Ga naar inhoud

Hitsige ram van 9 weken


Dezz

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Even een vraagje,  sinds kort hebben wij 2 jonge konijnen, een ram en een voedster van 9 weken. Sinds vandaag is de ram al bezig op de voedster te rijden. Ongetwijfeld is ze nog niet vruchtbaar maar we vinden het toch zielig voor haar en vragen ons af of hier iets aan te doen is. Uiteindelijk zullen we ze allebei laten helpen maar dit is voor nu nog niet mogelijk hebben we begrepen, aangezien ze daar te jong voor zijn. Dank alvast voor de reactie,

 

Gr Des

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest lachen om de titel... maar Ripley heeft zeker een punt. Hoe weet je zeker dat ze 9 weken zijn? Rijden klinkt niet echt als het gedrag van een konijn van 9 weken. Eerder iets ouder. Het advies hier is toch om ze al vanaf 10 weken uit elkaar te halen, dus dat lijkt me voor nu een goed plan.

 

Het punt is wel een beetje, je moet straks de ram laten helpen. Met geluk lukt dat rond de 16 weken, misschien iets eerder. Dan kun je ze in de 3e week daarna terugkoppelen en is met 6 maanden de voedster weer aan de beurt. Dan zitten ze net een paar weken bij elkaar en heb je opnieuw machtsverhoudingen die (tijdelijk) uit balans zijn.

 

Wat je ook kunt doen is, nu scheiden, de ram laten helpen zodra het kan en daarna (na die 3 weken) terugkoppelen. Afwachten tot het echt een stabiel koppel is en dan de voedster pas laten helpen als ze tussen 1 a 1,5 jaar oud is.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Castreren zou vanaf een week of 12 al kunnen, mits de ballen zijn ingedaald. Daarna moet je inderdaad minimaal 14 dagen wachten voor je ze weer opnieuw kunt koppelen.

De voedster laten helpen mag wel, hoeft niet. Dat voorkomt baarmoederkanker, wat bij konijnen relatief vaak voorkomt, maar het is een keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze toch maar even scheiden, voor het zelfde geld zijn ze ouder! Zit jij straks met een nestje.... 

Zodra zijn balletjes zijn ingedaald kun je hem laten castreren. En daarna nog 14 dagen (niet korter!) apart. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .