Spring naar bijdragen

Gevecht na sterilisatie

Recommended Posts

Hoi allen, ik schep graag op over m'n vredige koppeltje, dat al op de avond van de eerste koppeldag superlief was samen, en sinds een paar maanden onafscheidelijk lijkt. Zij is duidelijk dominant, en hij super volgzaam en onderdanig, en dat leek steeds prima te werken! Veel likken, tegen elkaar aan liggen, etc. Daarom liet ik het mannetje ook mee gaan naar de castratie van mijn voedster, als mental support. Thuis lagen ze lief tegen elkaar aan terwijl zij herstellende was. Alles helemaal prima! En m'n voedster herstelde voorspoedig.

Maar zonet, tot mijn stomme verbazing, hoorde ik allemaal kabaal en vlogen ze vechtend de ren door!! Ik heb meteen het mannetje weg gepakt, daar kon ik het beste bij. Toen ik hem even later terug zette, vlogen ze elkaar meteen opnieuw aan! Ik wist niet wat ik zag. Het mannetje zit nu apart in zijn oude verblijf, de keuken (paneeltje in de deuropening).

Heeft dit er mogelijk mee te maken dat de voedster nog verzwakt is van de castratie (zes dagen geleden), en dat de rolverdeling nu opnieuw wordt bepaald? Wanneer kan ik ze weer samen zetten? Moet dat dan weer via een koppeling op neutraal terrein? Kan dat dan op het neutrale terrein van de vorige koppeling 3,5 maand geleden, in een ren in de keuken van mijn ouders?

Godzijdank lijkt de buikwond van mijn voedster niet open of aangetast oid.

Bedankt voor jullie reacties!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ziekte of zwakte heeft inderdaad invloed op de rangorde, zeker bij koppels die nog maar kort samen zijn. 

In mijn groep ging het ook mis toen nummer 3 in de rangorde ziek werd, nummer 4 dacht toen promotie te kunnen maken.

Wat deden ze precies? Wad het echt vechten: boksen, gillen, in elkaar vastgebeten over de grond rollen? Of was het meer jagen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij lagen ze vastgebeten in elkaar op de grond te vechten. Voordat ik ter plaatse was hoorde ik veel gebonk. Er lagen grote plukken wit haar, ik denk van mijn mannetje (het vrouwtje heeft ook wat wit, maar vooral roodbruin). Gegil heb ik niet gehoord, en ik heb ook geen verwondingen gezien op hun lijfje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

O dat is niet zo mooi. Dan zou ik ze inderdaad nog een weekje uit elkaar houden.

Ik zou dan wel weer op neutraal terrein koppelen. Het terrein van de vorige keer kan prima, als je het goed schoonmaakt. Het gaat er om dat niet een van de twee het gevoel heeft dat hij zijn territorium moet verdedigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie. Dan houd ik ze een weekje apart en koppel ik ze daarna weer bij m'n ouders.

M'n mannetje is duidelijk erg ontdaan. Hij heeft wel goed gegeten en gedronken, maar had net ineens diarree! Dat heb ik nog nooit gezien. Twee plasjes vloeibare poep op de grond. En z'n kontje is ook helemaal vies ervan. Ik vind het zo zielig. Het lijkt me dat dit echt door de stress komt. Gaat het meestal vanzelf weer over? Ik houd hem goed in de gaten en zal ook even de dierenarts bellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou ze nog eventjes een weekje apart houden en het dan op neutraal terrein opnieuw proberen. Hopelijk is het inderdaad zwakte en andere geur van je voedster, omdat ze nog herstellende is en is het als ze weer wat beter is weer als vanouds. 

Ik zou je ram wel even goed in de gaten houden, maar direct naar de dierenarts lijkt mij in dit geval nog niet direct nodig. Lekker verwennen met veel hooi voor de rest van de dag en hopelijk is het dan weer over. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie fijne reacties en tips! Ja, ze zijn in de puberteit (8 en 9 maanden oud), maar aangezien dit zo vlak na de sterilisatie gebeurde ga ik er maar even vanuit dat dat de reden is. Ik houd ze inderdaad een weekje apart en ga erna weer koppelen bij m'n ouders. Kan zo'n koppeling meestal in 1 dagje, of lijkt het jullie handiger om daar weer een halve week voor uit te trekken?

M'n mannetje zit druk hooi te knabbelen in z'n toiletje, dat ziet er goed uit. Hij is best stressgevoelig, dat heb ik al eerder gemerkt, maar diarree heeft ie nog niet eerder gehad. Moet ik zijn vieze kontje nog schoonmaken met een vochtig doekje, of doet ie dat zelf wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb met Joris en Brenda ook gedoe gehad na de castratie van Brenda. Brenda is de baas, en na een dag of 3 wilde ik haar terug bij Joris zetten, maar die zag zijn kans om toch even duidelijk te maken dat hij dan wel de baas wilde zijn. Dat was dus flink jagen en rijden (niet vechten).

Ik heb er toen voor gekozen om ze split-cage te huisvesten en een losse traliekooi met Brenda er in , in de ren te zetten. Even in de gaten gehouden hoe ze op elkaar reageerden, maar door de tralies heen was dat gewoon normaal en niet fel of territoriaal. Een week later heb ik ze samen gezet, eerst op neutraal terrein, in de ochtend, volgens mij dezelfde dag gelijk samen in de ren, en toen ging het weer in één keer prima.

Ik heb toen voor split cage gekozen omdat Joris een enorme stresskip is die liever rustig aan dingen went & omdat ik merkte dat ze toch echt allebei wel een maatje misten. Ik heb het wel even aangekeken qua gedrag naar elkaar toe, omdat je ook niet wil dat er juist frustratie opbouwt. Maar dat was niet zo, ze waren dus gewoon lief met tralies er tussen, ze wasten elkaar gewoon door de tralies heen, lagen elk aan een kant te relaxen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Zo, ik heb m'n konijnen eergisteren bij m'n ouders weer aan elkaar gekoppeld. Er werd in het begin even gevochten en gejaagd, maar na een paar uur gaf het mannetje zich duidelijk over en leek de rangorde (vrouwtje de baas) te zijn hersteld. Sindsdien zijn ze weer superklef samen alsof er niks is gebeurd. Ook in hun eigen ren bij mij thuis gaat het prima. Echt ontzettend fijn!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo, ik heb m'n konijnen eergisteren bij m'n ouders weer aan elkaar gekoppeld. Er werd in het begin even gevochten en gejaagd, maar na een paar uur gaf het mannetje zich duidelijk over en leek de rangorde (vrouwtje de baas) te zijn hersteld. Sindsdien zijn ze weer superklef samen alsof er niks is gebeurd. Ook in hun eigen ren bij mij thuis gaat het prima. Echt ontzettend fijn!

Ze hebben trouwens de afgelopen tijd buiten elkaars zicht geleefd (vrouwtje in de hal, mannetje in de keuken), omdat alleen een traliehekje ertussen voor onrust zorgde (hevig tralieknagen).

Link naar bericht
Deel via andere websites