Ga naar inhoud

Ziek konijn, oorzaak onduidelijk.


MEM

Aanbevolen berichten

Hallo, 


Ik heb een Duitse Hangoor van (net) 5 jaar. Een paar weken geleden stopte ze met de selective brokken te eten. Ik ben toen overgaan op haar oude biks (gewoon normaal niet gemengd) na een tijdje begon ze de biks ook niet meer te eten. Ik ben toen 3 weken geleden naar de dierenarts geweest en toen is ze geopereerd aan haakjes aan haar kiezen omdat ik merkte dat ze ook erg mager werd en weinig at. Ze is toen geopereerd maar de haakjes waren minimaal. Nu moest ik aankijken of ze ging eten, dit gebeurde niet.

De dierenarts heeft toen haar ontlasting nagekeken en hier kwam ook niets uit. Ze kreeg toen 10 dagen lang 3 keer per dag ciseral drops. Nu was deze kuur gister (15-11) afgelopen. 

Nu eet ze echt geen brokjes meer. Ook niet als ik ze nat maak. Ze wil wel graag eten heb ik het idee. Ze valt mij bijna aan als ik gras heb en gedroogde blaadjes, knabbelhoutjes en konijnensnoepjes eet ze erg goed. Hier kan ze natuurlijk niet op leven. 
ze zit de hele dag een beetje in een bolletje en het lijkt alsof ze haar oogjes erg klein maakt. Als ik 1 van het bovenstaande eten voor haar houd dan word ze actiever.

- Elk jaar wordt ze gevaccineerd, dit is dit jaar ook gebeurd. 
 

- En ze heeft overigens de afgelopen maand de brokjes niet droog gegeten. Ik heb ze elke dag nat gemaakt waardoor het echt een zachte massa werd en heb het eten op mijn hand gelegd en toen at ze wel

 

weet iemand wat het kan zijn? Of heeft iemand tips?
 

 

 

aangepast door MEM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan je nog een ander soort brok proberen? Wel rustig aan laten wennen natuurlijk. En als het niet beter gaat, zou ik sowieso nog een keer langs de dierenarts gaan om een uitgebreider onderzoek te laten doen... Misschien toch ergens een onderliggende oorzaak, je weet maar nooit. Konijnen zijn goed in pijn/kwaaltjes te verbergen!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt toch alsof er iets aan de hand is. Konijnen laten niet snel zien dat ze ziek zijn.

Is het gebit onder narcose behandeld? Heb je het idee dat je dierenarts voldoende kennis heeft van konijnen? 

Ik had van de zomer ook een konijn dat na de gebitsoperatie nog steeds niet ging eten. Toen ben ik naar een andere dierenarts gegaan, en toen bleek het gebit niet goed gedaan te zijn. En ze bleek ook EC te hebben, maar daar hoor ik in jouw verhaal niet direct iets van terug. Niet dat ik nu ineens expert ben hoor. 

Als een konijn selectief eet, is het gebit wel het eerste waar ik aan denk, ook al is ze daar pas aan geholpen. En dat ze in een bolletje zit geeft aan dat ze pijn heeft. Ik zou haar dus toch nog een keer laten nakijken, door je eigen dierenarts of desnoods een andere.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankuwel allemaal. 
Ik heb vandaag even overlegd met de dierenarts. Ik moet de ciseral drops langzaam afbouwen. Over 2 weken moet ik op 1 keer per dag zitten dat ik haar dat geef. Ik moet wekelijks een update geven. Als het over 2 weken niet beter is, dan verder onderzoek. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het ineens verbeterd dan? Anders zou ik zeker naar een andere dierenarts gaan. Met konijnen kun je dat niet zomaar even afwachten. Daar is hun gezondheid veel te kwetsbaar voor. Omdat konijnen prooidieren zijn laten ze pas als het heel erg heftig is zien dat ze zich niet lekker voelen. Als je konijn nog steeds zo zit met kleine oogjes dan moet er echt heel snel actie worden ondernomen. Reken maar dat ze dan echt veel pijn heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .