Ga naar inhoud

Zijn jouw konijnen gechipt?

Evee
 Delen

Het chippen van konijnen  

130 leden hebben gestemd

1. 1. Zijn jouw konijnen gechipt?

• Ja
      12
    • Nee
      107
    • Nog niet, maar ik wil ze nog wel laten chippen.
      11

Aanbevolen berichten

De mijne moeten worden gechipt ivm dat ik een verzekering heb afgesloten voor ze. Dit hoeft niet perse voorafgaand aan de verzekering dus ik stel het steeds maar uit (wordt overigens vergoed door de verzekering omdat ze dit als eis stellen). Liefst wacht ik tot het een keer nodig is dat ze sowieso onder narcose gaan. Bloem moet nog gecastreerd worden dus wellicht gebruik ik dat als gelegenheid. 

Als ik geen verzekering had dan had ik het waarschijnlijk niet gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei IreneM:

Nee die van mij zijn niet gechipt. Ik zit er wel eens aan te denken voor als ze ontsnappen. Maar aan de andere kant vraag ik mij ook af of de gemiddelde dierenambulance of dierenarts een konijn checkt op een chip. 

11 uur geleden zei Evee:

Mijn konijnen zijn niet gechipt. Niet door de opvangen waar ze vandaan komen en ik heb het zelf ook niet laten doen.

Ik denk dat wat mij het meest tegenhoud is dat ik niet verwacht dat een dierenambulance of asiel de chip zou controleren bij een gevonden konijn, omdat ze er vanuit gaan dat ze niet gechipt zijn. Maar als je nooit gaat chippen, zal dat ook niet gebruikelijker worden en blijf je in dat cirkeltje zitten. Dus misschien moet ik het toch eens onthouden als ik weer bij de dierenarts sta, en er toch naar vragen.

Ik ben een keer naar een opendag van de dierenambulance geweest daar zeiden ze dat ze zelfs een keer voor een muis op zoek zij geweest dus als dat waar is zoden ze de chips van konijnen wel chekken denk ik 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze onder narcose moeten dan heeft dat natuurlijk de voorkeur, maar dat is lang niet altijd het geval dus ja dan zal het zonder moeten. Ze onder narcose doen voor een prikje gaat wat ver he 😅 ze reageren er niet of amper op en het zit er zo in.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het kan dan wel, maar er komen ook wel konijnen al gecastreerd binnen bijvoorbeeld, dus het is niet altijd mogelijk. Dan gebeurt het tegelijk met inenten. Bij jonge konijnen idem, omdat die met 8-10 weken ingeënt worden en met 14-20 weken op z'n vroegst gecastreerd/gesteriliseerd worden. Als het een nestje is met konijnen die erg op elkaar lijken worden ze zelfs nog eerder gechipt om gewicht e.d. goed per konijn te kunnen monitoren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...
6 minuten geleden zei buunyhorse2.0:

maar konijnen kunnen niet lang onder narcose 

Een chip zetten duurt toch ook niet lang? 

Ik bedoelde de vraag of ze, als een konijn zowel gecastreerd als gechipt moet worden, (aangezien in de opvang van dollie zowel voedsters als rammen gecastreerd worden) of ze het chipmoment dan met castratie laat samenvallen, omdat de konijnen dan onder narcose zijn en er niets van merken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .