Spring naar bijdragen

Behoefte doen op konijnentoilet

Recommended Posts

Hoii! Ik heb een konijnentoilet gekocht voor mijn konijntjes. Ik las op internet dat je alleen in het toilet een stukje krant moest leggen met zaagsel en stro, en dat de konijnen zelf op de toilet hun behoefte doen. In het verdere hok heb ik wat stro gelegd, maar wel weinig en in hun nachthok heb ik gewoon stro gelegd, zodat ze snachts een warm plekje hebben. Maar nu ligt er niet alleen in de toilet konijnenpoep maar ook in de rest van het hok. Heeft iemand ervaring hiermee? Hoe zorg ik dat de konijnen alleen in hun toilet hun behoefte doen?

Groetjes!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als alle bovenstaande tips niet werken, kun je dit voorjaar als het weer wat warmer is proberen alle bodembedekking uit het hok te halen en alleen bodembedekking in het toiletje/toiletjes te hebben, dat heeft hier heel goed geholpen. 

Maar op dit moment hebben ze het stro wel nodig in de koude nachten, dus nu kun je dit nog niet proberen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Bunny Rosalie:

Plassen ze wel alleen op het toilet? Dat deden die van ons, plassen alleen in het toilet en overal poepen. Als ze ook buiten het toilet plassen kan je misschien het vieze stro/zaagsel in het toilet doen zodat dat hun geur heeft.

Ze plassen vooral op het toilet, maar ook een beetje erbuiten 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei happy211:

Als alle bovenstaande tips niet werken, kun je dit voorjaar als het weer wat warmer is proberen alle bodembedekking uit het hok te halen en alleen bodembedekking in het toiletje/toiletjes te hebben, dat heeft hier heel goed geholpen. 

Maar op dit moment hebben ze het stro wel nodig in de koude nachten, dus nu kun je dit nog niet proberen. 

Oh dat is ook een goeie! Die las ik ergens anders ook 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alleen in de toiletbak het hooi leggen of erboven hangen. Konijnen plassen en keutelen graag als ze hooi eten. 

Je moet er ook echt voor zorgen dat de toilet groot genoeg is en dat ze er makkelijk in kunnen komen. 

Hoe oud zijn je konijnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Deess:

Hoii! Ik heb een konijnentoilet gekocht voor mijn konijntjes. Ik las op internet dat je alleen in het toilet een stukje krant moest leggen met zaagsel en stro, en dat de konijnen zelf op de toilet hun behoefte doen. In het verdere hok heb ik wat stro gelegd, maar wel weinig en in hun nachthok heb ik gewoon stro gelegd, zodat ze snachts een warm plekje hebben. Maar nu ligt er niet alleen in de toilet konijnenpoep maar ook in de rest van het hok. Heeft iemand ervaring hiermee? Hoe zorg ik dat de konijnen alleen in hun toilet hun behoefte doen?

Groetjes!

Hoe oud zijn je konijnen? Als ze wat jonger zijn (jonger dan 1,5 jaar) zijn ze vaak moeilijker zindelijk te maken. Vaak worden ze ook makkelijker zindelijk als ze gecastreerd zijn, maar weet niet of dat bij jouw konijnen al van toepassing is.

En konijnen vinden het vaak lekker om ondertussen te eten, dus ik zou wat hooi bij het toilet neerleggen zodat ze daar het liefst naar toe gaan. En als er op één plek veel keutels of plasjes liggen, zou ik daar een extra toilet neerzetten zodat ze ieder geval weten dat hun behoeftes daarin moeten 😉

bewerkt door Bambi&Fendi
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Bambi&Fendi:

Hoe oud zijn je konijnen? Als ze wat jonger zijn (jonger dan 1,5 jaar) zijn ze vaak moeilijker zindelijk te maken. Vaak worden ze ook makkelijker zindelijk als ze gecastreerd zijn, maar weet niet of dat bij jouw konijnen al van toepassing is.

En konijnen vinden het vaak lekker om ondertussen te eten, dus ik zou wat hooi bij het toilet neerleggen zodat ze daar het liefst naar toe gaan. En als er op één plek veel keutels of plasjes liggen, zou ik daar een extra toilet neerzetten zodat ze ieder geval weten dat hun behoeftes daarin moeten 😉

Ze zijn nu 10 weken, dus nog erg jong. Ik ga hooi bij de toilet hangen om te kijken of dat werkt 👍

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kleintjes zijn vaak nog niet helemaal zindelijk, vooral met keutels. Hooi op de plasplek hangen kan inderdaad wel helpen. En proberen om de keutels steeds in het toiletje te leggen. Een tweede toiletje erbij kan ook helpen. Ik zou trouwens geen kranten of zaagsel gebruiken als vulling, liever een ander soort bodembedekking (bv hennepvezel, houtkorrel, papierkorrels van back-2-nature.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Kleintjes zijn vaak nog niet helemaal zindelijk, vooral met keutels. Hooi op de plasplek hangen kan inderdaad wel helpen. En proberen om de keutels steeds in het toiletje te leggen. Een tweede toiletje erbij kan ook helpen. Ik zou trouwens geen kranten of zaagsel gebruiken als vulling, liever een ander soort bodembedekking (bv hennepvezel, houtkorrel, papierkorrels van back-2-nature.

Ik gebruik kranten (en hennepvezel) dat werkt goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Kranten met hennepvezel erover? Het lijkt mij zo stinken, maar misschien valt het mee 🙂

Ik doe er wel een aardig laagje overheen. Stinkt niet als je het gewoon regelmatig schoon maakt. Als ik er geen kranten onder doe dan is het zo glad en ligt alles zo naast het toilet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Mira11:

Ik doe er wel een aardig laagje overheen. Stinkt niet als je het gewoon regelmatig schoon maakt. Als ik er geen kranten onder doe dan is het zo glad en ligt alles zo naast het toilet. 

Goed idee om het op die manier te doen. Dat houdt het graven misschien ook wat tegen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Deess:

Ze zijn nu 10 weken, dus nog erg jong. Ik ga hooi bij de toilet hangen om te kijken of dat werkt 👍

Aah dat is inderdaad best wel jong! Als ze een jaartje ouder zijn, gaat het waarschijnlijk al een stuk makkelijker. En als je ze dan ook heb gecastreerd helpt dat ook weer mee 🙂

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-12-2020 at 18:53 zei Marjoleink:

Zitten ze bij elkaar? Je hebt een ram en een voedster toch?  Dan is het nu tijd om ze uit elkaar te halen om een tienerzwangerschap te voorkomen.

Ja ze zitten bij elkaar. Ik laat de ram over 2 weken castreren. Volgens de fokkerij waar ze vandaan komen, was dat vroeg genoeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites