Ga naar inhoud

Advies? konijnen gestresst door verbouwingsgeluid.


Fudge

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

 

Ik heb 2 Teddy dwerg konijntjes, Balou (4 jr) en Bibi (7 maanden). Balou hebben we nu een half jaar en Bibi is sinds een week of 3 aan haar gekoppeld. Ze zijn heel lief samen en de koppeling ging makkelijk maar deze week merkte ik opeens dat Bibi piepte en mopperende geluidjes maakte. Ze maakte altijd een beetje geluid maar nu heel hard en vaak, ze leek hartstikke bang. Ze zijn een dag bij de dierenarts geweest voor onderzoek en observatie en die gaf aan dat er niets lichamelijks mis is met haar maar dat ze dus wrs gewoon moppert. 
 

Ik denk nu de oorzaak ontdekt te hebben; stress veroorzaakt door de bouwherrie en trilling in de grond door de aanleg van een snelweg in de buurt. Ze zijn er mega gestressed door en je merkt echt dat ze minder stress hebben en minder mopperen in de avond wanneer de werkzaamheden stoppen. Probleem is alleen dat de aanleg van die weg 4 jr duurt (wrs niet alleen bij ons in de buurt dus herrie zal afnemen) maar het is in ieder geval niet op korte termijn weg. 
 

Hebben jullie tips hoe ik ze zou kunnen leren om te gaan met het geluid en minder gestresst te worden? Verhuizen is niet echt een optie en tijdelijk ergens anders onderbrengen ook niet omdat ik ze dan maanden/jaren moet missen. Ik dacht eraan ze dan overdag maar binnen te zetten in een box maar ben bang dat ze dan hun vacht verliezen en het koud hebben als ze door de tuin rennen. 
 

Ik vind het zo zielig dat ze zo bang zijn maar weet geen oplossing. Hoop dat iemand hier advies heeft! 
 

Dank alvast!

 

Groet,

 

Kim 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat vreselijk! Vooral ook omdat je weet dat dit nog wel even gaat duren.

Ik probeer ook even mee te denken.

Geen idee hoe je verblijf er nu uitziet en of het haalbaar is. 

Een goed geïsoleerd groot nachthok met een soort van kattenluik. En dan van de grond op poten zodat de trilling misschien wat minder zijn. 

Een soort van geluidsbestand scherm aan de kant waar het geluid vandaan komt en bovenop het verblijf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of misschien toch proberen om er binnenkonijnen van te maken? Dat kan volgens mij als je ze eerst een tijdje in een schuur houdt, en vervolgens in een onverwarmde ruimte in je huis. Heel geleidelijk de temperatuur een paar graden laten toenemen, zodat ze langzaam aan een warmere temperatuur gaan wennen en hun wintervacht verliezen.

 

Dat is natuurlijk best een gedoe en best ingrijpend. Maar misschien zou het een uiterste noodoplossing kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Evee:

Lastig! En ook lastig op te lossen, het is niet dat je even je tuin tot een trilvrije & geluidsvrije ruimte kan maken. Binnen zetten is niet aan te raden ivm de wintervacht.

 

Misschien dat druppelen met bach rescue remedy in dit geval wat kan helpen?

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/bach-rescueremedy-pets.html


Die druppels ga ik zeker proberen! Dank voor de tip. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Kenijn:

Of misschien toch proberen om er binnenkonijnen van te maken? Dat kan volgens mij als je ze eerst een tijdje in een schuur houdt, en vervolgens in een onverwarmde ruimte in je huis. Heel geleidelijk de temperatuur een paar graden laten toenemen, zodat ze langzaam aan een warmere temperatuur gaan wennen en hun wintervacht verliezen.

 

Dat is natuurlijk best een gedoe en best ingrijpend. Maar misschien zou het een uiterste noodoplossing kunnen zijn.


Helemaal binnen zetten zie ik zelf ook minder zitten omdat ik zie hoe leuk ze het normaal samen in de tuin hebben. Toen er nog geen overlast was. Ze rennen altijd lekker rond, graven en eten heerlijk van alle plantjes.. dus om ze dan in een kooitje te stoppen binnen vind ik ook zo zielig. Ik ga ze wel heel regelmatig naar binnen halen overdag om met ze te knuffelen. Heb inmiddels ook al de omgevingsmanager van Rijkswaterstaat gecontacteerd en die komt binnenkort hier uitleggen hoe lang die ellende gaat duren. Ben benieuwd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Mira11:

Jeetje wat vreselijk! Vooral ook omdat je weet dat dit nog wel even gaat duren.

Ik probeer ook even mee te denken.

Geen idee hoe je verblijf er nu uitziet en of het haalbaar is. 

Een goed geïsoleerd groot nachthok met een soort van kattenluik. En dan van de grond op poten zodat de trilling misschien wat minder zijn. 

Een soort van geluidsbestand scherm aan de kant waar het geluid vandaan komt en bovenop het verblijf. 

Thnx ik had ook al nagedacht over van die pootjes. Ik ga het eens uitzoeken. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .