Ga naar inhoud

Ziek maar geen duidelijke oorzaak


Roosje16

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

 

Sinds een paar dagen doet ons lieve konijn Roos heel anders: normaal elke dag lekker rondrennen, knuffelen en aanvallen op haar eten. Sinds een dag of 5 doet ze dat allemaal niet meer. Eerst dachten we dat het een dipje van een dag was (ze at nog gewoon, maar wilde niet uit haar hok of knuffelen). Afgelopen maandag was ze weer gewoon lekker aan het rennen en springen. Nu sinds dinsdag gedraagt ze zich weer heel gek. Ze wil niet bewegen met haar achterkant, eet haar brokjes en hooi niet, wil alleen maar slapen en wil niet geaaid worden/ uit haar hok komen. Ze plast en keutelt nu ook op alle plekken in het hok terwijl ze normaal één vaste plek heeft. 

 

Gisteren zijn we naar de dierenarts geweest. Alles is daar gecontroleerd: urine, gebit, darmen, gewrichten en wervels, temperatuur... alles was goed, geen ontstekingswaarden en op het bewegen van de poten of achterkant reageerde ze ook niet krampachtig of pijnlijk. Naar huis gestuurd met een pijnstiller, maar ook dit werkt niet...ze beweegt amper, wil niets van ons, eet geen brokjes en geen hooi (een stukje banaan, andijvie of paardenbloem gaat er wel als zoete koek in). Wij hebben geen idee wat er aan de hand is maar maken ons wel erg zorgen... 

 

Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn of tips voor ons? We horen het graag!! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet zeker of daar ook naar gekeken is. Ze heeft wel de urine gecheckt en daar kwam niets geks uit. De dierenarts heeft haar vervolgens op de grond gezet om wel te kijken naar hoe ze liep. Ze liep toen wel enigszins normaal... Ze sleepte haar poten niet mee en kon wel hupsen zeg maar. Vervolgens terug op de onderzoekstafel bleef ze weer met haar achterpoten op dezelfde plek en strekte ze zich alleen maar uit om te ontdekken/ bewoog ze weer alleen haar voorkant. In haar hok doet ze dat ook alleen maar. Heel vreemd... Maar bedankt voor het artikel! Ik ga het eens goed doorlezen en als er morgen niets veranderd is, leg ik het voor aan de dierenarts. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt alsof er wel naar gekeken is. Maar ik zou toch inderdaad ook behandelen tegen EC. Hoe eerder je begint, hoe groter de kans op genezing, en als het dat niet blijkt te zijn kan het geen kwaad.

Zie je ook andere dingen? Bijvoorbeeld dat ze haar kopje scheef houdt, of ineens veel drinkt?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké! 

Nee verder lijkt ze lichamelijk gewoon in orde. Ze ligt alleen elke keer oncomfortabel en verandert dus veel van positie. Ze wast zich ook nog gewoon en dan kan ze wel op haar achterpoten blijven zitten en eet ook nog haar darmkeuteltjes gewoon op. Maar haar kopje staat prima, drinken doet ze juist veel minder (normaal dronk ze best veel, 1-2 bakjes per dag). Nu nog geen bakje/half bakje per dag. Toch een beetje een klein raadsel zo voor ons. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm dat klinkt toch niet best. Vervelend dat de oorzaak nog niet is gevonden. 

 

Er is dus duidelijk iets aan de hand met haar achterhand. Goed dat je weer bij de dierenarts aan de bel gaat trekken nu je ziet dat de pijnstillers geen effect hebben. Ze eet dus nog wel iets maar minimaal. Als ze echt stopt met eten is het écht foute boel, dus het is zaak om dat zien te voorkomen. 

 

Bij EC hebben ze soms maar 1 van de symptomen. Dat ze geen scheve kop heeft betekent dus niet dat ze geen EC heeft. Met ‘alleen’ een slepende of verzwakte achterhand kan ze dus best EC hebben. Maar er zijn natuurlijk nog meer mogelijke oorzaken. Misschien dat de dierenarts een röntgenfoto kan maken, ook al kon hij niet direct iets aan de rug voelen? Misschien is daar toch iets van letsel op te zien. En als de foto goed is (of als de dierenarts het echt niet nodig vindt om een foto te maken) eventueel met Panacur starten als behandeling tegen mogelijke EC. Panacur kan volgens mij weinig kwaad en is heel belangrijk bij EC.

 

Konijnen zijn meesters in het verbergen van pijn, omdat het prooidieren zijn. Dat ze nu amper eet geeft wel aan dat ze zich echt niet goed voelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips! Morgenmiddag gaan we opnieuw naar de dierenarts en zal ik in ieder geval de Panacur tegen EC en een eventuele röntgenfoto ter sprake brengen. Ik hoop dat het morgen beter gaat, maar als ik haar nu zo zie heb ik daar niet zoveel vertrouwen in 😞

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Ik zou inderdaad een foto laten maken. Mijn konijntje hebben ze ook meerdere keren gevoeld bij de poten/gewrichten en toen dachten ze dat het goed zat, want hij was lichamelijk verder in orde en zag er superfit uit (zelfs Wilhemina zei dat hij fit was, op wat minder eten na). Maar op de foto's bleek anders. Konijnen kunnen veel verstoppen, zelfs bij een arts als de pijnlijke plekken worden aangeraakt. Als ze veel op een andere positie gaat liggen, geeft dat denk ik wel aan dat ze ergens pijn aan heeft. Sterkte en heel veel succes morgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie beterschaps-wensen en tips! 

 

We zijn terug van de dierenarts: een foto vond de arts niet nodig omdat ze niet vermoedde dat er een breukje was. Haar achterhand zou dan slapper moeten zijn. We hebben wel voor de zekerheid de kuur Panacur meegekregen. Dit moeten we nu 28 dagen toedienen. Ook moeten we gaan dwangvoeren: ze was vergeleken met afgelopen woensdag best nog wat afgevallen (dit terwijl ze toch wel het e.e.a. eet, ook al is het met moeite en minder dan normaal). Voor nu aankijken of ze in het weekend aansterkt... we hopen op het beste 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-11-2020 at 16:11 zei Roosje16:

Bedankt voor jullie beterschaps-wensen en tips! 

 

We zijn terug van de dierenarts: een foto vond de arts niet nodig omdat ze niet vermoedde dat er een breukje was. Haar achterhand zou dan slapper moeten zijn. We hebben wel voor de zekerheid de kuur Panacur meegekregen. Dit moeten we nu 28 dagen toedienen. Ook moeten we gaan dwangvoeren: ze was vergeleken met afgelopen woensdag best nog wat afgevallen (dit terwijl ze toch wel het e.e.a. eet, ook al is het met moeite en minder dan normaal). Voor nu aankijken of ze in het weekend aansterkt... we hopen op het beste 🙂

Die slappe achterhand hoeft niet! 

Mijn Spook had ook geen slappe achterhand bij de dierenarts op de tafel, maar ik wilde persé een röntgenfoto. Daarop bleek dat Spook op drie plaatsen haar rug gebroken had. Ze gaf geen enkele blijk van pijn aan, de dierenarts had de breuken ook niet gevoeld in eerste instantie (stom, want ze waren echt wel te voelen!) en had ons ook naar huis willen sturen met alleen een pijnstiller. 

Spook gedroeg zich ook 'vreemd'. Ze zat raar, lag niet comfortabel, kon niet op haar achterpoten staan, zich niet uitstrekken. 

 

Heel veel succes en sterkte met haar. Als het niet beter gaat zou ik toch een foto eisen. En niet alleen van de achterkant van de rug, maar van de hele rug. De breuken bij Spook zaten ook ter hoogte van de borst, terwijl je ze zou verwachten in de achterhand. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Jeetje, wat heftig Jacintha! Hopelijk is Spook wel weer helemaal opgeknapt. 

 

Roos kon wel nog strekken en op haar achterpoten staan. Ook het wassen e.d. ging nog prima. Dus ik denk dat dat onder andere een reden was dat de dierenarts geen foto aanraadde. 

 

Gelukkig gaat het nu weer heel goed met haar! Ze valt weer aan op haar eten, speelt weer en kan weer lekker liggen. De Panacur lijkt dus wel echt aan te slaan. We zitten morgen op de helft van haar medicatie-termijn. We merken dat het wel steeds meer een gevecht wordt om de medicatie toe te dienen... ze begint door te krijgen wanneer we het spuitje klaarmaken en verstopt zich dan meteen op de meest onmogelijke plekken. Maar goed, we zetten nog even twee weken door. 

 

Hebben jullie trouwens ervaring met terugkeren van klachten na de Panacur kuur? Hoe snel was dit en was dat heftiger dan de eerste keer? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .