Ga naar inhoud

Konijn met natte oogjes: onder narcose?


iloveChucky

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Mijn konijn Chucky heeft al een hele tijd natte oogjes. Vorig jaar heb ik toen van de dierenarts een zalfje meegekregen en na dit een aantal weken te hebben gesmeerd, ging het gelukkig weer weg.

Alleen keerde het begin dit jaar weer terug, helaas. In het begin wou de dierenarts het nog even aankijken, maar na een paar maanden verslechterde de situatie dusdanig dat we na overleg weer een zalfje meekregen.

Ik heb dat uiteindelijk ruim 3 weken gesmeerd, maar het is aan een oog nooit helemaal weggegaan en inmiddels aan beide ogen weer teruggekeerd ☹️

We hadden met de dierenarts overlegd dat mocht de zalf niet aanslaan, ze nog de optie hebben om Chucky onder narcose te brengen om het gebit te controleren (mogelijke oorzaak) of eventueel de traanbuisjes te spoelen. Mijn moeder heeft bezwaar tegen deze behandeling ivm zijn leeftijd (7 jaar) en het feit dat konijnen best kwetsbare dieren zijn om onder narcose te brengen. Daarnaast is het natuurlijk ook geen levensbedreigende aandoening.

Chucky lijkt er overigens weinig last van te hebben. Omdat hij verder gezond is zou ik het wel willen overwegen, maar ik ben afhankelijk van de financiële steun van mijn moeder.

 

Mijn vraag is wat jullie van de situatie vinden en of Chucky onder narcose brengen noodzakelijk/verstandig zal zijn?

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai,

 

Fijn dat je zo voor je konijn zorgt! Ben je bij een dierenarts geweest die verstand heeft van konijnen? Hieronder een link met de lijst van konijnkundige dierenartsen.

https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

 

Heeft de dierenarts het gebit al bekeken zonder narcose? Soms is er zonder narcose al te zien dat het konijn gebitsproblemen heeft. Wat voor zalfjes heb je gehad en zijn ook andere mogelijke oorzaken bekeken?

 

Konijnen zijn kwetsbaar, maar kunnen prima onder narcose. Het gaat in 99% van de gevallen echt goed, zeker als er een kleine ingreep gedaan wordt. Het is altijd een risico, maar dat is bij ieder mens en ander dier ook zo. Als je een konijnkundige dierenarts hebt zorgen ze altijd dat het konijn vooraf onderzocht wordt om te kijken of het de narcose aan kan. Ook bij een konijn van 7 kan dat vaak, zelfs bij een gezond konijn van 10 jaar kan het. Ik heb zelf twee konijnen met gebitsproblemen die af en toe onder narcose moeten en het gaat altijd goed. Zij krijgen een priknarcose en die is zelfs wat belastender dan een gasnarcose, maar ze zijn snel de oude. 

 

Mijn advies is om te kijken of jouw dierenarts veel verstand en ervaring heeft met konijnen. Zo ja, dan zou ik vragen of ze het gebit eerst zonder narcose kunnen bekijken en als er dan niks te zien valt evt onder narcose. Vask merk je bij gebitsproblemen trouwens wel dat ze trager of moeilijker gaan eten, dus misschien goed om daar zelf ook nog eens goed naar te kijken.

In welke regio woon je? Je zou kunnen overwegen om naar Wilhelminapark in Utrecht te gaan voor een second opinion, maar daar zullen je ouders dan natuurlijk wel achter moeten staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jamesthebunnybutler

 

Dank voor je reactie!

Het gebit is al nagekeken zonder narcose en daar waren geen afwijkingen aan te zien.

Hij eet gelukkig nog goed! Er is ook al gekeken naar eventuele beschadigingen aan het oog/hoornvlies maar dat blijkt ook niet de oorzaak te kunnen zijn.

De laatst gebruikte zalf is ophtocycline oogzalf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Coco heeft 1 traanoogje en dat komt door de wortel van zijn kies. Is verder niks aan te doen. Gewoon goed schoonhouden.

Dus zelfs als je jouw konijntje onder narcose laat nakijken en/of ook een röntgenfoto laat maken (wat bij mij ruim €200 was) en het blijkt het gebit te zijn, kun je er waarschijnlijk toch niks aan doen. Maar je weet dan wel zeker dat dat het probleem is en niet iets anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .