Spring naar bijdragen

Plataan giftig? (Krabpaal kat maken)

Recommended Posts

Wij willen zelf een krabpaal gaan maken voor de kat. De konijnen kunnen er bij als ze los lopen, wat alleen onder toezicht mag.

Nu was er in de buurt een tak van een plataan afgebroken die ons zeer geschikt lijkt. Ik kan vinden dat de zaden giftig zijn. Al is dat voor ons niet relevant, die halen we er sowieso uit. 

Het is dus ook niet de bedoeling dat ze t op gaan eten, maar we zijn ons er uiteraard van bewust dat aan hout in huis geknaagd kan gaan worden. (En dan moet dat natuurlijk wel veilig zijn) 

Wie oh wie kan mij helpen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Inmiddels is de tak kaal en hopelijk gaan we hem vandaag on beton storten om te zorgen dat hij blijft staan.de mandjes geven een idee maar zitten nog niet vast oid. Die ronde krijgt ook nog een andere plek. 

IMG_20201215_085619~2.jpg

We hebben deze schijven als plankjes. In totaal 6 schijven waarbij we van twee schijven een grote plank gaan maken voor boven in. De schijven zijn ca 37 cm doorsnede.

IMG_20201215_090016~2.jpg

bewerkt door MichelleloveElmo
  • Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie de vraag over plantaan nu pas! Ik zou het uit mijn hoofd niet weten, dan zou ik het echt op moeten zoeken. Maar je hebt voor wilg gekozen, dat is zeker veilig!

Zijn de zijtakken wel stevig genoeg voor de katten? Ben je niet bang dat het afbreekt?

Ik vind het wel een heel leuk idee!

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Evee:

Ik zie de vraag over plantaan nu pas! Ik zou het uit mijn hoofd niet weten, dan zou ik het echt op moeten zoeken. Maar je hebt voor wilg gekozen, dat is zeker veilig!

Zijn de zijtakken wel stevig genoeg voor de katten? Ben je niet bang dat het afbreekt?

Ik vind het wel een heel leuk idee!

De twee dikke basis takken zijn wel stevig genoeg voor. De plankjes gaan we niet de kleine takjes gebruiken die er aan zitten, maar rest takken van andere plekken van de boom. Wel in verhouding, dat het lijkt of zeer zouden kunnen groeien. We vonden het alleen wel leuk staan dus hebben ze er wel aan laten zitten. Misschien kunnen we er bv een speeltje aan hangen oid

Dat mandje links boven hebben we gister gehad en even voor de sier zo neer gezet. Het mandje tussen de takken in gaan we nog ondersteunen met een plank

bewerkt door MichelleloveElmo
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Joke  @JokeC datsluiten wij ook niet uit, al zullen ze niet veel verder komen dan de onderste, misschien de plank daar boven. Mijn konijnen springen wel omhoog, maar bij hoogte niet over een tussenruimte horizontaal zeg maar. 

Inmiddels een emmer voorbereid voor beton storten. We gaan een zeiltje op een (bijna) waterpas tegel leggen en daar een emmer op zijn kop aan vast lijmen met een lijmpistool. In de bodem van de emmer hebben we een gat gezaagd waar de stam + boton ijzer doorheen kan. Op ca 5 cm van de onderkant , die 5 cm van de grond in het beton komt, hebben we met ook ca 5 cm tussenruimte twee staven betonijzer kruislings door de stam geslagen, na het eerst te hebben voor geboord. Hierdoor blijft de stam straks nog steviger staan. Morgen werken, dus donderdag gaan we verder.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Deel via andere websites

Inmiddels de paal in beton gestort. We hebben een plank in een vuilniszak gedaan om zo veel mogelijk te beschermen tegen vocht. Vervolgens een zeiltje er op gelegd. Op de rand van de emmer lijm gedaan om deze vervolgens op zijn kop op het zeiltje zetten. Hier gewicht op, zodat de lijm met gewicht kan uitharden. De emmer rondom vast geschroefd, zodat hij niet omhoog gedrukt word door t gewicht van t beton. De emmer aan de binnenkant afgekit, zodat deze onderaan mooi afgerond is. Water er in, beton er bij en 15 min vasthouden. Van tevoren hebben we afgetekend h

Hoe diep de paal in de emmer kan, zonder de bodem te raken (word het beton steviger van) ook hebben we kruislings er betonijzer door heen geslagen, nadat we dit hadden voorgeboord. En nu afwachten tot het voldoende is uitgehard dat we alles kunnen losmaken. We gaan minimaal 24 uur wachten. 

IMG-20201217-WA0008~2.jpeg

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • Evee locked this topic
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .