Ga naar inhoud

Vreselijk mager konijn aan laten komen


Teddybeer

Aanbevolen berichten

@Dollie ik kan je geen pb sturen... Dus even via deze weg:

 

De Harrison Recovery is net binnengekomen. Ik neem aan dat jij ervaring hebt hiermee? Ik krijg namelijk een zak ervan in een doos zonder een gebruiksaanwijzing of iets... Ik mag onbeperkt geven maar wat raad jij me aan qua hoeveelheid? Hoe bereid ik het? Neem aan dat ik het in een spuitje moet voeren?

Op de zak staat dat het opgewarmd moet worden tot 39 graden alleen geen idee hoe ik dat doe. Ik heb een waterkoker maar daar kan ik geen temp op instellen.

 

Hoop dat je me kunt helpen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de gebruiksaanwijzing voor vogels is, ik heb het nooit tot 39 graden verwarmd. Gewoon mengen met (lauw)warm water tot het een beetje de dikte van yoghurt heeft. Je kunt proberen of ze het zo wil eten (eventueel bijv. met fruithap voor baby's er door, neem dan wortel of een veilige fruitsoort voor baby's vanaf 4 maanden, daar zit doorgaans geen rijst of aardappel door) en anders met een spuitje geven. Mijn konijn heeft een tijdje alleen maar dit gegeten, ik zou in z'n dossier moeten zoeken hoeveel hij dan kreeg op een dag maar ik denk zeker 150 ml. Mijn konijn had een groeiachterstand en kan geen vast voedsel eten en weigerde op dat moment vezelrijke, vloeibare voeding te eten dus hij kreeg puur en alleen dit. Na een poosje gaf dat wel (darm)problemen want zoveel eiwitten is niet goed voor ze. Mijn konijn at het zelf uit de spuit, maar hij is dat gewend. Bij konijnen die ik tijdelijk bijvoer (waar ik meestal Convalescence voor gebruik omdat dit per kleiner zakje verpakt zit) lukt het eigenlijk nooit om ze het zelf te laten eten, maar ik doe meestal ook niet heel veel moeite om dat voor elkaar te krijgen. Als het konijn zelf goed eet geef ik 2 of 3 x 10 ml per dag bij. Als ze niet zelf eten wissel ik het om en om af met Critical Care.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt! Ik hoop zo dat het gaat helpen!

 

Ik heb net wat gemaakt en ze eet/drinkt het zo op. Zo fijn. Ze had wel genoeg gaf ze aan dus ik heb het in het hok gezet. Hopelijk eet ze zelf nog een deel op. Anders toch via het spuitje. Erwtenvlokken hoefde ze nu niet. Maar ze trekt nu ook haar neus op voor brok. Ik heb ze sws nu even apart gezet zodat ze al het eten voor haar alleen heeft. Het enige wat nu helemaal op gaat is groenvoer.

Net ook gewogen en ze woog 1240 gram. Betekent dat ze maar 10 gram is afgevallen ten opzichte van de 30 gram die ze gemiddeld afviel. Ook de temp blijft stabiel rond 38,5.

 

Ik krijg een heel klein beetje hoop

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een ellende 😞 

 

Hopelijk knapt ze met deze behandeling weer een beetje op en heeft ze nog een mooie tijd voor zich.

 

Waar ik me bij het lezen over megacolon vaak over verbaas is dat het ook op latere leeftijd naar voren kan komen. Net als bij jouw konijn die dus 4 is en als ik het zo lees hiervoor geen klachten had. Ik zou verwachten dat zoiets al op echt jonge leeftijd naar voren komt.

 

Sterkte. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Megacolon kan ook door andere oorzaken ontstaan, ook bij niet "charliekonijnen". Bij de erfelijke variant zie je toch al wel vaak kleine aanwijzingen als ze jong zijn, maar als je er niet bekend mee bent, valt het echt niet zo op.

 

Ik kwam er ook pas achter toen ik vond dat mijn konijn wel erg vaak darmproblemen had. De dierenarts had geen antwoorden voor me, omdat hij verder gezond oogde. Ik vertrouwde het niet en ben zelf gaan zoeken. Als ik dat niet had gedaan, had ik het ook pas veel later geweten.

 

Daarom kan ik me heel goed voorstellen dat de problemen met een jaar of 3 a 4 pas aan het licht komen, dat is toch wel de leeftijd dat problematiek overduidelijk erger wordt. Het is een progressieve ziekte, waarbij de peristaltiek steeds minder wordt. Uiteindelijk komt er een moment dat de darm die beweging helemaal niet meer kan maken, afhankelijk van hoe snel de progressie is duurt dat maanden tot jaren.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was er inderdaad niet bekend mee dus nooit opgevallen. Sowieso heb ik nooit gekke keutels gezien en was ze eigenlijk altijd enorm levenslustig en druk. Ze was een van de fanatiekste konijnen 🙂 ik denk inderdaad nu ze ouder is de darm ook steeds minder gaat werken.

Alleen is dit wel in hele korte termijn gebeurt voor mijn idee omdat ze ook in een paar weken tijd zo hard is afgevallen.

 

Maarr, wel weer een paar lichtpuntjes! Ze blijft op temperatuur, zit rond de 39 graden waar ik superblij mee ben. Ondanks dat het vannacht heeft gevroren en het in de schuur dus ook ietsje kouder was. Verder is ze zo'n 130 gram aangekomen!! Sinds vrijdag. Echt zo onwijs blij. Speciale shoutout naar @Dollie omdat jij kwam met de Harrison Recovery. Ze krijgt nu 2x per dag een bakje met daarin een eetlepel aangelengt met water. Ik meng er gras doorheen zodat ze het zelf opeet en dat gaat super. Verder eet ze veel groenvoer en kruiden. Ook geef ik haar een beetje caviamuesli waar o.a. zonnebloempitten inzitten. Brokken en hooi eet ze nauwelijks. Af en toe wat SS brokken maar echt heel weinig.

Ik zet ze 2x op een dag apart met het papje/brokken/groenvoer. Verder heb ik vriendje Bunny er zo veel mogelijk bij, ze missen elkaar echt enorm als ze apart moeten zitten. Gelukkig lijken die 2 voerbeurten genoeg te zijn omdat ze aankomt. Wel laat ik snachts wel extra brokken staan en daardoor eet Bunny helaas ook weinig hooi meer... Maar ik ben ook bang dat ze anders de hele nacht niks eet. Het is niet anders denk ik. Als ze straks richting de 2 kg gaat wil ik wel weer proberen ze allebei op een gezonder dieet te krijgen. Maar voor nu durf ik het niet aan 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou hier gelukkig niet het geval. Vorige week maandag toen we terug van de DA kwamen ging mevrouw recht op hem af en op hem zitten rijden 🤣 

Bunny is echt een onwijs lief konijn en zodra ze weer bij elkaar mogen rent hij gelijk naar haar toe om te kroelen. Hij doet het nog geen binky. 

 

Net het pakket van de webshop binnen gekregen! Ze eet tot nu toe het johannesbrood, weegbree, de haychunck en de wilde bloemenmix.

Zo blij mee! Ze is ook zeker wel 150 gram aankomen tot nu toe. 

Helaas gaat het medicijnen toedienen wel steeds moeilijker. Eerst nam ze het spuitje gewoon aan maar inmiddels moet ik haar wel goed vasthouden... iemand nog tips daarvoor? 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Teddybeer:

 Eerst nam ze het spuitje gewoon aan maar inmiddels moet ik haar wel goed vasthouden... iemand nog tips daarvoor? 


Is het alle medicatie of specifiek cisaral? Dat vond de mijne echt vies spul! Mij lukte dat wel zonder dwang, maar niet altijd van harte. Als hij medicatie echt niet wilde zette ik hem op mijn knie en zat ik zelf op mijn hurken op de grond. Hij werkte dan altijd goed mee en sprong niet weg, waar hij in zijn verblijf natuurlijk wel eens wegrende voor dat vieze spul. Maar over het algemeen ging alles er heel makkelijk in.

Hoe voel jij je als je medicatie geeft? Want het werkt wel zo, hoe rustiger jij bent hoe makkelijker het gaat.

 

Bij de andere konijnen zet ik ze ook wel eens op de bank, en als ze nog denken van "huh waar ben ik?" zit de spuit er al in, klaar! Maar op de knie zetten bevalt mij het beste, zeker als er meer medicatie in moet. Ik kan het konijn met mijn ellenboog vastklemmen als het nodig is en de hand van dezelfde arm gebruiken om de kop mee vast te pakken en de andere arm heb ik vrij voor de spuit.

 

Er zijn nog veel meer methoden, bijvoorbeeld de bunnywrap, maar omdat je het echt dagelijks moet blijven doen zou ik dat niet aanraden.

 

Als tip wil ik nog meegeven, leg alle spuiten al klaar voordat je het konijn vastpakt, dan kun je in 1 keer doorpakken.

 

Ow en ik gaf altijd de medicatie net voordat ze iets te eten kregen, dan is er altijd een beloning achteraf 🙂 

 

Fijn dat ze al iets is aangekomen, dat is bemoedigend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks @Kolino

Het is begonnen na start met de cisaral dat ze niet meer wil🙈 

Ik neem haar nu op schoot en houd haar koppie zacht vast en dan gaat het wel goed. Alleen wil ze natuurlijk liever niet eens op schoot. Ik wil zo graag dat ze gewoon in dr hok kan zitten en dat ik het zo kan geven maar dat is voor nu misschien ook te veel gevraagd. Wat lekkers neemt ze daarna niet aan, vgm is ze dan echt een beetje gepikeerd haha.

 

Ik hoop wel echt dat dit makkelijker gaat worden want als ik dit de rest van haar leven moet doen? En als wij op vakantie zijn dan moet iemand het overnemen. Nouja niet te ver vooruit kijken.

 

Wel heel goed nieuws: ze weegt 1525 gram!! Zo happy daarmee 😍😍 gewoon 275 gram aangekomen sinds vorige week

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel goed dat je er in een week bijna 300 gram hebt aangekregen!

Ik zie het nog voor me hoor, hoe hij wegrende als ie cisaral rook... en dan tegen hem zeggen dat hij echt moest nemen en ik een lamme arm kreeg van het spuitje vasthouden 😛

 

Het went voor een konijn wel om iedere dag medicatie te krijgen, als jij daarin voorspelbaar bent, dan weten ze heel goed wat er gaat gebeuren. Wat je kunt proberen is om haar in een hoek te dwingen, zodat ze niet zomaar weg kan, soms werkt dat beter dan oppakken. Misschien had ik wel geluk dat hij zo makkelijk was daarin.

 

Ik heb het trouwens wel eens gehad dat ik het per ongeluk een spuitje van iets dat hij heel vies vond voor andere medicatie had gepakt... en weg was ie 😅 Nee, maar over het algemeen was hij echt heel braaf, naja, wat medicatie betreft dan 😇

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .