Ga naar inhoud

Voedster 3dgn na sterilisatie nog steeds dwang voeren


Mrieke

Aanbevolen berichten

Hallo Iedereen.

 

Ik ben nieuw hier, mijn naam is Marieke en ik heb een voedster genaamd Pip van 1.5 jaar. Pip heeft al het nodige meegemaakt en is afgelopen maandag aan haar gebitje geholpen en gesteriliseerd. Nu is er slechte nazorg geweest de eerste dag na de operatie vanuit de dierenarts (of nou ja assistente) niet de juiste medicatie, hier kwamen ze gister ochtend achter. Pip word momenteel nog 5x Per dag gedwangvoerd en krijgt 3 soorten medicatie. Ze had gisteren ook koorts gekregen en toen kwamen ze er ook achter dat ik ook niet de juiste/voldoende medicatie gaf. Inmiddels knabbelt ze soms een blaadje weg maar meer ook niet. Ze heeft plakkerige derrie ontlasting en is echt zichzelf nog lang niet. Ze komt ook niet haar bench uit die ik voor haar gemaakt had (normaal is ze free roaming). Ik maak me al dagen heel erg zorgen en vraag me af of dit normaal is na zo'n ingreep al snap ik dat ze extra stress heeft gehad van het 2x op en neer naar de dierenarts en de operatie an sich natuurlijk. 

Ik bied haar meerdere keren per dag allerlei lekkers aan, groente fruit en hooi brokjes snoepjes etc... Maar ze heeft er weinig tot geen interesse in. Kan ik nog meer doen en komt dit vaker voor dagen na de operatie? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb maar een keer een voedster laten steriliseren, maar die at na een dag weer.

Heeft ze koorts en diarree van de medicatie?

Ik zou in jouw situatie denk ik morgen een andere dierenarts bellen. Zeker omdat je niet op deze manier het weekend in wilt denk ik.

 

Ik heb van de zomer een konijn aan haar gebit laten helpen, en die at na 3 dagen ook nog niet. Mijn toenmalige dierenarts vond dat ik maar nog 3 dagen (pinksterweekend) moest dwangvoeren.  Ik heb toen een andere dierenarts gebeld,  en toen bleek ze EC te hebben en haar gebit was niet goed gedaan. Ik wil maar zeggen: luister naar je gevoel, jij kent je konijn het beste.

 

Ik zou trouwens even geen fruit geven, en ook geen groente met veel suiker (wortel, paprika). Lust ze peterselie? Dat is ook nog eens eetlustopwekkend.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend dat er fouten worden gemaakt na zo'n ingrijpende operatie. Kan een keer gebeuren hoor maar 2 x vind ik wel heel erg slordig. 

Als je je zorgen maakt zou ik zeker morgen naar een andere konijnkundige dierenarts gaan. Konijnen zijn kwetsbaar en je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen. 

Voor voedsters is een castratie best even ingrijpend maar vaak gaat het na een paar dagen echt al een heel stuk beter. Dat hoor ik zeker niet in jou verhaal. Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Mrieke:

Hallo Iedereen.

 

Ik ben nieuw hier, mijn naam is Marieke en ik heb een voedster genaamd Pip van 1.5 jaar. Pip heeft al het nodige meegemaakt en is afgelopen maandag aan haar gebitje geholpen en gesteriliseerd. Nu is er slechte nazorg geweest de eerste dag na de operatie vanuit de dierenarts (of nou ja assistente) niet de juiste medicatie, hier kwamen ze gister ochtend achter. Pip word momenteel nog 5x Per dag gedwangvoerd en krijgt 3 soorten medicatie. Ze had gisteren ook koorts gekregen en toen kwamen ze er ook achter dat ik ook niet de juiste/voldoende medicatie gaf. Inmiddels knabbelt ze soms een blaadje weg maar meer ook niet. Ze heeft plakkerige derrie ontlasting en is echt zichzelf nog lang niet. Ze komt ook niet haar bench uit die ik voor haar gemaakt had (normaal is ze free roaming). Ik maak me al dagen heel erg zorgen en vraag me af of dit normaal is na zo'n ingreep al snap ik dat ze extra stress heeft gehad van het 2x op en neer naar de dierenarts en de operatie an sich natuurlijk. 

Ik bied haar meerdere keren per dag allerlei lekkers aan, groente fruit en hooi brokjes snoepjes etc... Maar ze heeft er weinig tot geen interesse in. Kan ik nog meer doen en komt dit vaker voor dagen na de operatie? 

Ach joh wat vervelend, beterschap voor je konijn. Mijn voedster is een maand of 2/3 geleden ook gesteriliseerd en die weigerde in het begin ook om te eten. Het allereerste wat ze at was peterselie en koriander, dus dat is zeker een aanrader. Ik wreef er toen overheen zodat de geur lekker vrij kwam en toen kon ze het moeilijk weerstaan. Heel goed dat je haar telkens lekkers aanbied, na een tijdje zal ze dat echt wel weer aannemen. Ze zal zich nu echt even niet lekker voelen en het laatste wat ze dan wil doen is eten... Rust is dan ook belangrijk. Ik maakte me ook zorgen toen mijn voedster de hele dag niet meer uit haar hoekje kwam, maar dat komt ook echt wel weer goed.

Ik zou vooral goed opletten dat ze íéts eet. Dan zou ik stoppen met dwangvoeren, zodat ze honger krijgt, en dan zal ze ook sneller weer beginnen met eten. Toen mijn voedster overdag een paar hapjes hooi en kruiden at ben ik gestopt met dwangvoeren, en die avond had ze zo'n honger dat ze haar brokjes weer at.

Ieder geval veel succes en houdt ons op de hoogte!

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn je reactie, dat geeft goede moed. Ja het breekt me hart haar zo te zien, ze laat alles gelaten gebeuren en lijkt haar glans dan verloren. Ik heb alles in huis wat ze lekker vind, peterselie, koriander, witlof, wortel blad (goeie tip om er overheen te wrijven)  gedroogd fruit en kruiden zelfs haar lievelings koekjes vers gebakken. Masseer haar buikje zachtjes na iedere voeding. Ze heeft ook vieze plakkie ontlasting en ze verzorgd zichzelf nog niet... Ze komt nu wel haar hooi huisje wat vaker uit lag net voor het eerst weer wat langer uit ook. Zelfs de honden laten haar nu volledig met rust, ze voelen het aan en ze zijn anders zo close en liggen vaak samen.... We gaan iig rustig door en ik sleep haar er wel doorheen. Nogmaals bedankt voor je reactie, heel fijn. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat sneu! Het is best een heftige operatie voor ze en het helpt natuurlijk niet dat er fouten gemaakt zijn en dat ze nog eens op en neer moest. Van mijn tweede voedster kan ik me weinig herinneren van haar sterilisatie, dus die zal erg vlot zijn opgeknapt. Maar bij mijn eerste was het ook erg vervelend, ik heb haar best even moeten dwangvoeren en ze zag er super zielig uit, zo'n sneu bultje pluis. Als ze iets eet is dwangvoeren niet nodig, af en toe een blaadje van iets is voldoende om het buikje aan de gang te houden en dan wordt dat vanzelf wel meer. Steeds dwangvoeren geeft ook stress, wat niet helpt bij haar herstel. Ik vind het wel hoopvol dat ze wel zelf iets heeft gegeten, al is het maar weinig.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig had ik net tijdens het uitlaten van de honden een stukje wilg geknipt en hier heeft ze net nog 2 blaadjes van gegeten terwijl ik haar daarvoor nog 25 ml gevoerd had 🙂

Haar voer schema is nu 07.00 35 ml, 11.00 20 ml. 15.00 20 ml 18.00 25 ml en 22.00 25 ml dit op schema van de dierenarts. Ciseral krijgt ze nu 4x dgs en daarnaast ook nog pijnstilling en antibiotica. Maar dat voeren kan dus zeker minder of weg zeg jij? Ze is wel aardig wat afgevallen ook maar ik zal morgen vroeg toch weer even contact opnemen met de dierenarts om te overleggen. Ze moet ook wel de kans krijgen om zelf weer trek te krijgen natuurlijk, dus wat jij zegt klinkt heel logisch. Ze ging na de voeding net ook haar kinnetje en borst een beetje wassen en dat had ik ook nog niet eerder gezien.... Heel fijn je reactie, stelt me ook wel gerust.

                       

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je te veel dwangvoer geeft. Dwangvoeren is echt een noodmiddel, een redmiddel om te voorkomen dat de darmen stil vallen in dit geval. Maar je voedster eet gewoon zelf. In het begin na een operatie zijn dat inderdaad ook maar kleine beetjes, elke keer hapjes. Maar dan zit er wel voedsel in de darmen, is er geen gevaar voor stilvallen, en als het goed is gaat ze steeds meer eten. Maar als je elke keer dwangvoert, haal je die noodzaak weg, dwangvoer heeft veel vocht en vult namelijk ontzettend. zo blijf je in een cirkeltje van niet eten zitten. 

 

Hier staan ook veel tips in voor zorg voor & na operaties:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/zorg-voor-na-operatie-konijn

 

Ik zou dus stoppen met dwangvoeren, of het echt alleen heel minimaal doen, als ze bijv. ongeveer 18 uur echt helemaal niets eet, je dan zou ik er wat dwangvoer in stoppen. De spijsvertering van een konijn werkt in 24 uur, als ze iets eten, komt het er ongeveer 24 uur later als keutel uit. Je moet voorkomen dat de darmen helemaal stil vallen, elke 24 uur moet er dus iets van eten in gaan. Als je tegen die termijn aan zit, dan zou ik dus wel wat dwangvoer geven in kleine porties. Maar elke keer dat ze een blaadje van iets op heeft, schuift die termijn weer op. Je moet haar wel de kans geven zelf weer te gaan eten. 

 

 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie.

Het voelde al niet helemaal oké om haar vol te blijven duwen terwijl de wil er nu steeds meer lijkt dat ze zelf wat gaat eten. Ze heeft nu ook wat sprietjes hooi gegeten. Vannacht alleen haar groenvoer maar toch wat dus. Ik heb met de dierenarts overlegd en we gaan sowieso minderen met dwangvoeren en nu alleen nog op de momenten dat ze medicatie moet. Haar ontlasting word nu iets vaster en ik zag een paar hele kleine keuteltjes. Ze is wel écht magertjes inmiddels dus helemaal stoppenn leek haar écht nog geen goed idee. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me inderdaad slim om te minderen, ik hoop dat ze dan langzamerhand weer de goede kant op gaat! En fijn dat de ontlasting wat vaster wordt.

Gewoon vooral de lekkere dingen blijven aanbieden en dan zal ze na een tijdje wel weer trek krijgen. Al het gewicht dat ze is verloren kan je haar daarna langzaam weer bijvoeren als ze weer de oude is.

Maak je maar geen zorgen dat ze niet meer de oude wordt, want daar was ik ook bang voor bij mijn voedster Bambi. Zodra ze weer op haar oude ritme zit, zal je er niets meer van merken ☺️

Ik was bang dat ze me na al dat dwangvoeren wel zou haten, maar dat lijkt ze allemaal weer vergeten te zijn!

Ik vond het ook lastig om geduld te hebben want je wil zo graag zien dat ze zich weer iets beter voelt... Maar uiteindelijk is wat geduld toch wel belangrijk 😅

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie.

Het voelde al niet helemaal oké om haar vol te blijven duwen terwijl de wil er nu steeds meer lijkt dat ze zelf wat gaat eten. Ze heeft nu ook wat sprietjes hooi gegeten. Vannacht alleen haar groenvoer maar toch wat dus. Ik heb met de dierenarts overlegd en we gaan sowieso minderen met dwangvoeren en nu alleen nog op de momenten dat ze medicatie moet. Haar ontlasting word nu iets vaster en ik zag een paar hele kleine keuteltjes. Ze is wel écht magertjes inmiddels dus helemaal stoppenn leek haar écht nog geen goed idee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja geduld en er vertrouwen in hebben is dam lastig idd, breekt me hart haar zo te zien. Ze is vandaag wel echt langzaam aan het opkrabbelen, eet wat vaker over de dag kleine hapjes en ook wat sprietjes hooi. Ze verzorgd zichzelf ook weer en lag weer even languit. Ze blijft nog wel in haar eigen 'ruimte' en slaapt heel veel of nou ja ze rust,  maar kwam wel even bij de tuin deur toen de honden in de tuin gingen rauzen waar ze normaal altijd mee mocht.... Verder komt ze niet de kamer in en ik verwacht ook nog niet dat ze vanavond al weer mee naar boven gaat. Maar het ziet er dus een stuk positiever uit allemaal gelukkig.... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is fijn om te horen!

Wel vervelend dat ze dan zo mager is, ook niet leuk om te zien natuurlijk. Dat kan ook extra zo lijken doordat ze het buikhaar hebben weggeschoren. Door dat vachtje lijken ze ook altijd een stuk voller (ieder geval de mijne, want dat zijn buitenkonijnen en hebben een hele dikke wintervacht).

Want is ze gewogen? Weet je hoeveel ze precies is afgevallen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen. 

 

Het gaat het stuk beter met Pip. Gister avond at ze nog brokjes uit mn hand en heeft al haar groenten opgegeten, ook zie ik haar steeds vaker wat knagen. Ik ben gisteren avond gestopt met dwangvoeren (wel ook met de dienstdoende spoed arts besproken) en dat lijkt haar echt goed te hebben gedaan, bedankt iedereen voor dit advies iedereen. Ze krijgt nog 3x daags medicijnen , ciseral, antibiotica kuur Sulfatrim en ze krijgt nog Meloxydil. Hoop dat ze ook snel weer lekker door de kamer huppelt maar dat zal vast wel. 

Fijn weekend 

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat het alweer beter gaat! Mijn voedster is twee weken geleden gesteriliseerd. De eerste avond was ze echt een wrak, dat vond ik ook heel schokkend om te zien, maar erna krabbelde ze gelukkig snel weer op.

 

Wat medicijnen betreft: ik deed dat op een lepel en vermengde het met een klein beetje wortelpuree van Olvarit. Dat is niet gezond, maar een klein beetje was al voldoende. Dan likte ze het medicijn uit zichzelf van de lepel op. Misschien het proberen waard. Dan hoef je niet meer onder dwang iets in haar bekje te spuiten.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje ja ik was ook echt in shock ervan... En moet nog terug een beetje vertrouwen krijgen.

Gelukkig dat jou voedster zo snel herstelt was ♡. Ik had vanmorgen haar favoriete koekjes gebakken en daar wat medicijn op gedruppelt maar ze at om het plekje heen waar het op zat , super goeie tip van dat wortel hapje. Ik ga zo gelijk de deur uit om dat te halen. Ja dat onder dwang staat me zo tegen en zeker nu het alleen nog daar voor is, wel belangrijk natuurlijk maar voor haar niet leuk. We pakken haar normaal ook nooit op , ze komt wanneer zij wil. 

Bedankt iedereen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het heeft even tijd nodig om weer te ontspannen en vertrouwen te krijgen. Maar echt mooi dat jullie zo goed door die eerste fase heen gekomen zijn en dat ze weer zelf eet!

 

Ik zou eerst alleen een kwakje wortelpuree geven, zodat ze proeft hoe lekker dat is. En het pas op de volgende lepel vermengen met het medicijn. Neemt ze het niet, dan nog een klein beetje wortelspul erbij, totdat de verhouding voor haar goed is en ze het uit zichzelf oplikt. Ik hoop erg dat het bij jullie ook zo werkt!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou heb het geprobeerd, ze rook even aan het lepeltje met puree schudde haar kopje en ging iets verderop zitten. Nog een x aangeboden  en zelfs een beetje van mijn vinger aan haar mondje gedaan zodat ze kon proeven maar helaas....  Toch maar weer even met het spuitje gedaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu heb ik nog een vraagje, pip beweegt eigenlijk alleen van en naar haar wc'tje en om soms een hapje te eten. Ik leg ook de brokjes en groente bij haar neer waar ze ligt en geef haar een paar x wat uit de hand op de dag. Nu maak ik me een beetje zorgen of het kwaad kan dat ze zo weinig beweegt, of heeft dit gewoon nog tijd nodig en is dit voor nu nog oké. ALs ik haar na de medicatie in de woonkamer zet beweegt ze goed en gooit haar achterpoten uit bij het hupsen maar gaat direct weer haar bench in...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Mrieke:

Nu heb ik nog een vraagje, pip beweegt eigenlijk alleen van en naar haar wc'tje en om soms een hapje te eten. Ik leg ook de brokjes en groente bij haar neer waar ze ligt en geef haar een paar x wat uit de hand op de dag. Nu maak ik me een beetje zorgen of het kwaad kan dat ze zo weinig beweegt, of heeft dit gewoon nog tijd nodig en is dit voor nu nog oké. ALs ik haar na de medicatie in de woonkamer zet beweegt ze goed en gooit haar achterpoten uit bij het hupsen maar gaat direct weer haar bench in...

Dat deed mijn voedster in het begin ook. Ze bewoog alleen wanneer het nodig was, maar het liefst bleef ze op één plekje zitten. Ze liep ook met haar rug nogal omhoog, maar waarschijnlijk omdat haar buik(wond) nog raar aanvoelde.

Als je straks haar eten weer gewoon op het plekje zet waar ze normaal ook kreeg, dan komt ze daar hopelijk ook weer gewoon naartoe. Bij mijn voedster was het dus gewoon een kwestie van wennen, en nu springt en rent ze rond als nooit tevoren 😁

Hopelijk gebeurd dat ook bij jouwe!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is echt een zware operatie, als bij jou je hele baarmoeder en eierstokken verwijderd zouden zijn wil je ook wel even een weekje rustig aan doen waarschijnlijk! Geef het wat tijd en wil niet teveel te snel, het gaat prima de goede kant op zo te lezen. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is natuurlijk ook zo, ik zat net alleen op fb te lezen en dan lees ik dat ze er soms met een dag of 2 weer helemaal bovenop waren en dan kijk ik naar Pip en denk dan er zou toch niet iets anders zijn ook 🙄.... Ja die hoge rug idd dat doet pip nog steeds een beetje. Pff het stelt me toch gerust jullie reacties (word soms zo moe van mezelf) Mis haar ook gewoon bij alles,net met pakjes uit pakken met mijn zoontje ook normaal is ze overal bij maar ze heeft logischer wijs nog tijd nodig.... Ze doet het al zo goed nu .

Bedankt voor jullie reacties (weer) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen zat Pip me op te wachten onderaan de trap , we zijn zo trots op haar mn hart maakte een sprongetje. Ze huppelde gelijk weer mee de keuken in voor wat lekkers. Zat brood te bedelen bij mijn zoontje dus ze komt weet helemaal terug. Nu lekker uit rusten onder de kerstboom . Denk laat het jullie gelijk weten, bedankt voor jullie medeleven.

Screenshot_20201206-093410_Gallery.jpg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .