Ga naar inhoud

sterilisatie voedster


Chilike

Aanbevolen berichten

Dag iedereen,

 

 

Mijn voedster wordt binnenkort gesteriliseerd en heb me er al wat over ingelezen. Ik vind alleen wel wat tegenstrijdige dingen terug over het feit of ik ze best samen laat met het rammetje of om ze toch tijdelijk te scheiden.. Wat denken jullie dat de beste optie is?

 

Ik hoor het graag van jullie en alvast bedankt!😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt aan wat voor koppel het is, hoe hecht ze zijn, hoe lang ze samen zitten en hoe ze op elkaar reageren. Er zitten aan beide situaties voor & nadelen.

 

 

Nadelen van samen laten:

  • Je ziet niet makkelijk wie er eet en keutelt. 
  • Het gezonde konijn eet soms de lekkere dingen weg voor het zwakkere konijn de kans krijgt er aan te beginnen, terwijl die het juist extra nodig heeft.
  • De partner kan soms door de andere geur en zwakte van de voedster niet lief zijn, maar haar lastig vallen met gedrag om de rangorde te veranderen of opnieuw te bepalen, en dat is voor een dame die net een flinke buikoperatie heeft gehad niet prettig. Soms kan het zelfs tot echt vechten komen, en loopt de relatie juist een flinke deuk op.
  • Soms wast de partner overmatig, ook bij de wond.
  • Je moet toch een soort her-koppelen als de dame weer hersteld is, nou valt dat meestal wel mee hoor, maar even terug introduceren op neutraal terrein is wel aan te raden.

 

Voordelen van samen laten:

  • Als de partner lief en rustig is, kan het veel steun geven en stress verminderen.
  • Je zit nadien niet met een her-koppeling.
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei JokeC:

En een maatje kan haar warm houden de eerste dag(en) na de operatie. Wonen ze binnen of buiten? 

 

Na een castratie van een voedster is binnen halen ivm temperatuur altijd wel aan te raden, in ieder geval de eerste nacht.

 

Hier staan verder ook veel tips in:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spannend dat je voedster gesteriliseerd wordt! Ik heb een heel harmonieus koppeltje, dus ik besloot ze bij elkaar te laten. Het mannetje ging zelfs mee naar de dierenarts, en was erbij vlak nadat ze uit de narcose was ontwaakt. Ze lagen de hele tijd tegen elkaar aan, ook thuis in de kooi. Ik denk dat hij een soort 'kruik' was die haar warm hield. Het zag er heel lief en knus uit. En omdat hun keutels er heel anders uitzien, kon ik die gemakkelijk uit elkaar houden, en zien of zij al gepoept had.

 

Het enige nadeel vond ik het eten. Vanwege de pijn eten voedsters meestal een tijdje niet meer, maar het is belangrijk dat ze toch wat binnenkrijgt. Maar al het eten dat ik neerlegde, werd heel snel door het gulzige mannetje opgegeten. Ik besloot dus geen eten in de kooi te laten liggen, maar gewoon ieder uur wat eten voor haar neus te houden (brokjes, wortels, peterselie, stukjes fruit), en het weer weg te halen als ze het niet aannam.

 

Veel succes met je beslissing! En zorg maar dat je die dagen extra veel lekkers in huis hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dankjewel voor alle reacties!

 

Dit seizoen wonen ze nog binnen tot volgende zomer. Het mannetje is wel vrij dominant en soms nog hormonaal. Ook is het vaak al een 'strijd' met het eten en snoepjes 😅

 

Ik denk dat ik ze dan inderdaad best eventjes gescheiden hou, zodat ze rustig kan herstellen en ik haar makkelijker in het oog kan houden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .