Ga naar inhoud

Van buiten naar binnen, dwangdedrag?


Suussje

Aanbevolen berichten

Hallo konijnenvrienden,

 

Ik heb twee konijntjes (gecastreerde ram en een niet gecastreerde voedster) van 6/7 jaar oud. 

Ze stonden altijd buiten, maar door een plotselinge verhuizing zijn ze naar binnen verhuisd. Ze wonen nu een maandje hier binnen (daarvoor stonden ze al een tijdje in de schuur).

 

Ze zijn erg tam geworden, maar ze vertonen ook gedrag waar ik mij zorgen om maak. Van 4.00 tot 12.00 sochtends zijn ze aan het graven in de poepbak en zandbak. Ze blijven alleen in één hoekje graven, dus het zand is dan allang weg, maar ze blijven door graven in dat hoekje. Het ziet er zielig uit en het maakt een flink kabaal in mijn kleine appartementje..

Het hok is groot genoeg en ze hebben permanent toegang tot de ren. Er staat een zandbak, tunneltje, wilgenbrug, poepbak in het hok en ze hebben knaag spul en een snackbal.

 

Nu is mijn vraag dus wat ik het beste kan doen met dit probleem. 

 

Ik hoop dat ik het bericht goed geplaatst heb, want dit is mijn eerste bericht. Anders hoor ik graag waar ik het wel kan posten :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het echt dwanggedrag?

 

Het tijdstip is niet zo gek, het zijn namelijk schemerdieren. Mijn konijnen zijn ook in de vroege ochtend het meest actief. Eind ochtend / in de middag doen ze vooral lekker lui wat kleine dutjes. En in de avond zijn ze dan ook weer actiever. Dat is gewoon normaal voor konijnen.

 

En graafgedrag is ook niet zo heel gek voor konijnen. Dat kunnen ze best obsessief doen, lange tijd achter elkaar. In de natuur graven ze namelijk complete burchten, en dat graafinstinct hebben onze huisdierkonijntjes ook nog behoorlijk. Het is dus fijn dat ze in ieder geval de mogelijkheid hebben het gedrag te vertonen.

 

Je zou kunnen kijken of je nog andere dingen aan kan bieden om ze mee bezig te houden, dat ze dus niet alleen graven maar bijvoorbeeld ook wat te slopen hebben.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster doet dat ook vaak in de nachtelijke uurtjes. Ze graag het zand in haar zandbakje naar één kant en gaat vervolgens tegen de kant aan graven. Dat lijkt me een natuurlijk iets. In de natuur graven ze ook maar één kant op. Volgens mij heb je keurig opgevoede konijnen 😉

Die van mij waren al lang over het hekje heen gesprongen en hadden de boel op zijn kop gezet. 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .