Ga naar inhoud

Bijtwond in nek


Veli

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb 2 broertjes van 4 jaar die al vanaf kleins af aan bij elkaar zitten.

Dit is altijd ontzettend goed gegaan en ze hebben nooit problemen gehad onderling. Ze zijn beide gecastreerd maar af en toe zit tot de een boven op de ander en andersom maar verder zonder strijd. 

Toen ik vanavond echter thuis kwam zag ik dat er een een (bijt?)wondje en daarbij kale plek in zijn nek had. Volgens mij niet diep want lijkt nauwelijks gebloed te hebben en was alweer droog. Vanochtend is me dit nog niet opgevallen en ze zijn overdag hun hok niet uit geweest. Iemand enig idee of het kan dat ze na zoveel jaar nog verandering in hun gedrag naar elkaar toe of waar kan dit vandaan komen?

Vanavond leek er verder niets met hun aan de hand. Maar maak me wel een beetje zorgen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt het over een hok, hoe groot is de ruimte waar ze in zitten? 

 

Twee gecastreerde heren kan goed gaan, maar het is ook niet zeldzaam dat dat op een later moment toch fout gaat, daarom wordt meestal geadviseerd koppels met gecastreerde ram en (gecastreerde) voedsters te nemen. Heb je nu niet zoveel aan. Maar tricky combinaties zoals twee rammen en twee voedsters moeten wel echt veel ruimte hebben, al zijn stabiele ram-voedster koppels ook altijd beter af met meer ruimte natuurlijk. Voor twee kleine konijntjes wordt een minimum van 4m2 permanente ruimte aangehouden, voor een risicokoppel zou ik persoonlijk voor zo'n 6m2 gaan. Hebben ze dat? 

 

Ik zou ze goed in de gaten houden, mocht er vaker onrust zijn, of tekenen van wondjes, dan is dat helaas een signaal dat je ze beter niet meer samen kunt houden. Je kunt dan een paar opties overwegen: allebei een eigen vriendinnetje bij een opvang uit laten zoeken en twee koppels houden, één rammetje bij de opvang omruilen voor een meisje, of een goede opvang laten proberen een groepje te koppelen. Met dat laatste loop je ook wat meer risico, groepjes zijn niet gemakkelijk, ze moeten zorgvuldig samengesteld worden en ze zijn minder stabiel dan koppels, als er eentje zwakker is bijvoorbeeld kan dat ook weer tot onrust leiden. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben ongeveer 3m2 hok- en renruimte. Verder mogen ze vrijwel dagelijks enkele uurtjes los in de tuin, hoewel dit door het slechte weer nu iets minder is maar dat is elk jaar 😅

 

Is zo'n bijtgedrag iets wat ze af en toe doen en merk je er verder niets aan of zou je dan ook moeten merken dat ze minder bij elkaar zitten? 

Ik ga het iig zeker goed in de gaten houden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Iemand anders wellicht nog een andere tip?

Het leek even iets eenmaligs ,maar hoewel er geen wondje meer zit wordt de kale plek in de nek bij Lou helaas alleen maar duidelijker.

Ik heb nog niet gezien dat Murphy dit doet, maar ik zou anders niet weten wat dit zou moeten zijn.

Ik zou het zo jammer vinden als ik ze na 4 jaar alsnog uit elkaar moet gaan halen!

Iemand die hier misschien ervaring mee heeft en een alternatieve oplossing voor gevonden heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een camera installeren zodat je kunt zien wat er gebeurt is misschien een optie. Wie is normaal gezien de baas, Lou of Murphy? Het kan zijn dat er met een van de twee iets aan de hand is wat gezondheid betreft. Een andere optie is dat er iets in de omgeving is wat onrust veroorzaakt, roofdieren, vuurwerk, dat soort dingen.

Een oplossing heb ik zo niet voor je, als ze het niet meer eens kunnen worden wie nou de baas is gaan ze uiteindelijk de strijd met elkaar aan, dat wil je niet!

Gevoelsmatig zou ik zeggen Lou doet een poging om de macht te grijpen en Murphy straft dit af door duidelijk te zijn, maar je hebt meer zekerheid als je kunt zien wat er gebeurt tussen die twee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .