Ga naar inhoud

Konijn bijt plots andere zwakkere konijn

Aanbevolen berichten

Help! Onze konijn van 9 jaar hebben we in augustus laten koppelen aan 4 andere konijntjes. Het zijn allemaal verschillende rassen. Het zijn 4 voedster en 1 rammetje. Nu heeft de kleinste voedster (kleurendwerg) ons oudere konijn (dwergkonijn) héél erg hard gebeten met een diepe wonde net achter haar oog tot gevolg. Ons oudere konijn (sinds kort minder mobiel, want ze sleept met haar achterste pootjes) hebben we nu apart gezet (na contact met de dierenarts). Wie weet wat te doen? Gaat ons kleurendwerg nu ook onze andere konijntjes gaan bijten? Gaan we ze nog samen kunnen zetten? Voorbije maanden ging het wel goed. Wie weet hier raad mee? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Is de voedster al gezien door een dierenarts? Dat lijkt me stap 1. Waarom sleept ze met haar achterpootjes? Heeft ze E.C.? Wordt ze daarvoor behandeld?

Het advies over eventueel terugkoppelen of eventueel de groep opsplitsen, laat ik liever aan anderen over. Zieke of zwakkere konijnen kunnen onrust in de groep geven doordat konijnen die lager in de rangorde staan hun kans proberen te grijpen om hogerop te komen. Ook kunnen ze een ziek konijn verstoten uit de groep.

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het lijkt me een slecht idee om ze nog samen te zetten als je konijn zo hard gebeten heeft. Zeker als je oudere konijn zulke heftige gezondheidsproblemen heeft. 

Wat betreft de andere konijnen is dat moeilijk te voorspellen. 

Zijn alle basis voorwaarden voor je konijnen op orde? Hoe groot is het verblijf? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat het zwakke konijn aangevallen is, is op zich niet zo raar. Zwakke dieren vormen een bedreiging voor de groep en kunnen daardoor verstoten worden en dus worden aangevallen. 
Ik zou haar dus niet meer terug in de groep zetten.Eventueel een herkoppeling met een andere voedster zou wel kunnen, dan heb je dus twee groepen (1 koppel en 1 groep). Maar dan moet je wel echt zeker weten dat het goed gaat.  Wat is de reden dat ze met haar pootjes sleept? Ik zou sowieso niet gaan koppelen als ze niet gezond is. Koppelen kost bakken met energie, dat heeft ze nodig nu om gezond te worden. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .