Spring naar bijdragen

Welke hondenboeken raden jullie aan?

Recommended Posts

Ik heb best wat hondenboeken in de kast staan, en ook best wel boeken waar ik goede info uit kan halen, maar nu we weer op de wachtlijst voor een pup staan was ik toch wat aan het rondkijken naar wat er in de laatste 10 jaar bijgekomen is. De boeken in mijn kast zijn namelijk allemaal al een jaar of 10 oud. Tot mijn verbazing is er echter nauwelijks wat nieuws te vinden!

Daarom nu dus de vraag aan de andere bunnybunch hondenbaasjes, welke hondenboeken hebben jullie in de kast staan?
En welke boeken raden jullie aan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik heb ruim 80 hondenboeken! Vooral nog uit de tijd van vóór het internet. Veel boeken kijk ik nooit meer in. En er zijn ook boeken bij die ik uit nieuwsgierigheid heb gekocht, niet omdat ik het er mee eens ben.

Ik raad iedereen die een pup aanschaft altijd het boek van Martine Burgers en Sam Turner aan van de serie 'Een hondenleven lang fysiek en mentaal in balans' en dan deel 1 'Elke pup een goede start'. Dit is het eerste boek uit de serie.

Deel 2 heet 'Je puber gaat op pad'. Deel 3 heet 'Je senior vervolgt zijn weg'.

De hele serie zijn stuk voor stuk pareltjes! Gemakkelijk leesbaar. Korte stukjes en veel foto's. Het gaat over de fysieke en mentale ontwikkeling van je hond in die specifieke leeftijdsfase; pup, puber of senior. Er staat echt zoveel informatie in, bij pups echt per week!

De boeken zijn geschreven vanuit een grote liefde voor, en kennis van honden.

Mijn moeder is in afwachting van een pup die ze eind januari 2021 kan halen. Het boek 'Elke pup een goede start' is ook haar 'huiswerk' voor de komende tijd. Het is inmiddels al weer 16 jaar geleden dat zij haar laatste pup had (hun laatste hond is 14 jaar geworden en ze zijn 2 jaar zonder hond geweest), dus even weer een opfriscursus over hoe het ook al weer allemaal zat.

Verder het boek 'Dit is de hond' van John Bradshaw. Een boek over het wezen van de hond. Super interessant en verplichte kost voor iedereen die geïnteresseerd is in de nieuwste inzichten in hondengedrag. Dus eigenlijk voor iedereen die een hond heeft/krijgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zag dat ze de boeken ook bij de bibliotheek hebben, die van pup was al gereserveerd, dus die zal er nog niet gelijk zijn, maar die voor de senior hond heb ik alvast gereserveerd dus als ik daar komende week voor mijn cursus ben haal ik die op 😉 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb al een hele tijd geen honden meer, dus mijn boekentips zijn waarschijnlijk wat verouderd en helaas heb ik mijn collectie weggedaan. Een paar titels die ik had:

- beide delen van "Honden trainen volgens de regels van de natuur met de roedelmethode" van A. van Alphen;

- "Kalmerende signalen, in gesprek met je hond" van T. Rugaas (zij heeft meerdere boeken geschreven die de moeite waard zijn);

- "De psychologie van de hond" van Stanley Coren. 

Mochten meer titels te binnen schieten, dan zal ik ze nog wel posten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik heb:

De Hondenfluisteraar - Klaas Wijnberg

Honden trainen volgens de regels van de natuur deel 1 & deel 2 - A van Alphen & Francien Koeman

Begrijp ik mijn hond? - Nicky Gootjens & Sacha Gaus

Hersengymnastiek voor de hond

Toepels nieuwe puppywijzer - Gwen Bailey

De juiste voeding voor uw hond

Moderne hondensporten

Van pup tot werk, sport of politiehond

Diverse boeken over Alaska Malamutes, sledehonden(sport) en poolhonden, maar ik denk dat die verder voor jullie niet zo interessant zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die Toepels heb ik ook! En Hersenwerk ook. Ik heb nog meer hoor, maar al mijn hondenboeken zijn op zolder beland, omdat ik geen ruimte meer had in de boekenkast door mn studieboeken. 

Heb er ook nog drie over één of andere opvoedmethode die helemaal hip was een paar jaar terug. Weet alleen zo uit mn hoofd effe niet welke. En de boeken van Cesar Milan. Gekregen van oud collega’s die wisten dat ik een hondengek was. Stonden op zich wel wat bruikbare dingen in, maar ook een hoop onzin. En ik heb vorig jaar een leuk boekje gekregen van een collega over ‘dogfulness’. Soort mindfulness, maar dan vanuit de hond gezien. Heel grappig geschreven. 

Dit boekje;

Bekijk Dogfulness op: https://www.bol.com/nl/p/dogfulness/9200000108570720?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp

Link naar bericht
Deel via andere websites