Ga naar inhoud

OOH HELP | DODE NEST KONIJNEN, GEEN RAM AANWEZIG

Aanbevolen berichten

Hoi BunnyBunners,

Wij hebben 4 duitse/vlaamse reuzen rondlopen van nu 6 maand. We hebben eerder een onverwachts nestje gehad dus met deze reusjes waren we goed voorbereid en hebben we 2x gecontroleerd bij de DA dat het vrouwtjes waren. Ze waren toen +- 9 weken oud. Vanmiddag toen we de konijnen wouden voeren, zagen we boven in het hok opeens een uit elkaar gescheurd babykonijntje liggen. Het bleek dat een van onze vrouwtjes is bevallen afgelopen nacht/ochtend. Helaas waren alle konijntjes al overleden, waarschijnlijk door de kou. Ze waren pas kort overleden want ze waren nog niet stijf. 

We zijn er eigenlijk zeker van dat we geen mannetje ertussen hebben lopen (ze gaan gewoon normaal met elkaar om, er had dan toch ook al eerder een nestje moeten zijn geweest?) dus dan is de enige optie nog dat er een ander konijn in de ren is geweest (de konijnen kunnen eigenlijk makkelijk op sommige plekken over het gaas springen, dit hebben ze ook al vaker gedaan maar nu doen ze het niet meer). Wat dus ook zou betekenen dat er nog meer nestjes aan komen?

Voor nu hebben we ze per 2tal in een hok gedaan, aangezien het vannacht heel koud wordt, kunnen ze lekker warm worden tegen elkaar. En we hebben heel veel stro in de hokken gelegd. Hebben jullie nog tips voor ons? Wat is wijsheid? Wat moeten we nu doen? We zijn een beetje van het padje af, zo geschrokken hiervan.

Liefss

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat treurig zeg! 

Ik zou zeker nog eens een check doen of je er toch zelf niet een ram tussen heb zitten. 

Daarnaast is het superbelangrijk dat er geen andere konijnen en vooral ook geen roofdieren in de ren kunnen. Ook grote konijnen kunnen een prooi worden van vossen, roofvogels, marters enz. 

Een stevige knaag, graaf en overdekte ren is een must. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een ongecastreerde ram is super gemotiveerd om bij al die leuke vrouwtjes te komen, dus die is mogelijk vaker op bezoek geweest. Het zou best kunnen dat er nog meer nestjes komen. Vlak voor de bevalling zal een voedster een nestje gaan maken, dan is het verstandig om de andere er bij weg te halen.

Ik denk ook dat ik ze nog even op geslacht zou laten controleren. Als de ballen niet zijn ingedaald, en daar is 9 weken nog te vroeg voor, dan is het niet altijd even goed zichtbaar.

En heel snel voor een veilige overdekte ren zorgen uiteraard.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Evee:

Kunnen er wilde konijnen bij jouw konijnen komen? 

Waarschijnlijk wel. Onze konijnen zijn een paar keer ontsnapt, dan deden ze via de hoeken binnen het hok dus we hebben het daar horizontaal een rek tegenaan gezet, maar we hebben er nooit over na gedacht dat er ook wilde konijnen bij zouden kunnen komen. We hebben al 3 jaar de konijnen zo en dit is nog nooit gebeurd.

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 uur geleden zei Mira11:

Wat treurig zeg! 

Ik zou zeker nog eens een check doen of je er toch zelf niet een ram tussen heb zitten. 

Daarnaast is het superbelangrijk dat er geen andere konijnen en vooral ook geen roofdieren in de ren kunnen. Ook grote konijnen kunnen een prooi worden van vossen, roofvogels, marters enz. 

Een stevige knaag, graaf en overdekte ren is een must. 

Hoe zorg je voor een overdekte ren. Dat moet aardig wat kosten of niet?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Met een open ren is het natuurlijk niet uit te sluiten dat er een ander konijn bij in is geweest, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat je daar nooit wat van gemerkt hebt. Zo'n konijn komt niet even binnen om dan gauw weer bij een paradijs vol dames te vertrekken, zonder een spoor achter te laten. De meest voor de hand liggende optie lijkt me toch dat je er een ram bij hebt zitten. Gezien hun leeftijd is het niet logisch als er eerder een nest was geweest en ook de omgang zegt niet zoveel. Dus ik zou als allereerste dat uitsluiten, hoe langer het duurt voordat je dat zeker weet hoe meer kans je hebt dat er nog meer nesten komen.

aangepast door Dollie
Link naar bericht
Delen op andere sites
12 minuten geleden zei Dollie:

Met een open ren is het natuurlijk niet uit te sluiten dat er een ander konijn bij in is geweest, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat je daar nooit wat van gemerkt hebt. Zo'n konijn komt niet even binnen om dan gauw weer bij een paradijs vol dames te vertrekken, zonder een spoor achter te laten. De meest voor de hand liggende optie lijkt me toch dat je er een ram bij hebt zitten. Gezien hun leeftijd is het niet logisch als er eerder een nest was geweest en ook de omgang zegt niet zoveel. Dus ik zou als allereerste dat uitsluiten, hoe langer het duurt voordat je dat zeker weet hoe meer kans je hebt dat er nog meer nesten komen.

Als er een ram zo in zitten zou hij continu aan het rijen zijn en zouden er veel meer nestjes zijn, toch? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee hoor, dat hoeft niet. Ik ken zelfs een aantal voorbeelden van koppels die al enkele jaren samen zaten waarbij gedacht werd dat de ram gecastreerd was en opeens, verrassing. Daarnaast zijn je konijnen jong, ze zijn nog maar net vruchtbaar. Het is ook in dat opzicht echt vele malen logischer dat er helaas toch een fout gemaakt is dan dat er een héél stiekem konijn even langskwam toevallig toen ze net de vruchtbare leeftijd bereikt hebben en die ook stilletjes weer vertrokken is. Als er een vreemd konijn in of zelfs maar naast je ren geweest is zie je dat echt wel. Die laten ze niet gezellig op hun territorium zonder onrust of strijd. Daarnaast zou hij er dan ook nog weer uit moeten zijn gekomen. En hij had gegarandeerd wel rondom de ren alles gemarkeerd door overal te poepen en eventueel plassen.

Heb je al wel alle konijnen bekeken? Inmiddels zou een ram van dit formaat en deze leeftijd wel duidelijk zichtbare testikels moeten hebben.

Link naar bericht
Delen op andere sites
18 minuten geleden zei Dollie:

Nee hoor, dat hoeft niet. Ik ken zelfs een aantal voorbeelden van koppels die al enkele jaren samen zaten waarbij gedacht werd dat de ram gecastreerd was en opeens, verrassing. Daarnaast zijn je konijnen jong, ze zijn nog maar net vruchtbaar. Het is ook in dat opzicht echt vele malen logischer dat er helaas toch een fout gemaakt is dan dat er een héél stiekem konijn even langskwam toevallig toen ze net de vruchtbare leeftijd bereikt hebben en die ook stilletjes weer vertrokken is. Als er een vreemd konijn in of zelfs maar naast je ren geweest is zie je dat echt wel. Die laten ze niet gezellig op hun territorium zonder onrust of strijd. Daarnaast zou hij er dan ook nog weer uit moeten zijn gekomen. En hij had gegarandeerd wel rondom de ren alles gemarkeerd door overal te poepen en eventueel plassen.

Heb je al wel alle konijnen bekeken? Inmiddels zou een ram van dit formaat en deze leeftijd wel duidelijk zichtbare testikels moeten hebben.

Okee, bedankt. 

We hebben nog niet gekeken naar de geslachten, dat zullen we vandaag doen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Soms zie je wel tekenen zoals een geplukte buik (als ze een nestje gemaakt heeft, maar dat heeft ze zo te horen niet gedaan) of gezwollen tepels, maar in dit geval kan dat natuurlijk ook betekenen dat het konijn nog drachtig is dus ik denk niet dat je er definitief achter kan komen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er was wel een nestje, met wat grijzig wit haar. We hebben 1 konijn die zwart is, ook met zwarte buik met iets grijs haar. 1 konijn die helemaal grijs is met wit buikhaar. Nog 1tje met wit buikhaar en 1 oranje. Dus daar kunnen we het ook niet aan zien helaas.. Het is even afwachten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De mensen waar ik destijds mijn groepje van over had genomen dachten ook 2 voedstertjes te hebben. Rijden deden ze in het begin volgens mij niet. Maar toen de konijnen 6 á 7 maanden oud waren lag er opeens een nest! En een maand later lag er wéér een nest, want voordat het eerste nestje ontdekt werd en het konijn dat de ram bleek te zijn apart gezet werd had hij de voedster weer gedekt. Zij gingen dus in een maand tijd van 2 konijnen naar 16 konijnen 😳

Maak er dus nu echt haast van en ga nu direct de geslachten bekijken. En zet de ram direct apart als je die ontdekt hebt. Voor je het weet zit je met een groot aantal konijnen (en dan?), zeker met mogelijk dríe zwangere konijnen. 

Ook is de kans aanwezig dat de het moederkonijn het niet overleeft, om over de jongen maar te zwijgen zoals je inmiddels al hebt ervaren. Wat een nare vondst zal dat zijn geweest... 

6 uur geleden zei EvyenLino:

Hoe zorg je voor een overdekte ren. Dat moet aardig wat kosten of niet?

Dat kan, maar dat hoeft niet hoor. Het is net welke materialen je gebruikt. Je kan bijvoorbeeld al heel simpel de ren overdekken door er panelen van een panelenren overheen te leggen, eventueel aan een simpel frame van een paar houten latten vastgemaakt. Of een stuk gaas.

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat een nare vondst moet dat zijn geweest. Hoop dat het bij dit ene nestje blijft!

Mijn advies zou zijn om de voedsters te steriliseren en een eventuele ram, mocht die er toch bij zitten, te castreren. Dan weet je zeker dat er geen nieuwe nestjes komen. Ook niet als blijkt dat het door een ram van buitenaf komt. Het kost wel even wat geld en zorgen, maar dat zal het zeker ook kosten als ze telkens nieuwe nestjes krijgen. Voedsters zijn ook gevoelig voor baarmoeder(hals)kanker, dus alleen daarom al hebben wij voor een sterilisatie (of eigenlijk castratie) gekozen. Wat betreft de ren, wellicht kun je een betaalbare, tweedehandse kattenren op de kop tikken?

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, de ram zo snel mogelijkheden castreren, en dan nog 14 dagen apart houden.

Maar de andere twee voedsters hoeven toch niet apart? Die kunnen bij elkaar, dan heb je 3 verblijven nodig.

Je zou eens op marktplaats kunnen kijken voor een hok.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .