Ga naar inhoud

Alleen ‘maar’ dominant?


Nanneke Koffijberg

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Sinds 2 weken hebben wij Yuki in huis gekregen. Een konijn waarvan we alleen weten dat het een mannetje is, en geen verdere info. Yuki kwam uit een gezin waarin hij regelmatig in de huiskamer losliep en daar waren ook 3 jonge kinderen. 
Yuki is begin 2020 naar dit gezin gegaan en nu, 10 maanden later,  is hij bij ons. Hij is vorige week naar de dierenarts geweest voor een check-up en inentingen. Zijn nagels waren duidelijk te lang en zijn dus geknipt. Verder geen bijzonderheden.

Dit even ter inleiding.

 

Nu merkten wij al snel dat Yuki dominant is en heeft vooral interesse in mijn dochter’s (11 jr) voeten. 😳😍Hij leek erg op zijn gemak bij haar en met ons, maar hij heeft toch een vervelend trekje: als hij op het vloerkleed flink gekeuteld heeft, wil ik het toch ook kunnen opruimen. En dat vind meneer dus echt niet leuk! Hij springt en bijt als hij mij (of zelfs dochter) ze ziet oprapen. Hij heeft al meerdere plasjes gedaan op het kleed en zijn geur zit er nu onderhand echt wel in. Waarom dan toch die agressie? Herkennen jullie dit fenomeen? 
ps: komende donderdag word hij gecastreerd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, welkom bij Bunnybunch.

Het kan deels hormonaal zijn, en dan zal het over een paar weken wel minder worden. Het kan ook afbakenen van zijn terrein zijn. Mag hij altijd loslopen of soms wel en soms niet? Niet ieder konijn kan daar even goed tegen. 

Krijgt hij na castratie (en 14 dagen wachten) ook een vriendinnetje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yuki mag de hele dag los. Als hij opstandig is, leid ik hem naar zijn (ruime) kooi en geef ik hem iets te eten zodat hij wat kan bedaren. Hij lijkt nooit lang in zijn kooi te willen zitten, al is die echt niet klein. 
Denk je dat het hebben van een vriendinnetje hem wat aangenamer maakt? Ik weet dus niet hoe oud hij is; kan ik zomaar een vreemd konijn er bij zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat kan niet zomaar. Leeftijd maakt niet zoveel uit, maar konijnen zijn net als wij kieskeurig in hun partnerkeuze.

Konijnen zijn groepsdieren, dus je zult Yuki erg blij maken met een partner. En ook dat kan schelen in gedrag, maar is geen garantie.

Konijnen zijn na castratie nog 2 weken vruchtbaar, dus vanaf 11 december zou je hem kunnen koppelen. Het beste ga je met hem naar een goede konijnenopvang, zodat hij kan speeddaten met leuke dames. Als het dan met een bepaald konijn lijkt te klikken, ga je thuis op neutraal terrein verder koppelen. Sommige opvangen doen ook aan koppelvakanties, dan blijft hij een paar dagen bij de opvang. Dat kan heel fijn.zijn als je geen ervaring hebt met koppelen, want dat is best wel spannend. Ze moeten namelijk altijd even bepalen wie de baas is.

 

Hier kun je veel informatie vinden:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Castratie zal mogelijk al wel iets helpen, dat haalt de scherpe randjes van het (hormonale)gedrag af. Maar ik heb uit jouw verhaal ook wel het idee dat hij ook een maatje mist om normaal konijnengedrag mee te vertonen, dus als hij na castratie zou kunnen gaan daten bij een konijnenopvang om een goed passend maatje te vinden, weet ik zeker dat jullie hem daar echt erg gelukkig mee maken.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum!

Wat leuk dat jullie Yuki hebben overgenomen. 

Konijnen zijn geweldige huisdieren maar soms best ook complex. 

Een maatje is zoiezo aan te raden. Als konijnen alleen zitten kunnen ze echt gedragsproblemen krijgen, waaronder agressie. 

Nu is het niet gezegd dat alle problemen opgelost zijn na castratie en een vriendinnetje maar ik denk persoonlijk dat je al een heel eind komt. Dan is de basis in ieder geval in orde.

Zoals Marjoleik al beschreef kun je dat het beste doen bij een konijnenopvang. Dan weet je zeker dat het klikt en kun je ook nog vragen stellen als dat nodig is.

Een konijn los in huis lijkt heel fijn voor konijnen maar dat is in de praktijk zeker niet altijd het geval. Zijn territorium is groot en dat zal hij willen afbakenen.  

Voor nu zou ik proberen om zijn bijtgedrag zo veel mogelijk te voorkomen. Zijn keutels laten liggen en opruimen als hij bijvoorbeeld aan het eten is. 

Dit om te voorkomen dat het gedrag gewoonte wordt. 

Wat je ook nog zou kunnen doen is een konijnendeskundige om raad vragen. 

Daar heb ik ontzettend veel aan gehad met mijn konijn die ook beet. Eén telefonisch consult en e-mail begeleiding waren genoeg. Mijn rammetje beet mij ongeveer 4 à 5 keer per dag. In mijn enkels, handen en armen. Nu bijt hij eigenlijk alleen nog als hij erg gestresst is.

Ik heb toen hulp gevraagd bij Bernice Muntz het koste toen €25,-.

Ik voelde me knap hulpeloos met een konijn dat constant beet. Toen is er echt een enorme ommekeer gekomen. 

Mijn ram zit nu veel beter in zijn vel en ik ben een blij baasje.

 

 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan mezelf alleen maar aansluiten bij de rest.

Ik weet niet waar je woont, maar op de site van Bunnybunch staan verschillende opvangadressen waar je met Yuki naartoe kan om hem te laten koppelen aan een maatje. Veel opvangen werken wel met een 'eisenpakket', daar moet je even rekening mee houden. Dat pakket is er niet om jou te pesten, maar omdat ze het beste willen voor jou en de konijnen. Het lijken misschien strenge eisen, maar in de praktijk valt dat heel erg mee. 

 

Veel succes met hem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in zuid-west Frankrijk maar hier zijn vast ook konijnendeskundigen te vinden. Ik heb al een golden retriever Lucy en een kat Kitty, en Kitty is al bang voor Yuki. Dus nog een konijn erbij... we hebben geen tuin dus de konijntjes hebben ofwel een hele grote kooi, ofwel onze leefruimte nodig. Ikzelf zou een vriendinnetje voor Yuki wel leuk vinden, maar mijn partner wellicht niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

We zijn nu een paar weken verder en Yuki is het allerliefste, aanhankelijkste konijn! Hij bijt allang niet meer, hij springt bij ons (vooral bij dochter) op schoot, volgt haar overal, de hele dag door. Ook komt hij graag dicht tegen ons aankruipen en hij laat zich zelfs als een baby dragen in de armen van dochter. Hij doet dan zijn oogjes lief toe en geniet van de korte aaibewegingen over zijn snuitje. We mogen hem zo veel aaien als we willen, hij is altijd in voor een knuffelmoment! Heel af en toe doet ie zo’n gek sprongetje. Hij is ook erg nieuwsgierig en wilt altijd weten wat wij eten en in welke kamer wij ons bevinden. Dat is het voordeel van in een appartement wonen 🙂 We krabten ons eind november nog achter onze oren (Yuki was gewoon vervelend dominant) maar heel vlot na de castratie is hij erg veranderd.

Ik wens iedereen een Yuki toe!🥰 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .