Spring naar bijdragen

Andere inrichting, tips?

Recommended Posts

Ik zit een beetje met de inrichting van de ren, ik vind aan de ene kant dat ze wel wat meer ruimte mogen hebben om te rennen en binkies te maken, maar aan de andere kant merk ik dat Rummikub het echt wel nodig heeft zich te kunnen verstoppen. Die duikt graag een tunnel in als ik de ren in kom bijvoorbeeld. 

Mijn ren is 1,50 m breed en 4,00 m lang. 
Als je er voor staat bij het deurtje heb je de ren in de lengte zeg maar voor je. Dus het 4,00 m deel. 
Dan heb je aan je linker hand in de breedte het schuilhok/nachthok staan. Dat is 1,00 m breed en past daar dus mooi. Ik heb daar een kattentunnel naast liggen, dat ligt daar niet in de weg, ze kunnen daar toch geen rare sprongen maken in dat smalle stukje en zo’n tunnel

past daar precies. Aan de andere kant van het hok ligt niks. 
Aan de rechter kant van het deurtje staat een Elmato buitenhuis (in de zomer een ander huisje, maar altijd een huisje) en de Cat Cube. Daarnaast de wc. En dan zijn we aan het eind van de ren aangekomen. Aan de korte kant staat dus de wc en de zandbak. Zandbak is een dichte kattenbak. Dan weer naar de lange kant, tegenover het huisje. Daar ligt een tunnel. Meestal een tunnel met 3 armen, dus 1 arm komt in het loopgedeelte van de ren te liggen. Naast de tunnel staat een U vorm, een kleintje. Daar zit Kliko graag op (die zit overal graag op, Koning Kliko moet wel zijn koninkrijk overzien natuurlijk 😇)  en daarnaast ligt nog een enkele kattentunnel. Die weer gelijk ligt aan het hok en de U vorm en een gat opvult, dus ook daar zal niet veel ruimte te halen zijn. 

Ik twijfel of ik de tunnel met de 3 armen er wel weer in moet doen, omdat dat dus loopruimte inneemt. Maar aan de andere kant heb ik wel het idee dat Rummie er graag gebruik van maakt. 
Wat zouden jullie doen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zal morgenochtend effe een foto maken, nu is het al donker dus dan zie je zo weinig (en kans op een waak-Kliko in mn enkel 😶)

Ze gebruikt alle tunnels, ze liggen ook op elkaar aangesloten soort van.
Maar ik denk dat ik de drieweg tunnel, 1 kleine tunnel en de U vorm eruit haal morgen met schoonmaken. Dan hebben ze die hele lange kant om te rennen en springen erbij. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog een idee (sorry, ze komen in vlagen, haha): Ik weet niet of het je het nachthok en de schuilhokken strak tegen de zijden van de ren hebt staan, maar zo ja, dan zou je ze misschien iets naar voren kunnen schuiven, zodat de konijnen ook achter de hokken langs kunnen rennen. Ik heb het Elmato huis, bijvoorbeeld, 25cm van de muur af staan en daar liggen mijn konijnen heel graag tussen en ze rennen er ook graag achterlangs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan je de cube niet een kwartslag draaien zodat ze meer aan de openingen hebben en hij ook iets minder ruimte in neemt? (Is wel de mooiste kleur denk ik, de licht blauwe,🥰 ook al heb ik hem niet in het echt gezien)

En de u vorm misschien nog iets opschuiven zodat ze er echt onder door kunnen rennen ipv dat hij tegen de toiletbak aanstaat?

Hoeveel tunnels heb je trouwens wel niet, op de foto' van voor en na bij elkaar zie ik 5 verschillende 😂 (net als ik (te) veel konijnen spullen?😇)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@MichelleloveElmo ik heb de CC nu bewust zo gezet zodat ze er ook nog achter kunnen zitten. En de U vorm staat zo dicht bij de zandbak (kattenbak is zandbak) omdat Kliko vanaf de U vorm op de zandbak ging zitten. Als ik er meer ruimte tussen laat ben ik bang dat hij zich bezeerd met op/af springen. 

Wat de tunnels betreft: geen idee hoeveel ik er heb. Veel in ieder geval 🤣

Link naar bericht
Deel via andere websites

waarom veranderd je niet iedere 2 of 4 weken van indeling ?

dan hebben de konijnen meschien en gevoel van en nieuwe plek te ondekken .

bij stampertje en de rosse legde we soms wat aarde in de ingang van hun tunnel die ze hadden gegraven.

dit deden we om hun te laten graven en iets te doen te hebben .

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei trekkies:

waarom veranderd je niet iedere 2 of 4 weken van indeling ?

dan hebben de konijnen meschien en gevoel van en nieuwe plek te ondekken .

bij stampertje en de rosse legde we soms wat aarde in de ingang van hun tunnel die ze hadden gegraven.

dit deden we om hun te laten graven en iets te doen te hebben .

Ze krijgen wel iedere 4 weken ongeveer wat nieuwe dingen in de ren, zoals andere huisjes of een ander soort tunnel. Maar nu was de verandering groter die ik wilde doen. Ik vroeg mezelf hardop af of mijn ren niet te vol was, wat dus wel zo was. Nu er dingen uit zijn, zijn ze veel actiever. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik merk juist dat mijn konijnen graag langs de wanden zitten en lopen, al mijn huisjes en spulletjes (op de toiletbakken na, maar die zijn zonder kap, dus kunnen ze ook doorheen lopen) heb ik dus een vrije looproute langs de wanden. Het elmato huisje staat bijv. 15 cm van de wand af hier, zodat ze er achter kunnen, daar liggen ze graag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat hadden wij ook , stampertje haar lievelings plek was onder het 2 de kot dicht bij de regenpijp.

terwijl de rosse haar lievelings plek onder het eetkot was ( hier lag het altijd het hooi om te beschermen tegen de regen , de korrels en de groenten legde we als het weer toe liet buiten of in hun eetkot ) we hebben zelf na de verhuis ondekt dat ze en kuil had gegraven waar ze perfect in kon liggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Kan er ook niet een hok uit? Je hebt nu een hok en dat elmato huis en die nemen allebei best plek in en hebben dezelfde functie toch? Als schuilhok. En daarvoor zie ik nog een vrij groot blauw schuilplekje. Ik zou een van die weghalen en met de tunnels afwisselen. Hier vinden ze veel vrije loopruimte wel fijn om rond te rennen (maar mijn ren is dan ook wel kleiner als jouwe). 

Link naar bericht
Deel via andere websites