Spring naar bijdragen

Bange voedster tijdens koppeling

Recommended Posts

Hallo allemaal, 

Deze morgen ben ik begonnen met het koppelen van mijn twee konijnen. Ik heb dit op een neutrale plaats gedaan in een kamer dat ze alle twee nog niet geweest zijn. Nu merk ik dat mijn voedster heel bang is en over het ren probeert te springen ( deze is 2,5x2,5m). Dit lukt haar niet en zit ze daarom verstijfd te rillen. Mijn gecastreerde ram gaat naar haar toe rustig maar ze blijft daar staan heel verstijfd. 
is dit normaal in het koppelingsproces? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je voedster zo ontzettend bang is zou ik een tussenstap maken. Sta je zelf in de ren tijdens het koppelen? Dit kan haar helpen als ze steun bij jou kan zoeken en achter je kan gaan staan.

Je zou tijdelijk er een hekje tussen kunnen zetten en kijken of ze op die manier wat ontspant. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe lang zitten ze nu samen? 

Het klinkt wel als een normale koppeling. Koppelen is veel stress voor konijnen, helaas. Gelukkig word de stress als het goed is steeds wat minder. De eerste paar uur zijn het spannendst, de eerste dag altijd wel. Als je een dag verder bent, komen er als het goed is steeds meer ontspanningsmomenten. Elke koppeling gaat in eigen tempo, bij een angstig konijn is het eerst even wennen en vertrouwen krijgen. Dat is er niet altijd in een paar uur, sommige konijnen hebben daar dagen voor nodig, en dan pas begint de rangordebepaling. Vandaar is het belangrijk dat ze echt wel een tijdje, bij voorkeur meerdere dagen, op neutraal terrein kunnen blijven.
Houd wel in de gaten dat er regelmatig wel even gegeten en gedronken word als de koppeling vordert en dat de spijsvertering blijft werken. 

Volgens mij heb ik afgelopen week ergens uitleg gegeven over hoe je evt. een time-out tijdens een koppeling kan doen als er heel veel stress is, ik zal mijn bericht even voor je opzoeken en citeren:  

Op 19-11-2020 at 12:25 zei Evee:

Je bent nu een half uurtje bezig toch? Dan zou ik het toch nog even doorzetten. De eerste 1 a 2 uur van de koppeling (eigenlijk de speed-date dus) is het spannendst. Koppelen ziet er zielig uit, zeker als je weinig ervaring hebt. Het is vaak niet gelijk liefde op het eerste gezicht maar toch echt even spanning en stress, soms zelfs wat uitvallen naar elkaar en in de billen bijten. Dat hoort er echter gewoon bij. Het moet niet echt vechten worden, dus geen krijsende, vastbijtende bol konijn wat over de grond vliegt.

Als het na een uur of 2 nog zoveel stress is, zou je even een time-out in kunnen lassen. Heb je een simpele losse panelen ren of iets vergelijkbaars? Zelf geef ik als het een stressvolle koppeling is soms even een rustmomentje door elk konijn in een eigen hoekje te zetten met 2 of 3 paneeltjes, en een buffer-zone in het midden waar niemand op dat moment komt. Een beetje zoals boxers tijdens een wedstrijd 😉 Maar op die manier kunnen ze ook niet door het paneeltje heen klieren. Soms is dat nodig om te zorgen dat de stress niet te veel word en ze wel blijven eten en drinken.

Maar als je ze er helemaal uit haalt, en dan later weer terug zet, dan moeten ze weer opnieuw de eerste fase door (zoals nu dus), en dat is ook niet fijn en erg stressvol.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie snel antwoord!
De koppeling is nu ongeveer bijna 2 uur bezig. 
Ze zit nog steeds op dezelfde plaats maar gaat af en toe achter een groente om te knabbelen. Ikzelf zit niet in de ren maar geef haar af en toe wel een aaitje. 
Het beste kijk ik straks voor een time out en verdeel de ren in delen zodat ze even op adem kan komen? Moet dit iets zijn dat ze elkaar niet kunnen zien? Of dat ze wel nu kunnen snuffelen aan elkaar? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Juliedrd:

Bedankt voor jullie snel antwoord!
De koppeling is nu ongeveer bijna 2 uur bezig. 
Ze zit nog steeds op dezelfde plaats maar gaat af en toe achter een groente om te knabbelen. Ikzelf zit niet in de ren maar geef haar af en toe wel een aaitje. 
Het beste kijk ik straks voor een time out en verdeel de ren in delen zodat ze even op adem kan komen? Moet dit iets zijn dat ze elkaar niet kunnen zien? Of dat ze wel nu kunnen snuffelen aan elkaar? 

Als ze al op groente knabbelt, zou ik geen time out doen. Dat is alleen nodig als je je echt zorgen maakt om het welzijn door veel stress. Het is voor de koppeling beter dat ze er maar gewoon doorheen komen. Aaien en erbij zitten zou ik niet te veel doen op dit punt, het is belangrijk dat de konijnen er met zo min mogelijk bemoeienis doorheen komen. 

Als ik een time-out doe, zien ze elkaar wel, maar met een bufferzone tussenin waar geen konijn komt. Dat doe ik dan maar eventjes kort, net voor een eet/drink momentje, als er echt veel stress is. Als het zonder dat kan, zou ik het zeker doen. Als ze nu als je nog maar 2 uur bezig bent al groenvoer eet in de ren, is een time-out zeker niet nodig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites