Ga naar inhoud

Haken op kiezen voorkomen?


Rachel-Quinny

Aanbevolen berichten

Hallo, 6 maanden geleden is onze Yara geholpen aan de haakjes op haar kiezen. Het heeft toen ruim een week geduurd voordat ze enigszins de oude was. Helaas hebben we haar afgelopen vrijdag opnieuw moeten laten helpen aan de haakjes. Ze begint gelukkig weer uit zichzelf meer te eten. Zijn er dingen die we kunnen doen om haakjes te voorkomen of het uit te stellen? Ik hoop niet dat ik haar iedere 6 maanden dit aan moet doen. Alvast dank voor de reacties. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1x in de 6 maanden is idd niet veel. Mijn Coco moet minstens elke maand 1x. 

Je kunt vragen wat voor narcose ze gebruiken. Gasnarcose is minder belastend en zijn ze sneller van opgeknapt. Mijn Coco loopt direct daarna al weer rond. Tommie heeft vaak een dagje nodig omdat hij niet lekker is. 

Weegbree schijnt goed te zijn voor de slijtage, maar zie dat maar eens te vinden. Ook knaaghout en hooi is goed voor de kiezen.

Mijn Coco heeft naast een scheef gebit ook ontstekingen bij zijn wortels, dus ik heb juist zachte brokjes voor ze. 

Groente met vezels waar ze lang op moeten kauwen helpt ook iets. Maar als de kiezen echt scheef staan dan hou je het probleem. Goed in de gaten houden als ze brokjes laat liggen maar wel nog iets eet wat ze lekker vind. Ook kun je het vaak zien aan de manier waarop ze kauwen. Soms veilen ze haakjes zonder narcose maar dit geeft wel stress en kan niet als de haken te lang zijn. Je kunt vragen of ze volgende keer de haken en de kies tot op de kaak willen slijpen. Dan duurt het langer voor ze weer haken heeft. Maar mijn Coco heeft ook kiezen die hij niet gebruikt omdat het zo scheef staat dus hij zal altijd behandeld moeten worden, ik weet niet hoe scheef het staat bij Yara.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In elk geval veel hooi eten. Dat is het belangrijkste. En speciale biks wat harder is om te kauwen. Trovet wordt gegeven bij gebits problemen. Hoe oud is je konijn? Is het vaker gebeurd? In dat geval zou de kaakstand of scheef groeiend gebit een oorzaak kunnen zijn. Maar je zei dat je konijn te weinig hooi heeft gegeten. Dat kan de oorzaak wezen. Nu de vraag waarom je konijn zo weinig hooi eet. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel hooi eten & goed water drinken is het belangrijkste.

Er zijn ook brokken die wel wat verschil maken, maar aangezien brokken maar minimaal gegeven worden (5% van wat een konijn eet per dag hoort maar brok te zijn), heeft goed hooi eten veel meer effect. De Supreme Fibafirst en de trovet brok zijn bijv. goede keuzes bij gebitsproblemen.

Is het een konijn dat binnen leeft, of buiten? Als het konijn binnen leeft, krijgt ze dan wel genoeg zonlicht?

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is ook behandeld voor haken aan de kiezen. Voor die tijd at ze nauwelijks hooi, maar na de behandeling ben ik gaan experimenteren met hooisoorten. Het enige hooi dat ze echt goed eet is Barn-i kruidenhooi met de smaak wortel en echinacea. Daar duikt ze op af en eet ze heel veel van. Ook krijgt ze brokjes van Trovet. Verder breek ik elke week een paar takken af van een treurwilg uit de buurt. Ze schraapt de verse bast er dan helemaal af met haar voortanden.

 

Sindsdien gaat het goed met haar gebit. Hopelijk helpen zulke dingen bij jouw konijn ook!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei Eefje:

 Brokjes van trovet helpen bij veel konijnen tegen haakjes. Eens in het half jaar is niet vaak, de problemen zijn dan niet heel groot, vaak zie je dat het bijna maandelijks moet. Heeft ze de laatste tijd slecht hooi gegeten?

Ze krijgen bij ons minimaal brok, aangezien ons andere konijn hier snel op reageert met gas. Yara is nu mooi op gewicht, maar ik merk dat bij minder brok ze beter hooi eet. Vandaar ook de keuze dat zij ook minder brok krijgt. Yara is juist diegene van de twee die het best hooi eet en water drinkt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei Francisca:

1x in de 6 maanden is idd niet veel. Mijn Coco moet minstens elke maand 1x. 

Je kunt vragen wat voor narcose ze gebruiken. Gasnarcose is minder belastend en zijn ze sneller van opgeknapt. Mijn Coco loopt direct daarna al weer rond. Tommie heeft vaak een dagje nodig omdat hij niet lekker is. 

Weegbree schijnt goed te zijn voor de slijtage, maar zie dat maar eens te vinden. Ook knaaghout en hooi is goed voor de kiezen.

Mijn Coco heeft naast een scheef gebit ook ontstekingen bij zijn wortels, dus ik heb juist zachte brokjes voor ze. 

Groente met vezels waar ze lang op moeten kauwen helpt ook iets. Maar als de kiezen echt scheef staan dan hou je het probleem. Goed in de gaten houden als ze brokjes laat liggen maar wel nog iets eet wat ze lekker vind. Ook kun je het vaak zien aan de manier waarop ze kauwen. Soms veilen ze haakjes zonder narcose maar dit geeft wel stress en kan niet als de haken te lang zijn. Je kunt vragen of ze volgende keer de haken en de kies tot op de kaak willen slijpen. Dan duurt het langer voor ze weer haken heeft. Maar mijn Coco heeft ook kiezen die hij niet gebruikt omdat het zo scheef staat dus hij zal altijd behandeld moeten worden, ik weet niet hoe scheef het staat bij Yara.

Yara is behoorlijk temperamentvol, waardoor het onder narcose moet gebeuren. Ik had inderdaad gevraagd naar gasnarcose maar dit deden ze niet. Zowel deze keer als de vorige keer  duurt het dan ook lang voordat ze goed wakker is (in hoeverre ik dat kan beoordelen) en voordat we haar aan het eten krijgen. De dierenarts gaf inderdaad aan dat haar kiezen scheef staan en daardoor onvoldoende slijten. 

Het hoofd eten bestaat uit hooi, diverse soorten, brok, gedroogde kruiden en groenvoer. 

Bedankt voor je tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Evee:

Veel hooi eten & goed water drinken is het belangrijkste.

Er zijn ook brokken die wel wat verschil maken, maar aangezien brokken maar minimaal gegeven worden (5% van wat een konijn eet per dag hoort maar brok te zijn), heeft goed hooi eten veel meer effect. De Supreme Fibafirst en de trovet brok zijn bijv. goede keuzes bij gebitsproblemen.

Is het een konijn dat binnen leeft, of buiten? Als het konijn binnen leeft, krijgt ze dan wel genoeg zonlicht?

 

 

Het is een binnen konijn. We hebben veel ramen waardoor voldoende zonlicht binnenkomt. Zodra het zonnetje naar binnen schijnt zoekt ze dit plekje ook op. Ik ga Deze brok eens bekijken. Op dit moment krijgen ze minimaal brok (Versele0laga Cuni Complete). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn hoort ook helaas bij team scheef gebit. Zoals het er nu uit ziet is ze elke 2 maanden aan de beurt.

Timothee hooi kan ook goed helpen. Dit is wat hardere hooi. Ze moeten daar goed op kauwen dus slijt het sneller. Verder 2 maanden geleden ook over gestapt op Trovet brokken. Daar kan ik nog niet veel over zeggen of dat goed werkt voor een scheef gebit.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .