Ga naar inhoud

Voedster van 5,5 koppelen met jonkie?

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Afgelopen weekend had mijn nieuwe vrouwtje Jackie eindelijk haar koppelafspraak bij de DOA staan. Helaas belden ze donderdag op dat er maar 1 mannetje is op dit moment, en die heeft EC. Gezien mijn geschiedenis met twee overleden oude konijntjes en de ziekteboeg afgelopen maanden, trekt mijn hart dat even niet. 

Daarom ben ik nu verder aan het rond mailen bij opvangen en op Facebook in herplaats-groepen. Op Facebook bieden mensen nu jonkies aan. Nu weet ik wel het karakter van mijn vrouwtje. Ze is totaal niet dominant en moet dus ook een niet-dominante man hebben. Dat werkte namelijk niet zo lekker met mijn vorige mannetje, maar door zijn ziekte lag het koppelen even stil.

Opzich sta ik er nu voor open een jonger konijn te nemen, want wat ik al zei: ik trek het even niet als er dadelijk weer een beestje overlijdt. En die kans is natuurlijk aanwezig als ik een konijn adopteer die ouder is (er is bijv. een mannetje van 8 beschikbaar in de opvang). Maar vanaf welke leeftijd kan ik dan het beste koppelen? Mijn vrouwtje is nu 5,5. En nog een vraag: als zij ouder wordt, kan het dan dat de koppeling minder goed gaat werken, als zij bijv. rustiger wordt en een jonkie nog steeds druk? Of merk je dat dan in het begin al wel, of het klikt of niet?

Thanks alvast!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik snap heel goed dat je dat niet aandurft.

Zit er geen andere konijnenopvang in de buurt? Dan heb je meer keus, en kan Jackie speeddaten om te kijken of het klikt. Heb je hier al gekeken? https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

In principe kunnen konijnen vanaf een week of 16 gekoppeld worden, daar voor zijn ze te jong om het te begrijpen. Wel loop je dan het risico dat het alsnog misgaat als het konijn volwassen wordt. Met een konijn van een, anderhalf jaar oud heb je dat niet, die is volwassen en het karakter is gevormd.

Ik vind een partner vinden via Facebook wel een risico. Je weet niet hoe de gezondheid is van het konijn, en wat doe je op het moment dat het niet klikt. Je kunt geluk hebben, maar koppelen via een opvang geeft wat meer zekerheid, dus daar zou mijn voorkeur naar uitgaan.

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het lastige van een jong konijn via een fokker of particulier,  is dat je hem waarschijnlijk eerst in huis moet halen, zelf de castratie moet betalen, dan nog wachten tot hij niet meer vruchtbaar is en oud genoeg is om een koppelpoging te gaan doen (vanaf week of 16, maar als de castratie pas later kan, is dat dus ook pas later). Je zit dan dus zeker 2-3 maanden twee konijnen apart. En dan pas kan je koppelen. En als het dan niet klikt, wat dan?

Gaat het jonge konijn dan terug naar waar hij vandaan kwam? Kan & mag dat?

En haal je weer een ander, waarmee je de investering en het traject opnieuw in gaat?

En wat als het nu wel lukt, maar het tijdens de puberteit alsnog mis loopt, als hij zijn karakter ontwikkeld?

Praktisch is het niet. Ik zou kijken of er niet ergens een opvang is waar een aantal wat jongere konijntjes zitten te wachten op een nieuw huisje. Dat zal ongetwijfeld, als je bedenkt hoeveel konijnen er in het begin van de corona-tijd gekocht werden.

5.5 is zo oud nog niet hoor! Konijnen zijn dan eigenlijk nog niet eens senior, of het moet een vlaamse reus zijn. In principe kun je er een konijn van elke leeftijd bij zetten, maar een beetje dezelfde levensfase matcht vaak het best qua activiteit. Hoog bejaard aan piepjong zou ik niet snel meer doen, hoewel ik het wel gehad heb omdat het zo uit kwam, en het werkte ook wel hoor. Maar ik zou er niet direct de voorkeur aan geven. Als je voorkeur hebt voor een wat jonger konijn kun je dat bij de meeste opvangen gewoon aangeven.

Misschien kunnen we met je mee zoeken? Zoek je in de regio Noord-holland?

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoihoi, dankjewel voor jullie tips! 

En eens, om eerst in de opvang te kijken. Alleen soepel loopt het niet haha.

Ik heb zowel Jackie als ook het vorige maatje Ellie van mijn mannetje Eminem uit de opvang gehaald bij een konijnenopvang in Hillegom. Alleen daar worden konijnen volgens mij in eerste instantie buiten gekoppeld, terwijl het nu winter is en Jackie niet naar buiten kan. Daarnaast heb ik daar iets minder fijne ervaringen, qua beleefheid (niet van iedereen hoor), maar ook bij beide konijntjes waar niets over was verteld. Zo was Ellie zwaar getraumatiseerd (die heeft een half jaar echt geschreeuwd als wij in de buurt kwamen en ik moest echt ovenwanten aan als ik bij haar in de buurt kwam.. daar heb ik veel energie in gestoken), en blijkt Jackie doof te zijn, waardoor ze zich he-le-maal kapot schrikt als je in een keer voor haar staat, wat waarschijnlijk óók de reden is geweest dat ze ons konijn in een keer flink had gebeten. Dat gebeurde namelijk seconden nadat ik het licht uitdeed in de nacht. Opzich geen probleem, maar had het graag geweten.

Dus wilde ik nu bij een ander kijken. Stichting Bedenk zit bij vlakbij. Maar daar heb ik voor de eerdere koppelpogingen (voordat ik Ellie vond) ook contact opgenomen via mail, telefoon en zelfs langs geweest. Ik moest toen mailen, zeiden ze. Maar dat had ik al gedaan en daar kreeg ik geen reactie op. Ook niet als er weken tussen zaten. Ik heb ze vorige week wel opnieuw een bericht gestuurd. Nu ook nog geen reactie. Maar daar heb ik niet teveel hoop op, eerlijk gezegd.

En de DOA had ik nu dus een afspraak mee, want zij hebben mij wel enorm fijn geholpen met tips (samen met jullie) bij vorige koppelpoging. Maar zij hebben dus nu geen mannetjes meer in de opvang (op dat ene mannetje na), dus kan over een paar weken pas weer terugbellen. En nu duurde het daar ook 3 weken voordat de afspraak kon plaatsvinden.

Ik weet niet zo goed waar ik nu dus een konijntje vandaan kan halen, want arme Jackie zit nu al meer dan 3 maanden alleen (ofja de eerste 2,5 maand zag ze dus mijn andere konijntje in het hok naast haar). Nu heeft ze een knuffeltje waar ze continue aan likt en tegenaan ligt.

Misschien dan maar even verder kijken in een opvang verder weg?

aangepast door elliebel
Link naar bericht
Delen op andere sites

Jeetje, dat klinkt niet als de beste ervaring met de konijnenopvang, ik snap jouw terughoudendheid zeker!

Als het voor jou een mogelijkheid is iets verder weg te kijken, zou ik dat zeker aanraden. Marjolein had de lijst al gelinkt hierboven. 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb net via Facebook een bericht gekregen van een dame die een opvang in Heemskerk heeft. Ze is ook dierenarts-assistent, en geeft veel educatie over konijnen:  rabbitcare training

Ze heeft 3 rammen van 4-5 jaar oud, gecastreerd en ingeënt, dus Jackie mag daar een mannetje gaan uitzoeken. Yay!

aangepast door Evee
link verwijderd.
  • Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
29 minuten geleden zei Mira11:

Wat zien ze er lief uit! Heeft ze gefokt het deze rammen? Ik zie nummers in de oren staan.

Ja, ik zag het inderdaad ook. Was net aan het opzoeken wat dat inhoudt. Ze zei dat deze drie konijnen tegelijk zijn binnengekomen 3 weken geleden. Zij heeft ze gecastreerd en ingeënt. Dus deze zijn niet door haar gefokt. 

Heb alleen net de website doorgespit. Ze is geen fokker, in die zin dat haar aangegeven diensten zijn: konijneneducatie geven en dierenpension + special care en ze is dierenartsassistent. Ze zal dan af en toe wel adoptiedieren binnen krijgen. 

Maar de konijnen die ik eerder zag staan (waarvan ik dacht dat ze voor adoptie waren) zijn dus allemaal van haar. Of gewoon als huisdier, of ze gaan mee naar de voorlichtingen, of voor de fok. Met 1 konijn fokt ze eens per jaar. Het arme beest. Dat vind ik echt heel erg zielig. Misschien toch nog maar verder zoeken dan.. 😏

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 minuten geleden zei elliebel:

Ja, ik zag het inderdaad ook. Was net aan het opzoeken wat dat inhoudt. Ze zei dat deze drie konijnen tegelijk zijn binnengekomen 3 weken geleden. Zij heeft ze gecastreerd en ingeënt. Dus deze zijn niet door haar gefokt. 

Heb alleen net de website doorgespit. Ze is geen fokker, in die zin dat haar aangegeven diensten zijn: konijneneducatie geven en dierenpension + special care en ze is dierenartsassistent. Ze zal dan af en toe wel adoptiedieren binnen krijgen. 

Maar de konijnen die ik eerder zag staan (waarvan ik dacht dat ze voor adoptie waren) zijn dus allemaal van haar. Of gewoon als huisdier, of ze gaan mee naar de voorlichtingen, of voor de fok. Met 1 konijn fokt ze eens per jaar. Het arme beest. Dat vind ik echt heel erg zielig. Misschien toch nog maar verder zoeken dan.. 😏

Ik dacht dat ze met alle drie gefokt had. Ook omdat ze zo op elkaar lijken. Ze heeft volgens mij een hoop eigen konijnen idd. Als ze 1x per jaar fokt en er echt goed voor is zou ik het persoonlijk wel doen. Maar dat is natuurlijk helemaal je eigen keus. 

Het rammetje is dan (als ik het goed begrijp) vanuit de opvang toch?

aangepast door Mira11
Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden zei Mira11:

Ik dacht dat ze met alle drie gefokt had. Ook omdat ze zo op elkaar lijken. Ze heeft volgens mij een hoop eigen konijnen idd. Als ze 1x per jaar fokt en er echt goed voor is zou ik het persoonlijk wel doen. Maar dat is natuurlijk helemaal je eigen keus. 

Het rammetje is dan vanuit de opvang toch?

Ja de drie rammetjes zijn zeker vanuit haar opvang, sinds 3 weken daar.

Ik ga er nog even over nadenken. Heb haar berichten nog eens nagelezen en ze klinkt wel heel aardig en liefdevol over de dieren. Dat is in ieder geval positief. Het enige is dat ik niet per se wil bijdragen aan de fok. Maar dat kan ik natuurlijk nog navragen bij haar.

Dankjewel voor het meedenken, altijd fijn!! Zo zie je maar weer, hoe snel je soms over iets heen kunt kijken hehe 🙈

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het komt op mij wel redelijk commercieel over, niet als een opvang. Alle konijnen die genoemd zijn zijn zo een beetje raskonijnen. Ze zal vast wel konijnenkennis hebben, maar een opvang lijkt dit mij toch niet echt. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ok laatste update.. net haar FB-bedrijfspagina bekeken. Ze zorgt er mega goed voor en heeft echt een hart voor dieren en is heel actief in juist het stimuleren van dierenliefde 👍. Dus ik ga zeker het konijntje koppelen daar dit weekend! Foto volgt als ze samen zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 minuten geleden zei Evee:

Het komt op mij wel redelijk commercieel over, niet als een opvang. Alle konijnen die genoemd zijn zijn zo een beetje raskonijnen. Ze zal vast wel konijnenkennis hebben, maar een opvang lijkt dit mij toch niet echt. 

Ah nu typten we net tegelijk. Ze noemde het zelf konijnen in de opvang, maar daar kun je wel gelijk in hebben. Ik zag op haar FB-bedrijfspagina wel een foto van de groep opgevangen konijnen en ook van een opgevangen konijn dat zorg nodig had. Maar dat is wellicht meer voor erbij. Nou. Ik ga er dan toch nog maar een nachtje over slapen. Gr, het liefst zou ik elk beestje in huis nemen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb net nog even een kijkje genomen op haar website en Facebook.

Het valt me op dat je alleen maar raskonijnen ziet. Zowel van haar zelf als de konijnen in "de opvang". Een rammetje kost trouwens €150,-. Bij de meeste opvangen betaal je zo ongeveer tussen de €50-€80. Mijn ram koste maar €40,- vanuit de opvang. 

Ze zal er best verstand van hebben en het beste met de konijnen voor hebben maar er zijn een aantal zaken waar ik niet achter staat. Zo fokt ze regelmatig. Niet heel af en toe een nestjes maar met 3 konijnen van haarzelf fokt ze (aldus haar website). En alles lijkt gericht op het trainen van konijnen. Prima als je konijn het leuk vind maar ik vind dit best wel (hoe zeg ik dat het beste) heftig/ overdreven en niet realistisch. Niet een echt beeld van hoe konijnen zijn. 

Doe vooral wat je zelf het beste lijkt. Ik wilde het alleen wel even delen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 1-12-2020 at 22:53 zei Mira11:

Ik heb net nog even een kijkje genomen op haar website en Facebook.

Het valt me op dat je alleen maar raskonijnen ziet. Zowel van haar zelf als de konijnen in "de opvang". Een rammetje kost trouwens €150,-. Bij de meeste opvangen betaal je zo ongeveer tussen de €50-€80. Mijn ram koste maar €40,- vanuit de opvang. 

Ze zal er best verstand van hebben en het beste met de konijnen voor hebben maar er zijn een aantal zaken waar ik niet achter staat. Zo fokt ze regelmatig. Niet heel af en toe een nestjes maar met 3 konijnen van haarzelf fokt ze (aldus haar website). En alles lijkt gericht op het trainen van konijnen. Prima als je konijn het leuk vind maar ik vind dit best wel (hoe zeg ik dat het beste) heftig/ overdreven en niet realistisch. Niet een echt beeld van hoe konijnen zijn. 

Doe vooral wat je zelf het beste lijkt. Ik wilde het alleen wel even delen.

Dankjewel. Geen probleem natuurlijk, ik vroeg het ook juist om jullie mening te horen. Facebook is dus echt niet handig om te gebruiken in dit soort dingen... Ik had zelf geen idee van wie of wat raskonijnen zijn, dus dat belletje ging niet rinkelen bij mij. Het is inderdaad een dure prijs, ook dat zag ik pas later. Ik dacht in eerste instantie zelf al: dit ga ik niet doen na het lezen van de website, maar toen na ons eerdere bericht dacht ik: misschien ben ik toch te hard geweest naar die mevrouw toe. Maar jullie denken daar dus wel hetzelfde over. Nouja. Het liefst zou ik elk beestje opvangen. Ook die vrouwtjes die daar steeds moeten fokken, germ. En die mannetjes die nu beschikbaar waren in de opvang, misschien was ik er ook wel zo verliefd op omdat twee daarvan qua kleur precies lijken op mijn net overleden mannetje :-(. Ondanks dat ik in eerste instantie wel echt in de overtuiging was dat het een opvang was en alle andere beestjes op de website ook ter adoptie beschikbaar waren (daar ging ik automatisch een beetje vanuit..). Nouja, niet dus.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weken later...

Nou... Geen idee of iemand dit nog leest haha. Maar we zijn uiteindelijk toch teruggegaan naar Hillegom. Omdat er ineens een binnenkonijntje van 4-5 op stond. Ik heb daar wel eerlijk aan de telefoon verteld dat ik best wel wat wantrouwen had na de voorgaande twee koppelingen en daardoor lastig vond om nu met hen te gaan koppelen. Toen waren ze echt superlief en luisterden ze echt naar me, dus dat was fijn. 

Mijn vriend is het beestje gaan ophalen en door de voorgaande situaties hoefden we niet voor het konijntje te betalen, alleen voor de borstel, dat hadden ze niet eens tegen mijn vriend gezegd. Maar hij had iets zien staan in de notities over Eminem. Nu, vier dagen later, liggen Jack en dr Dre de hele dag tegen elkaar aan. Dr Dre is een teddy wider, dus heeft wel veel vachtverzorging nodig. Maar echt een schatje, en we moeten nog een keer terugkomen om te kijken of zijn vachtverzorging goed gaat.. want bij de vorige eigenaren is dat niet goed gegaan (met een stalen borstel, waardoor het pijn deed en hij nu zijn basisvacht kwijt is, daarom moet hij nu naar binnen). Hij heeft ook een tattoo in zijn oor, net eerder hierboven, dus komt wel van een fokker. Maar we zijn blij met hem, finally weer!

21172156_Schermafbeelding2020-12-14om11_50_13.png.a766143dec0a03d6935d1a4147a8dbf5.png

• Vind ik leuk 5
Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uur geleden zei JokeC:

Duimen dan maar dat drie keer scheepsrecht is. 🤞

🙂 ja, dat komt goed nu hoor. Ze zijn echt al maatjes. De vorige twee moeizame koppelpogingen waren met mijn nu twee overleden konijntjes (en een daarvan met Jackie, maar mijn konijntje bleek ziek). Dus nu eindelijk een rustige koppeling, heb vandaag nog wat foto’s naar de opvang gestuurd. Vonden ze ook erg leuk.

Thnx voor de support & hulp allemaal!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat ziet er goed uit! Heel fijn dat je nu weer van een gelukkig koppel kan genieten 🥰

En super dat je nu dan toch een goede ervaring hebt met die opvang. Ze zullen daar ook vast blij zijn dat ze weer een Teddy bij een fijn thuis hebben kunnen plaatsen. Dat is voor konijnen met zo’n vacht toch een extra moeilijkheidsgraad.

We lezen vast nog vaker over Jackie en Dr. Dre

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .