Ga naar inhoud

Hoe zien jullie dag indeling eruit met de konijnen


x_blvck

Aanbevolen berichten

Ik was wel eens benieuwd hoelaat jullie je konijnen biks / groenvoer geven ( altijd vast tijdstip etc ) en of ze het weten. 
 

ik probeer er best wel een straks ritme in te hebben om om half 9 biks te geven ( is ivm corona wat later geworden normaal kregen ze biks om half 7 ) en een salade krijgen ze vaak om half 10 net voor dat ik naar bed ga. Hoeveel ren ruimte ze krijgen om lekker los te lopen. 
 

en wat jullie eigenlijk verder nog doen kwa vast ritme met de konijntjes 🙂 

 

( gewoon puur uit nieuwschierigheid hoor )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze ‘s ochtends tussen 9.00 uur en 10.30 uur hun ontbijt (1e keer biks en vers water)   Soms wat eerder als ik naar kantoor moet. ‘S middags ga ik bij ze in de ren zitten. Nu het wintertijd is doe ik dat om 16.00 uur, in de zomer om 17.00 uur. Dan krijgen ze eerst hun 2e portie biks en hun groenten en weer vers water en een pluk hooi. Daarna veeg ik de ren een beetje aan en maak de wc schoon. Als dat gedaan is zijn we zo’n 15 minuten verder, dan ga ik op een klein krukje bij ze zitten. Meestal zo’n 45 minuten, maar dat ligt ook aan het weer. Is het heel mooi weer zit ik soms iets langer. Is het heel koud vaak wat korter. En met regen helemaal niet, ondanks dat het een afdakje heeft zit je toch niet helemaal droog. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga meestal rond 07:30 voor het eerst naar de konijnen. Dan krijgen ze schone toiletbakken (2 stuks), vers hooi en vers water. Ook veeg ik alles aan en maak ik het weer netjes. Tussen 08:00 en 08:30 krijgen ze biks. 

Rond 14:00 krijgen ze een bordje groenten en kruiden en eventueel vers hooi. Ook veeg ik weer alles aan.

Rond 19:30 krijgen ze weer biks, vers water en vers hooi en voor ik naar bed ga nog een snoepje. (tijd is verschillend. Kan 21:00 zijn maar als m'n man thuis / wakker is doet hij het en kan het ook 22:00 zijn)

Gedurende de dag ga ik ook regelmatig even bij ze kijken en er bij zitten. 

Dit is wel allemaal gebaseerd op thuiswerk. Als ik naar kantoor ga ziet de dagindeling er iets anders uit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik nog naar kantoor moest, had ik wel echt vaste tijdstippen, nu ik thuis zit niet meer. Ze hebben natuurlijk wel altijd onbeperkt hooi en water. Het enige verschil dat ik aan de konijnen merk is als ik echt laat ben, na 11 uur, met de eerste portie brokken, dan zijn ze al wel uit hun actieve periode en een stuk rustiger. Dus ik probeer het wel eerder te geven, zodat ze de brokken krijgen op het moment dat ze de energie gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze tussen 8 en kwart voor 9 hun biks. Ik vind het altijd een verrassing hoe ik ze aantref ‘s morgens. Soms, vooral op donkere dagen, liggen ze allebei nog te dutten als ik kom. Een andere keer zijn ze net bezig met elkaar een uitgebreide wasbeurt te geven en vanmorgen waren ze met de tunnel aan het spelen. Ze zaten allebei aan een kant van de tunnel en het was voor mij de vraag wie de tunnel als eerste in zou gaan. Dat was Vlinder dus. Ze roetsjte door de lange tunnel (3 kattentunnels aan elkaar) en stak haar koppie op het eind naar buiten en kwam erachter dat ze niet verder kon want Bennie bleef steevast voor de uitgang zitten. 🤣

Genieten op de vroege morgen dus! 


Zodra ik de voeremmer open en ze het geluid van het deksel horen is het spel over en komen ze beiden aangerend voor eten. (Overigens komt Bennie meestal niet meteen aangerend. Hij springt meestal eerst nog even in het toilet om te plassen en komt daarna pas eten. Wel wil hij dan al graag wat proeven als hij op het toilet zit. 😉 Hij steekt dan zn snoet zover mogelijk over de rand zodat ik hem alvast een biksje kan aanreiken. Dan heeft hij alvast wat te kauwen terwijl hij zit te plassen. Als ik inmiddels al buiten de ren sta en dat vergeten ben dan zit hij me echt teleurgesteld aan te kijken, zo van: je begrijpt toch wel dat ik nu niet kan komen eten en dat jij dan moet komen om het eten hier te brengen? En ja, dan ga ik toch nog maar even een biksje brengen...) 
 

Meestal ververs ik dan ook het water meteen als ze aan het eten zijn.

Soms doe ik dat later op de morgen wanneer ik hun groenten ga brengen. 
Ik breng ze tussen 10 en 11 hun bord met groenten. Andijvie/witlof enz. 
Op maandag ben ik altijd vrij en maak ik ‘s morgens meestal de ren goed schoon. 
En geef ik ze daarbij veel aandacht en en wat lekkers. Hooi vul ik steeds bij wanneer nodig en daar heb ik geen vaste tijden voor. Als ik aan het schoonmaken ben haal ik wel het nattige afgedankte hooi weg. 
 

Rond een uur of 12 gaan ze slapen en ben ik ook met schoonmaken wel klaar. 

Dan laat ik ze met rust tot een uur of 4. Dan ga ik, als ik thuis ben, meestal even bij ze kijken en breng ik ze een stukje winterpeen. 

Dan krijgen ze rond het avondeten nog een keer biks. Gemiddeld rond 6 uur. Eén keer per week blijf ik er dan bij zitten om te kijken of ze allebei goed eten. Gewoon om ze even te observeren. Kijken of er geen probleem is met kauwen, of ze geen stukjes uit hun mondje laten vallen, of er niet eentje snel stopt met eten. Eenmaal per week neem ik daar echt de tijd voor. Dit zodat ik eventuele gebitsproblemen of mogelijke verstoppingen sneller opmerk. 

 

Overigens, ik check ook regelmatig of er geen poep in de vacht hangt en of er goed gekeuteld wordt. Ik let erop of de keutels de normale grootte zijn enz. Ook check ik regelmatig hun oren, gewoon even erin kijken of het schoon is en ook even ruiken. Dit laatste doe ik omdat ik ooit een konijn met oorontsteking heb gehad waarbij de oren ontzettend stonken. Ze vinden het altijd prima als ik dat doe, ze eten gewoon door. 😉


Daarna ligt het eraan of ik ‘s avonds weg moet of niet hoe vaak ik bij de konijnen ben. Soms kan ik zo een uur of langer bij ze zitten en gewoon te kijken wat ze allemaal doen en vind ik het zelf nog rustgevend ook om ze lekker hooi te horen kauwen. 
Ook vind ik het leuk dat ze dan aandacht komen vragen. Vooral Vlinder kan me echt aanstoten om aandacht. Waarop ik dan reageer met: Vlinder wat wil je zeggen? En dan zit ze even naar me te kijken en dan gaat ze me opnieuw aanstoten. 🤣 

Meestal is het om een aaitje of een snoepje te doen, of ik zit gewoon in de weg. 🙄

 

In elk geval krijgen ze later op de avond, tussen 10 en 11 nog een bord met groente. 
En voor ik ga slapen is het nog “snoepjestijd”. Zodra ik zeg: ik ga slapen dan beginnen ze al te dansen. Zou dat zijn omdat ik eindelijk wegga of omdat ze dan lekkers krijgen? Ik hou het maar op het laatste.. 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik let niet zo op tijden. Als we wakker worden krijgen ze groenten, dat doet altijd degene die als laatste de deur uit gaat of thuis werkt. Betsy krijgt dan ook haar slijmverdunners. In de loop van de dag krijgt Betsy haar extra brokjes bijgevoerd (door degene die thuis werkt), Gijs krijgt dan wat gedroogde kruiden. Rond etenstijd ergens tussen 17 en 19 krijgen ze brokjes. Dan voordat we naar bed gaan vers water, weer groenten en betsy slijmverdunners. Tussendoor krijgen ze wel soms wat lekkers, zoals erwtenvlokken, zonnebloempitjes, lijnzaadbrokjes oid. Gijs heel minimaal. En als wij aan het koken zijn met iets wat ze mogen hebben krijgen ze dan nog een takje kruiden of wat bloemkoolblad bijvoorbeeld. Hooi wordt gewoon af en toe bijgevuld. 

 

Savonds als het voor een van ons tijd is om op de bank te ploffen gaat er altijd iemand in de tweede woonkamer zitten waar de konijntjes wonen en mogen ze de ren uit. Ze gaan dan lekker buiten spelen en komen op de bank om te knuffelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook niet heel precies met de tijden. Door de week & in het weekend kan het best wat wisselen, ook als we plannen hebben op een dag kan het wat schuiven met de tijden. 

 

Rond 8 uur krijgen ze hun brokken, hooi met een handje kruiden en vers water krijgen.
 

Dan ga werken, dus dan krijgen ze best een tijdje geen aandacht. Als ik thuis ben uit de loods  ga ik er weer naartoe, op het moment krijgen ze dan ook hun groenvoer. Meestal rond 4 a 5 uur. Als het zomer is krijgen ze dat vaak ietsje later, maar nu het vroeg donker is vind ik het altijd wel prettig om ze het eten te geven als het nog een beetje licht is. "s avonds voor we het laatste rondje met de hond doen dan nog de laatste check, indien nodig weer vers water en dan vul ik het hooi nog aan.

 

Tussendoor als ik in de tuin ben krijgen ze vaak ook nog wel wat lekkers van vers groen uit de tuin of een lijnzaadbrokje, hooikoekje of wat wilgentakken. Maar daar zit niet echt regelmaat in. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rond half 8 krijgen ze hier hun brokjes. Als ik langer op bed blijf liggen dan laten ze wel van zich horen (herrie schoppen, door met dingen te gooien en aan de tralies te gaan trekken).

Terwijl ze eten haal ik een borstel door Ripleys vacht. Daarna mest ik hun toilet uit, haal ik het gemorste hooi uit de ren en vul ik de hooiruif weer aan. 

's Avonds tussen 5 en 6 krijgen ze hun groenvoer. Nadat wij onze vaat gedaan hebben gaat het deurtje van de ren open en mogen ze door het hele huis lopen. Als wij naar bed gaan krijgen ze de hooiruif weer bijgevuld en gaat de ren weer dicht.

Door de dag heen krijgen ze ergens nog wel wat lekkers. Ripley moet bijgevoerd worden, dus voor hem heb ik vaak een klein handje biks in mijn zak waar ik hem af en toe wat van geef, om ervoor te zorgen dat Lena het niet op-eet. Die is dik zat.

Om de dag stofzuig ik de ren ook uit, anders wordt je gek van het haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik wakker ben doe ik als eerste de ren open. Ze staan al te wachten bij het deurtje. Liz blijft altijd zitten om uitgebreid geaaid te worden. Olaf rent meestal langs me op om te gaan rennen op de gang. 

Dan ga ik mezelf aankleden en geeft hun daarna brokjes, hooi en schoon water. Groente en kruiden krijgen ze tussen door. 

Halvewege de avond krijgen ze opnieuw brokjes, hooi en schoon water. 

Voordat ik naar bed ga doe ik Olaf & Liz weer in hun ren. Ze lopen best veel los en het is maar net hoe het uitkomt. 

aangepast door Mira11
Link naar reactie
Delen op andere sites

's Ochtends rond 7 uur de ren open, dan maak ik ook het hok schoon en krijgen ze vers hooi en water. Om 9 uur brokjes.

's Middags rond 5 uur bak groente, en nieuw hooi.

's Avonds rond tussen 7 en 8 weer brok, en nieuw water+hooi. Ook maak ik weer het hok schoon. Hun toilet is niet heel groot en is snel vol dus die doe ik 2x per dag.

Tussen 10 en 11 sluit ik ze weer op in het hok.

 

Ze weten de tijden heel goed... Als het etenstijd is, en ik verschijn voor het raam, dan gaan ze dol rondjes rennen. Dan houden ze me scherp in de gaten! 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9.00 gaat hier de wekker. Maar meestal wordt ik eerder wakker van Tommie die op de overloop op zoek naar eten gaat. Zodra de wekker gaat rent hij naar mn kamer (ik heb de deur open) en dan maakt hij sprongetjes. Als ik blijf liggen dan gaat hij met mn sloffen gooien en onder mn bed (daar staan die bakken op wieltjes) op de deksels zitten herrie maken. Dus 9.00 eruit en Tommie eten geven en schoon water. Niet altijd schoon hooi want soms heeft hij dat amper aangeraakt omdat ik het savonds verschoont heb. 

 

Dan naar beneden daar de konijntjes eten en drinken geven en hooi verschonen. Natte keutels en plakpoep verwijderen. Keutels opvegen enzo.

Dan om 10.00 Coco en Julia pijnstilling geven. Altijd even knuffelen.

 

Vaak rond een uur of 12.00 of 13.00 een spelletje met eten gevuld. Ligt eraan of ik niet weg moet ofzo. Dan gaan ze meestal slapen van 14.00 tot 16.00. Ik zit dan of in de woonkamer of bij Tommie op de kamer. Als ze wakker zijn krijgen ze wat lekkers. Tussendoor ook veel knuffelen als ze wakker zijn. Alleen niet met Tommie die wil niet geaaid worden. 

 

Om 20.30 krijgen ze savonds eten en om 22.00 krijgen Coco en Julia weer medicijnen. Groenvoer kan Julia niet goed tegen. Tommie krijgt rond 22.00 wel groenvoer. Dan weer hooi en water verschonen. Eventueel keutels opvegen. De bakken doe ik in het weekend of ze moeten eerder stinken. 

Dan nog wat lekkers voor het slapen gaan. Coco en Julia nog een knuffel en een kusje. Tommie nog een aai op zn koppie. Vaak krijgt hij nog een spelletje om snachts te doen.

aangepast door Francisca
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .