Ga naar inhoud

Groot gezwel op buik


Gast

Aanbevolen berichten

hallo allemaal,

 

Ik heb 2 konijnen van 8 jaar oud. Pas was eentje van hun loops en ik check dan af en toe of ze al klaar is. Dat deed ik vandaag dus ook. Maar nu kreeg ik de schrik van mijn leven. Ze heeft een enorm gezwel op haar buik. Het bedekt wel een helft van de buik. Ik durfde het niet aan te raken. In het midden is het kaal en heel glad alsof er veel spanning op zit. 

Ze gedraagt zich nog wel normaal en ze wast zich ook nog goed. Ik denk niet dat ze er pijn aan heeft.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je met loops bedoelt dat het konijn bloed verloor, dan is dat niet normaal. Konijnen worden niet loops, of ongesteld of wat dan ook. Zij krijgen een eisprong na dekking, dus geen cyclus die maandelijks of eens in de zoveel tijd herhaald. 

Ik vrees dat er mogelijk ernstige baarmoederproblemen zijn, en ik raad je aan om echt snel naar een dierenarts te gaan. Goed is het zeker niet! En pijn kunnen konijnen ontzettend goed verbergen,  het zijn prooidieren die het tonen van pijn en zwakte zo lang mogelijk uitstellen. ik vermoed dat ze dat zeker wel heeft! 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt niet goed! Daar moet je zeker mee naar de dierenarts en ook niet lang mee wachten. Het best is meteen morgen gaan omdat ze, zoals je volgens mij zegt, bloed verliest. Dat is niet normaal bij een konijn. Zoals mijn voorgangers al schrijven wordt een konijn niet loops, dus is dat wel echt spoed! Die grote bult kan een abces of een tumor zijn. Als het zo groot is en er staat zoveel spanning op, dan heeft ze daar echt wel pijn aan ook al laat ze dat misschien niet zien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Ik schrik hier wel van! Ik dacht echt dat konijnen ook ongesteld werden, omdat deze dat wel vaker bloedverlies rond de vagina had, maar ze heeft nog nooit zo'n bult gehad...

Mijn ouders willen het nog aankijken. Ik ben op dat gebied niet de baas...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer je ouders te overtuigen dat konijnen geen pijn laten zien omdat het prooidieren zijn. Als ze pijn laten zien, ben je vaak al te laat en is het einde oefening voor het konijn. 
 

Als voorbeeld wil ik je graag kort het verhaal van mijn konijn Spook vertellen. 
Spook liep afgelopen zomer opeens anders dan anders met haar achterpootjes. Ze was nog wel ‘gewoon Spook’: ze at goed, waste zich, was vrolijk. Maar haar achterpootjes sleepte ze mee in plaats van dat ze er op stond. Omdat het zo warm was en Spook snel in paniek was, besloot ik het nog even aan te kijken en naar de dierenarts te gaan zodra de temperatuur onder de 25 graden kwam. Dat was een week of 6 later. Spook was nog steeds haar vrolijke zelf, ze liep alleen gek, zat niet op haar billen maar op haar heup en kon niet rechtop staan. En ze lag niet op haar zij maar zat altijd rechtop te slapen. De dierenarts maakte, op aandringen van mij, een foto. Daarop bleek ze op maarliefst drie plaatsten (!!!) haar rug gebroken te hebben. Hoe ze het voor elkaar gekregen heeft blijft altijd een raadsel. Maar ze heeft nooit laten zien dat ze pijn had, is gewoon doorgegaan met haar leven. 
Ze weigerde pijnstillers, daar raakte ze totaal van in paniek. En in iets lekkers wilde ze het ook niet. Zo’n 3 maanden later, twee weken geleden, heb ik haar moeten laten inslapen. Haar lijfje weigerde nog langer door te gaan. Haar hoofdje wilde nog steeds, ze at nog als een bootwerker, waste zichzelf en haar maatje nog. Maar haar achterpootjes wilde niet langer meer mee en ook haar blaas gaf problemen. 
Hieruit blijkt hoe sterk een konijn is. En dat ze geen pijn laten zien. Dus alsjeblieft, probeer je ouders over te halen. Hoe eerder naar de dierenarts hoe beter! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik zag dat er wat verwarring was rondom het bloedverlies. Nee, ze verlies geen bloed meer. Ze had 1 dag nloed verlies. 2 dagen later opeens de bult. Ik heb wat onderzoek gedaan en ik denk dat het een abces is. Dat kan komen door dat een wondje gaat etteren

Mijn konijnen hebben een hok van 6 bij 7 m met daarin een gebied met gras van 2 bij 2. Een tuinhuisje van 2 bij 2 en de rest is tegels met een hek eromheen. Ik probeer het allemaal zo veilig mogelijk te maken natuurlijk, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. In de muur van het tuinhuisje zit een luik waardoor ze naar buiten kunnen.

Ik denk dat ze daar of ergens anders gewoon een wondje heeft gekregen. Dat kan natuurlijk gebeuren en dan is er ook geen man overboord!

Misschien is ze toen verder gegaan met graven en is er dus bijvoorbeeld zo een bacterie ofzo in gekomen. Dit is gaan etteren en heeft dus een abces gevormd. Dat is dus eigenlijk gewoon een grote puist met pus. Wij mensen hebben een enzym dat de pus vloeibaar maakt. Konijnen hebben dat niet. En een abces kan ook heel snel groot worden en heel plotseling tevoorschijn komen. Een tumor bijvoorbeeld groeit heel langzaam.

Ik heb ook kunnen voelen en ze vertoonde geen tekenen van echte pijn. Het voelde ook hard aan maar wel bewegelijk en dat duidt op een abces.

Het bloedverlies is ook wel te verklaren. Toen ik ging kijken en voelen zag ik wat korstjes op de abces zitten. Mijn konijnen bewegen heel veel dus als er een knikker aan je buik hangt kan dat nog wel eens ergens tegen aan stoten en omdat er best veel spanning opstaat gaat het dan snel bloeden.

Dit zei iemand met verstand ervan. De oplossing is gewoon om de abces leeg te maken zegmaar en te ontsmetten.

 

 

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jou was zou ik er toch een dierenarts naar laten kijken.. want al zou het inderdaad een abces zijn, hoe wil je dit zelf gaan verhelpen? Het leegknijpen doet waarschijnlijk wel pijn en de dierenarts kan dat onder verdoving doen. Bovendien kun je zelf nooit zo hygiënisch werken als de dierenarts.. 

en dat is van belang want anders heeft ze straks weer een abces. 

aangepast door DaniëlleV
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan begrijp ik je eerste bericht niet zo goed, want daar had je het wel degelijk over "loops" en dat dit vaker gebeurde, dat je de schrik van je leven kreeg van die plotselinge bult op haar buik (heel begrijpelijk natuurlijk). Nu is alles "in orde", omdat het een abces is? En wie gaat dat schoonspoelen en wanneer? Moet de wond open gehouden worden en meerdere malen gespoeld? Ontstekingsremmers zijn misschien ook geen overbodige luxe? De informatie van diegene die er verstand van zegt te hebben, kan best juist zijn, maar je blijft zitten met een konijn met een abces of iets anders. Je zegt zelf dat het bloed dat je gezien hebt misschien van het openschuren van haar huid komt bij een ongelukje ergens in haar verblijf, maar dat is wel heel wat anders dan wanneer er bloed aan of bij haar vagina zit. Het klinkt alsof je nu gerustgesteld bent dat je niet naar de dierenarts hoeft en het zelf gaat aanpakken?  

 

 

 

 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook ooit een voedster gehad die kleine plasjes bloed verloor. Ze likte het meestal zelf op. Ze had een heftige baarmoederontsteking en de baarmoeder moest verwijderd worden. 
Ik zou maar niet te snel zelf conclusies trekken. 

Ik zou je ouders maar proberen te overtuigen dat ze zsm naar de dierenarts moet! 
Als je dieren neemt heb je daar immers ook de verantwoordelijkheid voor te dragen. 

aangepast door DaniëlleV
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk ga ik het niet zelf verhelpen!!! 

Hoe komen jullie daar nou weer bij?

Ik ga dat natuurlijk door een dierenarts laten doen! En dat loops zijn wat ik dacht was gewoon hele donkere urine. Daar kwam ik na wat onderzoek ook achter. Maar ik dacht dat het bloed was omdat het zo eruitzag, maar dat was een verkeerde conclusie van mij. 

Door jullie reacties had ik hele nachtmerries van tumoren enzo. Een abces valt dan zegmaar wel mee als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb mijn ouders al overtuigt om naar een dierenarts te gaan dus dat komt allemaal helemaal goed!

 

Ik wil wel even zeggen dat ik echt nachtmerries kreeg van alle heftige reacties! Ik neem het allemaal echt wel serieus hoor! Anders hadden ze ook niet zo'n hok enz gehad. En nu blijkt het iets best wel onschuldigs te zijn, dus dan is het een hele geruststelling snappen jullie? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat mensen hier zich vooral zorgen maakte over je konijn na aanleiding van wat je beschreef allemaal.

Belangrijk is dat het goed nagekeken wordt door een konijnkundige dierenarts. Fijn om te lezen dat dat nu gaat gebeuren. 

Hopelijk valt het allemaal mee en is het makkelijk te verhelpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig ga je naar de dierenarts, daar ben ik erg blij om. Maar of het inderdaad onschuldig is dat is nog maar de vraag.. 

ik hoop het van harte voor jou en je konijn dat het inderdaad onschuldig en goed te verhelpen is. 

Ik denk dat je die conclusie niet zo even kan trekken en dus ook niet nu al gerustgesteld kunt zijn, daar heb je de dierenarts voor nodig. 
 

In een eerder bericht klonk het een beetje alsof je het zelf ging verhelpen: zo van: het is maar een abces, die kun je zo leegdrukken en daarna ontsmetten... 

Het kwam dus op mij over of jullie dat even zelf gingen doen, maar dan heb ik het gelukkig verkeerd begrepen. 
Ook zei je eerder dat je ouders het wilden aankijken en dat je dus nog niet naar de dierenarts zou gaan. 
 

 

aangepast door DaniëlleV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat alles voor de zekerheid toch even checken als je dan toch bij de dierenarts bent. Het ene sluit het andere niet uit. Voor de dierenarts is het in eerste instantie een kwestie van aftasten. Dat kan in één moeite door en geeft jou ook meer rust, denk ik.

 

Konijnen verliezen normaal gesproken geen bloed uit geslachtsdelen of anus. Dan is er wel echt iets aan de hand. Ik denk dat de meeste mensen hier voor het welzijn van de konijnen op willen komen, om te zorgen dat ze de zorg krijgen die ze nodig hebben. Heel goed dat je je ouders hebt kunnen overtuigen 🙂 Hopelijk valt het allemaal mee! Succes bij de dierenarts en stel gewoon alle vragen die je hebt daar hé, daar zijn ze voor! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zie je maar, dat we door door te vragen nu allemaal begrijpen wat je bedoelde met je eerste bericht. Het kost even wat tijd, maar dan heb je ook wat. 🙂 Gelukkig dat je je ouders hebt kunnen overtuigen, goed gedaan. Heel veel sterkte bij de dierenarts, ik duim mee dat het meevalt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat ze naar de dierenarts gaat! Een abces is niet een onschuldig iets, ik zou daar persoonlijk niet door gerustgesteld zijn. Ook sluit het één het ander niet uit, dat bloedverlies is gek en kan, naast een abces, wel degelijk op baarmoeder problemen duiden. Zoals aangegeven, vraag goed door en zorg dat alle opties bekeken worden, dat scheelt je op termijn een hoop kosten aan dierenartsbezoekjes die steeds weinig opleveren (daar hebben de meesten hier helaas wel ervaring mee). Ik hoop dat het eenvoudig te verhelpen is. Een gedegen onderzoek door een goede konijnkundige dierenarts is het enige juiste startpunt. Veel succes, ik duim voor jullie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Lana o:

Hallo,

Ik zag dat er wat verwarring was rondom het bloedverlies. Nee, ze verlies geen bloed meer. Ze had 1 dag nloed verlies. 2 dagen later opeens de bult. Ik heb wat onderzoek gedaan en ik denk dat het een abces is. Dat kan komen door dat een wondje gaat etteren

Mijn konijnen hebben een hok van 6 bij 7 m met daarin een gebied met gras van 2 bij 2. Een tuinhuisje van 2 bij 2 en de rest is tegels met een hek eromheen. Ik probeer het allemaal zo veilig mogelijk te maken natuurlijk, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. In de muur van het tuinhuisje zit een luik waardoor ze naar buiten kunnen.

Ik denk dat ze daar of ergens anders gewoon een wondje heeft gekregen. Dat kan natuurlijk gebeuren en dan is er ook geen man overboord!

Misschien is ze toen verder gegaan met graven en is er dus bijvoorbeeld zo een bacterie ofzo in gekomen. Dit is gaan etteren en heeft dus een abces gevormd. Dat is dus eigenlijk gewoon een grote puist met pus. Wij mensen hebben een enzym dat de pus vloeibaar maakt. Konijnen hebben dat niet. En een abces kan ook heel snel groot worden en heel plotseling tevoorschijn komen. Een tumor bijvoorbeeld groeit heel langzaam.

Ik heb ook kunnen voelen en ze vertoonde geen tekenen van echte pijn. Het voelde ook hard aan maar wel bewegelijk en dat duidt op een abces.

Het bloedverlies is ook wel te verklaren. Toen ik ging kijken en voelen zag ik wat korstjes op de abces zitten. Mijn konijnen bewegen heel veel dus als er een knikker aan je buik hangt kan dat nog wel eens ergens tegen aan stoten en omdat er best veel spanning opstaat gaat het dan snel bloeden.

Dit zei iemand met verstand ervan. De oplossing is gewoon om de abces leeg te maken zegmaar en te ontsmetten.

 

 

Ook als het een abces is, moet je er snel mee naar de dierenarts. Ik ga nu een voorbeeld noemen van een cavia ipv konijn

 

Ik heb in mijn geval een cavia met een giga kaakabces gehad.

Ik zag wel wat verdikking aan haar kaak, maar dacht dat t mee viel.

 

Dus ik woensdag er mee naar de dierenarts geweest, en hij schrok zich rot. En hij zei heel duidelijk. Ik ga deze week nog opereren, als we tot maandag wachten, gaat ze het weekend niet overleven.

Dus ook een abces moet meteen behandeld worden.

 

Als het abces open geknapt naar binnen toe, gaat het dier dood, want dan komt alle bacteriën in het bloed terecht.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een abces is niet ‘net zoiets als een puistje’ helaas, maar een stuk gevaarlijker en ook enorm pijnlijk voor het dier. Zoals door @Konijnenliefhebber1993 al gezegd wordt kan een abces naar binnen toe open gaan, waardoor de bacteriën in de bloedbaan en bij de organen terechtkomen. Dan is het 100% zeker het einde voor je konijntje. 
Een abces moet opengemaakt worden onder verdoving, schoongemaakt worden en ook schoon gehouden worden door meerdere keren per dag te spoelen en de wond een aantal dagen open te houden. Dit is zeer stressvol en pijnlijk voor het dier en vraagt van jou een flinke hoeveelheid doorzettingsvermogen. En zelfs als je dat allemaal doet, je geeft de antibiotica en pijnstillers, houd de wond schoon en open door haar binnen te houden (!!) en te spoelen kan het nog zo zijn dat ze komt te overlijden. Domweg omdat ze te verzwakt is. 
 

Dus ik zou zeker niet opgelucht ademhalen omdat je denkt dat het een abces is. Helaas. 
Ga je meteen morgen al naar de dierenarts? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei Lana o:

Ik wil wel even zeggen dat ik echt nachtmerries kreeg van alle heftige reacties! Ik neem het allemaal echt wel serieus hoor! Anders hadden ze ook niet zo'n hok enz gehad. En nu blijkt het iets best wel onschuldigs te zijn, dus dan is het een hele geruststelling snappen jullie? 

 

Ik ben benieuwd hoe het bij de dierenarts gaat.

 

Je vroeg wat het kan zijn, en naar aanleiding van jouw verhaal zijn baarmoederproblemen (dat kan ook een ontsteking zijn, hoeft niet gelijk baarmoederkanker te zijn) wel de meest voor de hand liggende opties. 

 

Toch zou ik zelf misschien nog wel opgeluchter zijn met baarmoederkanker dan met een flink abces, qua kansen voor het konijn. Baarmoederkanker is vaak met een castratie & verwijderen van de tumoren nog wel te redden met één operatie. Afhankelijk van hoe zwak het konijn is ook geen zekerheid natuurlijk, maar dat heeft nog wel een kans. Een flink abces op een ongelukkige plek als de buik kan een veel langere, heftigere lijdensweg worden en kost vaak lange tijd intensieve zorg, en dat ook met onzekere uitkomst. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

De dierenarts zei dat wat ik dacht juist was. De abces konden ze zonder problemen weg halen en ze moet nu een tijdje aan ontstekingsremmers en antibiotica. 

Als alles goed gaat komt het helemaal goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Lana o:

Hallo,

De dierenarts zei dat wat ik dacht juist was. De abces konden ze zonder problemen weg halen en ze moet nu een tijdje aan ontstekingsremmers en antibiotica. 

Als alles goed gaat komt het helemaal goed!

Zit ze ook op een niet-stoffige bodembedekking nu? En moet je het schoonhouden/spoelen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .