Ga naar inhoud

De castratie van Punky


Punky punk

Aanbevolen berichten

Beste konijnenliefhebbers,

 

De eerste stap is er! Punkje word maandag gecastreerd. Ik wou eigenlijk vragen voor tips, ervoor, erna, enz...

Punkje wordt geholpen, maandag. Voor school mag ik hem gaan brengen, ik wou er graag bij zijn.

 

Anyway, mag hij eten ervoor erna, zoja, wat? Mag ik nog steeds stro in het hok leggen? Wat moet ik in de transportmand keggen? Op al zo’n vragen lag je antwoord geven. Ik wil het hem zo aangenaam mogelijk maken!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een goede eerste stap! Spannend hoor..

 

In de transportmand zou ik een lekker dekentje leggen.

 

Van tevoren mag Punky gewoon uitgebreid ontbijten, konijnen mogen niet nuchter zijn voor een ingreep. Mijn ervaring met castraties is dat het konijn dezelfde middag alweer bijna de oude is. Ga je hem zelf ook weer ophalen? Of je hem gelijk weer buiten kan zetten: ik denk het wel maar heb het even niet meer zo scherp. Hier zullen mede-forummers vast meer over weten. 

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is aan te raden om iets te hebben wat je veilig kan verwarmen. Als het goed is krijg je hem alleen mee als hij op temperatuur os, maar soms koelen ze daarna weer af. Een warm plekje kunnen aanbieden is altijd goed na een ingreep. Door de narcose kunnen ze zelf minder goed hun temperatuur regelen. Zorg dus ook dat hij van de warmte weg kan, om over verhitting te voorkomen. Let er op dat het konijnproof is

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Spannend, hè, maar je hebt al zoveel gelezen hier dat je misschien ietsje minder zenuwachtig bent toch? 

 

Misschien dat je de informatie (nog) eens door kunt lezen, zodat het goed in je hoofd zit. En je kunt controleren of je alles goed voorbereid hebt voor Punk. 

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

N.B.  Niet vergeten op je lijstje te zetten dat de dierenarts gelijk goed zijn gebit nakijkt als hij onder narcose is. Dan heb je daar ook meteen zekerheid over. 

aangepast door JokeC
aanvulling
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Spannend! Het gaat vast helemaal goed komen.

Zoals anderen al zeiden mag hij gewoon lekker eten van tevoren en het liefst ook daarna, maar vaak zijn ze dan niet helemaal lekker en hebben ze geen trek. Maar ja, ik moest voer het ieder geval aan de dierenarts geven, zodat zij dat daarna kon geven. Weet niet of dat bij jou ook is gezegd.

 

Je kan gewoon stro in het hok leggen, veel mensen zeggen dat je dat beter niet kan doen omdat het in de wond kan steken, maar dat geldt volgens mij meer voor de buikwond bij castraties van voedsters... Als je wel wat anders hebt kan je dat natuurlijk in het hok leggen. In de transportmand had ik gewoon een handdoek (zodat ze niet uitglijden en het ligt wat zachter) en wat hooi, maar daar aten ze toch niks van, vanwege de stress.

 

Zodra je hem mee naar huis mag, gewoon lekker met rust laten maar wel af en toe checken. Misschien heeft ie niet zo'n trek in eten diezelfde of de volgende dag, maar dan moet je met je dierenarts afspreken of je dwangvoeding mee kan krijgen. Ik mocht dat niet, dat zouden ze pas doen na 24 uur... Maar ik ben het die avond toen toch gaan ophalen omdat ik haar niet de hele nacht zonder eten wilde laten zitten. Misschien eet jouw konijn wel gewoon, dat hopen we dan maar!

 

Ieder geval veel succes! 🙂

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram mocht ook de eerste drie dagen niet op stro.

Vaak gaan ze dezelfde dag alweer eten. Je kunt wat lekkere dingen in huis halen,  hier worden peterselie, basilicum en andijvie als eerste weer gegeten. 

Dwangvoeren kan over het algemeen ook met een papje van geweekte brokjes, als de brokjes niet te hard zijn. 

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb mijn ram zo'n drie weken geleden laten castreren en vond het ook erg spannend, maar het is heel goed gegaan!

 

Ik heb hem na die tijd op een handdoek gezet en in zijn toilet bak had ik van die papieren korrels. Die prikken niet in de wond. Ik had voor na die tijd een lekker groente schaaltje voor hem gemaakt, wat brokjes, kruidenhooi, etc. Wanneer hij niet meteen uit uit zichzelf begint te eten hielp het bij Alfie om het voor zijn neus te houden, dan at hij het op.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haal zijn favoriete groenten en fruit in huis om hem weer aan het eten te krijgen en wat kruidenhooi, dat is lekkerder dan gewoon hooi en eten ze vaak eerder. 
In het hok kun je eventueel een fleecekleed leggen de eerste drie a vier dagen, dat is lekker warm en zacht. In de wc wat papier- of houtkorrels. Dat prikt niet in de wond en stoft ook niet. 

Veel succes, gaat vast goed komen. En wat JokeC al zegt, laat de dierenarts meteen even naar zijn gebit kijken als hij toch onder narcose is. Hij ligt er toch 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat heel veel uitleg in over castraties en de zorg voor & na:

 

 

Castratie en sterilisatie bij konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

Fotoverslag castratie van een ram
https://www.bunnybunch.nl/informatie/Fotoverslag-castratie-konijn

 

Zorg voor en na een operatie
https://www.bunnybunch.nl/informatie/zorg-voor-na-operatie-konijn

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels een castratie van een voedster en van een ram meegemaakt. M'n voedster was echt een trieste lappenpop toen ik haar na afloop ophaalde, maar m'n ram scharrelde thuis meteen alweer een beetje rond, hoewel hij nog wat sloom was. Hij is dol op wortel en banaan, daar at hij meteen gretig van, maar wat brokjes gingen er ook wel in. Hij sliep de dagen erna meer dan normaal, dus ik heb hem veel met rust gelaten. Ik had geen snugglesafe of warmte-element, maar het was ook zomer toen. Misschien kun je de verwarming een tikje hoger zetten.

 

Oja, en je kunt hem de dagen na de operatie elke dag even optillen om de wond te checken, om te zien of die niet bloedt of ontsteekt oid. Mijn konijnen vonden optillen niet zo leuk, dus deed ik het zo: eerst geef ik een (afleidings)brokje en dan pas til ik ze op, zodat ze kauwend in m'n handen hangen, en na het neerzetten geef ik ze nog een (belonings)brokje. Inmiddels is optillen hier geen enkel probleem meer, misschien vanwege deze positieve associatie.

 

Heel veel succes ermee! Ik hoop dat het allemaal goed en voorspoedig gaat.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-12-2020 at 16:32 zei Punky🐰:

 

Anyway, mag hij eten ervoor erna, zoja, wat? Mag ik nog steeds stro in het hok leggen? Wat moet ik in de transportmand keggen? Op al zo’n vragen lag je antwoord geven. Ik wil het hem zo aangenaam mogelijk maken!

 

 

Hij mag voordien alles eten, hoe langer hij door eet, hoe minder snel stilvallende darmen een eventueel probleem worden na afloop. Lekker verwennen dus met zijn normale voedsel. Je kan zelfs nog wat mee geven naar de dierenarts ( zie ook de links die ik plaatste).

 

Stro kan prikken, dus het is slim even een paar dagen voor zachte bodembedekking te kiezen. Oude handdoeken,  katoenbedding of back 2 nature bijvoorbeeld. 

 

In de transportmand zit hij alleen voor vervoer, een handdoekje is prima zodat hij niet uit glijd. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk! Daarnet om 4 uur opgehaald en de dierenarts zei dat hij nog nooit zo een lief konijntje had gezien. 😇. Waarop ik zei: “tot je hem thuis bezig ziet!” Heeft daarnet wel een zonnebloempitje gegeten, maar moest er daarna niks meer van hebben. Voor de rest heeft hij nog niks gegeten. Hij is ook enorm rustig maar hij heeft geen schrik ofzo van mij gekregen. Natuurlijk is het niet zoals vroeger maar dat zal nog wel komen! Straks als het bikstijd is een speciaal, lekker maaltje geven aan hem.

aangepast door Punky🐰
  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het goed is gegaan!

Ook fijn dat hij alweer een beetje wat eet. Biks komt wel gelukkig. Heb je toevallig peterselie in huis? Dat eten konijn vaak heel snel weer na een operatie en werkt ook eetlust opwekkend. Gewoon lekker verwennen met verse groente, brokjes komen later wel.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei pakyakker:

Fijn dat het goed is gegaan!

Ook fijn dat hij alweer een beetje wat eet. Biks komt wel gelukkig. Heb je toevallig peterselie in huis? Dat eten konijn vaak heel snel weer na een operatie en werkt ook eetlust opwekkend. Gewoon lekker verwennen met verse groente, brokjes komen later wel.

Ja, dat heb ik voor alle zekerheid in huis genomen, maar hij moet dat niet hebben. Ook al voor de castratie niet. Hij trekt zijn neus ervoor op! Verwend beestje!

  • Haha 2
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahah, wat een draakje dat hij geen peterselie eet! Heb je witlof? Dat vinden ze ook vaak wel erg lekker na een operatie. 
 

Fijn dat alles goed gegaan is. Verwen hem

maar goed ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .