Spring naar bijdragen

Konijnenhok & konijnenren tips

Recommended Posts

Ik ben wel eens benieuwd naar jullie beste konijnenhok tips, waar zijn jullie ontzettend blij mee in het ontwerp van het verblijf?

Of misschien zijn er juist dingen waar jullie je mateloos aan irriteren en is jouw tip juist om een bepaald iets echt niet te doen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn tips (voor buitenverblijven)

Zorg dat je ren veilig is voor roofdieren (overdekt)

Zorg dat je ren hoog genoeg is zodat je er zelf in kan staan

Bespaar niet op de ruimte! Meer ruimte, is echt zoveel blijere konijnen! En blije konijnen, zijn blije konijnenbaasjes! De standaard hokjes en rennetjes die verkocht worden, en die mensen in hun hoofd hebben als konijnenhok zijn zo klein, echt kies minimaal voor de 2 vierkante meter per konijn, liefst nog meer, en nog eens meer! 

Zorg dat je het zo inricht dat ze lekker rond kunnen rennen en ze niet te veel obstakels hebben.

In alle jaren heb ik al zoveel schuilhuisjes en standaard hokken versleten en ik voelde geen behoefte daar weer in te investeren. Het hout rot snel, gevoelig voor schimmels, onpraktisch om schoon te maken of bij je konijnen te komen. Zo irritant! 

Ik heb nu zelfgemaakte schuilhokken die heel simpel zijn, maar zo ontzettend praktisch in gebruik. terwijl het eigenlijk gewoon maar even iets van resthout was wat we in elkaar hebben gezet. Gewoon, een achterkant, twee zijkanten, een overstekend dak. En dan de voorkant met scharnieren waardoor het helemaal open kan klappen. In de voorkant twee openingen. In de schuilhokken staat een traliekooi onderbak. Lekker makkelijk met schoonmaken!

Dingen die ik wil veranderen / die ik niet handig vind:

In de zomer staat de zon zo hoog, dat ik liever meer schaduw wil in de rennen, zeker nu het steeds langer warm is en de temperaturen vaker extreem zijn. De rennen hebben nu dus een gaasdak, maar dat gaat (grotendeels) een dicht dak worden. De achterkant (zuidkant) was al wel dicht, dus dat geeft wel wat schaduw, maar in de zomer dus eigenlijk niet genoeg. 

Toiletbakken buiten in de ren in de regen zijn niet praktisch. Ik heb er al van alles mee geprobeerd, maar niets werkt perfect. 

Ik stoot mijn hoofd regelmatig in de deuropening 😅 Die is dus te laag eigenlijk.

Als het regent, plakt het hooi aan de tegels in de ren, ook niet handig! Het is dan dus niet zo makkelijk vegen in de rennen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tegels op de bodem in de ren. Als je konijn gevoelig is voor zere hakjes snap ik dat je er niet voor kiest, maar ik vind het ideaal. Het is makkelijk schoon te maken en de nageltjes van de konijnen slijten automatisch, die heb ik nog nooit hoeven laten knippen. En als ik hier hoor over alle problemen met gaas ingraven, gras dat wordt opgegeten, zand dat in een modderpoel verandert, dan ben ik extra blij met de tegels.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei happy211:

Tegels op de bodem in de ren. Als je konijn gevoelig is voor zere hakjes snap ik dat je er niet voor kiest, maar ik vind het ideaal. Het is makkelijk schoon te maken en de nageltjes van de konijnen slijten automatisch, die heb ik nog nooit hoeven laten knippen. En als ik hier hoor over alle problemen met gaas ingraven, gras dat wordt opgegeten, zand dat in een modderpoel verandert, dan ben ik extra blij met de tegels.

Toch heb ik jaren een ren in gebruik gehad waar dus gaas ingegraven was, en dan zand om te graven. Dat was dan wel een overdekte ren, dus met dicht dak. 

Voor de konijnen super fijn. Ik was er ook niet heel ontevreden over hoor!  Ook niet lastig in onderhoud, af en toe goed omspitten en wat bijvullen.

Maar als ik de konijnen ging voeren, zakte ik door de bodem, omdat er tunnels onder waren 😂 Dat was dan toch wel weer een nadeel daar van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tops:

- De ren is met iets meer dan 10 vierkante meter lekker ruim, zeker voor twee kleine konijntjes, maar ook prima voor twee grote konijnen;

- De ren is overdekt en roofdierproof;

- De ren is voor mij hoog genoeg om makkelijk in te staan;

- De tegels in de ren zijn ideaal;

- Er hangt een bunnycam in de ren waarmee ik mijn konijnen regelmatig met een app op mijn telefoon bespied;

- Er zit nog een uitloopren aan de permanente ren vast, zodat mijn konijnen niet meteen weg zijn als ik de deur van de ren open. 

Flops:

- Het bitumen golfplaten dak is inmiddels redelijk op en moet vervangen worden (ja, nog steeds). Ik ben dus nog druk op zoek naar een dak dat lang meegaat en niet veel lawaai maakt bij regen;

- Ik blijf regelmatig haken achter het gaas in de deur (er zit een soort raampje van gaas in de deur), waardoor ik al meerdere kleerscheuren heb opgelopen, maar dat komt waarschijnlijk door mijn eigen onhandigheid;

- Omdat de ren aan twee zijden omgeven is door stenen muren + overdekt is, is het in het najaar/winter met slecht weer vrij donker in de ren. Aan de andere kant zorgt het in de zomer voor veel schaduw, dus dat is dan wel weer fijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voordelen:

- Ruim met circa 10m2

- Overdekt

- Roofdierproof

- Veel grond om in te graven en om diepe tunnels in te maken (door Monky zelf dan he😉)

- Ook een gedeelte vlakke tegels die makkelijk schoon te maken zijn

- Sinds deze week een bunnycan maar hij moet nog wel opgehangen worden

Nadelen:

- Het nachthok is te groot en niet makkelijk schoon te maken. Had beter de ren groter kunnen maken en er 2 schuilhuisjes in

- Ik kan zelf niet staan in de ren tenzij ik het dak omhoog zet (wat opzich een kleine moeite is maar toch niet super handig)

- Het dak is niet helemaal waterdicht. Bij de randen en naden kan het wat lekken

- De ren is ruim 3 jaar oud en begint toch wat in verval te raken ondanks het kwalitatief goede hout wat gebruikt en bewerkt is

- De grond in de ren heeft als nadeel dat het lastig schoon te houden is 

- In de zomer te veel zon in de ren maar dit is nou eenmaal niet anders in onze tuin (heb de meest gunstigste plek qua zon uitgekozen) Uiteraard zet ik een parasol neer in de zomer

- Best een eindje lopen naar de ren omdat deze aan de andere kant van de tuin staat en met hooi / water verversen niet altijd handig

Oei, toch meer nadelen als voordelen als ik het zo lees. In de toekomst wil ik iets heel anders, een compleet tuinhuis voor ze waar ik ook m'n spullen kan bewaren en een design ren van de beste materialen. (en dat design gaat uiteraard niet ten koste van hun ruimte / speelplezier 😉)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tips:

- Mijn konijnen eten ook graag hooi van bovenaf. Ik heb naast hun 'hooitoren' een verhoging staan zodat ze ook van bovenaf kunnen eten. Sowieso zitten mijn konijnen graag verhoogd. 

- Plexiglas op het gaas in de winter. Mijn rennen hebben een afscherming van zo'n 50 cm hoogte plexiglas zodat het hok winddicht is, maar wel goed ventileert.

- Dak  op ren van plastic platen met scharnier. Is vooral handig als je een langwerpige ren hebt zoals ik. Zorgt voor veel licht en kunnen in de zomer eventueel opengezet worden met gaas eroverheen.

- Vinyl onder de ren en het hok. Mijn konijnenhok en ren staat bij een van mijn koppels op houtenplanken met daaroverheen vinyl (had ik nog over). Op deze manier hebben ze altijd droge voeten 🙂

Nadeel:

- Vrijwel alle standaard hokken. Vreselijk om daaronder schoon te maken. 

Mijn tuin bestaat uit houten vlonders, waarbij de konijnen nog weer verhoogd (tegen vocht) op een nieuwe laag planken staan  dus ik heb niet te maken met ingraven van iets 🙂

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Newby1981 Ik ben wel heel benieuwd naar de designerren. Heb je al iets op het oog/idee voor design?

Ik was de schuilhuisjes nog vergeten. In de ren staat een Ferplast hondenhok, een Elmato schuilhok en een cat cube. De konijnen maken alleen gebruik van het dak van het Ferplast hok en de cat cube. Schuilen is voor mietjes denken ze. 🤷🏻‍♀️

bewerkt door Pablo&Lola
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Pablo&Lola, heb nog geen idee eerlijk gezegd, alleen dat het konijnen/tuinhuis groot genoeg moet zijn en van padoek aangezien daar vrijwel nooit meer iets aan komt. De ren die er aan vast komt weet ik nog niet, ben heel slecht in ideeën dus als ik geld genoeg heb laat ik het gewoon ergens ontwerpen 🤣 Als het iig maar behalve mooi ook superpraktisch is en makkelijk te onderhouden en het liefst nog een paar metertjes erbij. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tops:

- Ren van aluminium panelen, super stevig en onderhoudsvriendelijk, degelijk, duurzaam en gegarandeerd roofdier-proof. 
- Hoog genoeg om makkelijk in te staan. 
- Veel schuilhuisjes en speeltjes. 
- Half overdekt met golfplaten van plastic (waarschijnlijk ga ik het helemaal overdekken)

- Op zich ruim genoeg met z’n 6m2 voor twee kleine/middenslag konijnen. 
- Tegels op de vloer dus geen gebroken benen als je de ren in gaat. 
- Verhoging bij de deur zodat ze niet meteen naar buiten kunnen rennen als je de deur open doet, al heeft Kliko nu door dat hij er overheen kan springen 😶

Flops:

- Ik had het graag ruimer gehad. Zodra ik op mezelf woon en de ren is mee en ik heb de ruimte gaat er ook nog wel een stuk aangebouwd worden denk ik. Ik zit liever zelf op een klapstoel in de tuin en een paar bloempotten ipv een grote border of zo met meer ruimte voor de konijnen. 6m2 is voldoende, maar hoe meer hoe beter natuurlijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei JacinthaBrehler:

Flops:

- Ik had het graag ruimer gehad. Zodra ik op mezelf woon en de ren is mee en ik heb de ruimte gaat er ook nog wel een stuk aangebouwd worden denk ik. Ik zit liever zelf op een klapstoel in de tuin en een paar bloempotten ipv een grote border of zo met meer ruimte voor de konijnen. 6m2 is voldoende, maar hoe meer hoe beter natuurlijk. 

Je kan ook gewoon je hele tuin overdekken en dus met je klapstoel in de konijnenren gaan zitten 😅

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk ben ik helemaal niet blij met Vlekjes verblijf, het is ooit een keer uit nood opgebouwd omdat ze ruimte nodig had en altijd blijven staan.

Kan wel een voordeel noemen, wat ik eigenlijk geen voordeel vind maar Vlekje wel en daar gaat het om:

De ren staat op het gras wat nu zand is geworden. Vlekje is echt een enorme graver dus alles is omgeploegd. Heb gaas op de grond tegen het ontsnappen maar daar graaft ze lekker doorheen. Dus ik ken er nu moeilijk tegels neerleggen en haar een graafbak geven.

Nog wel een voordeel ze heeft wel een heel fijn en mooi hok. Waar ze dan wel weer lekker al haar behoeftes op de benedenverdieping doet i.p.v de bovenverdieping.

Nadelen:

Het staat dus op zand, moeilijk te onderhouden en Vlekje is niet zindelijk dus als het nat is worden de keutels heel vies om weg te halen.

Te laag ik kan er niet bij in staan.

Ik zou het nog groter willen maar die mogelijkheid is er op dit moment niet. Ren is precies 2 m2.

Kortom, ik zou gewoon alles anders willen maar op dit moment gaat dat niet. Het zou het allemaal zoveel makkelijker maken vooral omdat ze niet zindelijk is. 

Echt wat koester ik mijn vorige konijnen die wel zindelijk waren, het is zo lastig als je overal de keutels weg moet scheppen.

Goed het werkt allemaal voor haar en dat is het belangrijkste als zij maar blij is met haar verblijf.

bewerkt door pakyakker
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei JacinthaBrehler:

@Newby1981 misschien is een ren van aluminium iets voor je..? Super onderhoudsvriendelijk en gaat gegarandeerd lang mee! 

Dat is een goed idee! Aluminium is zeker onderhoudsvriendelijk en gaat lang mee. Tegen die tijd ga ik het met m'n man overleggen en nemen we het mee in het 'ontwerp'.  (wil nog 1 keer een tuinhuis en ren bouwen en dat moet mee gaan zo lang als dat we hier wonen. Hopelijk maken Binky en Monky dat nog mee want we hebben nog genoeg werk hier... zucht... )

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Mijn vroegere ren bestond uit gras met 50 cm daaronder gaas onder de grond. Voordeel was dat ze lekker konden graven, maar zag helaas een hoop nadelen:

-dat je door de grond zakte als je erin stapte van alle tunnels

- dat ze in hun tunnels schuilden voor de regen ipv in hun hok, zelfs als ze volliepen met water.

- dat het gaas na jaren zwakker werd en ze erdoorheen geknaagd hebben en opeens bij de buren zaten.

- dat het gras na een maand verdween in een modderpoel.

Dus deze keer anders gedaan, mooie stevige ren van een houten frame met stevig vogelgaas, met deksels erop, op de tegels en daarna volgegooid met zand. Ren wel weer aan ren hok aangesloten. 

Voordelen:

- ziet er mooi uit

- hok wordt ook echt gebruikt bij regen en is ruim genoeg om een druilerige dag in door te brengen (zo’n hok met wat ze noemen een ren eronder, die dicht is gemaakt met plexiglas, zodat het beneden ook warm is).

- veilig tegen roofdieren

- deksels kunnen eraf waardoor je erin kunt stappen

- Hok heeft een bovenverdieping met deurtje, ik ga daar met mijn stoel voorzitten en dan komen ze zo op schoot gelopen, echt heel leuk! Zodra ik naar buiten kom, rennen ze al hun hok in naar boven, heb op die manier heel veel contact met ze zonder dat ik de ren in hoef.

- ze kunnen lekker graven en rollen in het zand. 

Maar helaas toch ook weer nadelen:

- zand wordt nat, omdat de ren niet dicht is

- nieuwe konijntje is niet zindelijk en keutelt overal in het zand en dat is in combinatie met het natte zand een drama. Ben uren keutels aan het uitscheppen. Zand gaat er dus ook maar weer uit heb ik besloten 😉

- iedere keer met erin stappen de deksels eraf halen is wel irritant. 

- en het standaard hok is idd lastig schoonmaken.

- en buiten toilet moeilijk droog te houden (heb nu een vuilniszak bovenop op het gaas erboven gelegd, maar dat ziet er dan weer zo rommelig uit).

- veel houten huisjes en speeltjes gaan schimmelen en wegrotten in de buitenren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tops binnen:

- puppyren panelen, ideaal en hoog genoeg om er niet uit te springen/mee door de kamer te gooien (maar helaas wel traliebijten)

- onderbak caviakooi/hamsterkooi als toilet

- ikea poppenbedje om te chillen en twee geknutselde schuilhuisjes 

- twee stoeptegels in de ren om lekker op te liggen en voor de nageltjes

- bunnycam om de konijnen in de gaten te houden bij ziekte en om mooie beelden vast te leggen (maar ook een flop omdat ik tijdens mijn werk obsessief ga zitten kijken wat ze uitspoken)

Flops binnen:

- meerdere stukken vinyl waardoor de vloer toch nat wordt als er een plasje gedaan wordt vlak bij een naad

- iets te glad vinyl waardoor soms een beetje slipperig en de konijnen niet vaak "sjezen"

- kartonnen graafbak met ecobed erin, die is snel stuk en ze plassen er soms in dus ik ga op zoek naar een plastic bak om met ecobed te vullen

Tops buiten:

- ren van aluminium met roofdierproef gaas

- volledig overdekt en opklapbaar dak

- elmato schuilhuisje (wordt hier helaas ook als toilet gebruikt dus wel een plasbak erin)

- antislipmatje op het schuilhuisje om eraf glibberen te voorkomen (vooral als ze lekker druk zijn)

- betonnen u-elementen als uitkijkpunt en een extra droog deel in de ren

- graafbak met ophoogzand van een wasmand, met gaatjes onderin om het water weg te laten lopen

- slotje/schuifje aan de binnenkant en buitenkant zodat kinderen of andere mensen de ren niet zomaar open kunnen krijgen (onze tuin is nu gedeeld en er spelen veel kinderen)

Flops buiten:

- ren is met 4m2 echt klein, ik zou in het vervolg voor minimaal 8 m2 gaan maar mijn tuin is nu niet eens zo groot 😅

- ren is laag, waardoor je in het achterste deel niet kan staan en dus gebukt moet werken

- losse toiletbakken in de ren, die worden helemaal leeg gegevraven dus ik zou nu voor kattenbakken met kap gaan

- ren is wel overdekt met gaas, maar daardoor wordt alles nat. Ik zou in het vervolg een deel helemaal dicht maken, zodat er een deel van de ren echt droog blijft

Link naar bericht
Deel via andere websites