Ga naar inhoud

Verwaarloosd konijn, volg het opknappen van Winny


Ripley

Aanbevolen berichten

Gisteren heb ik via de Canadese marktplaats een nieuw konijntje opgevangen. Ik heb haar Winny genoemd. Haar leeftijd is onbekend, maar ze gokten het op een jaar of 5.

In al die jaren heeft ze altijd alleen in een klein kooitje gewoond, ze is er nooit uit geweest. Ook heeft ze in die tijd ook eens een nestje gehad.

 

Winny is heel zwaar obese en moet dus echt enorm afvallen. Ik heb haar gisteren gewogen op ruim 3,1 kg, waar in mijn ogen 2,5 al zat zou zijn. 

Ik heb werkelijk nog nooit zo'n dik konijn gezien. 

Hierdoor is haar kontje ook steeds vies, ze kan er gewoon niet bij.

Ze kreeg nooit hooi en weet dus niet heel goed hoe hiermee om te gaan. Ze knabbelt nu soms aan een sprietje maar echt eten doet ze het nog niet. Tips daarvoor zijn erg welkom.

Ik kreeg een zak van die stinkende mix voor haar, wat haar voer moest voorstellen. Hiervan had ze gewoon een onbeperkte hoeveelheid beschikbaar, plus nog een stapel snacks die van de suiker en granen aan elkaar hangen. Ik ga haar direct in een week overzetten op Oxbow of Versele Laga, zodat ze in elk geval het juiste voer gaat krijgen. De snacks gooi ik weg, evenals haar oude 'voer' zodra ze volledig over is op goede brok. Groenvoer kent ze niet en vanwege haar slechte gezondheid weet ik niet hoe handig het is om dat nu te gaan geven. Tips hiervoor hoor ik ook graag!

Ze zit nog in haar oude kooi, vol met zaagsel. Straks koop ik een kattenbak zonder kap voor haar, zodat ik haar zindelijk kan maken. Hier komen houtkorrels in, de rest van de kooi laat ik leeg. De drinkfles is er al uit en er staat nu een bakje water in. 

Haar kooi staat nu de hele dag open, maar ze durft er uiteraard nog niet uit te komen. Ik heb haar er nu 2x uitgehaald en voor het hok neergezet zodat ze leert dat het niet eng is. Zodra ik haar daar neergezet heb laat ik haar alleen. Ze probeert iets te snuffelen maar loopt erg slecht (logisch als je dat je leven lang nooit echt gedaan hebt). Ik verwacht dat dit langzaam steeds beter gaat worden.

Vanwege haar slechte staat heeft ze naast aangekoekte ontlasting ook last van traanoogjes (vermoedelijk door het zaagsel) en een enorm rommelige vacht. Met een aantal borstelbeurten verwacht ik de vacht wel weer onder controle te krijgen, en de oogjes gaan hopelijk na het verwijderen van het zaagsel ook over.

 

Voor nu even een fotootje van hoe ze nu is, later vandaag of morgen plaats ik even een foto waarop je goed kunt zien hoe ontzettend dik ze is.

6943d119-3858-4bd6-9b00-065cd9100d59.jpg

aangepast door Ripley
  • Verdrietig 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat goed dat je haar hebt opgevangen!

Als ze echt moeilijk/te weinig hooi eet, heb ik wel eens van die hooi-sticks gezien. Die kan je dan als soort van 'snack' geven, maar er zit voornamelijk hooi in, dus dan krijgt ze toch nog wat binnen. Of een soort speeltje van hooi maken? Geen idee... Misschien is dat iets aantrekkelijker om te eten?

Ieder geval veel succes, houd ons op de hoogte 🙂!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ben ik blij dat Winny bij jou is!

Als ze bang is zou je ook met een rennetje voor haar kooi de ruimte steeds groter kunnen maken. Dan kun je haar wereld staps gewijs groter maken en niet alles in één keer. 

Ik hoop dat ze zich snel wat beter gaat voelen en wat meer op haar gemak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haar kooi is inmiddels omgebouwd. Zaagsel eruit, kattenbak met houtkorrels erin. Tijdens de grote schoonmaak moest Winny op het vloerkleed voor de kooi blijven, omdat ik met schoonmaakazijn in haar kooi bezig was en ze er dus absoluut niet in mocht. Dit resulteerde in snuffelen aan de kooi, rondlopen om de kooi, en stiekem aan mij snuffelen. 

Toen ik klaar was had ik verwacht dat mevrouw per direct terug zou springen in haar kooi, maar Winny had andere plannen. Ze ging de wereld ontdekken! As we speak zijn we al bijna een uur verder en ze loopt nog steeds rond. Dutten onder een bijzettafel, de kamer en keuken door huppelen, en af en toe ook stiekem aan de kooi snuffelen. Maar terug in de kooi is ze duidelijk nog niet van plan. 

Vanochtend heb ik haar ook flink geborsteld/ geplukt. Dat gaan we nog een paar keer herhalen en dan zou het al veel beter moeten gaan. 

 

Tot nu toe ben ik trots! Foto's volgen nog, die staan op de computer en dit type ik op mijn mobiel. 

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat Winnie nu bij jou konijn kan zijn! Hoe kom je op de Canadese Marktplaats eigenlijk? Woon je in Canada?

Ik snap wel dat ze nog niet haar kooi terug in gaat, de wereld ligt aan haar konijnenpootjes! Zoveel te ontdekken, snuffelen, in te kruipen, geurtje aan te geven, aan te knagen. Dat is een hele dagtaak! Haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik woon in Canada 😉 
De kooi in en uit blijft een dingetje, ze vindt het gewoon heel eng. Logisch ook. Ik help haar zoveel mogelijk. Iemand nog tips hoe ik de sprong makkelijker voor haar kan maken? Zie foto voor haar kooi. De kooi staat dag en nacht open. Hij wordt tzt nog vervangen door een andere, maar eerst moet ze vertrouwen krijgen in haar nieuwe omgeving.

 

_MG_9369 (2).JPG

_MG_9371 (2).jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Ripley:

Ja ik woon in Canada 😉 
De kooi in en uit blijft een dingetje, ze vindt het gewoon heel eng. Logisch ook. Ik help haar zoveel mogelijk. Iemand nog tips hoe ik de sprong makkelijker voor haar kan maken? Zie foto voor haar kooi. De kooi staat dag en nacht open. Hij wordt tzt nog vervangen door een andere, maar eerst moet ze vertrouwen krijgen in haar nieuwe omgeving.

 

_MG_9369 (2).JPG

_MG_9371 (2).jpg

Misschien is een wilgenbrug een idee? Ik weet niet of je daar in Canada aan kan komen, maar dat helpt bij mijn konijn ook, die vind over dat deurtje springen ook eng (en ik ook met het achter blijven haken van evt pootjes..) en zij loopt er dan nu overheen 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gok dat deurtje eruit halen en een opstapje maken de beste optie gaat zijn. Het is gewoon nog te hoog voor haar. 

Wilgenbruggen heb ik hier wel gezien, maar die zou ik dan online moeten bestellen. Dat duurt te eigenlijk gewoon te lang voor het dan eindelijk hier is (gaat meestal 2 weken overheen voor de levering).

 

Wat ik wel apart vind is dat ze eigenlijk helemaal niet zo heel veel eet. Ik hou het wel in de gaten, als het te weinig wordt gaan we er wat aan doen. Maar tot nu toe zit er al wel verbetering in. Hooi gaat al iets beter, ontlasting blijft niet meer plakken, dus dat zijn goede dingen.

 

Ze krijgt 's ochtends haar brokjes, maar eet er maar heel weinig van. Ik gok dat dat komt doordat ze gewend is dat spul de hele dag tot haar beschikking te hebben. Waar doe ik goed aan, bakje laten staan tot ze hem leeg heeft, of na een half uurtje weghalen?

aangepast door Ripley
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden zei Ripley:

Ik gok dat deurtje eruit halen en een opstapje maken de beste optie gaat zijn. Het is gewoon nog te hoog voor haar. 

Wilgenbruggen heb ik hier wel gezien, maar die zou ik dan online moeten bestellen. Dat duurt te eigenlijk gewoon te lang voor het dan eindelijk hier is (gaat meestal 2 weken overheen voor de levering).

 

Wat ik wel apart vind is dat ze eigenlijk helemaal niet zo heel veel eet. Ik hou het wel in de gaten, als het te weinig wordt gaan we er wat aan doen. Maar tot nu toe zit er al wel verbetering in. Hooi gaat al iets beter, ontlasting blijft niet meer plakken, dus dat zijn goede dingen.

 

Ze krijgt 's ochtends haar brokjes, maar eet er maar heel weinig van. Ik gok dat dat komt doordat ze gewend is dat spul de hele dag tot haar beschikking te hebben. Waar doe ik goed aan, bakje laten staan tot ze hem leeg heeft, of na een half uurtje weghalen?

Ik zou het bakje na een half uurtje weghalen. Zo leert ze dat ze op vaste tijden eten krijgt en niet als zij trek heeft.

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat lief en superfijn dat jij haar hebt opgevangen! 🥰 Buiten haar gewicht en dergelijke vind ik het een prachtig konijn. Hopelijk krijg je met jouw goede zorgen haar weer helemaal opgeknapt en heeft ze nog een mooie tijd voor zich. Wat is je plan met haar, blijft ze bij jou?

 

Ben je al met haar bij de dierenarts geweest? Ik hoop dat haar ogen opknappen en dat het geen andere oorzaak heeft dan het zaagsel... 

 

Het deurtje zou ik er ook uithalen. Enge dingen zijn dat. Ook zou ik dan een handdoek of een stuk karton op de kooi leggen zodat het meer een veilige schuilplek is. Of je haalt gewoon het hele traliegeval er af en laat alleen de onderbak staan en zet er bijvoorbeeld een klein tafeltje of zo overheen als beschutting. 

 

Hooi zal ze nu ook wel niet eten omdat ze zoveel brokjes gewend is. Dan heeft ze geen honger meer. En ze is gewend om altijd brokjes tot haar beschikking te hebben dus dat verklaart ook dat ze haar nieuwe (afgepaste) hoeveelheid brokjes ook niet direct opeet. Ze is dus waarschijnlijk gewend om elke keer iets te eten. Verder heb ik gemerkt dat als een konijn alleen zit ze soms ook minder geneigd zijn om alles in 1 keer op te eten. Normaal met een koppel dan moeten ze wel alles snel opeten, want anders eet het maatje alles op en heeft de ander pech 😉 Ik zou de afgepaste hoeveelheid nu gewoon laten liggen. Ze komt er daarna vanzelf achter dat het op een gegeven moment op is.

 

Succes. Ik kijk al uit naar nieuwe updates over Winny. 

aangepast door Lienappelsien
  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .