Ga naar inhoud

Wanneer beginnen met dwangvoeding?


Kenijn

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, vandaag is mijn superlieve voedstertje gesteriliseerd. De operatie vond plaats om 11:30. Ik mocht haar om 15:30 ophalen, en we zijn net anderhalf uur thuis. Haar maatje, die ook mee was, was de hele dag erg gestresst, maar komt inmiddels weer heel ontspannen over. Maar zij is echt een zielig hoopje. Totaal apathisch. Ik heb ze samen in een hok in een hoekje in de woonkamer gezet; hier is het lekker warm. Op de bodem ligt een handdoek, en er staat een toiletje in met grote kartonsnippers. M'n voedstertje is meteen het toiletje in gedoken en komt er niet meer uit. Ik denk dat ze gewoon moe is en even wil ontspannen, dus ik laat haar met rust. Wel heb ik haar verschillende lekkernijen aangeboden: een worteltje, een schaaltje met wortelpap van Olvarit, verse peterselie, radijsjes, en zelfs een klein stukje banaan. Maar ze neemt niets, en haar maatje zit zich ondertussen vol te schransen.

 

Voor de zekerheid heb ik al dwangvoeding in huis gehaald. Als ze echt weigert te eten, hoe laat zal ik dan beginnen met dwangvoeren? Ik had zelf in mijn hoofd om het - indien nodig - rond 22:00 te doen. Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik dat nu al doen. Als ze om 11.30 geopereerd is heeft ze een tijdje daarvoor ook niet gegeten. 

Voedsters kunnen zich echt wel heel beroerd voelen na de castratie. 

Een snuggle safe is ook fijn om haar goed warm te houden (als je die hebt) of een warm dekentje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je advies, Mira! Dan denk ik dat ik haar inderdaad nu haar eerste portie ga geven. Ik vind het heel spannend, want ik probeer dwang altijd zoveel mogelijk te vermijden in ons contact. Maar dit is voor de goede zaak.

 

Ik heb ook pijnstilling/ontstekingsremmer (Novacam) meegekregen, en moest daarmee vanavond beginnen. Zal ik dat ook nu al geven, of pas voor het slapen gaan? Ik heb wel de indruk dat ze nu pijn heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, de eerste portie dwangvoer zit erin. Het was werkelijk afschuwelijk om te doen. Eerst kreeg ik het spuitje niet helemaal goed in haar bekje. Ik dacht dat ie erin zat, maar dat was niet zo. Dus toen ik spoot, kwam alles ernaast. Toen moest ik haar uitpakken uit de handdoek, terugzetten in het hok en nieuwe dwangvoeding maken. En toen haar opnieuw oppakken en inpakken met de handdoek, allemaal duidelijk zeer tegen haar zin. Ditmaal zat het spuitje goed in haar mond, maar lukte het niet om het spuitje leeg te spuiten: ik moest superhard drukken, anders kwam er niks. Dat deed ik, en toen schoot het er in één keer uit, in haar mondje. Ze schrok duidelijk heel erg, en was erna een poosje heel stil. Ik dacht echt even: Oh My God, ik heb haar gestikt! Maar gelukkig begon ze ineens te smakken met haar mondje, tot mijn grote geruststelling. De pijnstiller ging gelukkig wel goed.

 

Oh, dit voelt zo naar! Dat gebruiken van je menselijke overmacht, ondanks haar gestribbel. Zelden zoiets naars meegemaakt. Maargoed, het is natuurlijk wel belangrijk dat ik dit doe.

 

Zal ik haar nogmaals dwangvoeren voordat ik ga slapen? Of dat ook pas morgenochtend weer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoeren is echt een noodzakelijk iets. Ik vind het ook altijd vervelend om te doen.

Sommige spuitjes gaan heel troef en soms is de critical care te dik. Dan komt het er idd ineens uit. 

Vanavond zou ik zeker weer dwangvoeren. Ik doe het s'nachts ook altijd nog een keer zodat het goed op gang blijft. Zo ongeveer om de 4 uur. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de Critical Care inderdaad te dik was. De dierenartsassistente raadde me aan om het zo dik te maken als ik maar in het spuitje kreeg. Maar te dik is dus ook niet goed. De volgende keer doe ik het iets slapper.

 

Ik twijfel nog even over een nachtelijke sessie. Ik heb het nog aan de assistente gevraagd, maar ze zei dat alleen overdag voldoende was. Viermaal verspreid over de dag.

 

Over het voer: ik bied haar graag lekkers in overvloed aan. Maar het ding is: haar maatje eet dat gewoon allemaal op! Dus ik kan wel een supervolle bak brokjes bij ze achterlaten vannacht, maar ik verwacht dat hij dat allemaal in z'n eentje zal eten. En dat lijkt me niet de bedoeling. Is er iets - behalve hooi, wat ze uiteraard hebben - wat ik onbeperkt kan achterlaten vannacht? Ik heb in huis: peterselie, worteltjes, radijsjes, komkommer. De dierenartsassistente zei dat ik mijn konijnen het beste niet uit elkaar kon halen. Het mannetje is superlief voor haar, ze liggen de hele tijd tegen elkaar aan. Dat verlaagt mogelijk haar stress en helpt haar om hier doorheen te komen.

 

Ik heb trouwens geen snuggelsafe, maar ze voelt best wel koud. Niet extreem ofzo, maar ook niet echt warm. Als ik een dekentje over haar heen leg, gooit haar maatje die er snel af. En 's nachts kan ik natuurlijk niet controleren of die over haar heen blijft liggen. Gewoon de verwarming opstoken naar 22 of 23 graden, en vannacht op diezelfde hoogte laten staan? (Het is hier nu 21,5 graad.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De assistente zei trouwens dat ik 3 tot 3,5 ml Critical Care per keer moet geven. En dat vier keer per dag. Dan zit ik op 12 à 14 ml per dag. Maar op internet lees ik dat ik 13 ml per keer zou moeten geven, dus vier keer zoveel als ik nu geef. Dat is méér dan zo'n hele spuit per keer! Is dat niet hartstikke veel voor een konijn van een kilo? Of klopt dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef zelf veel minder, maar wel vaker op de dag. Ik zou zelf wel 's nachts eruit gaan om nog een keer te dwangvoeren. Maar als je haar alleen zet kan je ook in de gaten houden of ze zelf gegeten heeft en dan hoeft het in principe niet meer.

Ipv een snugglesafe zou je ook een kruik kunnen geven en die wikkelen in een handdoek of zo. Moet je alleen wel zeker zijn dat ze er niet aan gaat knagen. Maar dan kan je die 's nachts ook nog een keer opnieuw verwarmen.

Bij een ziek dier zet ik zelf de wekker elke 2/3 uur, afhankelijk van de staat van het konijn 😅 maar er zullen vast anderen zijn die het minder vaak doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe geef je 28 gram Critical Care (droge stof) per kilo per dag, dat is althans de richtlijn die Oxbow aangeeft. Afhankelijk van hoe dik je het maakt (en zo te horen heb je het veel te dik gemaakt nu, je leven wordt een stuk makkelijker als het wat dunner is 😅) komt dat uit op zo'n 150 ml per kg per dag. 13 ml per keer is dus absoluut niet (te) veel.

 

Je hebt echter grofweg twee redenen om te dwangvoeren, de ene is de darmen tijdelijk op gang houden en de andere is je konijn langere tijd in leven en op gewicht houden. Het gaat hier om het eerste, puur om een korte periode overbruggen tot ze weer zelf eet, waarbij 3 tot 5 ml prima is. In dit geval, herstel na een preventieve ingreep, is vier keer per dag dan bij normaal verloop echt prima (bij ziekte/darmproblemen vaker). Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik bij sterilisatie pas de dag na de ingreep begin met dwangvoeren, iets wat dan in hooguit 5% van de gevallen nodig blijkt. Het kan op zich ook geen kwaad om het wel te doen, afgezien van de stress natuurlijk. Daarnaast gebruikt niet elke dierenarts dezelfde (combinatie van) pijnmedicatie en is het voor iemand met weinig ervaring lastiger inschatten wanneer ingrijpen wel/niet nodig is. 

 

Ik zou niet constant een heel lopend buffet aan lekkers laten staan, bij voorkeur doe je dat natuurlijk wel maar je andere konijn zal zich klemvreten dus het heeft én geen nut (want binnen no time alsnog op) én is niet goed voor hem, zeker met zaken als wortelhapje. Biedt elk uur haar wat van de diverse opties aan door het voor haar neus te leggen, blijf er even bij om te zien wat ze doet, haal het weg als ze nul interesse toont. Gaat ze wel snuffelen maar nog niet eten dan kun je er van uitgaan dat ze binnen een uur of maximaal twee wel gaat eten en dan zou ik wel wat groente e.d. laten liggen. Is wat arbeidsintensiever, zeker omdat ik toch ook vannacht dit toch wel minimaal één of twee keer zou doen als ik jou was, maar in mijn optiek is aanwezigheid maatje belangrijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Dollie:

In principe geef je 28 gram Critical Care (droge stof) per kilo per dag, dat is althans de richtlijn die Oxbow aangeeft. Afhankelijk van hoe dik je het maakt (en zo te horen heb je het veel te dik gemaakt nu, je leven wordt een stuk makkelijker als het wat dunner is 😅) komt dat uit op zo'n 150 ml per kg per dag. 13 ml per keer is dus absoluut niet (te) veel.

 

Je hebt echter grofweg twee redenen om te dwangvoeren, de ene is de darmen tijdelijk op gang houden en de andere is je konijn langere tijd in leven en op gewicht houden. Het gaat hier om het eerste, puur om een korte periode overbruggen tot ze weer zelf eet, waarbij 3 tot 5 ml prima is. In dit geval, herstel na een preventieve ingreep, is vier keer per dag dan bij normaal verloop echt prima (bij ziekte/darmproblemen vaker). Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik bij sterilisatie pas de dag na de ingreep begin met dwangvoeren, iets wat dan in hooguit 5% van de gevallen nodig blijkt. Het kan op zich ook geen kwaad om het wel te doen, afgezien van de stress natuurlijk. Daarnaast gebruikt niet elke dierenarts dezelfde (combinatie van) pijnmedicatie en is het voor iemand met weinig ervaring lastiger inschatten wanneer ingrijpen wel/niet nodig is. 

 

Ik zou niet constant een heel lopend buffet aan lekkers laten staan, bij voorkeur doe je dat natuurlijk wel maar je andere konijn zal zich klemvreten dus het heeft én geen nut (want binnen no time alsnog op) én is niet goed voor hem, zeker met zaken als wortelhapje. Biedt elk uur haar wat van de diverse opties aan door het voor haar neus te leggen, blijf er even bij om te zien wat ze doet, haal het weg als ze nul interesse toont. Gaat ze wel snuffelen maar nog niet eten dan kun je er van uitgaan dat ze binnen een uur of maximaal twee wel gaat eten en dan zou ik wel wat groente e.d. laten liggen. Is wat arbeidsintensiever, zeker omdat ik toch ook vannacht dit toch wel minimaal één of twee keer zou doen als ik jou was, maar in mijn optiek is aanwezigheid maatje belangrijker.

Zit daar dan niet veel te lange tijd tussen als je pas de volgende dag dwangvoert?Je gaat dan toch wel richting de 20 uur. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad lang, maar je gaat er van uit dat het konijn in goede conditie met normaal functionerende, gevulde darmen onder narcose gebracht is. Dat is dus niet hetzelfde als dat je konijn 's ochtends niet wil eten en je denkt ik kijk het even aan tot de volgende dag, want dat is natuurlijk absoluut geen optie. Daarnaast heb ik toch wel sterk de indruk dat, juist omdat mensen ingrijpen en stressen, het herstel vertraagd wordt. (Dat bedoel ik niet als kritiek in dit topic of in het algemeen, puur als uitleg waarom ik zo handel.) Ik laat ze zoveel mogelijk met rust en als de narcose uit hun lijfjes verdwijnt en de stress wat afzakt dan gaan ze vanzelf wel weer eten. In ongeveer de helft van de gevallen is dat na 8 tot 12 uur, de andere helft 12-20 uur. Zoals ik al zei, het is echt bij uitzondering dat ik een konijn moet dwangvoeren na de sterilisatie. Ik schat dat dat twee keer voorgekomen is dit jaar, waarbij één konijn zeven jaar was en een zware operatie heeft gehad vanwege te laat behandelde baarmoederkanker. Ik laat er zo'n 50 steriliseren op jaarbasis. 

 

Ik kan natuurlijk de conditie van het konijn van een ander niet inschatten, ik weet wat mijn dierenarts in mijn konijnen spuit maar niet wat er in andere gevallen gegeven is, dat is allemaal van invloed. Ik wil dus ook niet als algemeen advies roepen dat je een dag moet wachten met dwangvoeren, maar ik denk dat het wel zinvol is om ook een andere kant te laten zien. Ik zie hier zeer zelden konijnen met een problematisch herstel dus dat spreekt toch ook voor zich. Uiteraard zie ik ook veel sneller wanneer er wel sprake is van een problematisch herstel of complicaties, dus ik wil de andere optie van sneller beginnen met dwangvoeren absoluut niet afserveren, maar maak op basis van alle informatie inclusief deze EN vooral ook die van je dierenarts zelf de afweging wat voor jouw konijn geschikt is.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Dollie, heel erg bedankt voor jouw gedachten hierover! Het lijkt een beetje op de houding van mijn dierenartsassistente, en die is vast ook op ervaring gebaseerd. Ik ervaar zelf inderdaad veel stress bij dwangvoeren en mijn voedster duidelijk ook. Dus ik denk dat ik het nu even niet meer doe. Ik ga zo slapen, zet om 03:00 de wekker en bied haar dan allerlei lekker voedsel aan. Neemt ze het niet aan, dan geef ik haar 5 ml dwangvoer. En dan kijk ik morgenochtend weer verder.

 

Echt zo fijn dat jullie in deze situatie met me meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me een prima plan de campagne. Ze heeft al een beetje binnengekregen eerder vanavond, dus dat is al meegenomen. Om het voor jezelf makkelijk te maken kun je overwegen om alvast een spuit te vullen met dwangvoer en deze in de koelkast klaar te leggen. Ik warm deze dan op in een mok met heet water, even op je hand testen of het niet te heet is natuurlijk. Als het dan nodig is kun je dat vannacht zo pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je uitleg @Dollie. Interessant om te lezen. 

Ik krijg steeds het advies mee van de dierenarts om aan het eind van de middag al te gaan dwangvoeren als mijn konijn dan s'morgens geopereerd is. Dan zit er ongeveer een uur of 9/10 tussen. 

Nu ik dit weet ga ik daar waarschijnlijk volgende keer ook wat makkelijker mee om. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik wil uiteraard ook niet vol tegen het advies van dierenartsen ingaan hoor. Volg het advies van je dierenarts, volg je gevoel, kijk naar je konijn, en bij twijfel wel dwangvoeren. Maar als het zo moeizaam gaat als dat het vanavond bij @Kenijn ging (en dat is héél normaal als je weinig of geen ervaring hebt met dwangvoeren, en als je het wél vaker doet neemt dat nog totaal niet weg dat het niet voor niets dwangvoeren heet, het is gewoon rot voor je konijn) dan vraag ik me gewoon af of het herstelproces niet juist vertraagd wordt. Maar daarmee doel ik er op dat het mogelijk langer duurt voordat je konijn zelf gaat eten, het is heel onwaarschijnlijk dat het ook daadwerkelijk andere problemen oplevert. Daarom dus wel doen als je echt twijfelt wat het beste is.

 

Dit geldt ook alleen voor een preventieve ingreep zoals een sterilisatie bij een gezond konijn, mocht iemand dit via Google o.i.d. tegenkomen voor z'n zieke konijn: dan moet je écht het specifieke advies van je dierenarts opvolgen. Ook bij een andere ingreep onder narcose (bijv. een konijn dat slecht eet vanwege gebitsproblemen) is dit niet van toepassing.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ZE EET!!! ZE EET!!! WOOOEEEEHHOOOOEEEE!!!!! Ik ben zo überopgelucht!!! Brokjes wijst ze af, wortel, peterselie, banaan.... Maar toen ik met de zak van het kruidenhooi knisperde, ging ze ineens zoals altijd op haar achterpootjes staan... En toen ik de ruif bijvulde (er had al die tijd al kruidenhooi ingezeten), begon ze er ineens van te eten!!! En ze is nu al een minuut bezig. OOohhh, dit is zo'n ongelooflijke opluchting.

 

Wat denken jullie: zal ik er vannacht alsnog uit om te checken of ze al interesse heeft in iets anders, zoals groente of brokjes? Of zal ik gewoon royaal hooi bijvullen en morgenochtend gaan kijken hoe het gaat? Grote kans dat ze vannacht nog wel meer hooi zal eten. Ze is nu nog steeds bezig.

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk aan! Ik zou zelf wel geneigd zijn om er nog even uit te gaan, vaak hebben ze de eerste uren nog wel een beetje een prikkel nodig om toch nog even wat te eten. Over het algemeen is het wel zo dat als ze eenmaal begonnen zijn met eten dat het dan ook gewoon 'goed' is en ingrijpen dus zeker niet meer nodig is, maar een beetje stimuleren helpt wel. Strikt noodzakelijk is het niet.

 

Als ze nu/vannacht/morgen alleen maar hooi, of alleen maar groente of kruiden of wat dan ook, wil eten is dat overigens helemaal prima en zolang ze regelmatig een klein beetje eet is dwangvoeren zeker niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, we zijn de nacht goed doorgekomen. Om half 4 nam ze twee brokjes aan. Erna plofte ze languit op haar zij en had ze nergens meer interesse in. En vanmorgen at ze zowaar anderhalf geschrapt worteltje uit m'n hand, een stuk of vijf brokjes, en ze likte zelfs de medicatie - vermengd met een beetje wortelpuree - van een lepel af! Ze heeft het allemaal binnengekregen. Nu ligt ze weer te ontspannen en hoeft ze even geen eten meer. Maar dit gaat hartstikke de goede kant op!

 

Ze heeft altijd een geweldig scherp gehoor gehad. Als ik de zak met voer ook maar aanraakte, werd ze helemaal wild. En nu zie ik ook dat ze sterk op geluid reageert, en dat dat haar overhaalt om toch te eten. Dus ik zal af en toe flink knisperen met plastic en schudden met brokjes in haar buurt, om haar eetlust op te wekken.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie fijne reacties en alle hartjes! Vandaag heeft ze al een normale portie biks van Trovet weggewerkt, en nog wat wortel en peterselie. Wel gaat ze na het eten steeds op haar zij liggen en zoekt ze erg naar een geschikte houding, waaruit ik opmaak dat ze zich niet lekker voelt.

 

Ook heb ik haar nog niet zien drinken sinds gisterochtend. Ja, er zat een beetje vocht in het dwangvoer, en in de worteltjes en peterselie, en de medicatie is vloeibaar. Zou dat genoeg zijn? En is dat ook een kwestie van nog even afwachten en aankijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom moet en konijn zo snel na en operatie eten ?

als ik een operatie heb gehad aan mijn hart en paar jaar geleden het laatste waar ik aan dacht toen ik terug was op mijn kamer was eten.

 

en wat is zo snuggle safe ? en is dit duur ?

 

meschien moet ik dat bij mijn lijst zetten als ik konijntjes ga halen volgend jaar .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .