Ga naar inhoud

Rode bultjes bij nagels?


Suuzan_

Aanbevolen berichten

Hey hallo,

 

Het viel me gisteren bij mijn ram van 2 jaar op dat hij bij zijn linkervoorpootje op de plek waar zijn nagel "uit zijn poot komt" een soort rood bultje had. Ik vergelijk het even met de kussentjes die katten onder hun tenen hebben, maar een heel stuk kleiner natuurlijk en iets roder. Als ik eraan zat gaf hij geen kik, trok niet eens zijn poot terug, dus het zou hem geen pijn moeten doen. Ik besloot het even aan te zien. Vanavond vielen me twee dezelfde soort bultjes op bij 2 andere nagels, ook bij zijn rechtervoorpootje. Ik weet dus niet of die er gisteren ook al zaten of niet. 

 

Ik heb wel nog op de planning staan om zijn nagels te knippen, maar dat kan/durf ik niet alleen, vandaar dat het op de planning staat en niet al gebeurd is. Enig idee wat dit zou kunnen zijn? Kan het te maken hebben met dat dus misschien zijn nagels al ietwat te lang zijn?

 

Ook is hij gevoelig voor pododermatitis, maar dan op zijn achterpoten. Hier heb ik op aanraden van de dierenarts al alle maatregelen voor genomen en dat is al lange tijd stabiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het is en kan je daarbij niet helpen. Maar misschien kan je je dierenarts gewoon even bellen om het te vragen en kijken of je eventueel een foto kan sturen? Het is in ieder geval fijn dat ze er geen last van lijkt te hebben, maar kan begrijpen dat je er toch een beetje druk om maakt. Heb het in ieder geval nog nooit eerder gezien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Evee:

Heb je er misschien een foto van?

Als je vermoed dat het zere hakjes zijn, zou ik inderdaad de dierenarts er naar laten kijken, daarbij is het beter voorkomen dan genezen, maar als ik het zo lees ben je daar al alert op.

Foto wil ik maken zodra mijn vriend thuis is, dan kan hij hem vasthouden en kan ik de foto maken. Begrijpelijk genoeg laat meneer het niet toe als ik dat in mijn eentje wil doen. Ik heb geen idee hoe pododermatitis eruitziet op zijn voorpootjes, het lijkt niet echt op de foto's die ik op Google vind maar je weet het natuurlijk nooit zeker. Maar inderdaad, daar doe ik al zo veel mogelijk aan om te voorkomen. Er zit wel nu een aantal maand een pittige tante bij die nog gesteriliseerd moet worden en dus de handdoeken die op de bodem liggen voor zijn hakjes vrolijk onderstrooit met het zaagsel uit de toiletten, ik weet niet of dat een effect kan hebben op zijn pootjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-12-2020 at 12:20 zei Evee:

Heb je er misschien een foto van?

Als je vermoed dat het zere hakjes zijn, zou ik inderdaad de dierenarts er naar laten kijken, daarbij is het beter voorkomen dan genezen, maar als ik het zo lees ben je daar al alert op.

https://ibb.co/tJmfNcP

 

20201204-165717.jpg

 

De foto was blijkbaar te groot om op Bunnybunch te uploaden, dus dan maar zo. 🤷‍♀️

aangepast door Evee
foto zichtbaar ingevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dezelfde foto naar de dierenarts gemaild, en die heeft bijna direct teruggemaild (wat een service heeft mijn dierenarts toch). Hij heeft het zelf over een nagelbedontsteking, moeilijk onder controle te krijgen en oorzaak vaak niet bekend. Zijn advies is om het aan te kijken zolang Pim er geen last van lijkt te hebben! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus er wordt niks aan de ontsteking gedaan? Kan het misschien zijn dat je nijn met de poten ergens in heeft gestaan wat in het nagelbedje is gekomen?

 

Misschien kan je honingzalf proberen er op te smeren. Dat schijnt wel goed en ontstekingsremmend te werken. Weet alleen niet of dat zo mag bij konijntjes. Ivm likken van pootjes. Misschien dat iemand anders dat hier weet. Zo laten in de hoop dat het weer zelf over gaat zou ik niet zelf niet doen eigenlijk.

 

Als het moeilijk te behandelen is volgens de dierenarts lijkt t mij niet dat het ook vanzelf weer weg zal gaan toch? 

 

Of loopt je konijn veel op fleecedekentjes? 

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Honingzalf zalf mag bij konijnen gebruikt worden. Als ze de honingzalf echt eten is dat niet zo heel gezond, dat is wel lastig als het probleem bij het teentje zit. Plus dat als je het er op smeert en hij gaat er daardoor juist meer aan knagen, heb je kans dat het probleem niet weggaat maar dat de ontsteking juist erger word daardoor.

 

Een konijnenlijfje heeft van nature ook gewoon een afweersysteem, een ontsteking kan dus zeker " vanzelf " overgaan, door het eigen interne afweersysteem van het konijn opgelost worden.  Bij erge problemen is dat afweersysteem vaak niet genoeg, maar als dit iets is wat lastig te behandelen is, snap ik op zich dat de dierenarts wil kijken of het konijn het zelf kan. Medicijnen pakken vaak het ene probleem wel aan, maar gooien weer wat anders in de war (het immuunsysteem, de spijsvertering enz). Bij grote problemen zijn medicijnen zeker nodig, maar als het niet hoeft, als de dierenarts denkt dat dit zelf door het konijn opgelost kan worden, snap ik dat advies ook wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .