Ga naar inhoud

Zijn jouw konijnen gechipt?

Evee
 Delen

Het chippen van konijnen  

130 leden hebben gestemd

1. 1. Zijn jouw konijnen gechipt?

• Ja
      12
    • Nee
      107
    • Nog niet, maar ik wil ze nog wel laten chippen.
      11

Aanbevolen berichten

Een aantal konijnenopvangen chippen hun konijnen, maar ik heb niet het idee dat het al heel gebruikelijk is. Ik ken ook geen enkele dierenarts die het voorstelt bij konijnen, terwijl het bij honden zelfs verplicht is, en bij katten wel aangeraden is. Waarom is het bij konijnen dan eigenlijk nog niet gebruikelijk?

Toch zijn er best wat voordelen aan het chippen van konijnen, zo kun je bijvoorbeeld met een chip wel aantonen dat jij het baasje bent van een konijn en komt een konijn dat ontsnapt is sneller terug bij de eigenaar. Standaard chippen zou als het goed is het diumpen van konijnen - wat veel voorkomt - ook moeten kunnen verminderen, je kan immers de eigenaar achterhalen (als het goed is).

En je kan gebruik maken van kattenluikjes op chip als je konijnen apart wil voeren, kwamen we laatst achter dankzij Dollie 😉

Ik ben wel eens benieuwd of jouw konijnen geschipt zijn? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn niet gechipt. Niet door de opvangen waar ze vandaan komen en ik heb het zelf ook niet laten doen.

Ik denk dat wat mij het meest tegenhoud is dat ik niet verwacht dat een dierenambulance of asiel de chip zou controleren bij een gevonden konijn, omdat ze er vanuit gaan dat ze niet gechipt zijn. Maar als je nooit gaat chippen, zal dat ook niet gebruikelijker worden en blijf je in dat cirkeltje zitten. Dus misschien moet ik het toch eens onthouden als ik weer bij de dierenarts sta, en er toch naar vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb binnenkonijnen, dus het is niet echt nodig. Maar ze zijn ook wel eens buiten en dan denk ik, het is best handig als ze gechipt zouden zijn. Ik houd het wel in mijn achterhoofd.Ik heb ook wel eens een konijn gevonden (pre-chip tijdperk), dierenambulance gebeld en het baasje had het zelfde gedaan, dus het beestje was heel snel weer thuis 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Luz is gechipt door de opvang, Lewis niet (komt uit andere opvang). Nu zou ik mijn konijnen nooit dumpen en is het ontsnappingsgevaar hier echt minimaal (de tuin is volledig afgesloten en aan de schutting hebben we langs de gehele onderkant stevig gaas gemonteerd), maar ik ben wel voorstander van chippen. 

Ik zat laatst trouwens iets te kijken over een asiel waar een kat binnenkwam die gevonden was, vermoedelijk gedumpt, en waarbij de chip nog even op ruwe wijze was verwijderd voordat het arme beest op straat belandde. Dat vond ik wel erg naar.

• Verdrietig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Luz is gechipt door de opvang, Lewis niet (komt uit andere opvang). Nu zou ik mijn konijnen nooit dumpen en is het ontsnappingsgevaar hier echt minimaal (de tuin is volledig afgesloten en aan de schutting hebben we langs de gehele onderkant stevig gaas gemonteerd), maar ik ben wel voorstander van chippen. 

Ik zat laatst trouwens iets te kijken over een asiel waar een kat binnenkwam die gevonden was, vermoedelijk gedumpt, en waarbij de chip nog even op ruwe wijze was verwijderd voordat het arme beest op straat belandde. Dat vond ik wel erg naar.

Dat meen je niet?! Hoe verzin je het...

Ik heb laatst bij de dierenarts de chip van Isis (kat) nog wel laten controleren, of die er wel echt in zat. Het lukte namelijk niet om de voerbak op chip op haar chip in te stellen. Nou draagt ze dus een halsbandje.
Maar haar chip is dus flink aan de wandel gegaan en zit half haar lijf. Dan is het dus ook niet gek dat de voerbak niet reageert want dan zou ze er met haar halve lijf onder moeten zitten. De dierenarts stelde voor om er nog een tweede chip bij de doen, wel op de juiste plek, maar dat leek mij toch een beetje overdreven. Ze lijkt het halsbandje niet erg te vinden gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn wel gechipt. Jaren geleden gedaan, maar weet niet of ik het zou hebben gedaan met de kennis van nu. We waren in die tijd nog zoekende naar een geschikte dierenarts. Uiteindelijk een gevonden die op de website aangaf konijnen te chippen. Desbetreffende dierenarts had het plaatsen van de chip in eerste instantie verkeerd gedaan, waardoor de chip er aan de andere kant van de huid weer uitkwam 🤢😢  Ik had het idee dat ze ons direct als klant wilden binnen hengelen. We hebben daarna nog vele malen met ze aan de lijn gehangen om van hun herinneringen af te komen en ons uit te schrijven als klant.

In de jaren die daarop volgde heb ik meerdere keren bij de dierenambulance en bij de opvang nagevraagd of ze konijnen standaard controleren op een chip. En het antwoord was steevast 'nee', dus ik weet niet of de chip het verschil gaat maken mochten ze onverhoopt er van door gaan. Maar wie weet is het in de toekomst wel anders en ik hoop dat onze konijnen nog minstens tot hun 12e bij ons zijn, dus dan hebben we nog wel even 😇   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn eens een hele tijd bezig geweest met de vraag of onze 4 konijnen gevaccineerd moesten worden voor rabiës (en dus ook gechipt) toen we voor het werk naar Zuid-Europa gingen verhuizen. Bij de informatie over de vaccinatie-verplichting per land en per doorreisland stond dat knaagdieren, marterachtigen en vogels ook tegen rabiës gevaccineerd moesten worden. Maar ja, knijnen benne geen knaagdieren, hè. Dierenartsen, ambassades en de faculteit diergeneeskunde hebben zich ermee bemoeid (gelukkig) en toen zeiden fabrikanten van de vaccinatie dat ze niet wisten of het wel veilig was voor konijnen, want het was nooit getest op konijnen (niet zo heel gek, lijkt me). Ik ben degene die altijd met de huisdieren naar de nieuwe bestemming rijdt en ik was toch wel erg ongerust. Vier konijnen vaccineren en chippen plus paspoortjes kostte ongeveer €100,= per konijn en dan wisten we niet of de konijnen het wel overleefden?! 😞 Allerlei scenario's verzonnen om de konijnen te smokkelen, maar dat was nog enger, want als je gesnapt werd, had je grote kans dat je de konijnen moest inleveren en was het einde verhaal. We hebben de konijnen niet laten vaccineren voor rabiës en ook niet laten chippen uiteindelijk en ze zijn met een diplomaat mee gereisd als "poes" in een vervoersbox op de achterbank. In twee etappes: twee donkere konijnen in een donkergrijze box en twee licht gekleurde konijnen in een crème kleurige box in een volgende rit. Was ook doodeng trouwens, maar blijkbaar mogen diplomaten alles. Toch eens solliciteren naar zo'n baan. 

Onze huidige konijnen overweeg ik wel te laten chippen bij de volgende vaccinatie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Baileythebunny:

Een dierenambulance checkt de chip van een konijn! Ik had laatst een konijn gevonden maar die was helaas niet gechipt dat hebben ze gelijk gecheckt! 

Fijn als ze dat tegenwoordig wel doen! Zou het trouwens per regio kunnen verschillen of heeft de dierenambulance een landelijk beleid hierin? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Dat meen je niet?! Hoe verzin je het...

Ik heb laatst bij de dierenarts de chip van Isis (kat) nog wel laten controleren, of die er wel echt in zat. Het lukte namelijk niet om de voerbak op chip op haar chip in te stellen. Nou draagt ze dus een halsbandje.
Maar haar chip is dus flink aan de wandel gegaan en zit half haar lijf. Dan is het dus ook niet gek dat de voerbak niet reageert want dan zou ze er met haar halve lijf onder moeten zitten. De dierenarts stelde voor om er nog een tweede chip bij de doen, wel op de juiste plek, maar dat leek mij toch een beetje overdreven. Ze lijkt het halsbandje niet erg te vinden gelukkig.

Een tweede chip mag trouwens eigenlijk niet. Van sommige merken kan je wel nog een chip met het zelfde nummer krijgen.  Dubbele chipnummer is qua identiteit en fraude  gevoelig.

Hier zijn ze op 1 na gechipt. 3 van de 4 dus. Waren ze al vanuit de opvang. Nu heeft Norbert een dus danige leeftijd, dat ik t sneu vind om hem nu nog te chippen. Blijft toch een nare prik. Mocht hij onder Narcose moeten zou ik het zeker overwegen. (Wat ik niet hoop uiteraard)

aangepast door MichelleloveElmo
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei MichelleloveElmo:

Een tweede chip mag trouwens eigenlijk niet. Van sommige merken kan je wel nog een chip met het zelfde nummer krijgen.  Dubbele chipnummer is qua identiteit en fraude  gevoelig.

Bij honden is dat zo, maar bij katten volgens mij niet. Daar is ook geen officiële registratieplicht namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden zei Nina en Hazel:

Fijn als ze dat tegenwoordig wel doen! Zou het trouwens per regio kunnen verschillen of heeft de dierenambulance een landelijk beleid hierin? 

Helaas is er niet zoiets als 'DE dierenambulance', een deel wordt door de Dierenbescherming gedaan en een deel door allerlei losse stichtingen, verenigingen en organisaties. Daarom kunnen er per regio grote verschillen zijn bij dit soort dingen.

Ik heb een konijn dat dubbel gechipt is (foutje 😅) maar zolan g er geen verplichting is (of andere reden om te chippen, zoals vanuit een rasvereniging) valt er ook niks te frauderen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frits en Wilma waren wel gechipt, dat deed de kleindierenopvang van de Dierenbescherming standaard bij alle dieren. Ze registreerden de chip ook op mijn naam bij de adoptie, bescherming tegen dumpen. Gijs en Betsy niet, de nieuwe vriendin van Gijs zal ook niet gechipt zijn. Ik ga het ook niet laten doen, zou niet weten waarom. Ze wonen binnen, komen alleen onder toezicht soms in de zomer buiten in een afgesloten ren en ik ga ze zeker niet dumpen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier niks gechipt en ga dat niet doen ook. Ze zitten toch altijd binnen dus de kans op ontsnappen is 0.

Daarbij nog een opmerking over iets wat in de beginpost genoemd werd, dat je dumpen ermee verminderd. Lijkt me absoluut niet het geval. Dan zouden alle oeps-nestjes gechipt moeten worden, alle dieren van broodfokkers, etc. Die mensen gaan dat echt niet doen. Zelfs al zou je het chippen verplichten, dan maak je het risico op dumpen alleen maar groter. Want dumpen is goedkoper dan het chippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Ripley:

Hier niks gechipt en ga dat niet doen ook. Ze zitten toch altijd binnen dus de kans op ontsnappen is 0.

Daarbij nog een opmerking over iets wat in de beginpost genoemd werd, dat je dumpen ermee verminderd. Lijkt me absoluut niet het geval. Dan zouden alle oeps-nestjes gechipt moeten worden, alle dieren van broodfokkers, etc. Die mensen gaan dat echt niet doen. Zelfs al zou je het chippen verplichten, dan maak je het risico op dumpen alleen maar groter. Want dumpen is goedkoper dan het chippen.

Voor honden is het verplicht, ook voor oeps nestjes en broodfokkers binnen 7 weken na geboorte.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dierenwelzijn/vraag-en-antwoord/moet-ik-mijn-hond-laten-chippen-en-registreren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het verplicht is wil nog niet zeggen dat mensen het ook doen. Probleem van de koper, zeg maar. 

Mijn konijnen zijn niet gechipt en ga dit ook niet doen. Ontsnappen ze, zitten ze nog steeds in de tuin en kan ik hen nog vinden. Raken ze uit de tuin, zijn ze voor iedereen onvindbaar, met alle boomgaarden en bossen en roofdieren. Daarbij worden honden en katten amper gecontroleerd op chip, dus gaan ze het bij konijnen zeker niet doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals de kdo destijds aangaf bij de adoptie: als deze specifieke konijnen gedumpt en gevonden worden weten we meteen wie daar dan verantwoordelijk voor is. Dat is natuurlijk wel zo en zo kun je wel de kans dat konijnen uit jouw opvang gedumpt worden verkleinen, of in elk geval de dader achterhalen. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden zei MichelleloveElmo:

Voor honden is het verplicht, ook voor oeps nestjes en broodfokkers binnen 7 weken na geboorte.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dierenwelzijn/vraag-en-antwoord/moet-ik-mijn-hond-laten-chippen-en-registreren

Voor paarden is het al 15 jaar verplicht en ik ken er nog genoeg die zonder chip rondlopen. Ga bij de broodfokkers maar eens kijken, alles loopt daar zonder paspoort en chip. 

Daarbij, een gedumpt konijn terugvinden is nog een vak apart. Een konijn is niet vergelijkbaar met een hond. Een hond kan zichzelf in de wildernis echt niet redden, de meeste konijnen kunnen dat wel. Honden zijn veel meer gehecht aan mensen, konijnen zijn enorm zelfstandig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je het chippen van je konijnen ook wel moet zien als iets wat je doet voor konijnen in het algemeen én wat op de (hele) lange termijn pas echt effectief gaat zijn. Voor mij zou een eventuele vermissing ook niet de hoofdreden zijn, konijnen gaan niet ver van huis dus je zoekgebied blijft heel beperkt, niet vergelijkbaar met bijv. ongecastreerde katers die kilometers kunnen lopen op zoek naar poezen of een hond die in paniek ver weg rent. Zo'n dier belandt met gemak in een hele andere (dierenambulance)regio, terwijl dat met een konijn veel minder waarschijnlijk is. Die kun je dus ook wel terugvinden door je dierenambulance te bellen etc. Bij een kat zou ik er niet gerust op zijn dat dat voldoende is zeg maar. Neemt niet weg dat een chip altijd een extra kans op hereniging kan bieden en dat het dus zeker wel een reden is om te chippen.

Er is sinds 2013 een chip- en registratieplicht voor honden, zijn nu alle honden keurig geregistreerd en is alle broodfok opgelost en worden er nooit meer honden gedumpt? Nee, natuurlijk niet. Het biedt handvatten om i.c.m. andere wetgeving in te kunnen grijpen of beter te kunnen monitoren, maar er is ook een enorm gebrek aan handhaving. Daarnaast zijn er, zeker voor konijnen, nog heel veel dingen die echt niet diervriendelijk zijn maar die nog gewoon mogen. Dat soort dingen moet ook verandering in komen en voordat we én strengere regels hebben én een chip- en registratieplicht én handhaving zijn we jaren en jaren verder. Maar voordat we überhaupt die kant op kunnen moet het chippen van konijnen genormaliseerd worden en als wij, als konijnenliefhebbers, dat niet doen dan gaat ook niemand anders het doen. Het is net als vegetariër worden, dat jij geen hamburger meer eet is niet direct een koe mee gered, laat staan de bioindustrie verboden, maar als we allemaal wat doen...

Een voorbeeld waarbij dit in mijn optiek heel belangrijk is werd hier al in dit topic genoemd. Het tatoeëren van honden is al sinds begin deze eeuw verboden, maar er worden jaarlijks nog zo'n 50.000 raskonijnen getatoeëerd. Alternatieven als een oormerk of ringen zijn nog dieronvriendelijker, het meest logische is om die dieren gewoon te chippen, net als rashonden. Maar als wij als liefhebbers het al niet nodig/te duur/teveel gedoe etc. vinden, waarom zouden die fokkers het dan in hemelsnaam wel gaan doen? Er zijn zoveel misstanden dat ik vrees dat hier zelfs bij organisaties die actief lobbyen voor dierenwelzijn amper aandacht voor is, maar er gaat een moment komen dat iemand hier stappen mee gaat zetten en dan hoop ik dat het chippen van konijnen inmiddels zo ingeburgerd is dat fokkers niet meer aan kunnen komen met hun bezwaren.  

Overigens is een gedumpt konijn terugvinden vaak vooral een vak apart juist omdat ze het niet lang redden buiten, daarnaast worden er ook genoeg wél levend gevonden en gevangen. 

• Mee eens! 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .