Spring naar bijdragen
Punky🐰

Konijnen tuigje

Recommended Posts

Dag konijnenliefhebbers,

Hier op het forum is zoiets als secret santa. Ik mocht niet meedoen van mijn ouders omdat ik mijn adresgegevens niet mocht delen op het internet,...

Dus dacht ik waarom doe ik het niet met mijn nicht? Zij is toch ook een enorme dierenliefhebber. Ze stemde tot mijn grote geluk toe, op een voorwaarde, allen voor de dieren, niks voor onszelf en dat vond ik dan weer goed. Ik hou ervan om diernspullen te krijgen, dus way not? De datum om de boxen uit te wisselen moest vervroegd worden naar vandaag om persoonlijke redenen.  Nou heb ik dus de box en er zitten fantastische spulletjes in. Zalig vind ik het! Buiten 1 ding, er zit ook een tuigje in. Omdat ik hier al veel heb gelezen dat een tuigje niet goed is en omdat ik het beste wil voor mijn Punkje dacht ik vraag hier even verdere informatie. Dus tips, foto’s van dingen die ze kunnen oplopen daardoor, nadelen, voordelen, advies...

zet het hieronder! En nog een vraagje, wat moet ik ermee doen als het toch niet zo goed blijkt te zijn!  Alvast heeeeeel erg bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Konijnen zijn niet als honden, ze blijven graag in hun eigen omgeving en je doet ze geen plezier met een rondje wandelen buiten. Je weet wat voor bewegingen konijnen kunnen maken, van plezier, of van schrik. Gebeurt dat als ze vastzitten aan een tuigje dan kunnen ze hun rug breken. 

Wat je er mee moet doen is dus best simpel: meteen in de prullenbak gooien! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu ja, weggooien ... Het is best een stevig tuig en er zijn zat kleine hondjes, dus je kan het ook altijd doorgeven aan iemand met een klein hondje. Of kat: sommige mensen nemen hun kat mee naar de dierenarts aan een tuigje. Consuminderen ... 👍

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk dat je de secret Santa met je nicht hebt gedaan! Wel jammer dat je een tuigje hebt gekregen.

Inderdaad echt niet gebruiken. Je konijn kan zijn rug breken als hij opeens wegrent. Ook kan hij er in verstrikt raken. @Evee heeft er een keer een enge foto van geplaatst. Dat konijn moest zelfs onder narcose omdat het tuigje helemaal in het gebit van het konijn was geraakt. En voor konijnen is het sowieso al absoluut niet leuk om samen te gaan ‘wandelen’. Ze willen gewoon lekker hun eigen ding doen en zijn ook veel liever in hun eigen, ruime, omgeving. 

Misschien kan je het je nicht uitleggen. Ze had het natuurlijk leuk bedoeld. En als ze het bonnetje nog heeft kan je het misschien voor iets anders ruilen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@mystique je hebt gelijk, ik zei bewust niet weggeven, omdat ik niet zou willen dat een ander konijn dat ding dan om zou krijgen. Maar er zijn inderdaad hondjes die het ook zouden passen. Ik zag eergisteren een chihuahua die nauwelijks groter was dan Bets 😆

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Lienappelsien:

Leuk dat je de secret Santa met je nicht hebt gedaan! Wel jammer dat je een tuigje hebt gekregen.

Inderdaad echt niet gebruiken. Je konijn kan zijn rug breken als hij opeens wegrent. Ook kan hij er in verstrikt raken. @Evee heeft er een keer een enge foto van geplaatst. Dat konijn moest zelfs onder narcose omdat het tuigje helemaal in het gebit van het konijn was geraakt. En voor konijnen is het sowieso al absoluut niet leuk om samen te gaan ‘wandelen’. Ze willen gewoon lekker hun eigen ding doen en zijn ook veel liever in hun eigen, ruime, omgeving. 

Misschien kan je het je nicht uitleggen. Ze had het natuurlijk leuk bedoeld. En als ze het bonnetje nog heeft kan je het misschien voor iets anders ruilen.

Nee, die heeft ze al weggegooid.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei JacinthaBrehler:

Misschien kan ze het inderdaad ruilen voor een lekkere zak kruiden(hooi) of zo. Als je het uitlegt. 

Daar dacht ik ook meteen aan, maar ze heeft die al weggegooid. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze zei: “als je het echt niet wil dan geef je het maar terug aan mij. Ik wil het ook nog wel eens gebruiken voor mijn konijnen. Of anders geef ik die aan school(tuinbouw school). Daar gebruiken ze die ook vaak.”

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Punky🐰:

Ze zei: “als je het echt niet wil dan geef je het maar terug aan mij. Ik wil het ook nog wel eens gebruiken voor mijn konijnen. Of anders geef ik die aan school(tuinbouw school). Daar gebruiken ze die ook vaak.”

Na jouw uitleg wilde ze het toch nog steeds gebruiken? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Lienappelsien:

Na jouw uitleg wilde ze het toch nog steeds gebruiken? 

Ja, vind ik best erg hoor!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal eerlijk zijn, ik heb het in de beginjaren, toen ik net konijnen had, wel eens geprobeerd. Want, het zou makkelijker zijn met transporteren. Ik kan uit ervaring zeggen dat konijnen compleet de tent uitflippen als je zoiets aan doet bij ze. Binnen no time weer afgedaan en daarna nooit meer gebruikt! Mijn konijn heeft het overigens zonder kleerscheuren overleefd, maar zo zielig hoe bang hij was. Dat moet je een konijn niet aan willen doen. Jammer dat ze het op scholen gewoon gebruiken. Dat zijn toch ook de mensen die uiteindelijk in de dierenwinkel die dingen verkopen aan nietsvermoedende konijnenbaasjes?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het begin toen ik nog bijna niets van konijnen wist heb ik dat ook geprobeerd. Wat een drama, alleen al met omdoen. Verder ben ik ook niet gekomen. Toen ik erachter kwam hoe gevaarlijk het kon zijn was ik erg blij dat het niet gelukt was. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn jeugd heb ik het weleens gebruikt bij mijn konijn. Hij werd helemaal wild en racete de tuin door. Ik rende er keihard achteraan. Daar heb ik nog een paar heel malle foto's van.

Later las ik dat je zo'n tuigje niet in één keer om moet doen, maar dat je ze er héél voorzichtig en langzaam, in stapjes, aan kunt laten wennen. In agility wedstrijden met konijnen worden vaak tuigjes gebruikt, zag ik in filmpjes op YouTube.

Maar sinds ik gelezen heb wat de risico's zijn van een tuigje, voel ik geen behoefte om het te gebruiken. In m'n tuin kunnen ze sowieso loslopen, die is klein en ommuurd. En de straat is toch ook geen plek voor konijnen, met al dat verkeer, die geluiden, honden en katten enz.

Ik snap wel de aantrekkingskracht van zo'n tuigje. Als idee is het heel leuk. Maar in de praktijk dus een stuk minder. Gek dat je nichtje hem nog steeds wil gebruiken. Maar vooral gek dat die dingen in dierenwinkels worden verkocht. Dan krijg je als consument het idee dat het wel geen kwaad zal kunnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Punky🐰:

Ja, vind ik best erg hoor!

Dan zou ik het dus niet aan haaf terug geven maar, hoe zonde ook, weggooien. Wel heel jammer dat ze niet open staat voor je uitleg. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor (jonge) katten, kleine hondjes en fretten kunnen de tuigjes wel. Dat zijn allemaal roofdieren waar tuigjes veel beter bij werken dan bij konijnen (prooidieren). Mocht je iemand kennen met zo een huisdier, kun je dus overwegen het tuigje daar aan te geven, zodat het niet voor een konijn in gebruik komt, maar ook niet weggegooid hoeft te worden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Evee:

Voor (jonge) katten, kleine hondjes en fretten kunnen de tuigjes wel. Dat zijn allemaal roofdieren waar tuigjes veel beter bij werken dan bij konijnen (prooidieren). Mocht je iemand kennen met zo een huisdier, kun je dus overwegen het tuigje daar aan te geven, zodat het niet voor een konijn in gebruik komt, maar ook niet weggegooid hoeft te worden. 

Ja, wij hebben wel een kat maar daar willen we dat ook niet voor gebruiken. Ik ken nog wel iemand met een klein hondje, zal het daar is aan vragen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei JacinthaBrehler:

Dan zou ik het dus niet aan haaf terug geven maar, hoe zonde ook, weggooien. Wel heel jammer dat ze niet open staat voor je uitleg. 

Vind ik ook! ik ken iemand met een klein hondje, ga het daar aan geven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb ze net een berichtje gestuurd. Ze moet het niet hebben. Ze heeft er al teveel. Ook zo een dierengek, die alle soorten en maten halsbanden en tuigjes en leibanden heeft voor elke soort wandeling. Maar, ja, die dierengek komt niet van vreemden. Het is mijn beste vriendin!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan komt het misschien in de verkoop hoek terecht. 

Mail opvang Kaatje Keutel anders even. Ze heeft ook een dwergkeeshondje. Misschien wil zij het tuigje hebben. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei JacinthaBrehler:

Dan komt het misschien in de verkoop hoek terecht. 

Mail opvang Kaatje Keutel anders even. Ze heeft ook een dwergkeeshondje. Misschien wil zij het tuigje hebben. 

Ik kom van België.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites