Ga naar inhoud

Paniek aanval of iets?


Fuzzy

Aanbevolen berichten

Hoihoi,

 

Ik post niet veel - vind meestal wel 'n passend antwoord op 'n vraag door de veeeele leden hier (en de vele ervaring die overal staan), echter dit vraagpunt bezorgt me grijze haren.

2 pluizenbollen wonen hier, gecastreerd rammetje van 2 jaar en 8 maand, en 'n gecastreerd voedstertje van 8 maanden. Op zich is er niks vreemds aan de hand. De eerste tijd was ook alles dood normaal, 2 laagvliegers die smane spelen en rondrennen, binkies vliegen om je oren - en 't hooi ook.
Mijn kleine meissie vertoont echter 'n soort productie foutje: Lijkt wel of ze 'n soort paniek aanvallen heeft. Is 2 keer voorgekomen, en 't stelt me wel voor 'n raadsel.

Vandaag kwam ik thuis van 'n middagje shoppen, en voordat ik de kamer deur openmaakte is de voordeur uiteraard al dicht (die is hoorbaar), en begin ik in de gang al hoorbaar te maken dat ik er weer ben (Hallo beesies!). Zij schoot in 'n wilde ren-vlieg-schuifpartij door de ren (zitten ze overdag in als ik niet thuis ben, 's avonds lopen ze lekker door de kamer), en schoot zo pardoes met haar kop door de tralies van de ren. Dit herhaalde zich nog 'n keer 'n minuutje of 20 later. Ik heb haar toen even in de kooi opgesloten tot ze weer helemaal rustig was ('t mannetje was sneller weer zichzelf, die stond te kijken waarom de kooi dicht was).
Zou kunnen ze dat ze vast geslapen heeft en me niet gehoord heeft, maar die verklaring past niet bij de eerste keer dat dit gebeurde:
De eerste keer dat dit gebeurde, was toen ik ze 's avonds, voordat ik naar bed ging, terug stuurde de ren in (ze gaan dan de ren in, en als ik duidelijk maak dat 't bedtijd is gaan ze ook hun kooi in (krijgen dan 'n snackje als beloning en gaat 't deurtje dicht. 's Nachts loslaten in helaas geen optie, de appartementen zijn best gehorig) ). Alles verliep normaal, de ging vrolijk de ren in - en ineens begon ze als 'n dolle te sjezen en.. schoot ze met de kop tussen de tralies. Nadeel hangoor: die oren zitten er dan ook bij :S

In beide gevallen heb ik de tralies wat uitelkaar kunnen halen en haar koppie beetje omhoog getilt zodat ze er makkelijk uit kon.
Haar gedrag na die "momenten" is ook eigenaardig: Alles wordt bekeken en besnuffeld alsof alles nieuw is. Tralies worden besnuffeld, speeltjes, alles.

Normaal is ze 'n melige spring-in-'t-veld, die graag speelt, rond rent, op de bank springt, languit gaat liggen en eigenlijk gewoon 'n knettergekke puber is. Mannetje is meer type couch potato, voor hem hoeft 't niet allemaal zo druk 😅

Iemand enig idee, wat 't zou kunnen zijn?

Ze is verder gezond, geen problemen met de oortjes (die kijk ik geregeld na, uit eigen ervaring weet ik hoe enorm pijnlijk ooronsteking is) of niks

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot is de kooi waar ze in gaan als je er niet bent en 's nachts? Ik zou er zeker voor zorgen dat ze niet meer met haar kopje tussen de spijlen past. Als dit gebeurd als je er niet bij bent dan kunnen de gevolgen heel erg naar zijn.

Zo heel af en toe schikken ze hier ook van iets. Na mijn idee is er helemaal niets aan de hand. Ik hoor of zie niets. Vooral Liz is dan erg bang en vliegt door de kamer. Ik ga dan kijken in de hoek waar ze vandaan komt en soms loopt ze op afstand zeer allert met me mee. Als ik een beetje rondkijk en zeg dat het allemaal goed is ontspant ze meestal wel. Ze blijft dan nog wel een poosje op haar hoede. 

Het zijn tenslotte prooidieren en ze kunnen dan ook nog niet echt vluchten zoals ze in de natuur kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen je binnenkwam kan daarvan ook zijn geschrokken ja. Normaal herkennen mijn konijnen me meteen en staan ze al blij te springen, maar af en toe schrikken ervan, als ze me niet op tijd hebben opgemerkt.

Maar ja... Konijnen hebben een heel goed gehoor. Misschien heeft ze ook wel iets gehoord dat jij niet hoort en schrikt ze daar van. Je zei al dat de appartementen waar je woont erg gehorig zijn. Waarschijnlijk hoort zij nog een stuk meer lawaai dan jou.

Als ze daar gevoelig voor is dan kan ze daar best wel eens weg van springen.
Maar als het ook binnen een paar minuten weer "normaal" is, dan lijkt me dat niet heel erg. Alle konijnen schrikken wel eens, het is en blijven prooidieren.

 

En ik zou ook inderdaad doen wat Mira al zei; zorgen dat haar kop niet meer tussen de spijlen past, dat lijkt me best gevaarlijk 😬

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie voor jullie reacties 🙂

De ren is niet ideaal qua maat, helaas kan ik er momenteel weinig aan veranderen (Ben wel zoekende naar andere woning, zodat ze meer ruimte krijgen en evt 'n permanent bruikbare uitloop, dan wil ik ze ook zelf 'n hok maken).
De ren is 1.60 x 1.20 - 1.40 (de 1.20 is aan de voorkant / keuken kant, de 1.40 aan de muurkant) De kooi is eigenlijk alleen voor de nacht, zij is nogal 't typetje "Gooi en smijtwerk" - ze gooit 't liefste met elk type speelgoed of wat ze ook kan vinden. Die is trouwens 1 mtr x 0.6 x 0.55, ongeveer.

Ik zal eens proberen uit te vissen wat in aan de ren zou kunnen doen, gezien er ook 'n deurtje in zit.

Normaal als ze schrikt, stampt ze op de vloer - met of zonder sprintje van halve meter (ook al heeft ze ruimte, grotere sprint heeft ze nog nooit gemaakt als ze schrikt, bv met niezen)

't Mannetje heeft nog nooit tussen de spijlen gezeten, terwijl hij echt fanatiek vindt dat 't deurtje open moet en soms zelfs 'n aanloopje neemt. Kan misschien aan model liggen, hij heeft 'n ronde koppie dan zij heeft (zij is spitser). Uiteraard is zo'n mini aanloopje van hem niets vergelen met 'n losgeslagen raket.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is de routine als je thuiskomt? Was deze dag anders dan anders voor hun? Probeer eens te bedenken wat ze daar mee zou willen zeggen. Op mij komt het over dat ze op een nogal lompe manier laat weten dat ze de ren uit wil.

Als je een goedkope oplossing zoekt zou je misschien karton met tiewraps aan de binnenkant van de ren vast kunnen maken. Een wat duurdere optie zou plaatwerk kunnen zijn, al dan niet doorzichtig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallootjes, is ik weer.
Sorry voor de vertraging.

De routine is beetje variabel, begint altijd uiteraard met de voordeur die dichtgaat (de klik van 't slot is goed hoorbaar), dan ga ik naar de woonkamer deur, maak mezelf hoorbaar met "Hallo beesies / boefjes" (of iets vergelijkbaars), en maak dan de deur open.
Dit gekke gedrag heeft ze ook eens vertoont bij open ren toen ik ze terug stuurde (deurtje was nog niet dicht).
Is nog erg schrikkerig terwijl er niks aan de hand is (ik loop meerdere keren per dag langs de ren), en 't komt voor dat ze ineens schrikt terwijl ik 5 tellen ervoor ook al langsliep o.o (Even naar de koelkast, waar ze me ook ziet)

 

 
Ik ben op zoek naar plexiglas, dat is stevig, makkelijk te verwerken en belemmert 't zicht niet. Ik heb enkele plaatjes in de kooi (mannetje is tralie bijter, helaas), en heb hier goede ervaring mee. Karton is geen optie, dat wordt in no-time omgetoverd tot confetti 😅
Ze is weer speels en dergelijke, echter niet helemaal haar oude zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .