Ga naar inhoud

Verwaarloosd konijn, volg het opknappen van Winny


Ripley

Aanbevolen berichten

Ik denk dat ik dan juist gewoon de hele portie voor een dag erin zou doen en dan laten staan. Niks mis mee als ze er de hele dag over doet. Eet ze haar oude voeding er tussenuit? Kan natuurlijk ook zo zijn dat ze moet wennen aan het nieuwe spul, dan wil je dat juist niet binnen een half uur weghalen, maar haar de kans te geven het te eten als ze honger heeft.

 

Wat betreft een opstapje, ik heb ooit een klein huisje met een handdoekje erop voor zo'n kooi gezet, werkte goed. Daarvoor zou je ook iets anders stevigs kunnen gebruiken.

Ze is wel echt vetgemest zeg 😮

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Ripley:

Ja ik woon in Canada 😉 
De kooi in en uit blijft een dingetje, ze vindt het gewoon heel eng. Logisch ook. Ik help haar zoveel mogelijk. Iemand nog tips hoe ik de sprong makkelijker voor haar kan maken? Zie foto voor haar kooi. De kooi staat dag en nacht open. Hij wordt tzt nog vervangen door een andere, maar eerst moet ze vertrouwen krijgen in haar nieuwe omgeving.

 

 

De traliekooi bovenkant er af halen, en alleen de onderbak gebruiken 😉

 

Jeetje wat is ze dik.... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei Lienappelsien:

Wat lief en superfijn dat jij haar hebt opgevangen! 🥰 Buiten haar gewicht en dergelijke vind ik het een prachtig konijn. Hopelijk krijg je met jouw goede zorgen haar weer helemaal opgeknapt en heeft ze nog een mooie tijd voor zich. Wat is je plan met haar, blijft ze bij jou?

 

Ben je al met haar bij de dierenarts geweest? Ik hoop dat haar ogen opknappen en dat het geen andere oorzaak heeft dan het zaagsel... 

 

Het deurtje zou ik er ook uithalen. Enge dingen zijn dat. Ook zou ik dan een handdoek of een stuk karton op de kooi leggen zodat het meer een veilige schuilplek is. Of je haalt gewoon het hele traliegeval er af en laat alleen de onderbak staan en zet er bijvoorbeeld een klein tafeltje of zo overheen als beschutting. 

 

Hooi zal ze nu ook wel niet eten omdat ze zoveel brokjes gewend is. Dan heeft ze geen honger meer. En ze is gewend om altijd brokjes tot haar beschikking te hebben dus dat verklaart ook dat ze haar nieuwe (afgepaste) hoeveelheid brokjes ook niet direct opeet. Ze is dus waarschijnlijk gewend om elke keer iets te eten. Verder heb ik gemerkt dat als een konijn alleen zit ze soms ook minder geneigd zijn om alles in 1 keer op te eten. Normaal met een koppel dan moeten ze wel alles snel opeten, want anders eet het maatje alles op en heeft de ander pech 😉 Ik zou de afgepaste hoeveelheid nu gewoon laten liggen. Ze komt er daarna vanzelf achter dat het op een gegeven moment op is.

 

Succes. Ik kijk al uit naar nieuwe updates over Winny. 

 

Ik zat hier nog even over te denken. Dat karton schuift snel weg als ze er bovenop zou springen, dus dat maak je dan het beste even met een touwtje of tywrapje vast aan de tralies. En oppassen dat als je een handdoek op de kooi legt ze niet met handdoek en al met haar poten door de tralies kan zakken als ze daar op springt. Met een stevige bad-/strandhanddoek valt dat misschien mee.

 

(Ook even ter aanvulling voor mogelijke meelezers)

aangepast door Lienappelsien
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ripley en Lena zijn afgelopen week naar een nieuw plekje verhuisd. Lena had standaard meer ruimte nodig dan de 6 m2 die ze hier hadden. Dus ik was rustig aan op zoek gegaan naar een geschikt plekje, en die diende zich afgelopen week aan. Ze hebben nu een volledige woonkamer waar ze dag en nacht los lopen.

Anders had ik Winny ook niet in huis kunnen nemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja erg jammer inderdaad, maar ik kon Lena hier echt gewoon niet geven wat ze nodig had. Als het mijn eigen huis was geweest had ik de boel wel aangepast, maar ik zit hier maar tijdelijk (tot de zomer) dus dat kon gewoon niet. Maar goed, ze hebben nu een topplek, en zijn inmiddels zelfs al omgevormd naar een trio!

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Winny is zojuist voor het eerst op eigen initiatief uit haar kooi gekomen. Ik begon gisteren met het verwijderen van de tralies, en vandaag probeerde ze het dan toch maar eens. Dat koppie, echt geweldig. "Huh? Wat heb ik nou weer gedaan?"

Ze komt ons ook steeds meer uit zichzelf opzoeken. Het is echt een heerlijk dier. Ik hoop dat ik heel gauw een maatje voor haar gevonden heb. 

Gisteren had ze helaas wel weer een flinke hoeveelheid ontlasting aan haar achterste. Wel pas de eerste keer sinds ze hier is, dus er zit wel verbetering in. Het verschil met gisteren en de overige dagen was dat wij gisteren niet thuis waren. Blijkbaar levert dat haar dusdanig veel stress op dat het met de darmpjes gelijk weer mis is. Ook om deze reden wil ik zsm een vriendje voor haar gevonden hebben.

 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update. Winny krijgt per vandaag haar brokjes uit een voederbal, dus dan moet ze er iets meer moeite voor doen. Slim als ze is had ze hem echt al binnen een minuut door! 
Verder kreeg ze eerder los hooi in haar toilet, nu uit een ruif. Extra rekken en strekken.

In en uit het hok springen is nog steeds een beetje spannend, maar vooral eruit gaat al heel goed! Voor erin heb ik een laptopdoos met een anti-slip matje neergelegd om de drempel letterlijk wat te verlagen. 

Verder zijn haar traanoogjes gereduceerd tot lichtelijk vochtig, en haar vacht begint ook heeeeel langzaam wat rustiger te worden. Sinds laatste keer geen slechte ontlasting meer gehad. En haar humeur? Dat is perfect! Heerlijk dier.

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer even een kleine update over Winny. Ze komt helemaal los en geniet weer van het leven. Ze heeft zelfs al een paar binkies gemaakt! Haar vacht komt al meer tot rust, net als haar oogjes. Al had ze vrijdag wel ineens haar linkeroog dicht, maar na schoonmaken met kamille-thee (afgekoeld uiteraard) was dit alweer gauw verholpen. 

Inmiddels kan ik de tralies op haar kooi laten en springt ze zelfstandig in en uit. Aan de buitenkant heb ik een doos op dezelfde hoogte van haar kooi, waar dan het klepje opvalt. Op het klepje heb ik een place-mat gelegd, vastgezet met wasknijpers zodat ze niet in de tralies kan blijven hangen.
Ze heeft geen vastgekoekte ontlasting meer gehad. Ik ben heel tevreden met hoe ze het doet! Ze is echt heel lief en begint al aanhankelijk te worden naar ons toe. Als ik haar kooi schoonmaak komt ze tegenwoordig ook even 'helpen' (in de weg lopen).

304092860__MG_9459(2).jpg.b35b8e64a0d3412d21cca35d312c90aa.jpg

  • Vind ik leuk 10
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Heel goed! Haar vacht is weer normaal, haar oogjes tranen nog wel iets maar zien er wel weer rustig uit. Ze is ook al behoorlijk afgevallen en ontzettend actief. Ze is helemaal verliefd op mijn man. Graven in de handdoek is haar hobby, evenals kijken of de deur van de kast met daarin haar voer en hooi niet toevallig openstaat. En als het dan ineens heel stil is, weet ik waar ik haar kan vinden XD.

Ze sloopt absoluut niks, ik kan haar dus rustig de hele dag los laten zelfs als wij er niet bij zijn. Ideaal!

Helaas nog steeds geen vriendje, en met de lockdown wordt dat ook niet makkelijker. Maar goed, we blijven zoeken, uiteindelijk gaan we die wel voor haar vinden 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja gelukkig wel! En Winny is echt een ontzettend goede match. Mijn man had een gruwelijke hekel aan Ripley en Lena, maar hij is zwaar verliefd op Winny haha. Dat vind ik ook erg belangrijk.

 

Ik had net contact gehad met het asiel hier om de hoek, die hebben 2 rammen zitten. Helaas niet gecastreerd... Dus we zoeken weer verder (dierenartsen zijn een drama hier, stond laatst zelfs in de krant).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Weer even tijd voor een update. 

Winny is nu alweer 2 maanden bij ons.

 

Even een vergelijkingsfoto:

213301194_Winny2mnths.thumb.jpg.a29b4e65b8ff2f0d59a9c81dd6d5ffe6.jpg

 

Wat zien we hier: 

Onderkin (niet de wam) is gigantisch geslonken, buik valt rechter naar beneden in plaats van eerst nog een bult vet te moeten overbruggen, haar leeuwenkopje is bijgegroeid, haar vacht is egaler (minder plukkerig) en haar kontje heeft weer haar.

 

Ze staat nog steeds op een dieet van hooi en brokjes, waarbij ze de brokjes nog steeds in haar snackbal krijgt. Heel af en toe krijgt ze een heel klein beetje groenvoer, afhankelijk van wat we in huis hebben. Dit gaan we nu langzaam opbouwen, omdat haar darmen nu echt goed tot rust gekomen zijn.

Ze is gigantisch actief, en haar favoriete bezigheidstherapie is het graven in de handdoek! Ze doet dat enorm veel en lang, ze is vaak echt helemaal uitgeput als ze stopt. Lekker dier. 

 

Ze had ook vetbulten aan haar achterpoten, waarvan ik had verwacht dat het niet weg zou trekken. Maar, afgelopen week heb ik haar weer even grondig gecheckt en ze zijn compleet weggetrokken!

 

Helaas nog steeds geen vriendje, maar komende dinsdag gaan we hier uit de lockdown dus hopelijk komt er dan een beetje schot in de zaak.

 

Winny is als huiskonijn echt geweldig. Ze sloopt helemaal niks en knaagt nergens aan. Ik kan haar rustig de hele dag los laten, ook als ik niet thuis ben. Ze is ontzettend lief, inmiddels mega tam en niks is haar te gek. Vorige week rende mijn man op haar af en ze kijkt alleen met de oortjes erop of hij niet toevallig een brokje komt brengen. 

 

Toch valt me op dat ze veel konijnendingen nog steeds niet doet. Bunny flops doet ze niet, ze laat zich altijd langzaam zakken tot ze ligt. Ze ligt heel vaak languit plat op haar buik, met pootjes naar achteren gestrekt, maar op haar zij heb ik haar nog nooit zien slapen.

Verder springt ze nergens op (maar dat heeft te maken met haar verkrachte nagels en het niet hebben van grip). Ook als ze zich gaat wassen doet ze niet eerst dat 'slaan' met de voorpootjes, wat ik elk ander konijn wel zie doen.

Daarin is wel te zien dat ze een verleden heeft. Maar wie weet, misschien trekt ook dat allemaal nog bij. En joh, als ze zo happy is als nu, maken die dingen mij ook echt helemaal niks uit 🙂

aangepast door Ripley
  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk, een update! Ik wilde er van de week nog naar vragen, maar ik had geen zin om het topic op te graven 🤭

 

Ze doet het dus goed, fijn! En ze heeft weer een konijnenvorm. 

 

Niet elk konijn flopt hoor.

Languit op de buik liggen met de achterpoten naar achteren ziet er zo grappig uit. Ik heb dat alleen bij Bonno gezien. Hij deed dat heel vaak (toen hij heel ziek was 😞 maar het was wel zijn manier van ontspannen). Misschien dat Winny met haar gewicht bepaalde houdingen niet kon en andere houdingen juist fijner waren? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ga ik vanuit inderdaad. En het ziet er wel ontzettend schattig uit als ze zo helemaal uitgestrekt ligt, met koppie op de grond...

Winny.JPG.48757263a58965c565d8710240d45cd6.JPG

 

Toch valt het verschil op de foto nog erg tegen, haha. 

Als je kijkt dat ze in het begin nog nauwelijks in haar toilet van 5 cm hoog kon springen...

 

 

aangepast door Ripley
  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .