Spring naar bijdragen

Knaagdiertapijt

Recommended Posts

Heeft iemand hier ervaring met knaagdier-tapijt van hennep? 
Ik zoek iets als bodem in een nieuw huisje wat zacht en warm is en waarvan het geen kwaad kan als ervan gegeten wordt. 
Stro wil ik er niet in doen omdat het huisje wat als slaaphuisje bedoeld is dan weer als toilet gebruikt gaat worden. 
En aangezien mijn grastapijt ook niet als toilet gebruikt wordt, vermoed ik dat ze dat met knaagdier-tapijt ook niet zullen doen. 
Dus het lijkt mij een handige oplossing. Maar ik hoor graag jullie ervaring ermee.. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier ervaring! Ze liggen graag op de hennepmatten maar ze kunnen ze niet gewoon eten, dan raken ze verstopt.

Je moet dus even weten of ze er van gaan eten of niet. Hier worden ze vooral gesloopt en in gegraven. Hele plukken hennep worden losgetrokken. Maar niet opgegeten. Hooguit af en toe een sliertje.

Ik weet niet wat voor huisje het is maar als het van riet, karton oid gemaakt wordt heb je kans dat het niet heel blijft.

En ik heb hier heel veel tunnels en huisjes staan maar ze slapen vaker gewoon ervoor of in een hoekje. Dus wat jij een slaaphuisje vindt, kunnen zij heel anders gaan gebruiken! 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedoel je zo iets als de Elmato hennep bodemmatten, uit de webwinkel? https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/bodemmatten/

Of bedoel je meer een deurmat idee?

De elmato hennepbodemmatten kunnen ze gewoon van eten. Mijn ervaring is dat het praktisch is zo iets te gebruiken voor zieke / verlamde konijnen of konijnen met een operatiewond waar je geen losse bodembedekking voor wil gebruiken. Mijn konijn Joris heeft toen hij EC had een tijd op zo een mat gezeten. 

Mijn ervaring is wel dat fitte, gezonde konijnen de mat los graven, losplukken, er echt een projectje van maken om het ding te slopen, en dan komt er een heleboel losse vezel af. Ook erg leuk om te zien, lekkere bezigheidstherapie, maar niet zo praktisch als je het echt als bodembedekking in gedachten had. 

Toch is voor warmte en isolatie stro wel echt de allerbeste optie voor buitenkonijnen. 

Hier joris met de mat, hier zie je dat hij er al aan begon te plukken, was toen hij al wat beter werd van de EC 😉 

Resizer_15604401712310.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, die bedoel ik @Evee
Mijn konijnen hebben hun ren in een onverwarmde schuur, ze hebben daar wel een nachthok met stro en een grote toiletbak met stro. 
Echter, mijn ram is volgens mij nog nooit in het nachthok geweest, ik denk dat hij de loopplank niet op durft. Mijn voedster zie ik er af en toe in maar dan vooral om te graven. 
Verder liggen ze vooral op de grond te slapen, op het grastapijt of bovenop de huisjes en af en toe in de toiletbak. 

Nu heb ik twee huisjes gekocht bij action (zie bijgevoegde foto) en die heb ik aan elkaar gemaakt door van beide huisjes 1 zijscherm weg te laten en ze met de open kant aan elkaar te bevestigen. Één ingang heb ik aan de voorkant gedaan, met daarnaast een raampje en de andere ingang heb ik aan de zijkant gedaan. Nu is het huis aan de binnenkant zo ruim dat mijn twee franse hangoren er samen languit in kunnen liggen. De trapjes heb ik weggelaten. 

Alleen, ik vind de bodem vrij dun en doordat ik twee huisjes aan elkaar gemaakt heb, zit er nu een soort van drempel in het midden. 
Nu kan ik me voorstellen dat zo’n drempel halverwege je buik niet lekker ligt. 
Daarom wil ik graag de bodem wat zachter maken met veilig materiaal, zodat het warmer en zachter is maar ik wil daarbij geen stro gebruiken omdat dat uitnodigt om erin te gaan plassen en ik wil het huisje graag een beetje schoon houden. 

Ik wil het tapijt dan op maat snijden en op de bodem leggen zodat het gelijk wordt met de drempel in het midden. Misschien leg ik er dan nog een extra stuk over de hele lengte bovenop. 

Ik vind het niet heel erg als ze het wat slopen, want dan leg ik na verloop van tijd wel weer een nieuw stuk erin. Ik wil alleen dat het geen kwaad kan als ze er iets van binnenkrijgen en dat het dus geen toilet wordt. 

E733922A-76DC-45C7-A10D-228FF7947C33.jpeg

bewerkt door DaniëlleV
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei JacinthaBrehler:

Die huisjes zijn wel super fijn ja! Heb je wel het trappetje eraf gelaten? Want die is best gevaarlijk voor konijnen vind ik... 

Wel een goed idee om er zo'n mat in te leggen, ga ik onthouden 🙂

Ja, ze zijn lekker ruim! Zeker voor het formaat konijn wat ik heb. 
Die trappen heb ik eraf gelaten inderdaad, dat leek mij ook niks voor konijnen. Aan één kant heb ik ook het hekje weggelaten en daar staat dan een opstapje naast. 
Leek me beter voor ze zo. 

En fijn dat ik je op een idee heb gebracht 😊

Link naar bericht
Deel via andere websites