Ga naar inhoud

Rochelend geluid?


Linke

Aanbevolen berichten

Een van mijn konijnen maakt een erg vreemd geluid de afgelopen dagen. Een of twee keer in een dag, maar niet elke dag. Het klinkt een beetje als rochelen, alsof er slijm vast zit in zijn keeltje dat hij eruit probeert te schrapen. Dit gebeurt nadat hij net gedronken heeft. Daarna lijkt het alsof er niks was gebeurd. Hij gaat gewoon verder met zijn eigen ding. Hij drinkt altijd veel sneller dan het andere konijn. Maar dat is vanaf het begin al zo geweest.

Daarnaast moet hij af en toe ook niezen. Dit deed hij voorheen niet. Misschien speelt het stof in het hooi wel een rol hierin? Aan zijn gedrag is verder niets veranderd. Hij eet en keutelt goed en is ook actief. Doet lekker binkies enz. 

 

Herkennen jullie het geluid? Wat zou het kunnen zijn en moet hij onderzocht worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijd voor een dierenartsbezoek zou ik zeggen, het klinkt niet normaal, en ik vermoed dat er iets niet helemaal goed zit.

 

Het is de tijd van het jaar ook wel voor luchtweginfecties, ook bij konijnen. Laat het even goed nakijken zodat het met de juiste medicijnen behandeld kan worden. Luchtweginfecties bij konijnen kunnen soms erg lastig te behandelen zijn en chronisch worden. Belangrijk dus om op tijd aan de bel te trekken om dat te voorkomen. Hopelijk is het dan alleen een kwestie van het juiste kuurtje en er dan weer vanaf zijn! Mocht het geen luchtweginfectie zijn zou het ook nog kunnen dat er iets vast zit in de luchtwegen (een hooi-sprietje bijvoorbeeld) of dat het gebitsproblemen zijn. Vandaar dus wel belangrijk dat er een konijnkundige dierenarts onderzoek doet. 

 

Beterschap! 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 artsen gebeld(1 ervan is konijnkundig). Ze zeggen eigenlijk een beetje dezelfde. Omdat hij zich normaal gedraagt: eet, drinkt, keutelt goed en is actief, vinden ze dat ik even mag afwachten. En evt een filmpje maken als hij dat weer doet. Beide herkennen het geluid niet. Dus vreemd blijft het wel. Maar ik ga nog even afwachten en ondertussen goed opletten wat hij allemaal doet..

aangepast door Linke
typefout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het een soort kuchgeluid? Dat hij z'n kopje een beetje naar beneden doet en dan er dan een kuchgeluid komt? Zo, ja, dan kan dat inderdaad van te gulzig drinken komen. Wel even in de gaten houden, want zoals al benoemd werd kan het ook een andere oorzaak hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verbaasd me dat de dierenarts hem niet heeft onderzocht. Persoonlijk zou ik daar denk ik wel op aandringen. Dat je verder niets kunt merken aan je konijn wil nog niet zeggen dat het dan ok is. Ze laten het pas heel laat zien dat ze ziek zijn. Het lijkt me zoiezo verstandig om het één en ander uit te sluiten. Vooral als ze het geluid niet herkennen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .