Spring naar bijdragen

Konijnen houden of weg doen?

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een account aan gemaakt, omdat ik met mijn handen in het haar zit. 

Ik heb twee konijnen. Een gecastreerde ram en een voedster. Ze lopen los in huis en doen hun behoefte op de kattenbak.

Helaas knaagde de ram aan de muren en plinten. Ondanks de ruimte, het vele speelgoed (zoals een tunnel, kartonnen dozen, knaaghout, zandbak en meer) en de aandacht die hij krijgt. Mede hierom is de voedster gekomen. Sindsdien is het knagen minder geworden, maar het gebeurt nog steeds tot gaten van centimeters aan toe. Ik heb hiervoor contact op genomen met de dierenarts, maar hij mankeert niets. Daarom hebben we besloten om de konijnen naar de gang te verhuizen als wij weg zijn. Ik heb liever dat ze de gang naar de knoppen helpen dan de woonkamer, welke we nu aan het herstellen zijn.

De voedster heeft de vorige bank onder geplast, waardoor we een nieuwe bank hebben aangeschaft. Afgelopen maandag ben ik zo stom geweest om te gaan douchen zonder ze op de gang te zetten. Ik kwam terug en de bank is kapot gebeten. Ik kon wel huilen. Gisteren ging ik even naar het toilet en kwam ik terug en toen nam de voedster net een nieuwe hap. Het is geen doen om ze elke keer als ik de woonkamer uit loop, met al hun spullen naar de gang te verplaatsen. Ik merk dat mijn ram ook voor de kattenbak begint te plassen en ik vermoed dat dit komt door het veranderen van omgeving. De ene dag gaat dit goed, maar de andere dag is het meerdere keren per dag raak waardoor mijn houten vloer ook beschadigd begint te raken.

Ik heb al drie keer een advertentie op Marktplaats aan gemaakt om een nieuw tehuis voor ze te zoeken, maar het liefst zou ik ze houden. Ik ben alleen bang dat die optie er niet meer is en ik zou van jullie hierover graag een eerlijke mening willen horen.

Ze zijn het gewent om los te lopen. Ik vind een leven in een kooi geen leven. Het formaat van een bench die in de woonkamer past is niet groter dan een kooi. Ik heb al meerdere rennen geprobeerd, maar daar ontsnappen ze uit om er vervolgens niet meer in te kunnen en nog meer schade aan te richten. Ik heb al een paneel, handdoeken welke vast zaten met knijpers en karton gebruikt als plafond. Ik wil ze ook niet dag en nacht op de gang zetten. De vernielingen blijven door gaan, het is ongezellig voor zowel de konijnen als ons en op de gang is geen daglicht, wat mij erg ongezond voor ze lijkt.

Wie kan ons helpen?

bewerkt door Ch An
Link naar bericht
Deel via andere websites

Konijnen los in huis laten lopen klinkt fijn en gezellig maar in de praktijk is dat gewoon vaak niet zo. Er zijn maar weinig konijnen waarbij het werkt en dan nog knagen ze wel eens wat kapot. 

Ik heb een voedster die graag van alles en nog wat sloopt. Mijn rammetje doet ook gezellig mee. Je verhaal is herkenbaar. 🙂 Ze hebben samen de binnenkant van mijn bank uitgehold en dit terwijl ik gewoon in de kamer was. 😲 Daar zit nu een houten plaat onder.

Ik heb een gedeelte van mijn woonkamer afgezet (5m2) met een goede stevige ren waar ze niet overheen kunnen springen. Ik heb de zware konijnenren met 8 panelen bij Grootplezier.nl gekocht. Echt ideaal en niet duur. De standaard konijnenrennen zijn veel te slap en te laag. Mijn voedster sprong dat met gemak overheen en tilde de ren zo op en verplaatste hem.

Als ik is de kamer ben doe ik de ren open en sla ik de ren terug naar de zijkant. Dan komt de ren als het ware weer bij mij woonkamer om door heen te lopen en te gebruiken. Voor mij werkt dit supergoed. 

Hoe oud zijn je konijnen? Als ze namelijk in de puberteit zitten kunnen ze ook echt draken zijn. 😄 

bewerkt door Mira11
Link naar bericht
Deel via andere websites

Eerst had ik alleen mijn voedster in een kooi. Dat was natuurlijk veel te klein. Daarna een grote kooi. Nog veel te klein. Toen ben ik over gegaan op een ren en later nog groter toen mijn ram erbij kwam. In mijn woonkamer paste er ook geen grotere kooi. Mijn hele woonkamer is maar 12m2. Toch werkt het voor mij goed zo.

20201203_121018.jpg

20201203_121121.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is zeker herkenbaar.

Alleen heb ik mijn groep van 4 wel loslopen in de woonkamer en mijn koppel in een aangrenzende gedeelte.

Er gaat wel eens kapot. Maar het gaat steeds beter, nu ze een grote zandbak hebben. En er gaat zeker nog wel eens kapot, aan plinten, kabels. Maar dat heb ik zo goed als weggewerkt.

Misschien zoals @Mira11 ook zegt. Een puppyren in de woonkamer zetten waar ze in kunnen als je er niet bent? Die zijn over het algemeen zwaarder dan konijnenrennetjes

bewerkt door Konijnenliefhebber1993
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Mira11:

Mijn zandbakje (dichte kattenbak met zand) heeft er idd ook aan bijgedragen dat mijn voedster minder sloopt. Daar kan ze lekker haar energie in kwijt. Oude handdoeken op de grond werken ook. Daar graven ze in en trekken ze aan. 

Bij mij gaan ze er dan juist op plassen, die boefjes ook hahahaha. Nou gebruiken ze bij mij de zandbak ook als toilet hahaha

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het idee om ze nog standaard los in de woonkamer te laten zou ik maar laten varen. Balen dat ze de boel slopen en niet helemaal zindelijk zijn. Maar ja, het zijn wel konijnen 🤷‍♀️ Je kan mazzel hebben met konijnen die alles heel laten en volledig zindelijk zijn (al heb je ook dan geen garantie dat dat altijd zo blijft), maar ik denk dat je dat van de meeste konijnen niet kan verwachten. Het is natuurlijk gedrag.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je wel kon janken toen ook de nieuwe bank kapot werd gemaakt! Als ik het zo lees heb je echt het beste met ze voor en heb je al verschillende dingen geprobeerd om de situatie te verbeteren en dat je het zeker niet snel opgeeft om ze het beste te bieden. Wel denk ik dat je het idee van altijd vrij rondlopende konijnen beter kan laten varen. Wat niet betekent dat je ze maar in een kooitje moet doen hoor! Dat is inderdaad veel te klein. 

Het is jammer dat is gebleken dat ze niet altijd los kunnen lopen in de woonkamer. Om ellende en frustraties te voorkomen houd ik ze zo dat het nooit erg is als ze iets kapot maken en waar het niet gevaarlijk voor ze is (denk bijvoorbeeld aan kabels). Jammer dat de gang ook niet echt een oplossing is. Ik lees dat je een ren al geprobeerd hebt, maar dat ze ontsnapten. Wel denk ik dat een goede ren de enige oplossing is als je ze binnen wilt houden. Er is veel verschil in rennen. Hoogte en stevigheid/gewicht van de ren is ook bepalend. De standaard (konijnen)panelenrennen van 60 cm zijn erg licht en laag. Daar springen ze zo verheven, of ze duwen ze weg of ze tillen ze op. Puppypanelenrennen zijn vaak zwaarder en steviger. Die zijn er ook in hoogtes van 90 cm, 1 meter en zelfs nog iets hoger. Zo te lezen heb jij wel ontsnappers, dus ik zou er sowieso iets op leggen dat stevig vast zit. Een net en karton is voor jouw boefjes dus geen probleem. Een tijdje terug zag ik van 2 BunnyBunchers foto’s van hoe zij gaaspanelen (van de bouwmarkt) op hun binnenrennen hadden gelegd en vastgemaakt.

Zelf zou ik een stuk vinyl op de grond leggen zodat ze de houten vloer niet meer kunnen beschadigen. Dan een stevige, hoge panelenren er op, (bijvoorbeeld 2 aan elkaar gekoppeld) en het vinyl er iets onderuit laten steken zodat ze niet bij de randen van het vinyl kunnen. Zorg dat aan de muurkant ook gewoon de panelen staan, zodat ze de muur niet kunnen beschadigen en je het dak ook beter vast kan maken. Dan bijvoorbeeld van die groene of zwarte gaaspanelen van de bouwmarkt op de ren leggen en die goed vastmaken. 

Hoe groot kan je een ren maken in je woonkamer? Eventueel kan je ze onder toezicht nog wel los laten lopen, maar niet alle konijnen kunnen goed tegen een wisselende ruimte. Je ren moet natuurlijk wel groot genoeg zijn.

De suggestie om ze vanaf het voorjaar buiten te huisvesten vind ik ook een goede! Ik weet niet of je een tuin hebt. Dan heb je geen overlast meer van ze en alleen nog plezier. Zorg dan ook voor een ren waar ze niet uit kunnen en waar geen roofdieren in kunnen (sowieso iets van een dak dus).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi,

Wat een lastige situatie en jammer van je bank! Konijnen zijn echte knagers...

Ik ken veel mensen die een bepaalde kamer hebben toegewijd aan hun konijnen. Die kun je dan helemaal bunny-proof maken. Of als je geen overige kamer hebt kan je ze misschien naar de bijkeuken/studeerkamer verhuizen als je die hebt. Dan zet je een deel af met een stevige ren.

Want om je konijnen echt helemaal los in huis te laten is onmogelijk als je je huis netjes wil laten. Een deel afzetten voor ze is wel cruciaal. Soms is het beter om dan te investeren in een goede ren met 'dak' waar ze niet uit kunnen.

Ik zou die ruimte dan ook inrichten met bijvoorbeeld matten, zodat ze je vloer niet kunnen beschadigen, en een boel knaagspulletjes. Dan is die ruimte dan ook echt 'hun' plekje. Dan kunnen ze ook echt nog wel eens onder toezicht loslopen. Mijn konijnen hebben ook een eigen plekje met een ren en mogen tegen de avond aan altijd loslopen in de tuin, want het zijn buitenkonijnen.

Dat zeiden anderen ook al, je kan ze in het voorjaar ook naar buiten verhuizen. Ik heb buiten een hok staan met een grote ren eraan vast. Als je ze dan ook los wil laten lopen moet helaas ook je tuin bunny-proof worden en moeten bijvoorbeeld alle hoeken en gaten dicht en alle giftige planten moeten weg 😬 Dat is ook een hele onderneming, maar het is het wel waard, want buiten kunnen ze veel minder schade toerichten.

Veel succes!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reactie! Ik zal proberen om op zo veel mogelijk te reageren.

Ze hebben meer dan genoeg speelgoed, waaronder een zandbak. De ram is ander half jaar en de voedster moet nog een jaar worden. Ze zijn inderdaad aan het puberen.

Een andere ren is geen optie, omdat ik daar gewoon weg geen ruimte voor heb. Dit is een ren van zes panelen. We hebben er over nagedacht om er een paneel op te leggen als dak, maar ze hebben dan een ruimte van nog geen twee vierkante meter. We kunnen ze in het voorjaar ook niet naar buiten verplaatsen, want ik heb geen tuin. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is de ren:

Ze zitten hier nu dan 's nachts in en drie keer per week een uur of twee overdag. Er staat ook nog een grote kattenbak in, waardoor ze (nog) minder ruimte hebben. De kattenbak vervangen door een toilet (zonder klep) is niet te doen, omdat mijn voedster graaft en anders het hele huis vol ligt met bodembedekking. Wat vinden jullie van deze situatie? 

Edit: Inmiddels zit er een dak op de ren in de vorm van een paneel (met dank aan een medelid door de tip), waardoor ze niet meer kunnen ontsnappen. 'S nachts zijn ze rustig: ze eten hun hooi en slapen. Als ik ze er 's ochtends uit haal merk ik dat ze drukker zijn dan normaal en leven ze zich een uur uit. Verder lijkt er niets te veranderen. 

Screenshot_20201209-160238_Samsung Internet.jpg

bewerkt door Marjoleink
Link verwijderd; in strijd met de algemene voorwaarden
Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is inderdaad een ren waar je niet veel aan hebt. Ik had laatst een konijn binnen in zo'n ren, en die ging met ren en al de kamer door. 

Je zou de ren kunnen vervangen door een hogere en zwaardere, de al genoemde puppyren, en kijken hoe het gaat als ze er niet uit mogen. Twee vierkante meter is aan de krappe kant, maar als dat je enige optie is kun je allicht een poging wagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb niet de ruimte voor een grotere ren. Inmiddels is de knoop net door gehakt om ze weg te doen. Ik ga eerst rond vragen in mijn kring en anders breng ik ze naar de opvang. Bedankt voor jullie reacties en ik had gehoopt op een andere uitkomst, maar mijn voedster blijft zelfs in mijn bijzijn mijn hele inboedel slopen. Hier is geen houden aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie. Het belangrijkste is natuurlijk dat ze goed terecht komen, waardoor ik inderdaad naar een opvang ga zoeken. Ik heb contact opgenomen met de opvang Reuzen Lief uit Anna Paulowna die ook in de lijst staat. Ik zie echter dat deze lijst verre van up to date is. Huisjepluis en Bunnykaj zijn al een hele poos gesloten. Daarnaast waren de voorwaarden bij Huisjepluis ook niet je van het. De konijnen werden zonder enting, castratie en alleen geplaatst zonder contract...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah, Bunnykaj is inderdaad gesloten zie ik. Tja, heel veel zit er in Noord-Holland niet qua konijnenopvangen. Reuzen Lief ken ik niet, is nog vrij nieuw zie ik. De voorwaarden zien er wel ok uit. In Zuid-Holland weet ik er wel een aantal waar ik goede ervaringen over heb gehoord (in Ridderkerk en Zoetermeer bijvoorbeeld), maar dat is misschien wat ver voor je?

Het belangrijkste is inderdaad dat ze goed terecht komen. Je wilt natuurlijk niet dat ze bijvoorbeeld krapper komen te zitten dan bij jou. Ik acht de kans niet zo groot dat je in je eigen kring een betere plek vindt, dus zou inderdaad naar een goede konijnenopvang op zoek gaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

De konijnenopvang neemt ze niet aan tot het voorjaar, wat ik begrijp. Ze zitten nu 's nachts in de ren en als ik weg ben. Ik ben chronisch ziek, waardoor ik bijna altijd thuis ben. Ondanks dat we er allemaal over uit zijn dat deze ren te klein is, lijken de konijnen er geen probleem mee te hebben. Ik heb juist het gevoel dat ze blij zijn met een eigen plek. Ze knagen niet aan de tralies en als ik 's ochtends wakker word en het deurtje open zet, blijven ze zelfs nog in de ren tot een uur of tien. Ik merk ook niet dat ze energieker zijn dan normaal. Alleen de eerste dag had mijn voedster hier last van. Wat vinden jullie hiervan?

Link naar bericht
Deel via andere websites