Ga naar inhoud

Konijn staat niet meer rechtop


Sjaak en Fien

Aanbevolen berichten

Een konijn van 7 is nog niet zo heel oud, het is een gemiddelde leeftijd. Ze kunnen nog een heeel stuk ouder worden! Maar het kan wel op gewrichtsproblemen wijzen, wel even goed in de gaten houden of je verder geen tekenen ziet dat er iets mis is. En mocht je toevallig binnenkort naar de dierenarts gaan (bijv. voor vaccinaties) benoem het dan even extra, zodat ze er goed op kunnen controleren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zachtjes zijn ruggengraat voelt als je over zijn rug graat is dat goed, dan is hij niet te dik of te mager. Je hoeft dan niets aan de voeding te veranderen. 

 

Maar nog nooit bij de dierenarts geweest? Ook niet voor vaccinatie of castratie?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden zei Evee:

Als je zachtjes zijn ruggengraat voelt als je over zijn rug graat is dat goed, dan is hij niet te dik of te mager. Je hoeft dan niets aan de voeding te veranderen. 

 

Maar nog nooit bij de dierenarts geweest? Ook niet voor vaccinatie of castratie?!

Nop, alleen castratie maar dat was in de week dat we hem net hadden

aangepast door Sjaak en Fien
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Sjaak en Fien:

Ik ben nog nooit naar de dierenarts geweest, Als ik over zijn ruggetje ga, kan ik zachtjes zijn ruggengraat voelen. Misschien gewoon een luitje, ik zal hem op een dieet zetten, kijken if t helpt

Ik zou je konijn niet zomaar op dieet zetten tenzij je zeker weet dat hij te dik is. Mijn voedster is te dik geweest maar die stond nog met gemak op haar achterpootjes. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjaak en Fien is Sjaak ook nog nooit ingeënt dan? Zou ik persoonlijk toch wel doen, RHD of myxomatose is een erg nare dood voor je konijn. Dat hij niet op zijn achterpoten staat kan ook komen door bijvoorbeeld artrose in de rug. Dan doet het zeer om op de achterpootjes te staan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden zei JacinthaBrehler:

@Sjaak en Fien is Sjaak ook nog nooit ingeënt dan? Zou ik persoonlijk toch wel doen, RHD of myxomatose is een erg nare dood voor je konijn. Dat hij niet op zijn achterpoten staat kan ook komen door bijvoorbeeld artrose in de rug. Dan doet het zeer om op de achterpootjes te staan. 

Mh, het is al 7 jaar een gezond konijn dus niet nodig naar mijn mening. Mvg Freek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook jaren mijn konijn niet gevacineerd. Eigenlijk met de reden omdat ik er nooit aan heb gedacht en er andere problemen waren waardoor vaccineren niet ging. Ik heb het deze zomer wel laten doen. Als ze er toch aan sterven vergeef je het jezelf nooit. Het zijn vreselijke ziekten, eentje waar ze vanbinnen dood bloeden. Die leed wil je ze toch besparen met zoiets simpels als een prikje? Bij mijn dierenarts kost het nog geen 40 euro en zijn ze een jaar beschermd. Ook checken ze dan je konijn nog helemaal op zijn gezondheid. Twee vliegen in één klap voor jou.

aangepast door pakyakker
  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast alle dingen die hierboven al genoemd zijn is het zeer besmettelijk.. 

 

RHD is bijna onmogelijk om te vermijden wanneer je het bij je draagt. Het kan tegen hitte, kou, zelfs met handen wassen blijf je het bij je houden. Ik heb wel eens gelezen dat het ongeveer 3,5 maand op je kleding en schoenen blijft zitten. Dus mocht je denken dat je konijntje er toch nooit mee in aanraking komt, het gebeurt veel makkelijker dan je denkt.. Helaas.. 

 

Ik zou zelf het risico nooit nemen en hoop dat je er over na gaat denken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei Sjaak en Fien:

Mh, het is al 7 jaar een gezond konijn dus niet nodig naar mijn mening. Mvg Freek.

Myxomatose en RHD hebben niks met gezond te maken, maar met besmetting. Het is net griep. Je kunt al jaren niet de griep hebben en daar opeens door besmet worden en hardstikke ziek worden. Alleen gaat een gezond mens niet dood aan de griep. Een gezond konijn wél aan myxomatose of RHD. En die dood is echt een hel voor het diertje. Geen ‘het sterft rustig in zijn slaap zonder pijn’-dood, maar een enorme lijdensweg van een aantal dagen waarin het letterlijk van binnen doodbloed en er is niks tegen te doen, alleen euthanasie. Ook als het een binnenkonijn is kan het besmet raken. Via jou. Doordat jij buiten gelopen hebt op een plek waar een wild konijn met deze ziekte gelopen heeft. Of een hond die gelopen heeft in gebied waar deze ziekte voorkomt en waarvan jij het pad kruist. Zo besmettelijk is het. En vaccinatie is de enige remedie om je konijn te hoeden voor deze nare ziektes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .