Ga naar inhoud

Preventief ontwormen?


Newby1981

Aanbevolen berichten

Doen jullie de konijnen preventief ontwormen?

Ik kreeg net een mailtje van de dierenarts met een herinnering voor de jaarlijkse vaccinaties en er stond in dat ze ook aanraden om preventief te ontwormen. Ik heb dit eigenlijk nooit gedaan en ook niet over nagedacht. Ze hebben er ook nooit iets over gezegd bij de dierenarts.

De kat doe ik wel preventief ontwormen maar de konijnen eigenlijk niet.

Dus nu vraag ik me af; doen jullie dit en is dit raadzaam?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nog niet gedaan, maar mijn konijnen zijn nog geen jaar gehad en heb al een keer wormen gehad. Gelukkig snel genoeg gezien als dat ik helemaal niks aan hun merkte qua minder eten of anders gedragen ofzo, maar wel duidelijk wormpjes in de keutels. Sindsdien spookt het wel een beetje door mijn hoofd. Het zijn namelijk binnenkonijnen, dus lopen sowieso niet door gras e.d. waar het misschien ook inzit? Dus bij mij kan het voornamelijk via voeding komen schat ik zo. Dus ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen voor binnen vs buitenkonijnen 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Preventief ontwormen? Hoe lang blijven ze dan beschermd tegen wormen en welke wormen? Als het de konijnen behoedt een wormenbesmetting te krijgen dan is het niet ontwormen, maar beschermen/vaccineren. Als het middeltje eens per jaar (?) een wormenbesmetting die de konijnen ongemerkt kunnen hebben opgelopen uit de weg ruimt dan is het toch op zijn best een hele gelukkige toevalstreffer? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Preventief ontwormen bestaat niet voor zo ver ik weet. Voor geen enkel dier. Adviseert een dierenarts dat in die bewoording? 😕

 

Een wormenmiddel ontwormt alleen op dat moment, heeft geen werking in de toekomst. Geen preventie dus. Het heeft alleen effect als er daadwerkelijk wormbesmettingen zijn.

 

Bij konijnen kan het best wat impact hebben op de spijsvertering, ik zou het dus niet aanraden tenzij er aanleiding voor is. Daarbij, als er daadwerkelijk een wormbesmetting is, dan is een wormenkuur ook niet genoeg maar moet je ook de omgeving heel goed reinigen om her-besmetting te voorkomen. Anders zijn ze direct er na alweer opnieuw besmet en kom je er ook met die zogenaamd preventieve kuur niet vanaf. Dan heeft het weinig zin. Vreemd advies...

 

Bij honden en katten die buiten komen of met kinderen in aanraking komen is de infectiedruk vaak een stuk groter, die worden vaak periodiek ontwormd, omdat de kans dat ze wormen opdoen buiten erg groot is. Maar ook dat is niet preventief, werkt alleen op dat moment. Als ze de volgende dag weer in aanraking komen met wormen (bijv. via een kattenbak of uitlaatveldje, of omdat ze vlooien hebben) zijn ze gewoon weer opnieuw besmet. Het is ook zinloos als de wormensoort waar ze last van hebben, niet de soort is waartegen de wormenkuur werkt. Want er zijn echt vele soorten wormen en een kuurtje pakt vaak maar een paar soorten aan. Het moet dan ook nog net het juiste middel zijn. 
 

Preventief ontwormen zou ik dus niet aanraden. Allen bij sterk vermoeden van wormen of als mestonderzoek het heeft uitgewezen. Bij onze hond ontwormen wij wel voor & na pensionbezoek en de katten voor ze tijdens onze vakanties bij mijn ouders logeren (waar mijn kleine nichtjes rondlopen). Mijn konijnen heb ik nooit ontwormd, daar is ook nooit aanleiding toe geweest. 

 

Meer informatie over wormen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/wormen-bij-het-konijn

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijnen 1x laten ontwormen, maar daar was toen ook wel een aanleiding voor. Ik vond de keutels van één konijn er natter uitzien en merkte dat ze zelf niet helemaal in haar doen was. Ik heb haar keutels laten onderzoeken en toen bleek dat ze een wormbesmetting had opgelopen (er zaten wormeitjes in haar ontlasting). Ik heb beide konijnen toen twee weken, misschien zelfs langer nog, met Panacur moeten behandelen en dagelijks alles schoongemaakt en toen was het weg.

 

Je kunt natuurlijk altijd even ontlastingsonderzoek laten doen, dat kan geen kwaad en is ook niet zo duur. Dan weet je meteen of het zin heeft om te ontwormen of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei IreneM:

Mijn konijnen ontworm ik niet. Mijn katten wel twee keer per jaar, maar nu vraag ik mij af of dat wel zinvol is? 🤔 ze eten de tabletjes zo op, dus 't is een kleine moeite.

Komen ze buiten? Is er kans dat ze wormbesmettingen hebben? Komen er kleine kinderen met de katten in aanraking?

Als op die vragen allemaal het antwoord nee is, dan is 2x per jaar niet echt nodig nee. 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het mailtje nog eens goed doorgelezen en er staat "Het is ook raadzaam om uw dier 4 keer per jaar te ontwormen". 

Ik denk dat dit een standaard mailtje is voor alle dieren?

 

Ik zal het eens vragen als ik om de vaccinaties ga want ik ben zeker niet van plan om ze te ontwormen als het niet nodig is. Maar ik begon nu wel aan mezelf te twijfelen vandaar mijn vraag.

 

Onze kat ontworm ik wel 4 keer per jaar maar dat is echt wel nodig want als ik het niet doe heeft hij gegarandeerd wormen. (wat ook niet zo vreemd is want meneer komt vrijwel iedere dag thuis met een muisje ☹️) De dierenarts adviseerde toen wel om Dizzy 4 keer per jaar te ontwormen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, er wordt wel gezegd dat de vaccinatie minder goed werkt als er een wormbesmetting is. Dus in die zin snap ik het wel dat je er voor zou kunnen kiezen om vlak voor de vaccinatie preventief te ontwormen. Ik heb ook wel verhalen gelezen van mensen die ieder jaar meermaals hun konijnen ontwormen. Toch denk ik, als je nou voor de vaccinatie een ontlastingsonderzoek zou laten doen, dan weet je ook of je wel of niet moet behandelen. Maar zie die blindedarmkeutels maar eens te pakken te krijgen 😅 Dan is de makkelijkste weg toch het zekere voor het onzekere nemen.

Zelf ontworm ik alleen wanneer dat nodig is. Hoe doen mensen die hun konijnen in dezelfde ruimte laten als katten/honden dat eigenlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, ik ontworm geen enkele hond, poes of konijn. Misschien is het geluk met de dommen, maar ik heb nog nooit een wormbesmetting bij de honden of poezen gehad (poezen zijn binnenpoezen). Ik ben wel fanatiek in "poep-controle". Bij de konijnen en poezen is dat dus de ontlasting in de toiletbakken dagelijks controleren en de honden weten dat ze buiten eerst moeten plassen en poepen (wat ik dan op het oog controleer op vorm, kleur en rare dingen) en dan mogen ze pas lol gaan maken. En vanzelfsprekend is het ook om onder de staartjes te controleren. 😁

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JokeC, als het binnenpoezen zijn is het volgens mij niet nodig? Ik heb het bij de katten die ik hiervoor had ook nooit gedaan, die hadden nooit wormen maar dat waren dan ook niet van die jagers. Bij Dizzy merk ik het meteen als die wormen heeft( dan wast tie zich 'daar' vaker en vind ik van die witte flintertjes op de zwarte leren stoel waar hij altijd ligt, iew 🤢) Keutels controleer ik wel dagelijks maar de kattenbak niet zo goed eigenlijk (dat is er uit scheppen en zsm weg ermee haha)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .