Ga naar inhoud

Oog verwijderen


mammafelina

Aanbevolen berichten

Vanavond heb ik in overleg met de dierenarts besloten om het rechter oogje van Fluffy, waar dus ec in zit, te laten verwijderen.

Zoals jullie weten wordt het oogje van Fluffy helaas niet meer beter. Ik zie gewoon dat hij er dagelijks last van heeft. Het druppelen is ook telkens een gevecht en ik vraag me telkens af waarom ik hem dat steeds moet aan doen aangezien het toch niet meer beter wordt.

Van de dierenarts heb ik begrepen dat konijnen goed met 1 oog kunnen leven, dus dat is wel fijn.

Morgen ga ik bellen voor een afspraak.

Zijn er nog dingen waar ik aan moet denken?

Moet ik hem bijvoorbeeld de eerste nacht binnen houden? Alleen of samen met Pip? Ik heb op de bovenste verdieping van ons huis eventueel een plekje waar geen verwarming aan staat en waar ik een panelen ren neer kan zetten. Moet ik hem alleen wel overdekken met iets anders springen ze er nog overheen.

Nog andere dingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat hij onder narcose? Dan zou ik hem zeker een nachtje binnen houden. Dan kost het warm houden geen energie, en je kunt vaak eten aanbieden. En zien of hij plast en keutelt uiteraard.

Altijd goed is al zijn lievelingseten in huis halen. Hier is peterselie vaak het eerste dat ze eten.

Sterkte morgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden zei Marjoleink:

Gaat hij onder narcose? Dan zou ik hem zeker een nachtje binnen houden. Dan kost het warm houden geen energie, en je kunt vaak eten aanbieden. En zien of hij plast en keutelt uiteraard.

Altijd goed is al zijn lievelingseten in huis halen. Hier is peterselie vaak het eerste dat ze eten.

Sterkte morgen!

Ja, hij gaat onder narcose. Zou je hem dan alleen of samen met zijn vriendin binnen zetten. Ze zijn sinds de koppeling nog nooit zonder elkaar geweest.

Morgen moet ik alleen nog maar bellen voor de definitieve datum...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen zetten is idd handig als je het eetgedrag/keutelen goed in de gaten wilt houden. Toen ik mijn voedster had gesteriliseerd heb ik ze alle tijden samen gezet, ze zijn nooit langer dan een paar minuten zonder elkaar geweest. Ik vond het toen wel een fijn idee dat ze in zo'n "spannende" tijd ook samen zaten en steun konden zoeken bij elkaar. Daarom ook nooit last gehad van ruzies tussen de twee.
Ik denk dat jij je konijnen het beste kent en weet of ze ook wel een tijdje alleen kunnen zitten of niet.

Ik wens jou ieder geval veel succes en je konijn veel beterschap alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijpelijk dat je daarvoor kiest. Ik zou Fluffy zeker de eerste nacht(en) binnen houden. Bij mij gaan ze zoiezo ook mee naar de dierenarts. Ook bij een operatie. Dit om te voorkomen dat ze elkaar in de haren vliegen doordat de één anders ruikt. 

Als ze zelf niet gaat eten zou ik zorgen dat je een spuitje en dwangvoer in huis hebt.

aangepast door Mira11
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zonde dat het nodig is!

 

Eén van mijn oppaskonijnen, een vlaamse reus, heeft maar één oog. De eerste dagen na de ingreep heeft ze binnen gewoond. Dat is wel zo fijn voor de warmte, er kunnen minder snel vliegen op de wond af komen en het is makkelijker voor je zelf meestal, qua zorg. 

De bedoeling was dat zij met haar maatje zou zitten, maar dat ging niet goed, die ging te veel aan de wond zitten, dus ze hebben een aantal dagen apart gezeten. 

 

In het begin was ze best klunzig met een oog minder. Het ging op zich wel goed, ze liep niet overal tegenaan want ze had nog steeds snorharen natuurlijk. Maar er waren wel behoorlijk wat botsingen met haar maatje. Waar ze daar normaal op reageerde als die aankwam, zag ze dat nu niet meer. En dat verwacht het andere konijn ook niet. Maar na een paar weken is dat weer helemaal voorbij en zijn ze weer aangepast aan elkaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach jammer dat zijn oogje niet te redden viel. Wel echt een begrijpelijke keuze.

Ik zou hem lekker binnen zetten dat doe ik ook altijd als Vlekje onder narcose is geweest. Ze zijn toch altijd suf en een beetje meer warmte doet al een hoop wonderen.

 

Heel veel succes en sterkte alvast!

aangepast door pakyakker
Zag net dat Fluffy een hij is.😅
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net de dierenarts weer gebeld voor een afspraak. De operatie staat gepland op dinsdag 8 december.

Ik heb nu al een knoop in mijn maag er van.

Pip mag gezellig mee voor de morele steun voor Fluffy.

Na de operatie worden ze dan gelijk weer bij elkaar gezet om te kijken hoe ze dan op elkaar reageren.

Ik ga een verblijf regelen voor op zolder waar ze niet uit kunnen springen. Ik haal voor de zekerheid dwangvoer en natuurlijk al het lievelingseten voor mijn kleine boefje. Vindt het wel heftig hoor allemaal, hij is nog geen eens 1 jaar oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zeker heftig, maar tot nu toe heb je je prima de luxe gered met zorgen voor Fluffy (en zijn liefje Pip natuurlijk) en met alle steun en nuttige informatie van (ervarings)deskundigen hier en elders kom je goed beslagen ten ijs dus adem in, adem uit en heb vertrouwen in een goed verloop. Panieken kan altijd nog (zei één van de beste stuurlui aan wal). 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zeker wel heftig, maar na ingreep en herstel is het wel iets waar ze zich zonder verdere extra zorg / medicijnen / bewerkelijke dingen prima mee kunnen redden voor de rest van hun leven. En dat is ook wel heel fijn, dat geeft ook rust. 

Mijn oppaskonijn had problemen met de oogdruk, waardoor het oog af en toe flink uitpuilde, traanogen, best veel pijn voor het konijn ook. Na de ingreep is dat allemaal voorbij. Even herstellen, even wennen, maar inmiddels het volgens mij een jaar of 2 geleden bij dat konijn en gaat het echt helemaal prima.

Het gaat bij jullie vast ook goed komen 🙂 

 

En het ziet er ook gewoon normaal, rustig uit. Niet eng over vervelend:

image.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze ingreep nu denk ik zo'n tien keer laten doen en eigenlijk valt het elke keer erg mee. Je laat natuurlijk het oog verwijderen omdat er wat mee is, ik heb de indruk dat de opluchting dat ongemak en/of pijn weg zijn sterker zijn dan de napijn. De laatste kwam twee uur na de operatie thuis en at alweer zodra ze de mand uit stapte. Ze passen zich ook eigenlijk onmiddellijk aan aan het feit dat ze half blind zijn, zelfs als ze tot aan de operatie nog volledig zicht hadden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie en @Evee, bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Dat stelt me een beetje gerust.

Hebben jullie ook ervaring met een verdiepingen hok en een konijn met 1 oog? Ging dat goed met het trappetje?

 

Ik heb een nieuwe overdekte ren besteld van 2m2. Die komt eerst op zolder te staan als ziekenboeg en daarna komt hij aan het buitenhok vast als extra permanente leefruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De opvangkonijnen hebben geen hokken met trappetjes. Nayan heeft wel meerdere hokken met trappetjes gehad, dat ging prima. James liep vrij rond, hij had geen trappetje of zo maar sprong wel bovenop voertonnen, picknicktafel etc. Lumi heeft ook geen trappetjes, ze zit wel bovenop de cat cube maar hoger kan/durft/wil ze niet. Daar hoor je mij niet over klagen want dan kan ze ook niet op de vensterbank bij mijn planten 😅 ik denk dat een trappetje haar prima zou lukken.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .