Spring naar bijdragen

Houtkorrels toiletbak

Recommended Posts

Ik wil het hennepvezel in de toiletbak vervangen door houtkorrels. Zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten (samenstelling, houtsoort)? Kan ik gewoon de houtkorrel voor in de kattenbak nemen? Welke zijn veilig voor konijnen? Zijn houtkorrels iets anders dan houtpellets?

Veel vragen, dus kom maar op met de antwoorden. 🙂

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Marjoleink bevalt die van hornbach het zelfde als van de appie? Ik was er laatst en zag een aantal zakken liggen bij hornbach. Die zakken waren echt heel groot dus kon ze toen niet mee tillen. Maar in verhouding leken die erg goedkoop.

Ik gebruik zelf de kattenbak houtkorrels van de Albert Heijn, prima! Maakt ook zoveel minder zooi dan hennepvezel, ze lopen het niet naar buiten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Renske34:

@Marjoleink bevalt die van hornbach het zelfde als van de appie? Ik was er laatst en zag een aantal zakken liggen bij hornbach. Die zakken waren echt heel groot dus kon ze toen niet mee tillen. Maar in verhouding leken die erg goedkoop.

Ja die zijn prima. Mijn ex-man haalt ze altijd voor me. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind die van de hornbach, plospan, ideaal! Grote zakken en daardoor voordelig, maar wel lastig te sjouwen inderdaad. Ik heb wel het idee dat het per merk iets verschilt idd qua stoffigheid enzo. Die van plospan vind ik niet zo stoffig, hoewel ik niet boven zo'n zak moet gaan hangen om het in de ademen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ze meestal ook van de Welkoop. De hele bak vullen doe ik niet, het neemt zoveel vocht op dat dat niet nodig is (tenzij je maar één keer in de week verschoond misschien, maar dat vind ik in huis niet fijn). Dan moet je of de plasplekken uitscheppen of veel schone korrels weggooien. Ik gebruik zelf kattenbakken van 50x35 cm, daar doe ik drie grote mokken houtkorrels in (ik gebruik een mok om het op te scheppen vandaar de bijzondere maatvoering xD) en dat verschoon ik om de dag. Met twee konijnen zijn dan nog niet alle korrels uit elkaar gevallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Pablo&Lola:

Thanks! Heb nu die onderbak van de traliekooi als toilet, maar die is vrij groot en ze plassen maar in twee hoekjes. 😅 Misschien dan toch maar weer een kattenbak neerzetten of alleen wat korrels in de hoekjes doen.

Goed plan. Dat was toch voor Lola hé?

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Pablo&Lola:

Thanks! Heb nu die onderbak van de traliekooi als toilet, maar die is vrij groot en ze plassen maar in twee hoekjes. 😅 Misschien dan toch maar weer een kattenbak neerzetten of alleen wat korrels in de hoekjes doen.

Oooh ja als je die helemaal gevuld hebt is zelfs een dun laagje al veel. Daar heb ik zo ook niet de ideale oplossing voor nee. Wellicht in het midden hennepvezel laten liggen en in de hoeken korrels, dan kun je die uitscheppen? Maar even een (kleinere 😅) bak leeggooien en omspoelen is een stuk makkelijker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik  heb een tijdje de houtkorrels van de intratuin gebruikt, maar had het idee dat Bjorn daar erg van ging niezen. Misschien dat er toch iets van geur aan toe is gevoegd? Ik rook zelf niets bijzonders maar ik heb niet zo'n fijn neusje als een konijn. 

Ik gebruik nu Sanicat Clean & Green papier/cellulosekorrels. Zelfde idee als Back to Nature, maar dan wat minder duur. Vind dat prima werken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij de Intratuin hier hadden ze geen houtkorrels. Toen ik ernaar vroeg, wezen ze de beukensnippers aan. 😅

Ik moet zeggen dat houtkorrels wel een stuk minder bende geven dan hennepvezel, ook met schoonmaken/omspoelen. Eerder zat het putje constant vol met hennepvezel, maar die houtkorrels blijven een stuk minder aan de toiletbak plakken, dus ook minder zooi in het afvoerputje. 😄

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier hebben ze een grote hoekkattenbak en plassen ze in de hoeken. Ik deed er altijd een laag van zo'n 3 cm in, dan na een dag of twee drie schepte ik de plasplekken eruit, verdeelde de rest en gooide er nog een schep bij. Dan na weer een dag of 2 3 de hele bak verversen. Ik heb de korrels van de webshop, ben erg op zoek geweest ivm het niezen van Betsy waar ze het minste last van had, maar volgens mij maakt het weinig verschil. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik verkoop in de webwinkel de tooper houtkorrels. Die gebruik ik zowel in de kattenbakken van de katten, als in de schuilhokken van de konijnen. 

Eerst verkocht ik de plospan houtkorrels. Die waren ook prima hoor, maar de tooper korrels zijn iets voordeliger, en de meeste konijnenbaasjes zijn daar wel blij mee. 

Link naar bericht
Deel via andere websites