Ga naar inhoud

Vrouwtjes konijn berijd mannetjes konijn?


aidan

Aanbevolen berichten

Hallo ik en mijn zusje hebben samen 2 konijnen. Een mannetje (Gijsje) en een vrouwtje (Mabel). Het mannetje is nu al 2 jaar oud en het vrouwtje die wij pas later in huis hebben genomen is nu bijna 1 jaar oud. Ze zitten nu al een klein jaartje samen, zo'n 7 of 8 maanden (of korter, ik weet het niet meer precies). Toen wij Mabel voor het eerst in huis brachten gingen Gijsje en Mabel goed met elkaar om. Gijsje probeerde wel al Mabel te berijden maar zij was daar nog veel te klein en jong voor. Dus hebben wij ze even uit elkaar gehaald. Gijsje hebben wij 2 dagen later laten castreren en we hebben ze voor de zekerheid nog een weekje allebei een eigen kooi gegeven tot zij samen in de grote kooi konden. 

 

Nu zijn de konijnen dus al een tijd samen en alles ging goed. Ze delen hetzelfde hok, eten samen, likken elkaar en liggen heel lief bij elkaar te slapen. Maar nu sinds een dag probeert                                  Mabel (Het vrouwtje) Gijsje (Het mannetje) the berijden. Dit vinden mijn zusje en ik heel apart. Ze gaat helemaal met haar achterpootjes op zijn achterwerk staan en Gijsje probeert dan ook weg te rennen. Nu zit Gijsje al bijna de hele tijd in het WC bakje want daar kan Mabel niet bij hem. Hij komt nog wel uit het WC bakje om rustig te eten en te drinken samen met Mabel. Maar zodra Mabel weer op hem probeert te staan rent hij gelijk naar de WC. Mabel zit dan naast hem. Ik weet niet of dit is om bij hem te zijn of omdat ze hem beschermt. Maar eerst zaten ze heel vaak ook alleen te liggen maar Mabel volgt hem nu dus best wel vaak (niet altijd).

 

Ik vind het dus best wel apart dat Mabel nu opeens allemaal van dit soort dingen doet want eerst deed ze dit allemaal niet. Mijn zusje raakt er ook een beetje van streek van omdat Gijsje dus meestal nu in zijn WC bakje zit. We zouden dus graag een verklaring voor het gedrag van Mabel willen weten.

 

(ps. ik merk ook dat Mabel overal met haar kin aan wrijft. Als ik Gijsje probeer te aaien trekt zij eerst met haar tanden en mijn trui (bijna bijten) of ze wrijft met haar kinnetje over mijn arm. Daarna laat ze mij meestal met rust of ze likt mijn hand even.)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt alsof Mabeltje iedereen even duidelijk wil maken dat zij de baas is. 

Hieronder heb ik een stukje gekopieerd uit de informatie over gedrag: 

Territoriaal gedrag


koppelen00014.jpgKonijnen zijn best territoriale wezentjes. Een groot deel van hun tijd zijn ze dan ook bezig met het afbakenen van hun eigen plekje. Zeker als er andere konijnen in de buurt zijn waar ze al dan niet mee kunnen opschieten.

Kin over dingen wrijven: Dit betekend dat het konijn zijn terrein afbakent. Het kan ook betekenen dat het konijn het wil markeren met zijn geur omdat hij later zijn tanden er in wil zetten.

Rondhupsen met de staart omhoog: Dit doen mannetjes (en vrouwtjes) als ze opgewonden zijn. Als je voeten in de buurt zijn kun je die beter weghalen, voor hij ze aanziet voor een vrouwtjeskonijn.

Bijten in de kont van een ander konijn: Dit doen konijnen om hun grenzen aan te geven bij hun soortgenootjes, bijvoorbeeld als een van de konijnen te druk is tijdens het middagslaapje van de anderen.

Bijten in de nek van een ander konijn: Dit doen konijnen als en voor ze op hun soortgenootjes gaan rijden. Als ze op je voet willen gaan rijden bijten ze soms ook.

Bijten naar de hand die aan de voerbak komt: Je komt in het territorium van je konijn. Misschien is het beter om je konijn een groter hok of een maatje te geven. In dit artikel kun je ook tips vinden om dit probleem op te lossen.

Haar uit het eigen lijf trekken en later alles in een hoekje van de kooi neerleggen: Dit is nestgedrag. Vrouwtjes krijgen dit als ze zwanger zijn. Soms doen ze het ook als ze dat niet zijn, dat heet schijnzwanger. Het komt zelfs voor dat mannetjes nestgedrag vertonen.

Het baasje achtervolgen: Dit doen konijnen als ze zin hebben in iets lekkers of als ze aandacht willen. Ze weten dat het baasje meestal degene is die dit geeft, en dus hupsen ze achter het baasje aan.

Het eten van je kleding/schoenen: Dit betekend dat je of in de weg staat, of dat ze aandacht/eten willen.

Graven op je voeten: Je voet staat in de weg, het konijn probeert zich er een weg door te graven, of hij is lekker aan het spelen.

Elkaar achtervolgen: Dit doen ze als ze de onderlinge rangorde willen bepalen.

Bijten en grommen: Je komt of binnen het territorium van een konijn dat dit niet leuk vind, of je wil iets bij het konijn zelf doen. Konijnen grommen en bijten soms als je iets aan hun zelf wil veranderen, zoals het knippen van teennagels, borstelen, medicijnen geven of als je ze niet prettig vasthoud. Als je konijn deze dingen erg vervelend vind kun je proberen hem in een handdoek te wikkelen.Tips om om te gaan met konijnen die grommen en bijten vind je in dit artikel.

Het konijn maakt zich klein en legt de oren in zijn nek: Het kan zijn dat een konijn dit doet als teken van onderdanigheid. Het kan ook zijn dat het konijn bang is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen jullie Mabel net hadden, was ze nog vrij jong en misschien niet helemaal tegen Gijsje opgewassen. Nu is ze volwassen en wil ze waarschijnlijk inderdaad laten zien dat zij de baas is.

Konijnen hebben geurklieren onder hun kin, dus als ze ergens met hun kin overheen gaan, dan laten ze hun geur achter, hun manier om hun territorium te claimen. Dus jij bent nu van Mabel😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook zijn dat ze wat last heeft van haar hormonen. Ik heb een voedster gehad die dat ontzettend deed, het was echt niet leuk meer voor mijn ram. Ze sproeide ook, ik wist niet dat voedsters dat konden, maar zij deed het, en flink ook! We hebben haar laten castreren, toen was het helemaal over en hadden we een lief, rustig koppeltje. Het geeft geen garantie, maar het kan wel helpen. Ook kunnen ze dan geen baarmoederkanker ontwikkelen, dat komt vrij vaak voor als ze wat ouder worden.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties! 

 

Nu we weten wat er aan de hand is is alles veel logischer en zijn we gerustgesteld. We zullen voor de zekerheid nog een oogje op Mabel houden voor als haar hormonen haar wat te veel worden. 

 

In ieder geval heel erg bedankt! 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .