maar ik heb ze uit een opvang gehaald, en hun vorige situatie was niet zo fijn, dus ik denk dat ze nu allang blij zijn met het konijnenparadijsje waar ze nu in leven

 

Ik heb het tweede konijntje ook uit het asiel, weet niet meer dan dat ze gedumpt in het bos is gevonden met andere konijnen. Ben ook heel benieuwd hoe haar oude leventje was en wat ze heeft meegemaakt, maar zal waarschijnlijk niet veel goed zijn geweest... Weet jij wel wat hun vorige situatie was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei BaasjevanBrownie:

Ik heb het tweede konijntje ook uit het asiel, weet niet meer dan dat ze gedumpt in het bos is gevonden met andere konijnen. Ben ook heel benieuwd hoe haar oude leventje was en wat ze heeft meegemaakt, maar zal waarschijnlijk niet veel goed zijn geweest... Weet jij wel wat hun vorige situatie was?

Wow, in het bos gedumpt... Wat sneu 😔. Mijn konijnen waren in de opvang gekomen door de reden "te weinig tijd", dus waarschijnlijk hebben ze nooit veel aandacht gehad. In het begin mocht ik ze niet aaien en oppakken vinden ze nog steeds vreselijk. Gelukkig tolereren ze het aanraken nu 😁. Ik hoop altijd maar dat ze niets meer van hun oude plek weten, want dat zal idd niet super zijn geweest..

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei Marcovka:

Wij hadden een tijd terug twee voedsters in de tuin. De tuin heeft een hoge schutting dus kun je niemand aan zien komen. Als we thuis kwamen roepten we altijd de namen van ze voordat we de sleutel in het sleutelgat deden. We vroegen ons af of ze zich daar iets van aan trokken en hadden het getest. Een van ons bleef in de tuin en ik deed zonder iets te zeggen de sleutel in het sleutelgat en deed hem open. Zodra de sleutel in het sleutelgat ging keken ze verschrikt op en verstijfden helemaal, klaar om weg te rennen. Maar als ik eerst hun namen zei, trokken ze zich er niets van aan dat de poort open ging.

 

Eens! Ik heb dit sowieso qua geur en geluid ook herkend bij mijn voorgaande konijntjes. Ze kijken je ook altijd zo aan haha. Bij "vreemde" mensen waren ze wat bang, maar als ze vaker kwamen, steeds relaxter. Terwijl ze op mij en mijn vriend kwamen afrennen en knuffelen to the max.

 

Maar nu heb ik sinds kort een doof konijntje en merk precies dit. Als ik zomaar een deur open, kan ze zich helemaal kapot schrikken. Maar als ik zorg dat ik eerst licht aan doe en met een boog naar haar toe loop, dan ziet ze mij en blijft ze liggen. Of zodra ze doorheeft dat ik het ben, komt ze achter de bank vandaan gehuppeld hehe. Ze wordt er gelukkig al relaxter in.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei elliebel:

 

Eens! Ik heb dit sowieso qua geur en geluid ook herkend bij mijn voorgaande konijntjes. Ze kijken je ook altijd zo aan haha. Bij "vreemde" mensen waren ze wat bang, maar als ze vaker kwamen, steeds relaxter. Terwijl ze op mij en mijn vriend kwamen afrennen en knuffelen to the max.

 

Maar nu heb ik sinds kort een doof konijntje en merk precies dit. Als ik zomaar een deur open, kan ze zich helemaal kapot schrikken. Maar als ik zorg dat ik eerst licht aan doe en met een boog naar haar toe loop, dan ziet ze mij en blijft ze liggen. Of zodra ze doorheeft dat ik het ben, komt ze achter de bank vandaan gehuppeld hehe. Ze wordt er gelukkig al relaxter in.

 

 

 

Ik had het afgelopen weekend. Momenteel heb ik jonge konijnen binnen. De kooi staat naast de bank. Ik lag al een uurtje onder een deken vrij stil te lezen en stond plots op, dus deed de deken omhoog van mij af. Ze schrokken zich helemaal wezenloos😨 waren waarschijnlijk vergeten dat ik daar lag.

  • Haha 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-12-2020 at 13:17 zei Marcovka:

 

Ik had het afgelopen weekend. Momenteel heb ik jonge konijnen binnen. De kooi staat naast de bank. Ik lag al een uurtje onder een deken vrij stil te lezen en stond plots op, dus deed de deken omhoog van mij af. Ze schrokken zich helemaal wezenloos😨 waren waarschijnlijk vergeten dat ik daar lag.

Ik denk dat het komt doordat jouw vorm anders was door de deken / je houding.

https://www.bunnybunch.nl/informatie/wat-ziet-een-konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, verklaard misschien ook waarom het rammetje zijn huisje in vluchtte toen ik een paar dagen geleden met een grote bak in mijn handen voorbij zijn kooi liep. Ik dacht dat hij dit deed omdat hij dacht dat het de reismand was en ik hem er weer in wou stoppen voor een ritje naar de dierenarts😎

Als ik normaal voorbij loop komt hij vaak naar de tralies omdat hij denkt dat ik iets lekkers kom geven, of hij negeert me, maar vluchten nooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .